Sivu 1/1

Spark arresterin puhdistus + muuta huoltoa (AC 400 VP)

Lähetetty: 30 Huhti 2009 08:42
Kirjoittaja pusikkoon
Oletteko putsailleet tuota kipinänsammutinta ja jos niin minkälaisilla huoltoväleillä? Kertyykö siihen edes tavaraa jos peli on kutakuinkin säädöissä? Eilen oli tarkoitus tarkistaa kapistus, mutta homma tyssäsi heti alkumetreillä. Kiinnityspultit napsuivat järjestäen poikki, vaikka voimaa en käyttänyt nimeksikään. Ilmeisesti tehtaalla ei oltu kasaamisvaiheessa vaivauduttu laittamaan kierteisiin kuparitahnaa tai mitään muutkaan tököttiä, vaikka paikka on sellainen että pultit jämähtää suurella todennäköisyydellä kiinni. Jokseenkin heikkolaatuisia tuntuivat olevan itse pultitkin.

Etu- ja takaperän proppujen kumitiivisteet tuntuivat myös olevan heikkolaatuisia. Olivat ottaneet öljystä itseensä ja pehminneet. Seuraavassa öljyjenvaihdossa täytyy laittaa parempilaatuiset tiivisteet.

Manuaalivaihteisen kytkimen säädöstä/säätöruuveista olisin kysynyt myös. Kytkimelle on kaksi säätöruuvia, joista toisen funktio jäi hieman epäselväksi. Huoltomanuaalin mukaan säätöproseduuri menee lyhyesti näin: Löystetään säätöruuvien lukitusmutterit, käännetään oikeanpuoleista säätöruuvia (nro.1) vastapäivään, kunnes tuntuu vastus (tiukkaa kytkinpaketin?). Pyöritetään vasemmanpuoleista säätöruuvia (nro.2) edes takaisin siten, ettei tunnu vastusta ja lukitaan siihen. No itsellä ei ollut oikeastaan minkäänlaista tuntumaa vas. ruuvissa vaikka sitä pyöritteli miten tahansa suuntaan tai toiseen. Muutenkin tämän säädön funktio jäi epäselväksi. Vaikuttaako kytkin-/vaihdepolkimen toimintaan vai mihin? Lopuksi kierrätään oikeanpuoleista säätöruuvia 1/8 kierrosta myötäpäivään (löystää kytkinpakettia?) ja lukitaan siihen. Säädön jälkeen kytkin toimii hieman napakammin, mutta vaihteensiirto ei ehkä toimi ihan yhtä sulavasti.

Re: Spark arresterin puhdistus + muuta huoltoa (AC 400 VP)

Lähetetty: 30 Huhti 2009 11:24
Kirjoittaja maxim
Eipä ole tullut aukastua koskaan tuota kipinänsammutinta ,täytyisi joskus oikein katsastaa et onko tukkeessa
Kytkimen säädöstä ei ole kokemusta varmaan sillä jotain kytkimen liikerataa pyritään säätämään/keskittämään ei tiedä.

Re: Spark arresterin puhdistus + muuta huoltoa (AC 400 VP)

Lähetetty: 19 Touko 2009 16:48
Kirjoittaja pusikkoon
Sen verran aiheesta vielä, että ei siinä kipinäverkossa n. 80 tunnin jurruttelun jälkeen juurikaan tavaraa ollut. Hieman hienoa nokea, mutta ei tukossa mistään kohtaa. Pöntön takaosassa sen sijaan oli sormenpäänkokoinen eristevillanpala :) Lisäksi pöntön pohjalla oli muutama pisara ilmeisesti pakokaasusta kondensoitunutta vettä. Härskit soundit olivat kyllä vehkeessä kun tuo spark arrester oli irti. Jäähän siitä kaksi kammiota vaimennusta perästä pois. Arcticchat foorumilla tuunailevat näitä pönttöjä siten, että ottavat juuri tuon kipinänsammuttimen pois ja laittavat vastaavan kokoisen umpiputken tilalle. No jenkit on jenkkejä. Tekevät mitä vaan saadakseen laitteensa edes kuulostamaan kovalta. Meikäläiselle ja metsäluonnolle taas passaa mahdollisimman hiljaiset äänet.