Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Terve,
nyt on parisataa kilometriä takana 2006vm. 400:sella catilla. Kuten arvelinkin, vakiorenkailla tieominaisuudet ovat mitä ovat. Tietyissä nopeuksissa tuntuu, että ohjaus nypyttää ja aavistuksen "keinuttaa" mönkijää ajettaessa tasakaasulla.En odottanutkaan muuta metsäajoon tarkoitetuilta renkailta, joissa rengaspaineet ovat 0,3bar. Kysyisin kuitenkin Catilla enemmän tiellä ajaneilta, että mitä olette säätäneet tai vaihtaneet paremman maantieajettavuuden toivossa?
Itselleni ainankin tulee mieleen tarkistaa aurauskulmat. Tuon 400 catin aurauskulmia en löytänyt ohjekirjasta, joten onko jollain tietoa tuon nelikon harituksesta, eli miten pitäisi mitata ja paljon on oikea haritus? Onko vinkkejä rengaspaineiden suhteen ja kannattaako renkaita tasapainoitella vai lyödä vaan suoraan sileämmällä kuviolla olevat kumit alle? Jos joltakulta löytyy ylimääräisenä kesälle maastoon/tielle sopivia renkaita ja vanteita kyseiseen kissaan, niin pistäkää yv. Täytyy vielä selvitellä sopisiko tuohon normaalit auton vanteet vai pitääkö olla erikoisvanteet.
- Soulost
nyt on parisataa kilometriä takana 2006vm. 400:sella catilla. Kuten arvelinkin, vakiorenkailla tieominaisuudet ovat mitä ovat. Tietyissä nopeuksissa tuntuu, että ohjaus nypyttää ja aavistuksen "keinuttaa" mönkijää ajettaessa tasakaasulla.En odottanutkaan muuta metsäajoon tarkoitetuilta renkailta, joissa rengaspaineet ovat 0,3bar. Kysyisin kuitenkin Catilla enemmän tiellä ajaneilta, että mitä olette säätäneet tai vaihtaneet paremman maantieajettavuuden toivossa?
Itselleni ainankin tulee mieleen tarkistaa aurauskulmat. Tuon 400 catin aurauskulmia en löytänyt ohjekirjasta, joten onko jollain tietoa tuon nelikon harituksesta, eli miten pitäisi mitata ja paljon on oikea haritus? Onko vinkkejä rengaspaineiden suhteen ja kannattaako renkaita tasapainoitella vai lyödä vaan suoraan sileämmällä kuviolla olevat kumit alle? Jos joltakulta löytyy ylimääräisenä kesälle maastoon/tielle sopivia renkaita ja vanteita kyseiseen kissaan, niin pistäkää yv. Täytyy vielä selvitellä sopisiko tuohon normaalit auton vanteet vai pitääkö olla erikoisvanteet.
- Soulost
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Ohjeet aurauskulmien säätöön löytyy ohjeet huoltomanuaalista. Foorumin haulla löytyy tarkempi linkki (mymowerparts.com tjsp.). Ainakin 2009 vuoden pdf:ssä tuo sivu on näkösällä, mutta esim. vuoden 2006 manuskassa se on jostain syystä blancco.
Tieliikennepelissä varmaan pari rengassarjaa vanteineen on paikallaan. Harvat renkaat pelittävät sekä työ-/maastokäytössä että tieliikenteessä hyvin. Toinen pointti on tietenkin kuluminen. Karkeat ja pehmeäseoksiset maastokumit kuluvat asfaltilla nopeasti. Mulla on yksi erillisjousitetun Catin alkup. vannesarja jonka tarpeellisuudesta itselleni en ole vielä ihan varma. Jos päätät hankkia toisen setin niin heitä yv:tä. Tiedä vaikka nuo tuosta joutaisivatkin. Jako Catissa on 4/115 ja pyöränmuttereilla keskitetään, eli keskireikää ei ole.
Tieliikennepelissä varmaan pari rengassarjaa vanteineen on paikallaan. Harvat renkaat pelittävät sekä työ-/maastokäytössä että tieliikenteessä hyvin. Toinen pointti on tietenkin kuluminen. Karkeat ja pehmeäseoksiset maastokumit kuluvat asfaltilla nopeasti. Mulla on yksi erillisjousitetun Catin alkup. vannesarja jonka tarpeellisuudesta itselleni en ole vielä ihan varma. Jos päätät hankkia toisen setin niin heitä yv:tä. Tiedä vaikka nuo tuosta joutaisivatkin. Jako Catissa on 4/115 ja pyöränmuttereilla keskitetään, eli keskireikää ei ole.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Kiitos vinkeistäsi, huoltokirjasta löytyi aurauskulma: Etupään pitäisi aurata 3.2mm-6.4mm mitattuna renkaan ulkoreunalta (merkkaa tussilla renkaan keskelle, ohjaustanko lukitettuna esim. vetoliinoilla, pyöräyttää puoli kierrosta eteenpäin ja mittaa samaan tussin merkkiin eron eeestä/takaa).
The difference in the measurements must show
3.2-6.4 mm (1/8-1/4 in.) toe-in (the front measurement
3.2-6.4 mm (1/8-1/4 in.) less than the rear measurement).
Rengaspaineeksi huoltokirja näytti 5psi.
Pistän yv:tä/meiliä vanteista.
The difference in the measurements must show
3.2-6.4 mm (1/8-1/4 in.) toe-in (the front measurement
3.2-6.4 mm (1/8-1/4 in.) less than the rear measurement).
Rengaspaineeksi huoltokirja näytti 5psi.
Pistän yv:tä/meiliä vanteista.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Pitäskö tuossa olla sitten joku ukkeli koneen päällä painona?? Jos keula laskee tai nousee niin haritus/auraus muuttuu jonkin verran
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Mulla on rekisteriotteessa mainittu noita rengaskokoja useampia esim 195/65-15. Ajatuksena oli joskus laittaa esim vanhemman Honda Accordin vanteet kitkoilla alle. Niissä, kuten jossain muissakin japonialaisissa, on jako 4x114.3. No sain kaverilta ilmatteeksi Hondan 14" alut jollain klebereillä ja kulku on mainiota niilläkin tosin rekisteriotteessa ei juuri sitä kokoa ole mainittuna. Paineita laitoin noin 0.7 ja ITP:n aluvanteiden mutterit sopivat kartionsa osalta noille saamilleni vanteille. Pienestä erosta pulttijaossa ei käytännössä mitään haittaa ilmennyt. Kiinni menevät ja pysyvät eikä vipata mihinkään suuntaan. Nopeamman ajon ja tieajon ominaisuudet paranivat ehkä eniten kun laitoin ne AC:n proiskarit alle ja kallistuksenvakaajan. Ei nostele enää mutkissa toista etutassua ja eikä kallistele. Ja aurauskulmat oli noille autonrenkaille laitettava aavistuksen aurauksen puolelle nii ei ole ohjaus nii julmetun herkkä. Sittemmin en ole juurikaan tiellä ajellutkaan. Itse asiassa viimeksi vuos takasin vironlahdella ku kisoja varten rasteja laiteltiin.
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Huoltomanuaalin mukaan säätö tapahtuu normaali varusteilla (vinssi, pohjalevy yms) varustettuna ilman kuskia. Omasta laitteesta ohjaus muuttui herkemmäksi, koska aurausta oli liikaa. Täytyy ihan mielenkiinnosta kaivaa jostain sopivat vanteet ja kokeilla katukumeilla, tai sitten ostaa esim. pusikkoon tarjoamat vanteet ja hommaa niihin ihan mönkijäkatukumit. Oishan se hauska kesälläkin vähän räppäillä tuon kanssa keskustassa, mutta nuo maastokumit ei sinne sovellu ellei halua niitä tietten tahtoen tuhota...Jussi kirjoitti:Pitäskö tuossa olla sitten joku ukkeli koneen päällä painona?? Jos keula laskee tai nousee niin haritus/auraus muuttuu jonkin verran
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että paljon tuli hintaa pro iskareille ja kallistuksen vakaajille ja mistä hommasit? IMO tällä hetkellä seuraava tärkein päivitys tuohon laitteesee on ohjausiskari. Saisi ylimääräiset liikkeet pois ohjauksesta ja ei tarvitsisi pelätä, että esim. metsätiellä kovaa ajettaessa menee ratti linkkuun kiven tai kannon takia..
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Proiskarit hain Ideatulesta ja nyt näyttää DOTSILLA olevan setti sopivasti. Kallistuksenvakaajalle jäi hintaa noin 120€ ja se tuli Cycle-Partsilta.
Huomioitavaa noitten proiskareitten kanssa on, että tieliikennemalleihin ja ennen vuotta 2007 malleihin pitää laittaa 2007 maastomallin tai uudempien jouset. Ovat halkaisijaltaan isommat ja muutenkin pehmeämmät. Itelläni T-catin jouset ja maksoivat noin 120€ myöskin cyclepartsilta.
Huomioitavaa noitten proiskareitten kanssa on, että tieliikennemalleihin ja ennen vuotta 2007 malleihin pitää laittaa 2007 maastomallin tai uudempien jouset. Ovat halkaisijaltaan isommat ja muutenkin pehmeämmät. Itelläni T-catin jouset ja maksoivat noin 120€ myöskin cyclepartsilta.
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Aurauksesta sen verran että välttämättä ei kannata tuijottaa ohjekirjan arvoja koska ne ovat laadittu maastoon, ei tieajoon. Katso paljonko ohjauksessa on bumbsteeringiä, eli kun nostat keulaa tarakasta niin lisääntyykö auraus ja vastaavasti alas painettaessa lisääntyykö haritus?
Jos ohjaus muuttuu yllämainitulla tavalla jouston mukana niin silloin on syytä laittaa haritusta 10-20mm renkaan pinnasta mitattuna. Haritusta siitä syystä että tiellä ajettaessa laitteen keula nousee vauhdin kasvaessa ja auraus lisääntyy. Kun auraus lisääntyy niin laitteesta tulee levoton ajettava ja ohjauksesta tulee haukkaava, lisäksi renkaat alkaa kulumaan selkeästi nopeammin.
Maastorenkaissa yleisohjeena tiekäytössä voisi pitää paineina edessä 0.5-0.8 ja takana 0.4-0.7 baria, liikaa ei kannata laittaa koska silloin laite alkaa "nuljumaan" mutkissa, renkaan pito vaihtelee liikaa jos rengas ei pääse elämään alla riittävästi. Liian löysä rengas taas tekee käytöksestä laiskan ja arvaamattoman.
Itse en ole autonrenkaiden enkä sileiden kömpijään tarkoitettujen katukumien kannattaja, hyvä maastorengas käyttäytyy paljon johdonmukaisemmin ja neutraalimmin kuin kovat katukumit jotka vetelee tien epätasaisuuksien mukaan ja on raskaammat ajaa.
Jos ohjaus muuttuu yllämainitulla tavalla jouston mukana niin silloin on syytä laittaa haritusta 10-20mm renkaan pinnasta mitattuna. Haritusta siitä syystä että tiellä ajettaessa laitteen keula nousee vauhdin kasvaessa ja auraus lisääntyy. Kun auraus lisääntyy niin laitteesta tulee levoton ajettava ja ohjauksesta tulee haukkaava, lisäksi renkaat alkaa kulumaan selkeästi nopeammin.
Maastorenkaissa yleisohjeena tiekäytössä voisi pitää paineina edessä 0.5-0.8 ja takana 0.4-0.7 baria, liikaa ei kannata laittaa koska silloin laite alkaa "nuljumaan" mutkissa, renkaan pito vaihtelee liikaa jos rengas ei pääse elämään alla riittävästi. Liian löysä rengas taas tekee käytöksestä laiskan ja arvaamattoman.
Itse en ole autonrenkaiden enkä sileiden kömpijään tarkoitettujen katukumien kannattaja, hyvä maastorengas käyttäytyy paljon johdonmukaisemmin ja neutraalimmin kuin kovat katukumit jotka vetelee tien epätasaisuuksien mukaan ja on raskaammat ajaa.
Kylätason mönkijäkuski
- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Kiitos, nämä ovat hyvät ohjeet. Täytyy vielä tarkistaa tuo aurauskulman muutos jousituksen mukana, joka tapauksessa laite aurasi liikaa jo valmiiksi. Nelikoissahan käsittääkseni pitäisi aina käyttää edessä ja takana samoja rengaspaineita (ja samankokoisia renkaita), jotta renkaan ulkokehän koko pysyisi samana ajossa. Täytyy hieman nostaa paineita, tällä hetkellä käytössä on 0.4bar (5psi)Koheltaja kirjoitti:Aurauksesta sen verran että välttämättä ei kannata tuijottaa ohjekirjan arvoja koska ne ovat laadittu maastoon, ei tieajoon. Katso paljonko ohjauksessa on bumbsteeringiä, eli kun nostat keulaa tarakasta niin lisääntyykö auraus ja vastaavasti alas painettaessa lisääntyykö haritus?
Jos ohjaus muuttuu yllämainitulla tavalla jouston mukana niin silloin on syytä laittaa haritusta 10-20mm renkaan pinnasta mitattuna. Haritusta siitä syystä että tiellä ajettaessa laitteen keula nousee vauhdin kasvaessa ja auraus lisääntyy. Kun auraus lisääntyy niin laitteesta tulee levoton ajettava ja ohjauksesta tulee haukkaava, lisäksi renkaat alkaa kulumaan selkeästi nopeammin.
Maastorenkaissa yleisohjeena tiekäytössä voisi pitää paineina edessä 0.5-0.8 ja takana 0.4-0.7 baria, liikaa ei kannata laittaa koska silloin laite alkaa "nuljumaan" mutkissa, renkaan pito vaihtelee liikaa jos rengas ei pääse elämään alla riittävästi. Liian löysä rengas taas tekee käytöksestä laiskan ja arvaamattoman.
Itse en ole autonrenkaiden enkä sileiden kömpijään tarkoitettujen katukumien kannattaja, hyvä maastorengas käyttäytyy paljon johdonmukaisemmin ja neutraalimmin kuin kovat katukumit jotka vetelee tien epätasaisuuksien mukaan ja on raskaammat ajaa.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Ei ne samat rengaspaineet takaa sitä että renkaiden ympärysmitta olisi sama, eikä sillä juurikaan merkitystä ole koska asfaltilla ei kannata nelikolla ajaa. Jos ajaa nelikolla assulla niin ajosta tulee kulmikasta ja vaappuvaa, takaveto päälle assulla ja kun pääsee pikitieltä pois niin sitten voi heittää nelikon päälle jos tarvetta tulee.
Kylätason mönkijäkuski
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Katurenkailla asfaltitiellä ilmanpaineet lienee 0,6-0,8bar optimi, vähän riippuen renkaasta ja kuviosta.Voi maastorenkaillakin ajaa noilla paineilla, mutta saattaa pinta häipyä jo 1000km jälkeen aika reippaasti.Osviittana Kenda RoadGo, n. 20 000km ajettuna oli takarenkaissa pintaa vielä jäljellä. 

Back in business
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Eipä ne maastorenkaat noita lukemia kestä, maastonakeilla vetelee sellaisen 2000-5000km riippuen renkaasta ja ajotavasta sekä niistä etukulmien säädöistä.
Miten muuten, RoadGo on kokeilematta joten mitä pidät renkaan ajettavuudesta?
Miten muuten, RoadGo on kokeilematta joten mitä pidät renkaan ajettavuudesta?
Kylätason mönkijäkuski
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Mä olen ajellut jo 3 kesää kitkarenkailla ja ovat todella mukavat jos vertaa alkuperäisiin maastokumeihin. Volvo V40 neljäreikäiset vanteet käy muös suoraan cattiin.
http://www.pixbox.fi/alb924683 .Löytyy kuvia catista ko.renkailla
http://www.pixbox.fi/alb924683 .Löytyy kuvia catista ko.renkailla
Uudenmaan Mönkijät Ry
- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Mikä rengas/vannekoko sinulla on noissa kitkakumeissa? On muuten hienoja kuvia catista työkäytössä - mutta on teillä tasaiset metsätkin
On nämä savon kivikot aavistuksen erinäköisiä...

Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Re: Arctic Cat tieliikenneominaisuuksien parantaminen?
Tuon RoadGo:n jälkeen laitoin Speedracerit alle ja etupäässä ne lienee paremmat, mutta takapäähän seuraavaksi tulee kyllä RoadGo takaisin. Noi Speedracerit on käyttäytymiseltään jotenkin liian autonrengasmaiset mun makuun ja talvella liian liukkaat.Niissä on enemmän tasaista pintaa kuin RoadGo:ssa niin johtuneeko sitten siitä tuo autonrengasmaisuus ?Miten muuten, RoadGo on kokeilematta joten mitä pidät renkaan ajettavuudesta?

Pinta kyllä kestää varmaan saman kuin RoadGo:ssakin joten ihan lähitulevaisuudessa ei tarvii vaihtaa

Back in business