ahvenan 300 arctic cat

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Onhan ne venat hyvä kurkata ja ehkä samalla akselin/seuraajien kunto. Etenkin jos on yhtään hajua, että olisi öljyissä säästetty jne. Kuitenkin tuo yläkerta on monasti se ensimmäinen kohde joka kärsii.

Vaihde minusta taas riippuu ihan kuormasta. Safarilla on aika hyvä puolipitkä 1. Samoin metsätöissä tuolla kyllä rankakärrykin huilaa perässä hyvin. Jos jotain kevyttä lunta vaikka työntää, niin puolipitkä 2 käy myös hyvin liikkeellelähtöön, kolmonen alkaa olla jo mielestäni turhan pitkä. Kuitenkin lirppimistä olen vältellyt, eli vaihde siten jotta kytkin pysyy kiinni kokoajan eikä vauhtia säädetä luistolla. Tosin kun tuo kytkin ottaa jo heti tyhjäkäynnin päältä, niin tuota vaaraa ei juuri ole. Jossain haastavassa maastossa, etenkin kärry perässä, on parempi mennä ryömintäpuolelle. Silloin joku 2..3 on monasti järkevä vaihde. Se hitain ykkönen on aika harvoin tarpeen.

Kyllähän etenkin enskapyörillä sänkicrosseissa monasti lähdetään kakkosella "puomilta". Ei se vaihteen numero, vaan ne välitykset. Catissa noissa on jo valinnanvaraa jonniin verran :lol:

Lähdetkö Catilla seuraavalla safarille? Ei ole Hollolasta mitenkään paha matka :biggrin:
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

En osaa sanoa onko öljyissä säästetty, ainakin ne ihan asialliselta näytti. Imupuolen venttiilivälykset yläraja 0.08mm niin mulla oli 0.07mm ja pakopuoli suositus 0.17-0.22mm nii mulla ovat 0.20mm eli näinköhän kun kone lämpenee niin paukkuu yli ylärajan

Missäs päin seuraava safari on? :) Tää loppu syksy on työmaalla kaaosta joten voi joutua olemaan vkonloput kiinni töissä =D>
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Ei ole taas aikoihin tullut vastailtua, mutta venttiilivälyksillehän ilmoitetaan arvot joko kylmänä tai kuumana. Useimmiten välys ilmoitetaan kylmänä koska kuumasta koneesta noita on ikävä ropata ja toisaalta kuuma on myös hyvin suhteellinen käsite. Yleensä on niinpäin, että välys pienenee ajossa kun seeti kuluu, joten sikäli ylärajoilla oleva välys on parempi mitä alarajoilla oleva. Kun kone kuumenee, niin venttiili venyy ja välys pienenee. Ahdas välys alkaa kuumalla koneella kantaa ja polttaa venttiilin.

Kantavan venttiilin huomaa viimeistään kun käyntiinlähtö on hankalaa, ei käy kunnolla tyhjää tai jopa tupsauttelee putkeen/putsariin. Yleenäs kierroksilla vielä pelaa, mutta silloin tuo venttiilin polttamisen riski on jo hyvin todellinen.

Nyt ei ole ajohommia paljoa ollut ja oma katti saanut olla tallissa aika rauhassa. Mitä nyt jotain hupia pörrännyt.

Nyt kuitenkin tuli vähän lumia ja ensimmäiset lumet jyräsin pihaan jotta pohja jäätyisi. Nyt sitten toissapäivänä tuli lunta vähän reilummin ja eilen piti aktivoitua auraushommiin kun alkoi olla vaikeuksia operoida pihassa normi henkilöautolla.

Kattiin siis aura keulille ja lunta puskemaan. Ihan hauskaa puuhaa oli pitkästä aikaa. Tuli kyllä taas mieleen, että jotkin lisävalot olisi vallan jees etenkin taaksepäin. Hyvä otsalamppu kyllä toimii tuossa hommassa, mutta tietty akku hyytyi puolessavälin enkä viitsinyt mennä akkuakaan vaihtamaan. Peruuttelu kyllä onnistuu kun polttaa jarruvaloa, mutta ei lisävalokaan haittaisi. Täytyy katsoa jaksaisiko sitä viritellä. Tallin hyllyssä olisi kyllä muutama ledityövalo.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Nyt sitten tuota auraushommaa onkin ollut riittävästi. Vähän joka päivä satanut lunta enempi vähempi.

Eipä tuossa mitään, auraillaan sitten.

Tuohon alustaan olen kyllä nyt tyytyväinen. Myötäilee kivasti muttei kuitenkaan niiaa pahasti auran allakaan. Saa aika surutta pukata penkkaan eikä ole heti kiinni kuten vakiona teki. Flektin kun napsauttaa pakkoajolle, niin ei ole ylilämpövalokaan kummitellut kertaakaan vaikka on raskaamminkin suojalunta puskenut.

Jyräiltyäkin on tullut aika paljon. On aika kiva vedellä muksuille pulkkamäkien pohjat ja vähän olen tehnyt enskaspoorin pohjiakin.

Nyt alkaa kyllä jo lunta olla sen verta, että ei oikein jyrä perässä enää ylämäkiin kovin helpolla mene. Tosin oleellisia erittejä kun on polkenut kokoajan, niin noita pääsee kyllä ajelemaan helposti.

Se etulukko kyllä aina kummittelee mielessä ja renkaiden päivitys vielä kerran. Taakse karkea 28" ja eteen nuo nykyiset 27" takakumit. Tuo Big Horni ei kuitenkaan ole sivupidoltaan mikään kovin häävi. Etenee ihan suht ok, mutta kääntyminen tai urasta pois pääsy on hankalaa toisinaan. Enkä kuitenkaan missään tiellä ajele, niin voisihan nuo karkeammat olla.

Pieni fiilistelykuva aatolta:

Kuva
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Nyt 4krt aurailua takana, onpa kyllä mukavaa hommaa. Aikasemmin kun keskusteltiin 90cm lumilevyn leveydestä niin nyt muutaman kerran auranneena olen kyllä samaa mieltä Ahvenan ehdotuksen kanssa että ylileveästä lumilevystä kaventaa ja näin tulen myös toimimaan.

Hieman olin huolissani kuinka kuumana kone käy auratessa. 95asteessa on lämmöt pysynyt joten ei ole vielä joutunut flektiä käyttämään. Hienosti on kaikenkaikkiaan Catti toiminut. Aurauskulmat kävin joulunpyhinä säätämässä, edellisen omistajan jäljiltä oli aurausta toisella puolella 3cm ja toisella 1cm säädin molemmat puolille 4mm, aikasemmin laitteella ei uskaltanut ajaa 50kmh lujempaa kun oli todella holtiton

Iskenyt vaan pirunmoinen mönkijäkuume ja onkin tullut kahlattua nettimotoa useasti, josko sitä hommaisi tieliikennemallin, keväällä ollaan fiksumpia että mihin ratkaisuun päätyy.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Taas tuli remonttia kun tuossa viikonloppuna jäi vetävälle naru käteen. Onneksi napsahti kun tallista koitin lähteä. Sattui hyllyssä olemaan naruakin niin piti uusi laittaa. Ehkä vanhaakin vaan lyhentämällä olisi onnistunut kun ihan kädensijan juuresta tuo meni. Katsoin kuitenkin parhaaksi laittaa tuoreen nyörin.

Jäärataa tuli kanssa aurailtua ja tuosta kokemuksesta innostuneena tein auran yläreunaan pyöreän lipan 2 mm pellistä. Ei voinut kovin kovaa työntää kun alkoi lunta pöllyttää auran yli. Toivottavasti nyt tuo yläreunan kouru poistaa tuon ainakin jossain määrin. Ei tullut kuvaa napattua, mutta vähän alueaurojen hengesssä tuon tein ja hitusen oikealle aukeavana. Pihatiellä tuota testasin mutta kun ei siinä paljoa lunta ollut eikä tuossa oikein vauhtiakaan ehdi saada niin jäi toimivuus vielä vähän mysteeriksi. Samalla kallistin levyä vielä vähän enempi takaviistoon, eli terä nostaisi lumen helpommin ylös eikä vain työnnä edellään. Tuossa jääradalla myös fundeerasin, että auton kaasuiskari aurasta puskuriin voisi olla ihan asiaa. Saisi vähän painatusta ja varmaan rauhoittaisi myös hyppimistä.

Tosin jos nyt kelit lauhtuu kuten uhkailtu, niin pian käy siten että jäällä on vettä eikä sinne sitten enää asiaa olekaan :?
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Onko paha homma laittaa uusi naru vetokäynnistykseen? Meillä taas vkonloppuna irtosi kaasuvaijeri, eipä toi ihme kun ulkona ja varastossa lämpötilat muuttuu vesisateesta paukkupakkasiin. Pitää koittaa uittaa vaijerille jotain rasvaa tms. Myös vinssinvaijeri pääsi irtoamaan vkonlopun puuhommissa isä ei jaksanut lähteä kaivamaan liinaa lisämetreiksi väliin. Muuten on kyllä toiminut hienosti, myös moottorinlämmitin pääsi tositoimiin öljyn täyttöpropusta öljyn lämpötilan mittaus ennen ja jälkeen.
lähtötilanne: -2.5c ja 2h lämmitystä +28.
Mielenkiinnosta Laitahan jossain vaiheessa kuvia :)
Piti kevääseen asti malttaa mutta toisin kävi, 1.5vkoa sitten tuli talouteen tieliikennemalli, sattui löytymään laite lisävarusteilla millasta olen jo hetkisen etsinyt.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Helppo se on. Ehkä vartin homma. Takapyörä pois ja käynnistimen kotelo. Vanha naru pois, uusi tilalle, vähän esijännitystä, narun nykäisy rautalangalla uhjuriputken läpi ja solmulla kahva päähän. Sitten vain takaisin koneen kylkeen ja pyörä takas.

Täytyy tuosta aurasta napata kuva. Nyt ei tosin huvita paljoa testailla kun pakkanen huitoo -20 C kylmemmällä puolen.. Eikä kyllä oikein ole luntakaan aurattavaksi jollei varta vasten mene etsimään. Muksujen luistinkenttää pääsee kyllä varmaan avaamaan jos keli vähän hellittäisi. Pari viikkoa sitten en vielä rohjennut jäälle kun kävin koekairauksia pikkulammella tekemässä. Nyt kyllä jo kestää.

Tuota iskarihommaa voisi kyllä koittaa. Olisi helppo laittaa puskurista auran runkoon ja luulisin, että mulla tallista joku vanha pumppu löytyy.

Itseäkin kiinnostaisi jokin T3B tavallaan. Tosin kovin vähän on tieajoa ja jälkikasvullakin on vielä pitkälti matkaa ennenkuin itse liikenteeseen pääsevät, joten taidan toistaiseksi pysytellä vanhassa hyvässä :mrgreen: Rahanmenoa olisi muutakin..

Jäärataa auratessa tehoja kyllä kaipaisi välillä lisää. Välillä jo melkein hirvitti kun raskaampaan lumeen sai työntää kilometritolkulla kaasu auki. Hitaammin ajaminenhan ei ole vaihtoehto.. Ajattelin, että -10 C ja kuitenkin tuossa muodostuva ajoviima riittänee jäähdyttämään. Kai se sitten riitti kun ei edes ylilämpövalo ilmoitellut itsestään mutta varmasti karstat lähti koneesta :lol:

Öljyt pitäisi vaihtaa. Tuntuu, että tuo kytkimen luisto kylmänä pitenee kokoajan. Vähän kyllä kun lämpenee niin sitten pitää hyvin, mutta heti tallista lähtiessä kun tiputtaa auran maahan niin on parempi ajaa vähän aikaa aika pienellä vaihteella ja reiluilla kierroksilla. Muuten on kuin variaattorivetoinen.. Mielummin käyttäisin vaikka sitä isoa-D:tä, mutta tuo ilmakone käy kuitenkin kuumana ja toisaalta synteettinen on kylmässä luonnostaan nörjempää. Ongelma on vielä etenkin kun molemmat ääriolot osuu talveen :doubt:
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Taidan koittaa öljynä Motulin 5100:sta seuraavaksi. Tuo ainakin mp:ssä tahtoi taannoin vähän kylmänä jopa liimata kytkintä. Tuota saa näemmä myös 15W-50 viskoosina, eli kestänee kuumaakiin riittävästi. Pitää koittaa..

Eilen tuli lunta ja katsoin parhaaksi työntää taas pihan auki kun lupailtiin suojakeliä täksi päiväksi ja aamulla vettä satoikin. Pakkaslumi on todella paljon helpompaa työntää mitä raskaampi...

Samalla tuli avattua yhtä metsäautotien pätkää jonkin matkaa jotta juniori pääseee mopollaan ajelemaan siihen. Tuossa oli lunta jo 15..20 cm ja tuo aura osoitti toimivuutensa. Väittäisin että kulman kääntö keventi kulkua huomattavasti. Meni todella vaivattomasti ja yläreunan kouru painoi lumen hienosti sivuun eikä alkanut kiivetä yli tai pöllytä naamalle =D>

Ei tuota oikein heittäväksi voi sanoa. Pitäisi olla paljon korkeampi siipi, ehkä vielä enempi takakenoa sekä sivuttainkin kulmaa ja vauhtia pitäisi lumelle saada. Tahtoo olla hankalaa saada mönkijällä vauhtia noissa omissa aurausoloissa. Ei tuollaista metsäautotien pohjaakaan oikein uskalla vauhdilla yrittää kun en yhtään muista mitä siellä lumen alla on. Samapa tuo kun mopo mahtuu kyllä hyvin vaikka sitten vain mönkjän levyiseen uraan. Nyt työnsin tuon edes-takas, eli ehkä jotain 1,5..2m väliin uraa avasin.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tuonne työ-puolelle lumilevy-topicciin jo laitoinkin, mutta laitetaan nyt tähän kun tuo lisälippa tuli aiemmin mainittua:

Kuva

Takakeno tosiaan otettu ihan maksimiinsa ja nyt lumi käyttäytyy varsin asiallisesti. Rullaa siististi sivuun eikä yritä nousta ylös. Leveämpi levy jyrkemmässä kulmassa olisi vielä parempi, mutta mennään nyt tällä ellen innostu jossain välissä mankeloimaan vaikka jotain 15 cm levennyksiä molempiin sivuihin. Lähinnä suurin ongelma on lopputalvesta kun tienpenkat alkaa olla sen verta korkeat ettei lunta saa enää yli vaan alkaa tie kaventua. Itsellä on toisella puolen pihatietä oja ja toisella kuusiaita, niin nuo rajoittaa tehokkaasti syksyisen aloitusleveydenkin. Toispuoleisesti olen vähän aurannut ja painanut lunta tuonne ojaan, mutta sekin alkaa täyttyä. Leveämpi levy jeesaisi tuossa sikäli ettei tarvitsisi ihan ojanpenkkaa pitkin mennä renkaalla. Tosin vaikka metrinkin vielä joutuisi kaventamaan, niin silti mahtuisi autolla ihan heittämällä ettei ongelma sikäli ole kovin vakava.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Sehän näyttää ihan asialliselta :) Mitkäs öljyt Ahvenalla on nyt koneessa, vai oletko ehtinyt vaihtamaan motulit? Meillä suosittelemasi Teboilin Goldit n.25h ajettu ja toimii kyllä hyvin. Miettinyt että taidan canaseen laittaa samat, foorumia seuranneena monet muutkin ovat kyseistä öljyä käyttänyt eikä ole pahaa sanottavaa.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

SB:t siellä vielä on. Koukkasin kyllä jo matkalta tonkan 15W-50 5100 Motulia. Täytyy vaihdella kunhan ehtii.

Jos on vesikone ja ilman märkää kytkintä, niin eihän silloin tuon Goldin käytössä ole mitään epäselvää. Vaikka kyllä se tosiaan tuntuu toimivan märkäkytkimenkin kaverina.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Romuista kaiveltua:

Kuva

Eli vanha latuhöylä. Tosin oli vähän mutkalla ja murtunut sieltä täältä, joten yksi rälläkän laikka ja puolen tusinaa hitsipuikkoa tuohon meni. Samalla muutin sen leikkaavasta manklaavaksi.

Hitusen on jo hankala umpihankeen puskea. Menee nippa nappa kunhan ei ylämäkiä yritä. Ensin siis pelkällä Catilla uraa auki, sitten jyrä perässä uudestaan ja illansuussa vetelin uria. Tuli 460 m pitkä latulenkki pihapiiriin, gepsillä mitattu... Tosin uraa on varmaan kilometri kun ei tosiaan ylämäkiä viitsi edes yrittää niin täytyi ajella pätkissä ja siten tuli monenmoista lisäuraa. Muutaman kerran kyllä kaivoin Cattia irti hangestakin.

Kuva

Kyllä tuossa ny muksuilla on hiihtelemistä. Käy tyhjän naapuritontinkin kautta kiepauksen, mutta tuohon on kyllä lupa eikä tietty jos vanhalla peltopohjalla lenkin käy niin ei se oikein haitaksikaan ole. Koiranputkia kyllä katkoin, mutta risutkin sai kierreltyä :lol:

Pitäisi näihin kyllä jo kesällä tehdä pohjat ja suunnitella lenkki. Helpottaisi hommaa melko lailla. Nyt sai muutamaan ojanylitykseen mättää lunta aika huolella että pääsi yli eikä tullut hirmu notkoa. Muutamia vinoja paikkoja yritin levyn kanssa oikoa ja jotenkin onnistuinkin, mutta ei tuo latu koko matkaa ihan vaaterissa kyllä ole. Jos jo syksystä alkaen polkisi koko uraa leveältä niin kantaisi melko lailla paremmin. Olisi aika kova sana jos kesällä vuokraisi kaivurin viikonlopuksi.

Se mikä huvitti niin jo aamulla näytti Catin polttoainemittari tyhjää. Koko aamupäivän myräsin tuolla hangessa ja kun puoliltapäivin oli ura tampattu niin katsoin parhaaksi kaataa kannunpohjan (ehkä 5l) menovettä tankkiin. Tuolla mittari nousikin jo näyttelemään liki varttitankkia :lol:
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Uusi harrastus kehitetty:

Kuva

ATV-Caravan! Vielä hitaampaa mitä normi vaununveto ja siten autoilijoiden hermojen kiristys juhannusruuhkassa on taattu :biggrin: Varasin itselleni jo vaunupaikan Himokselta ensi juhannukseksi :mrgreen:

Tai sitten kyseessä on talven ajan peuran kyttäyskopin virkaa toimittaneen vanhan vaunun poishaku pellonnurkasta ennenkuin pelto pehmenee. Hyvin tuo tuli perässä vaikka toinen rengaskin oli tyhjä. Tosin linko kävi edellispäivänä avaamassa uraa tuonne ja samalla putsasi metsäautotien. Muuten olisi ollut tekemätön paikka. Olisi tuo tuosta jo nelivetoautollakin tullut, mutta vaunun asemointi pellon nurkassa oli sellainen että sinne ei autolla mahtunut. Kun se sitten oli perässä niin hinasin perille asti kilometrin verran.

Penkki ei ole nyt paikoillaan kun on verhoilijan hellässä huomassa uuden kernin asennuksessa. On kyllä jo valmis ollut hetken aikaa, mutta en ole vasetikaan viitsinyt hakea kun ei muuta menoa sinnepäin ole ollut. Yksi ajotakkikin on suutarilla vetoketjun vaihdossa, niin jos hakisi nuo sitten molemmat kun ketjutyökin valmistuu.

Itsellä ei ole niittipyssyä tuon kernin asennukseen, niin katsoin parhaaksi viedä verhoilijalle. Ei maksa vaivaa itselle hankkia nitojaa kun moiselle ei kuitenkaan käyttöä kovin taajaan olisi.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Päivitelläämpä tätäkin välillä vähän. Ei kyllä ole ihmeempiä tullut tehtyä. Kesän sai catti huilailla aika rauhassa kun ei oikein edes puunajoa ollut. Syksymmällä joku metsäkeikka ja nyt saanut taas lumia aurailla. Levyä lisämodasin päätylevyllä. Ihan hitsillä poltin kiinni kun ei omassa pihassa tuota levyä tarvitse käännellä. Samalla poltin lisälipankin migillä kiinni kun se on tullut hyväksi havaittua.

Nyt kun oli tuota myrskyntynkää ja ensimmäistä lumipyryä siivoilin, niin tuli todettua että tuollaiseen paksumpaan suojalumeen pitäisi olla korkeampi levy. Nyt kun levy täyttyy, niin se ryökäle nousee ylös. Oli siis aika myrääminen että piha puhdistui. Tuo ei ole ongelma vaikka tien työntämisessä kun saa vauhtia ja siten lumen rullaamaan eikä lumimääräkään kasva hirmu isoksi kun alue on kapea. Pihassa taas kun ei saa vauhtia ja samaa penkkaa siirtää edellään, niin menee turaamiseksi. Mutta jos nyt ei moista pyryä hetkeen tulisi ja jos se pysyisi edes pakkaslumena. Jos tulee, niin soitellaan traktori ja linko pihaan.

Tuossa räntäsateessa kun pari tuntia myräsin niin seuraavalla startilla sitten olikin kaasu, jarrut, ryyppy ja kaikki muukin jäässä. Hetken sulattelua sisätilalämppärillä ja vähän WD:tä niin taas mentiin. Vaijerit oli ihan ok, mutta kahvat ja vivut jäässä. Lämmin talli olisi kyllä välillä aika kiva. Vinssikin oli muuten jäässä, tarvitsisi se varmaan purkaa ja putsata kun taisi tuolla metsäkeikalla vähän saada vettä.

Latupohjaakin olen nyt jo kaukaa viisaampana koko syksyn tamppaillut niin pääsee muksut hiihtämään. Alkaa olla lunta sen verta paljon, että voisi urat käydä ajamassa. Pohja kun on kova, niin catti etenee uraa pitkin mukisematta.

Nuo aiemmin mainitut 5100 Motulit vaihtelin koneeseen joskus tuossa kesällä/syksyllä ja niillä tuo kytkin ei lipsu kylmänä ainakaan yhtä paljoa mitä SB:lla. Lipsuu se silti vähän kunnes lämpenee. Eipä tuo kyllä haittaa kun ei kylmää konetta viitsi muutenkaan kuormittaa liikoja.

Välillä aina kummittelee mielessä päivittäminen uudempaan koneeseen mutta hirveästi ei ajoja ole ja toisaalta tämä on aika simppelin kiva analoginen kampe. Haudutellaan ajatusta.
Vastaa Viestiin