Itse en faktana sano, mutta joko tänä tai viime vuonna tilastokeskuksen mukaan jamppia myytiin huimat 38 kpl, kisuja sentään yli 70.
Merkkivehkeistä eniten myytiin polariksia (yli 350). Kinuskimerkkejä sitten myytiin melkein kaikkia yli 100 kpl....
Kaverilta em. asian kuulin, joten absoluuttisen faktana ei kannata pitää, mutta tieto oli ollut kelkkamessuilla näytteilleasettajille jaettavassa lehtisessä, eli joko meikäläistä on taas vedätetty tai sitten asia jotakuinkin noin menee. ???
Jos alustan pehmeys on pääkriteeri mönkkärin ostossa, niin sitten katti ei ole oikea vaihtoehto.
Kisussa kun on melkoisen jämäkkä alusta. Äijä heiluu hiukan enemmän koneen päällä, mutta kisu myös etenee melko mukavasti pahemmassaki maastossa.
Polle on sitten taas pehmeä ja antaa mukavan kyydin.
Noista uusista kateista en osaa sanoa moottorin osalta mitään, mutta jos koneessa lukee Suzuki tai Kawasaki, niin luultavimmin kuskista loppuu menohalut ennen kuin mönkkäristä.
Jos jollekkin jotain mönkkäriä maastoon suosittelisin, niin melkein neuvoisin tutustumaan kattin ja suitsukiin. Seuraavana tulee muut japsimerkit. Sitten kana ja polaris, jonka jälkeen kiinalaiset.
Kanassa ei ole muuta vikaa kuin se visko, tai sekään mikään vika ole, vaan mielestäni kana vaatii kuskilta enemmän rämäpäisyttä.
Mönkkärin valinta on melkolailla samanlainen operaatio kun emännän valintakin.
Aina, siis aina, kannattaa suorittaa mahdollisimman paljon koeajoja, jotta löytää mieleisensä. Voi jopa olla, että ensimmäinen koeajo ei vielä kerro koko totuutta vaan kannattaa nukkua pari yötä ja koeajaa uudelleen....
Ne joita kylillä eniten kehutaan ja kaikki on jo koeajaneet ei pitkässä juoksussa välttämättä olekkaa parhaita vaihtoehtoja.
Toiset on ulkoapäin vallankin ihania, hienoja kuvia siellä sun täällä, mutta kun pakkeli alkaa rapisemaan, totuus paljastuu... Ja usein mainoksissa esiintyvissä "koneissa" ei ajo-ominaisuudet edes ole huippuluokkaa vaan mainoksiin päästään korealla ja sporttisella ulkonäöllä.
Nyt nukkumaan. Alkaa tulemaan sen verran sekavaa juttua...
