Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
Jarkko Valtakuusi
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Tammi 2011 16:51

Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Valtakuusi »

Tervehdys !
Minulla on Artic Cat 650 mönkijä.
Käytän sitä vain lumen auraukseen ja kesällä toisinaan pienen peräkärryn
vetämiseen. Kärryssä on silloin pihan ja puutarhan hoitoon tarkoitettua
kevyttä rompetta. Yhden kerran olen hakenut hirvenvasan metsätien päästä.

Kone on näppärä lumitöissä, ei siinä mitään. Minä auraan suurehkoja pihoja
ja muutamaa tienpätkää. Kilometrejä on marraskuun 2008 jälkeen tullut mittariin
n. 2100.

Sitten hiukan mainintoja hankaluuksista.
- Warn vinssi ja lumilevt tulivat mukana kaupassa. Vinssin vaijeri on aivan liian ohutta
kestämään vinssin jatkuvaa käyttöä puskulevyn nostoon. Alkuperäinen meni poikki joka
päivä. Vaihdoin uuden, mutta tuplasti vahvemman. Sekin menee poikki säännöllisesti,
mutta huomattavasti harvemmin. Syynä on huonosti toimivat rullat, ja armoton vetovastus, johtuen
vaijerin kiinnityskohdasta puskulevyn runkoon, samoin rajoittimen puute. Helppo olisi rakentaa, mutta
eipähän ole tullut tehdyksi.
- Mönkijän akku on lapsellisen pieni. Jos ajat raskasta lunta, käytät vinssiä ja kaiken lisäksi
jäähdyttimen sähkökäyttöinen tuuletin huutaa lähes koko ajan, on aivan selvää, ettei moottorin
käynnistäminen onnistu startilla, jos se nyt jostain syystä sammuu. Itselläni on jatkuvasti mukana erillinen
55 Ah käynnistysakku ja käynnistyskaapelit. Akusta ei myöskään riitä milloinkaan tehoa, jos pitäisi
vetää vaikkapa tieltä suistunut auto pois lumihangesta. Teoriassa homma toimii hyvin.
Takakoukku esim jykevään puuhun kuormaliinalla, vaijeri ulos ja autoon kiinni, mutta sähkö loppuu varmasti
ilman sitä lisäakkua. Lisäakkua apuna käyttäen homma toimii, mutta alkuperäisen akun sijainti
aivan järkyttävässä paikassa ja ihan minimaalisen pienessä kotelossa on suoranainen suunnitteluvirhe.
Jonseredin päältäajettavassa ruohonleikkurissa on neljä kertaa isompi akkutila.
- Vetoakselit ovat räkärautaa. Kolme on vaihdettu, yhtäkään ei takuuseen. Ensimmäisen napsahdettua kokonaan poikki
myyjäliike väitti, että tapaus on ensimmäinen ja maahantuojakaan ei tunne muuallakaan vastaavaa sattuneen.
Takuu on muutenkin ihan huuhaata Artic Catissa.
- Polttimot valoissa ovat jotain ihan ihmeellistä kamaa, ei niitä täältä saa. (Paitsi tietysti maahantuojalta ja edustajilta)
- Alkuperäinen puskulevyn muovi pamahti palasiksi heti kättelyssä. Muutenkin ihan lelu, liian matala, lumi tulee ilman muuta yli
räkärautaa, alaterä kuluu loppuun muutaman kilometrin jälkeen ja terää kannattelevat "maljat" ovat lähinnä vitsi. Ostinkin
sitten huomattavasti laadukkaamman, saman levyisen ja oikeasti lunta sivuun heittävän auran, joka on toiminut oikein mallikkaasti
huolimatta hyvin heppoisesta kiinnitysrungosta. Kiinnitysrungon kiinnitys taas itse mönkijään on alkuperäisversiona lähinnä vitsi.
Olenkin vaihtanut suunnilleen kaikki pultit, kiinnikkeet yms. ainakin tuplasti järeämpiin.
- Lukko-kytkin, jolla saadaan kaikki pyörät raappimaan, on hieno juttu ja sen käyttövipu täysin älytön. Rikkihän se meni.
Purin käyttövivun itse. Se vaatii erikoistyökaluja. Ensin on "reikätähtipää " ruuvi, jolla vipu on kiinnitetty. Sitten on kolme ristipää-philips ruuvia.
Alta palsjastuu taas kerran ihan lapsellinen, silumiinivipu, joka on tietysti murtunut. Minkä ihmeen
takia on pitänyt kehittää niin älyvapaa ja monimutkainen sekä huonosti kestävä vempele vaijerikäyttöiselle on-off toiminnolle ?
-Jarrulevyt olivat edessä irti, kun vein mönkijän maahantuojalle huoltoon. Ihmettelivät, miten olen ne irroittanut. Olen ihan toista mieltä.
Ihmettelen, miksi niitä ei ole tehtaalla kiinnitetty kunnolla.
- Takajarrujen putki on ollut poikki jostain päivämärästä asti. En osaa sanoa mistä asti, sillä takajarrua ei meillä ole
koskaan käytetty, kun se ei toiminut. Nyt kyllä toimii, mutta ei takuuseen korjattuna.
- Pikkuvikoja on ollut iso liuta, mutta niinhän koneissa aina on. Jotenkin tuli kuitenkin mieleen, että onko ne Kiinassa kasatut
Kone-Glanssin mönkijät yhtään huonommin kasattuja ?
Nyt minä kyllä pidän tämän laiitteen, sillä lähes kaikki on jo hajonnut, moottoria ja vaihteistoa lukuunottamatta.
Kun ne on itse kunnostanut paikallisen
korjaamon kaverin kanssa, niin eiköhän tämäkin huonosti alunperin kasattu kone ala kestää =D> :lol:
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Mukava lukea kun joku on rehellisesti liikkeellä ja kertoo koneensa ominaisuuksista. Muiden vastaavan laitteen omistajille on nyt helppo kiinnittää huomio epäkohtiin ja fiksata ne ennen särkymistä. En nyt halua maalata piruja mutta: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... ilan+catti
Tuossa ketjussa catin moottoriasiaa jos et ole tuommosta vielä lukenut.
Edit: typo
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tervetuloa palstalle.

Harmittavan paljon olet onnistunut keräämään mönkijääsi vikoja ja "ominaisuuksia" Taitaa olla kauppias aika lapanen, joka on sen koneen sulle myynyt, sillä kyllä takuun pitää toimia ja se on ensisijassa jälleenmyyjän homma hoitaa vastavuoroisen kuluttajan kanssa. Vain ääritilanteessa sitten maahantuojan kanssa juttusille. Ole siis tiukkana takuuasioiden kanssa.

Pääsääntöisesti nämä on toimivia pelejä, mutta joskus sattuu joukkoon kone joka ei ajoa kestä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Omaani laitoin 20AH akun omaan koteloon,just mahtu,ja on virta piisannu.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Jarkko Valtakuusi kirjoitti:Tervehdys !
-Jarrulevyt olivat edessä irti, kun vein mönkijän maahantuojalle huoltoon. Ihmettelivät, miten olen ne irroittanut. Olen ihan toista mieltä.
Ihmettelen, miksi niitä ei ole tehtaalla kiinnitetty kunnolla.
=D> :lol:
Hitto kun meinaa repeilyttää :D
Juu ei näitten lelujen kanssa aina oikein mene putkeen.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Oma vastuunsa on käyttäjälläkin. Joillain pelit toimii ja toisilla ei. Vikoja on tietenkin kaikissa eikä Catti tee siitä poikkeusta.

Vinssi vaijereineen on suunniteltu ja tarkoitettu mönkijän vetämiseen paikoista joista se ei oman moottorinsa voimalla pääse. Vinssit varustetaan tyypillisesti halvoilla vaijereilla, joita ei ole suunniteltu lumilevykäytön aiheuttamiin rasituksiin. On olemassa myös vaijereita, jotka rakenteensa johdosta (ydin + punonta) kestävät hankausta, rusentumista jne. aivan toisella tavalla kuin perusvaijerit. Vaijerin paksuus ei ratkaise. Jos sulla on vaijeri mennyt joka päivä poikki, niin vika on varmasti käyttäjässä.

Muovinen lumilevy ei varmasti kestä teräksisen veroisesti muuta kuin korroosiota. Silti noita muovisiakin näyttää olevan monella käytössä ja omasi on ensimmäinen jonka kuulen rikkoutuneen. Varmasti niitä muitakin on, mutta epäilen suurimman osan toimivan kevyessä käytössä ihan ok. Ehkä kokemuksesta viisastuneena ostat "lelun" tilalle vahvemman ja omaan käyttöösi paremmin sopivan lumilevyn. "Urakkahommiin" ei pieni, muovinen levy sovi. Sen pitäisi sanoa järki jo hankintavaiheessa.

Harvassa mönkijässä ainakaan liian isoa akkua on. Silti virta yleensä riittää peruskäyttötarpeisiin. Itsellä mm. auratessa käytössä 3000 lbs vinssi, 2x55w halogeenit (ajoittain myös mönkijän omat valot). Öljyjäähdyttimen puhallin käynnistyy myös satunnaisesti. Lataustehoa muistaakseni vaatimattomat 220W. Kertaakaan ei ole virta loppunut kesken, eikä akkulaturia ole tarvittu lainkaan. Vinssiä ei ole suunniteltu kestämään tieltä suistuneen auton hinaamiseen lumihangesta. Se ei ole käyttötarkoituksen mukaista. Myöskään akun kapasiteettia ei ole mitoitettu käyttötarkoituksen vastaiseen toimintaan.

Kolme vetoakselia 2100 km:n matkalla tuntuu paljolta yhtä laitetta kohden. Jarrulevyn irtoamiset, jarruputkien rikkoutumiset jne. ihmetyttää myös. Suoraan sanottuna itse saan tekstistä sellaisen vaikutelman että mönkijän käsittely ei ehkä ole ollut ihan oppikirjojen mukaista... Se voi selittää myös myyjäliikkeen nihkeän asenteen takuuasioissa. Ensin runnotaan vehkeet rikki ja sitten kitistään katkerana takuusta. Näitä tapauksiahan riittää.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla oli kokemukset tuossa:
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &sk=t&sd=a
ja saman laitteen meno jatkuu tuossa (linkki jo aiemmin tässä topikissa)
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... ilan+catti

Vinssin vaijerin kanssa ei ollut katkeiluongelmaa, eiköhän se Warn ollut kuten levykin.
Seuraava omistaja laittoi vaijeriin rajoittimen jonka puute aiheutti itselleni pari kertaa luullakseni vähää vaille peukalovarpaan murtuman, levyn juuttuminen yläasentoon parilla peräkkäisellä nostolla kun sai aikaan monottamisen tarpeen myös oman nousevan raivon laannuttamiseksi eikä silloin voimankäyttö ole ainakaan alimitoitettua.

Akusta olen ihan samaa mieltä. Lapsellisen pieni.
Tosiaan, päältäajettavassa ruohonleikkurissakin (hinta uutena reilu tonni) on sentään "oikea" akku eikä siinä tarvita virtaa kuin käynnistämiseen.
Pienihän se on muissakin mönkijöissä, joissain taitaa olla paremmat laturit.
Nyt minä kyllä pidän tämän laiitteen, sillä lähes kaikki on jo hajonnut, moottoria ja vaihteistoa lukuunottamatta.
No sitten sinä vasta sen pidätkin jos joudut koneremontin tekemään :biggrin:
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Aihetta sivuten:
Kuva
Tuommonen tarakalle niin loppu murheet virran vähyydestä. Voi vaikka vinssailla kotiin jos menovesi loppuu tjsp. Iso painava mölttihan toi on mut ei ole ainakaan mua se haitannut.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

pusikkoon kirjoitti:Oma vastuunsa on käyttäjälläkin. Joillain pelit toimii ja toisilla ei. Vikoja on tietenkin kaikissa eikä Catti tee siitä poikkeusta.

Kolme vetoakselia 2100 km:n matkalla tuntuu paljolta yhtä laitetta kohden. Jarrulevyn irtoamiset, jarruputkien rikkoutumiset jne. ihmetyttää myös. Suoraan sanottuna itse saan tekstistä sellaisen vaikutelman että mönkijän käsittely ei ehkä ole ollut ihan oppikirjojen mukaista... Se voi selittää myös myyjäliikkeen nihkeän asenteen takuuasioissa. Ensin runnotaan vehkeet rikki ja sitten kitistään katkerana takuusta. Näitä tapauksiahan riittää.
Komppaan tässä "pusikkoa".

Onhan tuossa omassa ollut pientä säätöä kun kone kilahti, mutta kaikki mekaaniset vehkeet saa rikki.

Vinssin käyttöön on selkeät ohjeet ja mielestäni näissä vehkeissä kannattaa siihen mahdolliseen manuaalin myös tutustua, vaikka se tuntuisi kuinka "akkojen hommalta".

"nimimerkillä : nelisen tonnia köyhempi koneremontin jälkeen" :wink:
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Pappi kirjoitti:...mutta kaikki mekaaniset vehkeet saa rikki.
Just näin. Mönkijän hyödyntäminen työkäytössä vaatii järkeä ja malttia. Pitää tuntea laitteen ominaisuudet rajoituksineen ja sovittaa työtavat sen mukaan. Runttaamalla ei näillä vehkeillä saa mitään muuta kuin laskua aikaiseksi.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
GT-555
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 29 Joulu 2008 17:33
Mönkijä:: 800cc Renegade
Paikkakunta: city

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja GT-555 »

Hyvää laatua
Panssarivaunut on out!
Jarkko Valtakuusi
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Tammi 2011 16:51

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Valtakuusi »

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

ViestiKirjoittaja pusikkoon päivämäärä 19 Tammi 2011 14:04
Oma vastuunsa on käyttäjälläkin. Joillain pelit toimii ja toisilla ei. Vikoja on tietenkin kaikissa eikä Catti tee siitä poikkeusta.

Vinssi vaijereineen on suunniteltu ja tarkoitettu mönkijän vetämiseen paikoista joista se ei oman moottorinsa voimalla pääse. Vinssit varustetaan tyypillisesti halvoilla vaijereilla, joita ei ole suunniteltu lumilevykäytön aiheuttamiin rasituksiin. On olemassa myös vaijereita, jotka rakenteensa johdosta (ydin + punonta) kestävät hankausta, rusentumista jne. aivan toisella tavalla kuin perusvaijerit. Vaijerin paksuus ei ratkaise. Jos sulla on vaijeri mennyt joka päivä poikki, niin vika on varmasti käyttäjässä.

Muovinen lumilevy ei varmasti kestä teräksisen veroisesti muuta kuin korroosiota. Silti noita muovisiakin näyttää olevan monella käytössä ja omasi on ensimmäinen jonka kuulen rikkoutuneen. Varmasti niitä muitakin on, mutta epäilen suurimman osan toimivan kevyessä käytössä ihan ok. Ehkä kokemuksesta viisastuneena ostat "lelun" tilalle vahvemman ja omaan käyttöösi paremmin sopivan lumilevyn. "Urakkahommiin" ei pieni, muovinen levy sovi. Sen pitäisi sanoa järki jo hankintavaiheessa.

Vika on varmasti käyttäjässä, mutta myyjä ei asiasta millään tavalla varoitellut, Kertoi, että lumilevy soveltuu jopa rakennusten pohjien soran tasaukseen eli maansiirtoon. En uskonut enkä ole kokeillut. Kuten kirjoitin, hankin huomattavasti vahvemman ja toimivan lumilevyn, tutulta pajamieheltä sain vielä auran alareunaan tiehöylän terän, jossa on nämä hammastukset ja vahvuutta n 10 mm. On toiminut todella hyvin ja kiinnitetty Artic Catin alkuperäiseen lumiaurarunkoon, jonka kiinnitys koneen runkoon on nyt tehty vahvemmilla pulteilla ja kiinnitysrunkoakin on vahvistettu. Kun olen lisäksi jo ostaessani laitteen uutena maininnut, että tarkoitus on vain ja ainoastaan käyttää laitetta lumenauraukseen ja ainoa keino nostaa ja laskea auraa, on tuo vinssi ja vaijeri, niin luulisi myyjän kertovan, ettei se onnistu näillä perusvaijereilla, vai mitä ?

Harvassa mönkijässä ainakaan liian isoa akkua on. Silti virta yleensä riittää peruskäyttötarpeisiin. Itsellä mm. auratessa käytössä 3000 lbs vinssi, 2x55w halogeenit (ajoittain myös mönkijän omat valot). Öljyjäähdyttimen puhallin käynnistyy myös satunnaisesti. Lataustehoa muistaakseni vaatimattomat 220W. Kertaakaan ei ole virta loppunut kesken, eikä akkulaturia ole tarvittu lainkaan. Vinssiä ei ole suunniteltu kestämään tieltä suistuneen auton hinaamiseen lumihangesta. Se ei ole käyttötarkoituksen mukaista. Myöskään akun kapasiteettia ei ole mitoitettu käyttötarkoituksen vastaiseen toimintaan.
Jos ei ole vinssiä tarkoitettu auton vetämiseen lumipenkasta tielle, niin ei pitäisi myyjänkään sitten myydä tätä suurinta Warn-vinssiä koneeseen. Kun minulle erikseen kerrotaan, että vinssin vetokyky on 3500 kg, niin minä käsitän asian niin, että vinssin vetokyky on 3500 kg. Jos ei näin ole, niin sitten pitää sanoa, ettei vinssin vetokykyä ole tarkoitettu kokonaan käytettäväksi, vai mitä ? Mainittakoon nyt sekin, että olen vetänyt kaksi kertaa auton lumipenkasta ja tulee todella kevyesti, kun minulla on se 55 Ah käynnistysakku aina mukana aivan kuten tuossa vietiketjussa eräällä toisellakin sähkön niukkuuden huomanneella käyttäjällä.

Kolme vetoakselia 2100 km:n matkalla tuntuu paljolta yhtä laitetta kohden. Jarrulevyn irtoamiset, jarruputkien rikkoutumiset jne. ihmetyttää myös. Suoraan sanottuna itse saan tekstistä sellaisen vaikutelman että mönkijän käsittely ei ehkä ole ollut ihan oppikirjojen mukaista... Se voi selittää myös myyjäliikkeen nihkeän asenteen takuuasioissa. Ensin runnotaan vehkeet rikki ja sitten kitistään katkerana takuusta. Näitä tapauksiahan riittää.En minä ole ryhtynyt myyjäliikettä kovistelemaan vetoakseliasioissa, tosiasia on vain se, että työnnän tällä koneella vain lunta, tänä talvena kaiken lisäksi ilman lumiketjuja, etteivät nämä vetoakselit rasittuisi liikaa. Ehkä virhe oli se, että viime talvena käytin lumiketjuja. Pihat, joita auraan, ovat aika tasaisia, kantoja ei ole, mihinkään muuhun, kuin lumeen en ole törmäillyt ja jos jossain ohjekirjassa on lumen puskemiseen erityisohjeita, niin en ole sitä osastoa huomannut lukea. Totta on se, että neliveto päällä pyörät "sutivat" toisinaan ilman ketjuja. Viime talvena myös ketjujen kera ja silloinhan tietysti vetoakselin pyöriin välittämä voima on ollut suurempi. Ketjut kuitenkin myi myyjäliike, eikä maininnut mitään siitä, etteikö lumen aurauksessa voisi käyttää ketjuja, päinvastoin, suosittelivat käytämään...
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

On sulla iso vinssi siinä,tuollanenhan on tarkoitettu autoihin,ja painaakin n.35kg.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mönkijä ei ole tarkoitettu auton vetämiseen penkasta mainitsemallasi tavalla. Mikäli käytät koko 3500 kg vetämiseen ja samalla kone on puussa kiinni, saatat rikkoa rungon ja vinssin kiinnityspisteet. Sitä tuskin myyjäkään on sinulle luvannut kokonaisuutta myydessään.

Mutta näistä suureista.

Olikos sulla 3000 lbs:n vinssi ? Sehän 1360 kg vetävä, ei suinkaan 3500kg
Mikä vinssi sulla ja mikä malli.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Luettelo Artic Catin ominaisuuksista, ongelmista yms.

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Varmasti myyjän asiantuntemuksellakin on osansa ongelmistasi. Eivät nekään kaikkea osaa tai ymmärrä ottaa huomioon. Tosiaan vinssit eivät alunperin ole suunniteltu jatkuvaan lumilevykäyttöön, vaan mönkijän satunnaiseen vinssaamiseen hankalista paikoista. Tästä syystä vaijereitakaan ei ole valittu jatkuvaa hankausta, rusentumista jne. kestäviksi. Kyllähän ne perusvaijeritkin kevyttä ja maltillista lumilevykäyttöä kestävät, mutta ei niitä tosiaan urakointiin ole tarkoitettu. Kestävyyttä voi parantaa mm. käyttämällä köysipyörää(iä) sopivissa kohdissa. Yksi vaihtoehto on tietysti nykyisin yhä suositumpi synteettinen köysi, joka sekään ei tosin ole kovemmassa lumilevykäytössä ole mikään ihanteellinen ratkaisu.

Tuosta vinssistä vielä. Kuten Roosa999 jo epäili, varmaankin yksiköt menneet joko myyjältä tai sinulta sekaisin. 3500kg:n mönkijävinssiä ei ole olemassakaan. Lisäksi tuo 1360kg:n maksimi kuvaa vinssin vetokykyä tasaisella pinnalla rullaavaa taakkaa vedettäessä ensimmäisellä vaijerikerroksella (eli kun vaijeri vedetty melkein kokonaan kelalta ulos). Normi tilanteessa asetelma on yleensä erilainen. Eli vedät mönkijääsi vaikka mutakuopasta ylös. Silloin veto tapahtuu usein kulmassa ja mönkijään kohdistuva normaalivoima voi olla huomattavasti suurempi. Tästä syystä vinssi on mitoitettava moninkertaiseksi suhteessa mönkijän massaan. Nyt jos asetat auton tuohon mutakuoppakuvioon niin ymmärrät miksi mönkkärinvinssit eivät ole autojen vetämistä varten. Käyttöohjeista löytyy ohjeet vinssaukselle, sekä myös esimerkkejä siitä mihin vinssiä ei ole tarkoitettu käytettäväksi.

Tuo vetoakselien katkeilu ihmetyttää kyllä. Kaikesta päätellen käyttö on kuitenkin raskaamman puoleista ja sitähän lumenpuskeminen tosiasiassa on. Raskas lumimassa puskettavana, tehot käytössä ja renkaiden pito vaihtelee äkillisesti luiston ja purennan välillä. Vielä jos vähän penkkoja puskee niin siinäpä ne vetarit on koetuksella. Vetarit toimivat voiman välityksen lisäksi myös "sulakkeina" voimansiirrossa. Eli menevät poikki ennemmin kuin jotain huomattavasti arvokkaampaa ja vaikeammin korjattavaa hajoaa (tasauspyörästö, voimansiirron kulmavaihde tms.). Oliko kyse muuten etu- vai takavetoakseleista?
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Vastaa Viestiin