Minulla on Artic Cat 650 mönkijä.
Käytän sitä vain lumen auraukseen ja kesällä toisinaan pienen peräkärryn
vetämiseen. Kärryssä on silloin pihan ja puutarhan hoitoon tarkoitettua
kevyttä rompetta. Yhden kerran olen hakenut hirvenvasan metsätien päästä.
Kone on näppärä lumitöissä, ei siinä mitään. Minä auraan suurehkoja pihoja
ja muutamaa tienpätkää. Kilometrejä on marraskuun 2008 jälkeen tullut mittariin
n. 2100.
Sitten hiukan mainintoja hankaluuksista.
- Warn vinssi ja lumilevt tulivat mukana kaupassa. Vinssin vaijeri on aivan liian ohutta
kestämään vinssin jatkuvaa käyttöä puskulevyn nostoon. Alkuperäinen meni poikki joka
päivä. Vaihdoin uuden, mutta tuplasti vahvemman. Sekin menee poikki säännöllisesti,
mutta huomattavasti harvemmin. Syynä on huonosti toimivat rullat, ja armoton vetovastus, johtuen
vaijerin kiinnityskohdasta puskulevyn runkoon, samoin rajoittimen puute. Helppo olisi rakentaa, mutta
eipähän ole tullut tehdyksi.
- Mönkijän akku on lapsellisen pieni. Jos ajat raskasta lunta, käytät vinssiä ja kaiken lisäksi
jäähdyttimen sähkökäyttöinen tuuletin huutaa lähes koko ajan, on aivan selvää, ettei moottorin
käynnistäminen onnistu startilla, jos se nyt jostain syystä sammuu. Itselläni on jatkuvasti mukana erillinen
55 Ah käynnistysakku ja käynnistyskaapelit. Akusta ei myöskään riitä milloinkaan tehoa, jos pitäisi
vetää vaikkapa tieltä suistunut auto pois lumihangesta. Teoriassa homma toimii hyvin.
Takakoukku esim jykevään puuhun kuormaliinalla, vaijeri ulos ja autoon kiinni, mutta sähkö loppuu varmasti
ilman sitä lisäakkua. Lisäakkua apuna käyttäen homma toimii, mutta alkuperäisen akun sijainti
aivan järkyttävässä paikassa ja ihan minimaalisen pienessä kotelossa on suoranainen suunnitteluvirhe.
Jonseredin päältäajettavassa ruohonleikkurissa on neljä kertaa isompi akkutila.
- Vetoakselit ovat räkärautaa. Kolme on vaihdettu, yhtäkään ei takuuseen. Ensimmäisen napsahdettua kokonaan poikki
myyjäliike väitti, että tapaus on ensimmäinen ja maahantuojakaan ei tunne muuallakaan vastaavaa sattuneen.
Takuu on muutenkin ihan huuhaata Artic Catissa.
- Polttimot valoissa ovat jotain ihan ihmeellistä kamaa, ei niitä täältä saa. (Paitsi tietysti maahantuojalta ja edustajilta)
- Alkuperäinen puskulevyn muovi pamahti palasiksi heti kättelyssä. Muutenkin ihan lelu, liian matala, lumi tulee ilman muuta yli
räkärautaa, alaterä kuluu loppuun muutaman kilometrin jälkeen ja terää kannattelevat "maljat" ovat lähinnä vitsi. Ostinkin
sitten huomattavasti laadukkaamman, saman levyisen ja oikeasti lunta sivuun heittävän auran, joka on toiminut oikein mallikkaasti
huolimatta hyvin heppoisesta kiinnitysrungosta. Kiinnitysrungon kiinnitys taas itse mönkijään on alkuperäisversiona lähinnä vitsi.
Olenkin vaihtanut suunnilleen kaikki pultit, kiinnikkeet yms. ainakin tuplasti järeämpiin.
- Lukko-kytkin, jolla saadaan kaikki pyörät raappimaan, on hieno juttu ja sen käyttövipu täysin älytön. Rikkihän se meni.
Purin käyttövivun itse. Se vaatii erikoistyökaluja. Ensin on "reikätähtipää " ruuvi, jolla vipu on kiinnitetty. Sitten on kolme ristipää-philips ruuvia.
Alta palsjastuu taas kerran ihan lapsellinen, silumiinivipu, joka on tietysti murtunut. Minkä ihmeen
takia on pitänyt kehittää niin älyvapaa ja monimutkainen sekä huonosti kestävä vempele vaijerikäyttöiselle on-off toiminnolle ?
-Jarrulevyt olivat edessä irti, kun vein mönkijän maahantuojalle huoltoon. Ihmettelivät, miten olen ne irroittanut. Olen ihan toista mieltä.
Ihmettelen, miksi niitä ei ole tehtaalla kiinnitetty kunnolla.
- Takajarrujen putki on ollut poikki jostain päivämärästä asti. En osaa sanoa mistä asti, sillä takajarrua ei meillä ole
koskaan käytetty, kun se ei toiminut. Nyt kyllä toimii, mutta ei takuuseen korjattuna.
- Pikkuvikoja on ollut iso liuta, mutta niinhän koneissa aina on. Jotenkin tuli kuitenkin mieleen, että onko ne Kiinassa kasatut
Kone-Glanssin mönkijät yhtään huonommin kasattuja ?
Nyt minä kyllä pidän tämän laiitteen, sillä lähes kaikki on jo hajonnut, moottoria ja vaihteistoa lukuunottamatta.
Kun ne on itse kunnostanut paikallisen
korjaamon kaverin kanssa, niin eiköhän tämäkin huonosti alunperin kasattu kone ala kestää