Terve,
Meillä kans 450 alterra jotain 30h ajettu.
Talvipaketin plexi on hmm... toimii,mutta ei ole kaunis. Värisee inhottavasti tyhjäkäynnillä. Antaahan se tuulisuojaa maantiellä ajettaessa kylmällä kelillä.
Irroitin sen kuitenkin jo. Katsotaan nyt asennanko takas ens talvena.
Tuohon lumilevyyn ja sen lelumaisuuteen en osaa ottaa kantaa,kun en siltä juuri mitään odottanutkaan. Voi kait lapset sillä puuterilunta työntää.
Meillä tehdään kuitenkin lumityöt traktorilla, siltä sitten odotankin jo jotain.
Mutta yleisesti tuo alterra on yllättänyt mut positiivisesti.
Vaiteensiirto on muuttunut huomattavasti jouheammaksi nyt.
Kone ei ole sammahdellut kertaakaan omia aikojaan, paitsi kun avaimenperä jumittuu tankin ja mittarin väliin. Otin avaimenperän pois.
Vetää vaivattomasti auton kärryä täynnä lantaa, pehmeässäkin. kunhan antaa vaan mennä eikä jännitä.
Negatiiviset asiat:
Polttoaineen kulutus

on ainakin vielä korkea,kun lähes kaikki ajo on ollut nurkissa pyörimistä ja osittain raskaitakin töitä.Katsotaan nyt mihin se muuttuu kun ajetaan maantiellä hieman pidempää matkaa. Se kyllä tapahtuu vasta kun ajokorttilaki muuttuu niin että tuota saa ajaa B-kortilla.
En aio maksaa satasia siitä että saan peruuttaa ylisuuren kärryn keilojen väliin,jota ei sitten kuitenkaan saa vetää tieliikenteessä ...
Jarrujen vinkuminen ärsyttää.
Avasin jarrut,männät liikkuu herkästi ja palat ei takertele satulassa. Syyn on silloin pakko olla ne SINTTERI jarrupalat. Ne ovat moottoripyörissäkin herkkiä vinkumaan kun ajaa hiljaa ja välillä jarrutuksen aikana eri tilanteissa.Tässä vehkeessä ei ole kyllä perusteita sintteri palojen käyttöön. Aiheuttavat vaan ääntä ja kuluttavat levyä nopeammin.
Tilasin orgaaniset palat Ebaysta. Ei maksaneet montaa kymppiä kolmeen satulaan.En ole vielä vaihtanut paikalleen.
Niin tuossa on todellakin kolme satulaa plus käsijarru neljäs.Taka päässä on jarru vaan vasemmalla.
Huoltojen suhteen ensi huolto on pakko nöyrtyä maksamaan,että takuu on voimassa ja ehkä seuraava jotta takuu säilyisi.
Takuun jälkeen en aio huollattaa,koska itse nuo pystyy tekemään vähintään yhtä hyvin kuin liikkeessä.
Tuohon koneeseen löytyy netistä 120.sivuinen Service manual, jossa selostetaan ihan kaikki kuvien kanssa.
Yhteenvetona uskoisin että huolta pitämällä tuo masiina pysyy kunnossa.
Jos ajattelee että huolletaan kuin 90-luvun corollaa ja ajetaan 350000 pelkästään tankkaamalla,niin saattaa olla hankalaa.
