550 Efi koe ajo
-
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Touko 2010 20:26
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10 TL
- Paikkakunta: Nuojua
550 Efi koe ajo
Tulipa sitten ajettua tuo 550 efi kunnolla koeajona, lyhyesti mukava ajettava niin metsässä kuin vetisellä suolla. Tehoa on riittävästi, perusrenkaan suosiolla liikkeeseen ja isot pyörät alle. Viikon päästä kirjoittelen sitten lisää ja laitan linkin kuvagalleriaan samalla kerron hiukan Syötteen tapahtumasta. Joustovarat riittää ja parin kuution pöllikuorma ei haitaanut ajoa. Mitään miinus merkkistä ei tässä vaihessa. Lopputulema kun olette ostamassa kampetta niin koettakaa saada koeajo niihin maastoihin ja tehtäviin mihin kampe on tulossa., varautukaa kuitenkin pahaan kuumeeseen johon on vain yksi lääke.
Joskus työkin voi olla hauskaa.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: 550 Efi koe ajo
Tämä kyseinen koeajo pelasti ainakin yhden harrastajan viikonlopun. Itse olin aloittamassa metsästysvuotta 2010.
Omia havaintoja kyseisestä laitteesta pikaisen tutustumisen jälkeen.
* ruiskukoneen herkkyys kaasuun oli positiivinen yllätys. Viivettä ei juurikaan ollut.
* runkohan tuossa on hyvin pitkälle sama kuin meidän omassa kamppeessa.
* hallintalaitteet on tuttua cattia, erona sähköinen etuperän lukko.
Meillä ollessa mönkijä varusteltiin isommilla renkailla ja vinssillä.
Manta1968 saa kertoa tuon vinssin asennuksen jos malttaa kuumeltaan
Isommat renkaat ja vanteet toivat mukanaan sen, että kärrymme Muuli 1400SL meinasi käydä kapeaksi. Takarenkaiden vanteiden et ja renkaiden leveys toivat mukanaan kokonaisleveyden, joka oli lähellä 140cm. Kun 650:sen ja tuon 550:sen laittoi rinnakkain huomasi hyvin sen kuinka paljon leveämpi tuosta tuli uudella rengastuksella. Itse en käynyt tuolla maastossa, joten en voi ottaa kantaa raideleveyden vaikutukseen maastoajossa. Kyllähän se jotain varmasti vaikutti, mutta kokemukset jäivät minulta hankkimatta. Tietenkin tuo leveämpi raideleveys tuo mukanaan sen, että rengas polkee risut leveämmältä pois edestä säästäen näin katteita naarmuilta / iskuilta. Miinuksena tulee sitten ravan roiskuminen kuskin päälle, mutta sehän taitaa kuulua vähän asiaan.
Omaan silmään tuo limevihreä oli aika "piristävä".

Itse mietin tässä tuon vannekoon merkitystä. Onko tuo nyt pelkästään ulkonäköön liittyvä kysymys vai miksi tuota on kasvatettu 3:lla tuumalla. Omassa on vanteet 12" kun tuossa nuo olivat 15". Kumin osuus renkaasta on pienempi ja jotenkin tuntuu, että karikkoisessa maastossa pienempi vanne/isompi kumi on toimivampi yhdistelmä.
Tuo rengas on keveämpi ajaa kuin meidän mönkijässä olevat ITP Mudlitet, jotka ovat kohtalaisen jäykät kääntää "pihapyörittelyssä".
Kun tuohon vielä lisäisi samanlaiset puskurit kuin tuossa meidän LE mallissa on niin maastossa uskaltaisi ajaa tarvittaessa aika reilulla kädellä. Itse kun olen havainnut nuo puskurit aika tarpeellisiksi varusteiksi.
Koeajo oli hieno mahdollisuus kokeilla uutta mönkijää. Seuraavaan koeajoon jos joskus saisi tehostimella varustetun mallin.
Omia havaintoja kyseisestä laitteesta pikaisen tutustumisen jälkeen.
* ruiskukoneen herkkyys kaasuun oli positiivinen yllätys. Viivettä ei juurikaan ollut.
* runkohan tuossa on hyvin pitkälle sama kuin meidän omassa kamppeessa.
* hallintalaitteet on tuttua cattia, erona sähköinen etuperän lukko.
Meillä ollessa mönkijä varusteltiin isommilla renkailla ja vinssillä.
Manta1968 saa kertoa tuon vinssin asennuksen jos malttaa kuumeltaan

Isommat renkaat ja vanteet toivat mukanaan sen, että kärrymme Muuli 1400SL meinasi käydä kapeaksi. Takarenkaiden vanteiden et ja renkaiden leveys toivat mukanaan kokonaisleveyden, joka oli lähellä 140cm. Kun 650:sen ja tuon 550:sen laittoi rinnakkain huomasi hyvin sen kuinka paljon leveämpi tuosta tuli uudella rengastuksella. Itse en käynyt tuolla maastossa, joten en voi ottaa kantaa raideleveyden vaikutukseen maastoajossa. Kyllähän se jotain varmasti vaikutti, mutta kokemukset jäivät minulta hankkimatta. Tietenkin tuo leveämpi raideleveys tuo mukanaan sen, että rengas polkee risut leveämmältä pois edestä säästäen näin katteita naarmuilta / iskuilta. Miinuksena tulee sitten ravan roiskuminen kuskin päälle, mutta sehän taitaa kuulua vähän asiaan.
Omaan silmään tuo limevihreä oli aika "piristävä".

Itse mietin tässä tuon vannekoon merkitystä. Onko tuo nyt pelkästään ulkonäköön liittyvä kysymys vai miksi tuota on kasvatettu 3:lla tuumalla. Omassa on vanteet 12" kun tuossa nuo olivat 15". Kumin osuus renkaasta on pienempi ja jotenkin tuntuu, että karikkoisessa maastossa pienempi vanne/isompi kumi on toimivampi yhdistelmä.
Tuo rengas on keveämpi ajaa kuin meidän mönkijässä olevat ITP Mudlitet, jotka ovat kohtalaisen jäykät kääntää "pihapyörittelyssä".
Kun tuohon vielä lisäisi samanlaiset puskurit kuin tuossa meidän LE mallissa on niin maastossa uskaltaisi ajaa tarvittaessa aika reilulla kädellä. Itse kun olen havainnut nuo puskurit aika tarpeellisiksi varusteiksi.
Koeajo oli hieno mahdollisuus kokeilla uutta mönkijää. Seuraavaan koeajoon jos joskus saisi tehostimella varustetun mallin.
Re: 550 Efi koe ajo
Siirsin vanne/rengaskeskustelun tuonne: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 90#p274590
Kylätason mönkijäkuski
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: 550 Efi koe ajo
550:sen koeajo jatkuu omalta osaltani muutaman päivän. Sain tuon kyseisen kamppeen pihaani tänään. Pitää pikkusen tutustua syvemmin tuon laitteen ominaisuuksiin näinä päivinä kun sain siihen mahdollisuuden.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: 550 Efi koe ajo
Tänään tein pihahommia tuolla efi:llä.
Kylmäkäynnistys näyttää olevan semmonen homma, että kannattaa antaa olla kaikessa rauhassa vähän aikaa virtojen kytkemisen jälkeen. Kun surinat yms loppuu voi käynnistää. Mielenkiintoista olisi nähdä, miten tuo toimii kovalla pakkasella.
Variaattorin toiminta tuossa on vähän erilainen kuin meidän omassa. Veto kytkeytyy pienellä viiveellä, mutta se tulee erittäin tasaisesti myös pienillä kierroksilla. Ehkä tuo on uuden kankeutta, mutta persdynolla tuon tunsi heti.
Peruutin p*ska kuormassa olevan kärryn kasan päälle, eikä noista nyt alla olevista renkaista pito loppunut. Nousu oli aika jyrkkä ja kuormaa ihan riittävästi.
Kylmäkäynnistys näyttää olevan semmonen homma, että kannattaa antaa olla kaikessa rauhassa vähän aikaa virtojen kytkemisen jälkeen. Kun surinat yms loppuu voi käynnistää. Mielenkiintoista olisi nähdä, miten tuo toimii kovalla pakkasella.
Variaattorin toiminta tuossa on vähän erilainen kuin meidän omassa. Veto kytkeytyy pienellä viiveellä, mutta se tulee erittäin tasaisesti myös pienillä kierroksilla. Ehkä tuo on uuden kankeutta, mutta persdynolla tuon tunsi heti.
Peruutin p*ska kuormassa olevan kärryn kasan päälle, eikä noista nyt alla olevista renkaista pito loppunut. Nousu oli aika jyrkkä ja kuormaa ihan riittävästi.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: 550 Efi koe ajo
Koeajo sai uuden käänteen kun pihaan ilmestyi telasarja asennattavaksi tähän efi:in 

- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: 550 Efi koe ajo
Ja kuvia sitten heti kiitos...
Siis Polarismiehenä ihan mielenkiinnosta niitä pyytelen.....
Siis Polarismiehenä ihan mielenkiinnosta niitä pyytelen.....

Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
-
- 4WD
- Viestit: 206
- Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
- Mönkijä:: Polaris 1000xp
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 550 Efi koe ajo
Kyllä se hyvin lähtee pakkasella jos akussa on virtaa. Omassa ei ollut ongelmia (700efi H1)pa-pumppu surisee ja paineistaa järjestelmän, muistaakseni se ei edes starttaa ennenkuin nuo surinat loppuu.Pappi kirjoitti: Kylmäkäynnistys näyttää olevan semmonen homma, että kannattaa antaa olla kaikessa rauhassa vähän aikaa virtojen kytkemisen jälkeen. Kun surinat yms loppuu voi käynnistää. Mielenkiintoista olisi nähdä, miten tuo toimii kovalla pakkasella.
Re: 550 Efi koe ajo
Perusjuttuja ruiskukoneessa, ensin käännetään virta päälle ja annetaan polttoainepumpun nostaa paineet järjestelmään. Sitten startataan siistin eleettömästi napista kone tulille, ei tarvetta pelata ryypyn tai kaasun kanssa ja aina lähtee pakkasesta riippumatta.Pappi kirjoitti:Kylmäkäynnistys näyttää olevan semmonen homma, että kannattaa antaa olla kaikessa rauhassa vähän aikaa virtojen kytkemisen jälkeen. Kun surinat yms loppuu voi käynnistää.

- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: 550 Efi koe ajo
Tuo surinoiden loppumisen oottelu on jäänyt selkärankaan myös omasta kamppeesta (vaikka on kaasari koneella). Tuossa LE mallissa kun on se monitoimimittari, jossa on sekä digitaali & analoginen mittari. Yleensä oottelen sen surinat ennen käynnistystä. Mikä lie user error eilen tullut kun nappasin starttinappia niin "hätäseen".
Catin suunnittelijat voisivat miettiä nuo valohommmat uusiksi. Tuossakin on valot sellaiset, että eteen jää harmittava tyhjä alue. Eilen kahtelin tuota asiaa kun ajoin illalla talliin. Työkäytössä etuvalot voisivat olla semmoiset, että valoa hajaantuu isommalle alueelle. Toisaalta, keulassa on kyllä paikkoja pienille lisävaloille, joilla asia voidaan korjata. Sama taaksepäin ajaessa, ei olisi pahitteeksi jos näissä olisi peruutusvalo / työvalo.
Eilen kun tein pihahommia mietin tuon mönkijän korkeutta. Jotenkin tuntuu, tuohon on sukkelampi nousta kyytille. En tiedä onko kyseessä harha vai luulo, mutta tuon oman kamppeen kyytille nousu tämmösellä lyhkäsellä jaloilla varustetulle henkilölle on välillä töisevää (lue= kuskin mitta alle 170cm). Vai olisiko tuon korkeuden muutos kiinni siitä kun omassa on 27" renkaat ja tuossa koeajossa olevassa 26" Tuskin se näissä hommissa on tuumasta kiinni....
Catin suunnittelijat voisivat miettiä nuo valohommmat uusiksi. Tuossakin on valot sellaiset, että eteen jää harmittava tyhjä alue. Eilen kahtelin tuota asiaa kun ajoin illalla talliin. Työkäytössä etuvalot voisivat olla semmoiset, että valoa hajaantuu isommalle alueelle. Toisaalta, keulassa on kyllä paikkoja pienille lisävaloille, joilla asia voidaan korjata. Sama taaksepäin ajaessa, ei olisi pahitteeksi jos näissä olisi peruutusvalo / työvalo.

Eilen kun tein pihahommia mietin tuon mönkijän korkeutta. Jotenkin tuntuu, tuohon on sukkelampi nousta kyytille. En tiedä onko kyseessä harha vai luulo, mutta tuon oman kamppeen kyytille nousu tämmösellä lyhkäsellä jaloilla varustetulle henkilölle on välillä töisevää (lue= kuskin mitta alle 170cm). Vai olisiko tuon korkeuden muutos kiinni siitä kun omassa on 27" renkaat ja tuossa koeajossa olevassa 26" Tuskin se näissä hommissa on tuumasta kiinni....

- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 550 Efi koe ajo
Tarkoitat varmaankin, että kun astut astinlaudalle niin loppuvaihe on helpompi nousta kyytiin? Tähän voisi vaikuttaa matalammalle sijoitettu penkki (sentti sieltä) ja aavistuksen korkeammalle nostettu astinlauta (sentti täältä). Onko polvikulma pienempi uudessa kamppeessa?Pappi kirjoitti:Eilen kun tein pihahommia mietin tuon mönkijän korkeutta. Jotenkin tuntuu, tuohon on sukkelampi nousta kyytille. En tiedä onko kyseessä harha vai luulo, mutta tuon oman kamppeen kyytille nousu tämmösellä lyhkäsellä jaloilla varustetulle henkilölle on välillä töisevää (lue= kuskin mitta alle 170cm). Vai olisiko tuon korkeuden muutos kiinni siitä kun omassa on 27" renkaat ja tuossa koeajossa olevassa 26" Tuskin se näissä hommissa on tuumasta kiinni....
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
-
- 4WD
- Viestit: 206
- Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
- Mönkijä:: Polaris 1000xp
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 550 Efi koe ajo
Tuuma ei tunnu kuin nenän päässä ja milli pankkitilillä...Pappi kirjoitti: Sama taaksepäin ajaessa, ei olisi pahitteeksi jos näissä olisi peruutusvalo / työvalo.
Eilen kun tein pihahommia mietin tuon mönkijän korkeutta. Jotenkin tuntuu, tuohon on sukkelampi nousta kyytille. En tiedä onko kyseessä harha vai luulo, mutta tuon oman kamppeen kyytille nousu tämmösellä lyhkäsellä jaloilla varustetulle henkilölle on välillä töisevää (lue= kuskin mitta alle 170cm). Vai olisiko tuon korkeuden muutos kiinni siitä kun omassa on 27" renkaat ja tuossa koeajossa olevassa 26" Tuskin se näissä hommissa on tuumasta kiinni....

Istuimethan on vaihtokelpoiset keskenään, mutta arvatenkin aika arvokas hankkia.
Rungoltaanhan nuo on samanlaiset, ainakin tuolta keskivaiheelta.
Tuota peruutusvaloa oon itekin ihmetellyt, jonkin mallin pollessa sellaiset kai oli, mutta käyttäjien mukaan ei niilläkään mitään virkaa oikeasti ollut. Ei ymmärrä miksei sitäkin olisi voinut tehdä kunnolla samantien.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: 550 Efi koe ajo
Itse asiassa kun miettii tätä astumista
vähän syvemmin niin juuri tuo loppuvaihe on tuossa uudessa helpompaa. Voisiko tässä nyt puhua, että säkä on matalampi ja satulaan nousu helpompaa. Pitänee kaivella vähän arkistoa jos sattuisi semmonen kuva, jossa on 650 ja 550 rinnakkain.
Tuossa kuva 650;stä. Tuo satula on erilainen. Muutama sentti tekee paljon...

Kaverin kasisatasessa pollessa on takatyövalot, mutta ei ole koskaan tullut puhetta siitä miten ne käytännössä toimivat.
Vaihdevipuunhan olisi aika nätti asentaa peruutusvalolle oma kytkin. Toisaalta, metsäajossa ja lumitöissä tuo takatyövalo saisi oikeastaan palaa koko ajan.

Tuossa kuva 650;stä. Tuo satula on erilainen. Muutama sentti tekee paljon...

Kaverin kasisatasessa pollessa on takatyövalot, mutta ei ole koskaan tullut puhetta siitä miten ne käytännössä toimivat.

Vaihdevipuunhan olisi aika nätti asentaa peruutusvalolle oma kytkin. Toisaalta, metsäajossa ja lumitöissä tuo takatyövalo saisi oikeastaan palaa koko ajan.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: 550 Efi koe ajo
Pollen työvalot syttyy mittarin vasemmalta puolelta. Sellainen pieni musta kytkin, jossa lampun kuva.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: 550 Efi koe ajo
Niin mikäli se on sinne asennettu,mulla ei ollut......
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels