550 EFI variaattorin huolto
550 EFI variaattorin huolto
tervehdys tr versiossa alkanu veto jäämään päälle suunnanvaihto vaikeutunut. kilometrejä n 6000. Puhdistin variaattorin liukupinnat jarrucleanerilla mutta käytännössä ei vaikutusta.konetta ei ole uitettu.
mites jatko.. variaattori auki? onko mutteri vasen vai oikeekätinen. mitä huomioita avattaesa. kuluvia/särkyneitä osia?
löytyykö työstä mistään ohjetta.
mites jatko.. variaattori auki? onko mutteri vasen vai oikeekätinen. mitä huomioita avattaesa. kuluvia/särkyneitä osia?
löytyykö työstä mistään ohjetta.
Re: 550 EFI variaattorin huolto
Pirun tiukkaan vedetty mutterit kiinni. Variaattorin mutteri aukesi kun sain lukituksi sen tuolla vanerista tehdyllä kiinnipitotyökalulla. Vaati lisäksi mutterin lämmitystä ja napakoita iskuja avaimeen. Taaempi mutteri ei siten suostunut liikahtamaankaan. Pakko kai se on paineilmatoiminen mutterinväännin hommata..

Pitää vilkaista kytkintä kun välillä ottaa liian alhaalta veto päälle. Ja vaikutus tietenkin sama kuin avausviestissä, eli vaihteiden käyttö vähän takertelee

Pitää vilkaista kytkintä kun välillä ottaa liian alhaalta veto päälle. Ja vaikutus tietenkin sama kuin avausviestissä, eli vaihteiden käyttö vähän takertelee
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: 550 EFI variaattorin huolto
Eikai toi remmi noin alhaalla ole variaattorissa normaalisti kuin kuvassa näyttää? Remmin selkä pitäis olla millin lautasten ulkopuolella.
Jos hiipii tyhjäkäynnillä niin viittais että märkäkytkimen jouset on ehtoopuolella. Eli se moottorin vedon varsinainen kytkentä tapahtuu ensiö varin, eli etummaisen paketin alla lohkon sisäpuolella.
Jos hiipii tyhjäkäynnillä niin viittais että märkäkytkimen jouset on ehtoopuolella. Eli se moottorin vedon varsinainen kytkentä tapahtuu ensiö varin, eli etummaisen paketin alla lohkon sisäpuolella.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
Re: 550 EFI variaattorin huolto
Hihna on löysätty tuossa kuvassa, eli M6 ruuvi takimmaisen lautasen kierrereiässä.
jep, sitäpä märkäkytkintä on juurikin tarkoitus tiirailla. Yli 6000 km mittarissa tälläkin katilla, eli johan tuo lienee aikakin tarkistaa. Alkuperäisiä jousiahan tuohon ei saa joten koko paketti uusittava jos jousista johtuu kantaminen. Yksi vaihtoehto voisi olla keskipakovoimalla siirtyvien kitkapalojen keventäminen, mutta se nyt olisi aivan arpapeliä..
jep, sitäpä märkäkytkintä on juurikin tarkoitus tiirailla. Yli 6000 km mittarissa tälläkin katilla, eli johan tuo lienee aikakin tarkistaa. Alkuperäisiä jousiahan tuohon ei saa joten koko paketti uusittava jos jousista johtuu kantaminen. Yksi vaihtoehto voisi olla keskipakovoimalla siirtyvien kitkapalojen keventäminen, mutta se nyt olisi aivan arpapeliä..
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: 550 EFI variaattorin huolto
Mitä ihmettä, miksi ei alkuperäisiä saa?
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: 550 EFI variaattorin huolto
Näköjään myyvät vaan koko pakettia. Hölmöä.
Laita noi, pikkusen vakiota tiukemmat.
https://www.speedwerxstore.com/index.ph ... tail&p=549
Laita noi, pikkusen vakiota tiukemmat.
https://www.speedwerxstore.com/index.ph ... tail&p=549
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
Re: 550 EFI variaattorin huolto
Kiitti linkistä!
Kattoo nyt missä kunnossa kitkapinnat on.

Re: 550 EFI variaattorin huolto
Pinnat näyttää olevan vielä ihan OK, ainakin omasta mielestä. Helppo noita kitkapaloja olisi keventää. Mittaisi ensiksi paljonko nuo painaa ja keventää vaikka 5 %
Kävi sekin mielessä, että mittaa paljonko teräsrummun halkaisijamitta on. Sitten tuo kytkinlevypaketti sorvinpakkaan kiinni. Säätää mittakellon kärjen kitkapinnan kohdalle sille halkaisijalle mikä on teräsrummun mitta. Sen jälkeen pyörimään ja potentiometrillä säätämällä ottaa hipaisun mittakelloon. Kierrokset muistiin ja tuota lukemaa voi käyttää lähtökohtana kevennyksessä.



Kävi sekin mielessä, että mittaa paljonko teräsrummun halkaisijamitta on. Sitten tuo kytkinlevypaketti sorvinpakkaan kiinni. Säätää mittakellon kärjen kitkapinnan kohdalle sille halkaisijalle mikä on teräsrummun mitta. Sen jälkeen pyörimään ja potentiometrillä säätämällä ottaa hipaisun mittakelloon. Kierrokset muistiin ja tuota lukemaa voi käyttää lähtökohtana kevennyksessä.



Re: 550 EFI variaattorin huolto
onko tossa "helix" osassa niinku 4 asentoo esijäykkyydelle (eli mihkä saa jousen pään kiinni)?
https://www.youtube.com/watch?v=2JED-oeXc-U onko tosta apua?
ediT: en päässy jyvälle mikä on vakio asetus mutta jousen alapää B:hen yläpää 1:seen helixissä, sen jälkeen tiukkaa niin kauan kasaan että kiilaurat täsmää ja helixi painuu alas, sitten kääntää "preloadia" eli esijännitystä sen verran että helixin uloke "kynsi" menee tonne tassun taakse ja kiristää siihen sitten lopullisesti koko paketin.
tuo on muuten hieno systeemi, saa säädettyä aika tarkkaan miten variaattori muuttaa välitystä riippuen siitä paljonko on kuormitusta renkaiden\vaihteiston puolelta moottorille.
https://www.youtube.com/watch?v=2JED-oeXc-U onko tosta apua?
ediT: en päässy jyvälle mikä on vakio asetus mutta jousen alapää B:hen yläpää 1:seen helixissä, sen jälkeen tiukkaa niin kauan kasaan että kiilaurat täsmää ja helixi painuu alas, sitten kääntää "preloadia" eli esijännitystä sen verran että helixin uloke "kynsi" menee tonne tassun taakse ja kiristää siihen sitten lopullisesti koko paketin.
tuo on muuten hieno systeemi, saa säädettyä aika tarkkaan miten variaattori muuttaa välitystä riippuen siitä paljonko on kuormitusta renkaiden\vaihteiston puolelta moottorille.
DIY
Re: 550 EFI variaattorin huolto
Kiitosta, tuosta näkee hyvin minkä verran on esijännitystä
Juuu, jousen toisessa päässä 3 ja toisessa 4 asentoa.
En muista mihin reikiin jousen asettelin, mutta esijännitystä tuli melko tarkkaan saman verran kuin tuolla videolla.

Juuu, jousen toisessa päässä 3 ja toisessa 4 asentoa.
En muista mihin reikiin jousen asettelin, mutta esijännitystä tuli melko tarkkaan saman verran kuin tuolla videolla.
Re: 550 EFI variaattorin huolto
Toivotaan toivotaan.. Ainakaan tiukemmalle en sitä laittanu kuin tuolla videolla