Tasauspyörästön jäykkyys
Lähetetty: 10 Loka 2011 16:11
Kävin tuossa parin tunnin metsälenkin heittämässä ja tuntui kuin ohjaus olisi ajaessa normaalia jäykempi. Caster-mod on tehtynä, joten sen tuoma keveys oli ikään kuin häipynyt. Tässä meikäläisen Catissa on jatkuva neliveto, joten nostin etupään pukille ja kokeilin tasauspyörästön toimintaa. Melko jäykältä tuntui tasauspyörästö ja hieman pykälsikin kun molempia eturenkaita pyörittelin molempiin suuntiin. Tiputin sitten öljyt etuperästä. Öljyssä hiukan hioutunutta metallia mukana. Ei kuitenkaan erityisen paljoa. Otin perän irti ja purin osiin.
Kaikki sisuskalut olivat melkein kuin topasta vedettyjä. Laakerit näppituntumalla täydessä timmissä. Laitoin toisen vetarin kiinni ja koitin lautaspyörästä kääntää testatakseni jäykkyyttä nyt purettuna uudelleen. Todella jäykkähän se oli ja sama pykällys tuntui. Tiedän että jäykkä sen pitää ollakin, mutta joku raja kai silläkin. Tuntuu että tasauspyörästön rattaat jumittaisivat paikoissaan. Mitään sinistymää tai muutakaan kiinnileikkautumisen merkkejä ei ole. Tappi siinä kahden rattaan välissä on kirkas ja kaikki neljä ratasta kuin koskemattomia. Öljyt vaihdettu vuosittain ja vettäkään ei ole koskaan ollut perässä. Jotenkin tuntuu että voitelu ei silti pelaisi näiden rattaiden osalta nyt täydellisesti, tai sitten tehtaalla on ollut vähän turhan tiukat sovitukset. ilmiön tuoreus kuitenkin viittaisi ensimmäiseen vaihtoehtoon. Ajattelin laittaa tasauspyörästön yön yli likoamaan ja katsoa josko yhtään helpottaisi. Kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia ja miten hoidettu kuntoon? Jos vielä joku viittis ystävällisesti kokeilla minkälainen tuntuma omassa tasauspyörästössä on (siis keula ilmassa toista rengasta pyörittäen) niin voisi arvioida vähän senkin pohjalta tilannetta.
Kaikki sisuskalut olivat melkein kuin topasta vedettyjä. Laakerit näppituntumalla täydessä timmissä. Laitoin toisen vetarin kiinni ja koitin lautaspyörästä kääntää testatakseni jäykkyyttä nyt purettuna uudelleen. Todella jäykkähän se oli ja sama pykällys tuntui. Tiedän että jäykkä sen pitää ollakin, mutta joku raja kai silläkin. Tuntuu että tasauspyörästön rattaat jumittaisivat paikoissaan. Mitään sinistymää tai muutakaan kiinnileikkautumisen merkkejä ei ole. Tappi siinä kahden rattaan välissä on kirkas ja kaikki neljä ratasta kuin koskemattomia. Öljyt vaihdettu vuosittain ja vettäkään ei ole koskaan ollut perässä. Jotenkin tuntuu että voitelu ei silti pelaisi näiden rattaiden osalta nyt täydellisesti, tai sitten tehtaalla on ollut vähän turhan tiukat sovitukset. ilmiön tuoreus kuitenkin viittaisi ensimmäiseen vaihtoehtoon. Ajattelin laittaa tasauspyörästön yön yli likoamaan ja katsoa josko yhtään helpottaisi. Kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia ja miten hoidettu kuntoon? Jos vielä joku viittis ystävällisesti kokeilla minkälainen tuntuma omassa tasauspyörästössä on (siis keula ilmassa toista rengasta pyörittäen) niin voisi arvioida vähän senkin pohjalta tilannetta.