Sivu 1/1

kireämpi perä

Lähetetty: 17 Huhti 2009 21:21
Kirjoittaja Horror Erkki
Hankin hydraulikuormain kärryn, Avestan 3,4H rullavedolla, 400 FIS toimii vetojuhtana. Kärri on hieno peli ja seuraa nöyrästi perässä ja rullaveto auttaa kantojen ja ojien ylityksessä raskaalla kuormalla. Ainoa ongelma on aisapaino, joka laskee perää aika lailla, vakiojousitus on säädetty kireimmälle. Kyllä yhdistelmän kanssa toimeen, tulee ohjattavuus on kohtuullinen, mutta ei korkeampi maavara haitaksi olisi mönkiessä. Sgn:llä sanottiin, että voisi yrittää laittaa Thundercatin jousituksen, mutta ei heillä ollut kokemusta sellaisesta. Onko teillä kokemuksia miten perästä saisi jäykemmän?

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 17 Huhti 2009 21:22
Kirjoittaja Viliko
Ukkoskissan jouset on löysemmät...

Omassa ukkoskisun jouset ja sai alustan vähän pehmeämmäksi kuin vakioilla.

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 17 Huhti 2009 21:39
Kirjoittaja Darth
Riippuu kanssa vuosmallista. 07 tuli 'facelift' ja pehmeämpi alusta. Jos sulla on 07 tai uudempi kone niin kokeiles 06 tai vanhempien jousia. Ne on jäykät ja vielä pidemmät.

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 18 Huhti 2009 10:29
Kirjoittaja Cattimies
Näin yhdessä Catin esittelytilaisuudessa 500 ja Rexonin yhdistelmän jossa Catin takapää oli jäykistetty poikittaisella lehtijousella. Kiinnitys hyvin yksinkertainen ja lehti oli helposti poistettavissa normaaliajoa varten. Ja oli kone ryhdissä. Samassa liikkeessä olivat laittaneet yhteen koneeseen Prowlerin jouset taakse ettei perä roikkuisi.

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 18 Huhti 2009 10:53
Kirjoittaja gamo500
Kuis jos laittais sinne jousien väliin,niitä kumi paloja,miksi niitä ny sitte sanotaakin,mtä autossakin käytetään.

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 18 Huhti 2009 17:55
Kirjoittaja klunssi
Mites muuten yhteensopivuus cattien jousilla on eri mallien kesken, onko montaa eri pituutta. Omassa 400 -06 on ihan liika jäykkä alusta. Mitkähän mahtaa olla löysimmät?

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 18 Huhti 2009 23:28
Kirjoittaja Horror Erkki
gamo500 kirjoitti:Kuis jos laittais sinne jousien väliin,niitä kumi paloja,miksi niitä ny sitte sanotaakin,mtä autossakin käytetään.
Tuota samaa itsekin mietin. Voi mennä homma vähän kikkailun puolelle, että löytää sopivat palikat. Kumipalikat olisivat tietysti edullinen vaihtoehto, joten täytyy ehkä yrittää etsiä sopivia paloja jostakin. Mukava kärrin kanssa on kyllä mönkiä. Tänään ajoin puutavaraa oksia kasalle.

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 18 Huhti 2009 23:39
Kirjoittaja Horror Erkki
Cattimies kirjoitti:Näin yhdessä Catin esittelytilaisuudessa 500 ja Rexonin yhdistelmän jossa Catin takapää oli jäykistetty poikittaisella lehtijousella. Kiinnitys hyvin yksinkertainen ja lehti oli helposti poistettavissa normaaliajoa varten. Ja oli kone ryhdissä. Samassa liikkeessä olivat laittaneet yhteen koneeseen Prowlerin jouset taakse ettei perä roikkuisi.
Poikittaistanko tai -jousi laskee maavaraa jonkin verran, mutta olisi varmasti tehokas tapa saada perä jäykemmäksi. (Toisaalta ei nykyinenkään tilanne parempi ole maavaran suhteen.) Tuota vinkkiä tarjosi myös kärrin myyjäliike. Kyllä yhdistelmän kanssa toimeen tulee, mutta pidemmän päälle peräpää voi ruveta reistailemaan liikakuormituksesta, joten asialle täytyisi tehdä jotakin. Missä päin tuo liike sijaitsee, jossa noita kikkoja oli kokeiltu.

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 19 Huhti 2009 09:30
Kirjoittaja pusikkoon
Horror Erkki kirjoitti:
gamo500 kirjoitti:Kuis jos laittais sinne jousien väliin,niitä kumi paloja,miksi niitä ny sitte sanotaakin,mtä autossakin käytetään.
...Kumipalikat olisivat tietysti edullinen vaihtoehto, joten täytyy ehkä yrittää etsiä sopivia paloja jostakin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tegoria=34

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 19 Huhti 2009 10:54
Kirjoittaja Cattimies
Horror Erkki kirjoitti:Missä päin tuo liike sijaitsee, jossa noita kikkoja oli kokeiltu.
Tuollahan se Tammisaaressa, nykyisessä Raaseporissa sijaitsee. JR-Center nimeltään. Se lehtijousiversio oli viime keväänä mukana koeajopäivillä ja taisi olla SGN tekemä viritys. Voi soitella ja kysellä asiasta ens viikolla.

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 20 Huhti 2009 19:11
Kirjoittaja Cattimies
No niin, tuli soiteltua ja kyseltyä perän jäykistämisestä. Myyjällä ei ollut tietoa kuka oli lehtijousen asentanut Catin perään. Kertoi että ovat kolmeen koneeseen laittaneet Prowlerin takajouset jolla on saatu perän roikkuminen kuriin.

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 20 Huhti 2009 20:25
Kirjoittaja Horror Erkki
Cattimies kirjoitti:No niin, tuli soiteltua ja kyseltyä perän jäykistämisestä. Myyjällä ei ollut tietoa kuka oli lehtijousen asentanut Catin perään. Kertoi että ovat kolmeen koneeseen laittaneet Prowlerin takajouset jolla on saatu perän roikkuminen kuriin.
Kiitos sinulle asian selvittämisestä Cattimies! Täytyy kysellä noiden Prowlerin jousien hintaa ja kysyä myös tutulta metallimieheltä saisiko hän asennettua lehtijousen tai poikkitangon perään. Yllättävän mukavasti 400 on jaksanut vetää lähes täyteen lastattua kärriä, yllätti minut positiivisesti, isompaan koneeseen en aio heti ruveta vaihtamaan.

Re: kireämpi perä

Lähetetty: 22 Huhti 2009 19:45
Kirjoittaja methocel
Mulla oli Canasessa hieman vastaavaa ongelmaa joka ratkesi Fox Foat ilmaiskareilla. Foateissa "jousen" jäykkyytä säädetään ilmanpaineella. Iskareiden reikäväli on 47,5cm ja ilman paineita ne saa asennettua hieman lyhyemmän iskarin paikalle.