ahvenan 300 arctic cat

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Sama vika rahikaisella.Kone on saanut rauhassa huilata maaliskuusta lähtien mitä nyt pari,kolme kertaa kesällä vedin venetrailerin venevajasta pihalle mönkijää apuna käyttäen. Joulun tienoilla kävin vaihtamassa uudet öljyt, siistissä kunnossa oli moottoriöljyt pysyneet, etuperän öljy propussa oli lievästi metallihilettä. Samalla puhdistin öljypohjassa olevan "sihdin" johon olikin sitten kertynyt vuosien moskat. Näinköhän pitkä seisottaminen aiheutti ongelmia laitteen käynnistykseen, yleensä ollut laakin peli,nyt joutu enempi herätellä.
Kyllä lämpimässä tallissa olisi mukavampi remontoida :)
Onko Ahvenan koneen ylilämpövalo pysynyt poissa?
Kyllä tyytyväinen olen ollut Catin toimintaan, hieman vain arvelluttaa osien hinnat ja saatavuus jos jotain isompaan rikkoontuu.

Onko jo nettimotoa alettu selailemaan :)
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tuli yksi räpsy otettua kun kävin urat ladulle vetämässä:

Kuva

Muutama mäki mitä ladulla on niin ajoin suosiolla aina alamäkeen. Ei oikein tuo höylä perässä voi vauhtiakaan ottaa ja vähän arvelutti että nouseeko kumpaakaan ylös. Tuolta notkosta kuitenkin pääsee ylös muutakin kautta kun latupohjaa niin voi vähän reippaammin tulla.

Kyllä se lämpövalo aina välillä muistuttelee. Tosin joskus 5 min käynnistyksen jälkeen ja välillä taas kun se kummittelee niin kädellä kokeillen koneen poski on reilu kädenlämpöinen. Hyvä kun muistuttelit, niin voisikin tuohon uuden anturin tilata. Olen tuota flektin pakkoajoa käyttänyt jos on ollut yhtään enempi tai raskaampaa ajoa.

Tulppaa vähän kanssa kurkkasin ja voisi ehkä koittaa inan isompi pääsuutin laittaa. Ei se valkea ollut, mutta enempi harmaahko mitä sellainen maitokahvin värinen. Tulppa on jo kuitenkin pykälän vakiota kylmempi. Neulaahan mulla on jo shimmattu ylös ja seosruuvilla tyhjäkäyntiä rikastettu.

Ei menisi pieleen vaikka keväällä tehdä suurempi huolto ja käydä konetta läpi vähän reilummin.

Kyllähän näihin näkyy osia löytyvän hyvin. Ei välttämättä Suomesta, mutta jos ei äkistä ulkomailta tilata niin on valikoimaa eikä hinnatkaan ole hurjia. Sikäli aika rauhallisin mielin olisin.

Kyllähän mä nettimotoa kokoajan seurailen, mutta kun ei ole löytynyt oikein mitään sellaista minkä oikeasti haluaisin. Taas tuolla lumessa myrätessä houkuttelisi tähän se etulukko laittaa. Jeesaisi se yhden pyörän lisäveto joskus aina sen justiinsa kriittisen verran että pitääkö peruuttaa ja ottaa vauhtia lisää vai ei. Lisäksi umpisessa ryskyttää kun sutii vuorotellen.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Ei taida olla vakio tuikut keulilla,sen verran kirkkaan oloiset? Samalla metodilla mennään että jos moottorin lämmöt nousevat niin pakko syötöllä flekti päälle,tosin kertaakaan ei ole ajossa lämpövalo syttynyt. Mistä ajattelit anturin tilata?
Meidän masiinassa juuri toisin päin eli ruskea/musta tulppa, laitteen kun hommasin niin tulppa oli hivenen valkoinen joten shimmasin neulaa ja vaihdoin pääsuuttimen muistaakseni pari numeroa suurempaan,unohtamatta seosruuvin säätöä. Auttaisikohan kylmempi tulppa.
No ulkomailta viimeistään saa tarpeen vaatiessa osia ja taitaa jotkin osat Suzuki 300 malleista käydä cattiin. Tottunut liian nopeeseen palveluun nykyisen tl-kamppeen kanssa että osat saattaa tulla 2pvän päästä tilauksesta. Toki en ole Cattiin osia käynyt edes kysymässä marmoritiskiltä.
Etkö sä aikanaan yhden perän hommannut,muistanko oikein että se oli veden pilaama?
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Ihan vakiovalot siinä. En ole edes polttimoita vaihtanut. Kyllä noilla pärjää, mutta auran kun nostaa ylös, niin kyllähän nuo korkeammalla saisi olla ja taaksekinpäin olisi kiva nähdä. Hyvällä otsalampulla olen pihaa auraillut. Tosin tallissa on jokunen ledivalo odottelemassa.

Ilmakone melkein saa vähän rikkaalla käydäkin, että sikäli ruskea tulppa on ihan jees. Lämpöarvoa voi vähän arpoa tulpan rungon perusteella. Kuitenkin jos ei tulpat pimene, niin silloin se on ihan hyvä. Liian kylmähän alkaa kerätä nokea ja piemenee sitten. Kuumempi putsaa itseään paremmin, mutta ei tietty saa liian kuumana käydä tai alkaa sytytellä jo ennen kipinää ja se on huono homma.

Saatoin kyllä omastakin pääsuutinta jo muuttaa, mutta en muista nyt ihan varmaksi. Itsellä kun on noita Keihinin suuttimia hyllyssä. Ei muista mitä tuolla on vakiona, mutta silloin putkenvaihdon yhteydessä testailin eri suuttimia. Mihin lie sitten päädyin :roll:

Rapakon takaahan mä olen tähän kaikenlaista tilaillut. Ei ole ollut itsellä mitään akuuttia osapulaa ja perusosia olen koittanut pitää hyllyssä. Sikäli joutaa aina jokusen viikon odotella. On vaan niin helppoa hiirellä naputella osat kotiin.

300 Suizassa on tosiaan sama voimalinja, että koneen osat käy sikäli suoraan.

Yksi vanhemman mallin etuperä on hyllyssä. Se vaan oli ihan finaalissa. En ole tuota ehtinyt sovitella sen kummemmin ja toisaalta voi olla turhaa työtä kun ei noita ehjinäkään tunnu löytyvän. Kuoret väljät kaikista, niin ei saa kuntoon edes huoltamalla. Olen tuota hommaa aina välillä tutkinut ja isompien mallien -04/-05 lukolliset etuperät pitäisi käydä sut helposti. Uudemmista ei enää käy. Vasen sisempi vetarin tumppi pitää kanssa vaihtaa, mutta oikea pitäisi käydä suoraan. Tosin ihan satavarma tieto tuo ei ole niin ei ole viitsinyt ainakaan vielä haalia tuollaista noin 400..500 e osakasaa talliin. Voi kyllä olla että tuon mahdollisuuden vielä katson jos en innostu koko konetta vaihtamaan.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Meillä vakioumpiot vaihdettu led-valoihin alkuperäiselle paikalla. Vanhat umpiot sain mukaan niin olivat osittain sulaneet.
Yllätyin kuvastasi kuinka tehokkaat vakio lamput ovat.
Jotain pientä hienosäätöä kyllä vaatisi, kylmänä joutuu mielestäni liikaa kikkailemaa penkin alla olevan tyhjäkäynti ruuvin kanssa siihen lisäksi vielä hiukan luistava kytkin niin alku on haastavaa. Pitää opiskella korjausoppaasta ja videoclipeistä kuinka kytkimen säätö toteutetaan.
Mökillä ei oltu nyt hetkeen käyty niin odotti 25-30cm lunta jota aurattiin kahdella laitteella, tuli todettua konkreettisesti tuo lukon puute 3x kaivettiin Cattia irti hangesta kun toisella laitteella ei ollut mitään ongelmia. Toki uskon että kokeneemmalla kuskilla ei olisi samanlaisia vaikeuksia ollut.
Jostain bongasin myynti-ilmoituksen jossa kaupiteltii 400Cattia purkuosina eteenpäin. Hieman hankala tilanne että sijoittaako vanhaan laitteen parannuksiin vai vaihtaako uuteen laitteeseen, yleensä se koeajo on viimenen silaus :)
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Kyllähän nuo vakiovalot ihan ok näyttää kunhan eivät ole levyn takana katveessa. Ei ne mitkään loistavat ole, mutta kyllä niillä pärjää.

Olen kanssa välillä miettinyt, että kun kaasarin purkaa irti, niin katsoisi jos sieltä voisi porata ryypyn ilmareikää isommaksi. Tuohan ei tosiaan kierroksia nosta oikein lainkaan eikä kone kylmänä pysy käynnissä kun kaasulla. Itse en sen TK-ruuvin kanssa jaksa kikkailla vaan katson site, että pääsen heti liikkeelle ja siinä varovasti ajellessa kone äkkiä lämpeääkin.

Eilen oli illasta parikymmentä pakkasta niin laitoin hetkeksi sisätilalämppärin töhöttämään koneeseen ennenkuin käynnistelin. Meinasi vilu tulla kun pihan lumet putsasin. Onneksi siinä ei kovin kauaa mene.

Jousituksen päivitys jeesaa todella paljon tuohon kiinnijäämiseen. Mulla jo ne ekat vanerikiekot vähenti kiinnijäämisiä rutkasti. Jos on kovin matala ja vielä niiaa lisää kun auran nostaa, niin onhan se heti pohjasta kiinni. Tämä talvena olen kerran lapioinut cattia lumesta irti. Tuokin oli ihan oma moka kun ajoin vahingossa penkan yli. Tuossakin lopulta ajoin kokonaan penkan yli ja ryskäsin umpihangen kautta takaisin pihaan. Ei se takaperin siitä pois tullut millään vaikka tosiaan kaivaakin hetken yritin. Nykyalustalla saa kyllä jo tosissaan yrittää että lunta puskiesa tuon jumiin saa. Toki jos sen tahallaan kaivattaa niin jää kiinni, mutta vahingossa ei juurikaan.

4-satkun iskarit kävisi kivasti 3-satkuun ja nostaisi vähän ylös..

Hirveästi en tuossa omassa kyllä kehitettävää enää näe, että hyvä saa koeajettava laite olla jos on heti edes samalla viivalla. Ehkä vielä isompaa ja leveämpää rengasta alle ja se etulukko, niin ei tuolle enempää voi tehdä. Sitten vaatisi jo koneeseen reilusti reuhua lisää. Nuo nykiset bighorn-etuset ei tahdo urasta nousta millään. Kaipaisi isompaa ripaa alle. Takapää taas kaivaa alas vähän turhan herkästi. Ehkä noissa mud-crushereissa on vähän turhan jyrkkä V. Tosin sitten jossain kangasmaastossa ne pitää kun tauti kun on pintapainetta ja terävää ripaa.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

En saanut kiinni ajatuksesta porata ryypyn ilmareikää suuremmaksi, kun jossain olen sen muistaakseni nähnyt sivusuunnassa. Mietinkin että kyllähän ryypyn kuuluu nostaa kierroksia, taitaa olla ominaisuus jos myös sinun laite toimii vastaavanlaisesti. Nyt olisi lämpimälle tallille käyttöä, ehtisi hyvin lomien aikaa tutustumaan Catin kaasuttimeen.

Vaihdoitko omaasi 400 iskarit? Edellisen omistajan toimesta tuohon on laitettu 5cm korotus-sarja,uskon edelleen että kokemattomuus vaikuttaa laitteen kulkuun :) Vahingosta viisastuneena enään tänä talvena ei päästetä lunta kertymään tuollaisia määriä ja varoiksi taakse ketjut. Kauheasti ei innostaisi enään laitteseen investoida,kun mielessä on muhinut pidemmän aikaa jos myisi pois,toki kun ei raaskisi hävittääkkään niin näillä mennään ennen kun ajatukset kirkastuvat.

Nii toisaalta jos laite on omaan käyttöön ja tottumuksiin muutettu vuosien varrella niin osaahan sitä eritavalla koeajolaitteeltakin vaatia ja tietää mitä haluaa.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Luistihan siellä ryypyssä on, mutten muista missä siellä oli suutin/ilmakanava. Idea siis, että saisi sieltä läpi kone ilmaa enempi ja nostaisi siten ryypyllä tyhjäkäyntiä. Se kun rikastaa kyllä vähintään riittävästi, mutta tosiaan saisi nostaa kierroksia vähän enempi. Täytyy jossain välissä koittaa tutkia. Omassa MP:ssä on kanssa tuollaiset CV Keihinit ja ne nostaa kierroksia ryypyllä ihan reilusti. Kun noita on useampia ja sylinterit pienempiä, niin saa suhteessa enempi ilmaa sieltä läpi.

Kaasari on siitä kiva, että se on helppo purkaa irti ja tuoda lämpimään ihmeteltäväksi. Pakkasessa on myös se hyvä puoli, että kun jättää alipaineluistin kylmään, niin sen kalvon saa paremmin takaisin. Yleensä on vähän turvonnut, niin lämpimänä osaa olla todella tympeä saada paikoileen.

Juu, mulla on edessä uudemman 4-satasen pumput. Nuo ovat sopivasti korkeammat ja jäykemmät. Jostain vanhemmista posteista löytynee noista tarkemmin tietoa. Muistaakseni jotain 60 mm tuo noilla nousi ylös. Ja onhan mulla pari tuumaa vakiota isommat renkaatkin.

Ne vakiojouset vaan on aika löysät, joten auran nosto niiaa keulaa reilusti. Sillon kun siellä on lunta alla, niin kiikkumaanhan se jää. Jos lähtö on korkeammalla, niin siellä alla on vaan enempi lunta ja taas niiaus nostaa renkaat ilmaan.
peccis
6WD
Viestit: 732
Liittynyt: 05 Syys 2006 19:43
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja peccis »

Heräteostoksena huutokaupasta itelläkin nyt tämmönen karhujen kaverina :D Ensivaikutelma aika hyvä, tämähän on "oikea" mönkkäri ominaisuuksiltaan. Ihmeen hyvin pidetty, ajettukin vain 3500km. Pitänee kahlata tämä ahvenan topicci läpi, niin tietäis vähä enemmän tämmösestä pelistä

Kuva
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

^ :D siistin näköinen vehje. Tuohan on vanhempaa mallia, eli saa eteenkin helposti lukon jos ei ole vielä sitä käyttöön modattu. Katso etuperän öljyt heti alkuun.

Omastakin aktivoiduin tuossa muutama kuukausi sitten korjaamaan startin. Itse startin vaihtohan on helppo, mutta yksisuuntalaakeri on vähän haastavampi kun saa koneen kyljen avata ja sieltä helisee aluevaihteisto ulos samalla. Onnistui kuitenkin vaikka yksi pultti onkin sijoitettu uskomattoman pöljästi. Vingulla vähän kantaa pienemmäksi ajaen sen saa kuitenkin pois ja säästyy koneen irroittamiselta rungosta. Nyt starttaa taas hienosti. Akun uusin samalla.

Samalla laitoin eteen lisävalon. On nyt sarvissa, niin saa nähdä onko hyvä vai laitanko tuplat etukulmiin. Taakse olisi myös tarkoitus joku tuikku viritellä.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Muutama rivi pitkästä aikaa. Tosiaan viime keväänä vinssi koitti jäätyillä ja sen availin sekä putsailin. Eihän siinä ihmeitä, vettä sisällä jonkin verran ja orkkisrasvat vähnä sellaista kynttilää. Laittelin kunnon vaseliinia ja kasailin huolella silikoonin kanssa. Hiljenikin kummasti.

Kuitenkin kun tuon startin sain korjattua, niin jonkin ajan päästä sitten havahduin, että virta loppuu. Jännitteensäätimestä oli tullut toimintasavu ulos. Orkkis oli vähän kohtuuton, niin löysin tilalle Lucaksen 3-vaiheisen yleismallin. Käy samoihin pultteihinkin kiinni ja on saman näköinen, paitsi vähän isompi. Ei hatanne mitään. Toki johdot piti liittää. Yleensä suosin puristusliittimiä tärinänkeston takia, mutta oli holkit loppu niin tällä kertaa tinasin johdot. Sidoin kyllä piuhaniput hyvin kiinni, niin jospa se kestäisi ainakin jonkun aikaa :roll: Kuitenkin kadonneet voltit löytyi tuolla remontilla.

Nyt on kyllä ollut ihan mukavaa taas jonkun aikaa kun pitkästä aikaa kaikki toimii. Starttaa hienosti, sähköä riittää ja vinssikin pelaa mukisematta 8)
Pujar
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Tammi 2020 23:19

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Pujar »

Tuli ostettua projeki cat 300.Vuosimalli 2004 manuaalina.Kömpijä oli ostohetkellä kaameassa kunnossa,se oli kuitenki hyvä että kaikki osat oli tallessa eikä mitään suurempaa esim.moottoria tarvinnut pajottaa.Osia mitä piti hankki oli,kaasuttimen kalvo,imuputki kaasarin ja suodatinpöntön väliin,vetonivelen suojakumit taakse.Kustannuksia ei menny kun alta100€ mut työtä oli senkin edestä.Suurimman hommat teetätti kun vehkeestä oli sähköjohdot sulaneet.Purin kaikki pois ja tein uusiksi.Lisäksi oli paljon muutakin laitettavaa esim,digimittarin korjaus,venttiilien säädöt,kaasarin putsaus,öljyn vaihdot,penkin päällystäminen,startin korjaus,vinssin kontaktorin korjaus,tankin bensamittarin lasin vaihto,akun siirto eri paikkaan.Jotain jäi varmaan sanomattakin.Tuuninkina laitoin vaihdenäytön ja jännitemittarin mittaristoon.Laite oli myynnissä diynä ja hintakin sen mukainen.Ennenkuin aloin mitään tekemään kytkin cdi boksille suoraan sähköt todetakseni sen että kone lähtee käyntiin ja vaihteet pelaa.Nyt alkaa olla kaikki kasassa,puskulevyä vois vielä maalailla.Että tämmönen tarina.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Muutkin ahkeroinut Cattien kimpussa. Joulukuun alussa isä ilmoitti että Catti oli päästänyt sähkösavut eikä enään käynnisty. Kävin hakemassa laitteen kotitalliin, samallahan kun purkaa katteet vian etsimiseksi niin tekee isomman huollon. Heti miten löytyi kärähtänyt diodi jonka kävin hakemassa paikallisesta bebekistä, sen vaihdettu laite lähti käyntiin ainoastaan jarrukahva painettuna, kun jarrukahva vapautti laite sammui. Viaksi lopuksi paikallistui irronnut maajohto, varuiksi laitoin muutaman lisämaa kaapelin. Seuraavaksi metsästämään kadonneita valoja tässä tapauksessa taisi olla kaksikin vian aiheuttajaa, jännitteen säädin kärähtänyt ja hapettunut virtalukon pohja. Uuden säätimen hommasin mönkijävarikolta 142€ ja virtalukon pohjan hioin kevyesti hiomapaperilla. Uudet öljyt etuperään,moottoriin, kaasuttimen puhdistus, kytkimen säätö ja uusi takapyörän laakeri. Josko nyt olisi laite valmiita talveen.
Pujar
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Tammi 2020 23:19

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Pujar »

Onko manuaalissa kytkin säädettävissä?Miten säätäminen käytännössä menee?Vaihteet kyl pelaa hienosti mut hyvähän se on tuokin homma tietää.Kampe on pelannut hyvin,ainut on tuo kylmäkäynnistys jota joutuu opetteleen.Kaasua ei kestä lisätä yhtään kun lähtee käyntiin.Ryyppy tosiaan ei nosta kierroksia.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

^^ Itse laitoin tämän säätimen. On isompi mitä orkkis. Toivottavasti kestääkin paremmin.

^Itse kanssa viime keväänä tsekkasin tuon kytkimen kun oli koneen poski auki. Mutta miten se nyt olikaan :roll: Tönärillä käyttötapin mitta jostain. Kuitenkin siten että vaihdevivun painaminen avaa ensin kytkimen ja sitten vasta kytkee vaihteen. Simppeli se oli kun ei sen kummempaa muistijälkeä jäänyt.

Avaa vähän seosruuvia jos meinaa kylmänä olla hankala. Kaasun kanssa kyllä pitää olla todella varovainen. Jos antaa liikaa kaasua kun starttaa, niin äkkiä yskäisee takaisin ja sitten saakin remontoida kohta startin vapaalaakeria. Kannattaa myös akku pitää tikissään ettei tee noita takapotkuja.
Vastaa Viestiin