ahvenan 300 arctic cat

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Nuo lukkosokkavetarit on omien kokemusten mukaan vähän sellaisia, että saattaa lähteä hyvin, tai sitten ei.

Vinssin vaijeria ei saa vapaana kelata sisään, vaan pitää jarrutella. Muuten jää löysälle ja on mykkyrällä. Ei kannata luistattaa käsien läpi, jos on säikeitä poikki, niin repii kädet todella tehokkaasti.

90 cm lumilevy kyllä tuntuu aika virattomalta. Jos tuota yhtään laittaa vinoon, niin eihän teholliseksi leveydeksi jää oikein mitään. Melkein levyn leveyden katsoisin siten, että on vinossa about mönkijän levyinen. Jos tuntuu, että tuo iso levy on liian leveä, niin itse ehkä lähtisin sitä kaventamaan. On kuitenkin aika helppo temppu.

En mä juurikaan käytä tuota omaa sovellusta, mutta muksut tykkää sillä keinua :lol:

Kyllä nuo halvat pienrenkaat on aika uskomatonta kuraa. Tosin oli mulla Catin orkkisrenkaissakin aika reiluja pykimiä jo kyljissä. Kyllä noille vaan aika tekee tehtävänsä ennemmin tai myöhemmin. Jeesaa huomattavasti jos ei koneet ole koko kesää auringossa parkissa.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Juu vinssin vaijerin asensin paikalleen veto päällä/ jarrutellen, mutta silti vetäs kunnon käppyrälle. Seuraavaksi tulee paksumpaa vaijeria jarrutellen paikalleen ja antaa asettua muutaman viikon ennen käyttöä. Ymmärrän kyllä näkökulmasi 90cm auran suhteen, itse kun tunnen mökin epätasaisen maaston ja ahtaat paikat niin en osaisi kuvitella itseäni sinne auraamaan leveämmällä levyllä kun toi yllämainittu. Voi olla että ensitalven kokemuksien jälkeen olen toista mieltä. :) Ja kun leveämpi levy on ajateltu leveämmän tien auraamiseen, niin ei viitsi lähteä sitä vielä kaventamaan. Katsotaan kuinka tuleva talvi sujuu ja tehdään vuoden päästä muutokset jos on tarpeen. Tähän mennessä on pärjätty lumikolalla/lingolla tehdyllä polulla :D
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

jansa82 kirjoitti:Juu vinssin vaijerin asensin paikalleen veto päällä/ jarrutellen, mutta silti vetäs kunnon käppyrälle.
No huh-huh!! :wink:
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

^^ Kyllähän nuo vaijerit saattaa osata vähän itsepäisiä olla.

Laita levyyn kunnon tassut sitten ja nosta sitä reilusti ylös alkuun. Kaikessa auraamisessa pätee aikalailla se sääntö, että homma valmistellaan kesällä. Kiviin ja kantoihin särjetään vaan vehkeet. Kuitenkin mönkijän on mahduttava, niin silloin saman levyisen levynkin on. Myös jos työnnät levyllä syksyllä juuri sen levyisen uran, niin auraamisesta tulee aika tuskaa kun lunta sataa aina vaan lisää talven mittaan. Sitä penkkaa ei ole kovin helppo siirtää. Itse aloitan syksyllä työntelemään lumet hyvin kauas, sitten talven myötä väkisin piha pienenee ja tie kapenee vaikka kuinka ojiin yrittää aurata.

Itse viime talvena jyräilin ensimmäiset lumet pihaan tällaisella:

Kuva

Kun pohjan saa hyvin jäätymään, niin sitten on paljon mukavampi aurailla eikä pihan sepelit ole niin kovin pitkin nurmikoita. Liian tarkasti ja kovalla innolla ei kannata rynnätä heti ensihärmää auraamaan.

Mutta harjoittelemalla tuon oppii ja keksii miten minkäkin pihan kanssa kannattaa toimia.

Mielestäni tuon auran leveys ei tien auraamisessa ole kuitenkaan kovin oleellista. Yhdellä edes takaisella ajolla et kuitenkaan saa sitä auki. Kahdella ajolla riittää jo vähän kapeampikin levy tien avaamiseen kokonaan. Levyn vaihtelu on kuitenkin oma jumppansa, niin sikäli kannattaisin yhtä jolla pärjää kaikkialla.

Nämä nyt tosin vain omia ajatuksia.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Komppaan täysin ahvenan neuvoja aurauksen pohjustustöistä! Itselläni melko epätasainen piha joten tamppaus on melko välttämätön toimenpide. Kivien ympärykset varsinkin kannattaa täyttää lumella ja tampata kovaksi vaikka jalan polkemalla ja jäädyttämällä

Kuva
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Levyyn on tulossa tehtaan säädettävät tassut. yli-innokkuutta lumien auraamisesta rajoittaa kun on kyse mökistä niin siellä tulee käytyä yleensä viikonloppuisin, viimetalvena oli poikkeuksellinen vuosi ettei talven aikana mökillä juuri käyty. Mökkinaapuri päätti kasata kuukausien lumipenkan suoraan tielle jota on käytetty noin 35v. Mutta ne on ollutta ja mennyttä uuden tien ohella. :) Kiitoksia taas hyvistä vinkeistä joita kokematon ei olisi tullut ajatelleeksi. Ahvenan jyrä on kyllä tyylikäs :) Ja jos oikein katsoin kuvasta niin onko käppyrä asentanut lumilevyn alareunaan kiinni halon jolla tampataan/jyrätään pihaa? Juuri olin kysymässä että millä/mikä olisi hyvä tohon pihan lumen tamppaamisen?
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Juu, siinä on rautalangalla noin 10 cm paksuinen puunrunko kiinni. Saisi olla paksumpikin mutta tuo löytyi valmiina liiteristä. Semmoinen "hätäratkaisuhan" tuo on mutta toimii kuitenkin aika hyvin
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Taas on askarreltu Catin kimpussa. Vinssin irrotus, puhdistus/rasvaus. Ajatuksena helppo ja mukava homma, mutta toisin kävi vinssi oli hitsattu kiinnityslevyyn kiinni, kiinnityslevy 4pultilla rungossa+hitsattu ns.karjarautaan!? No rälläkkä laulamaan, olihan mukavan ahtaita paikkoja vihdoin kun sain vinssin irti ja purettua niin ilokseni huomasin että vast ikään on kyseinen huolto suoritettu. Kiinnityslevyn vahvistus ja vinssin kiinnitys aluslevyyn 3kpl 10mm pultilla, ajatuksena pelata varman päälle jos vanha vinssi sanoo sopimuksen irti talvella, on uuden asennus helpompaa.

Viimeksi uuden vetoakselin asennus tyssäsi kun akselin mukana ei tullut tarpeeksi isoa napamutteria, nyt sain sen vihdoin asennettua kun ensiksi löysin napamutterin kahan valikoimista. Johan sielläkin oli edellinen omistaja hitsaillut, jossain vaiheessa nähtävästi vetoakseli katkennut. siinä samassa tohinassa oli hitsannut ulomman ja sisemmän vetonivelen kiinni akseliin!?

Nyt kun eturenkaan sai paikattua niin vuorostaan takakumi vuotaa, tarkastin rengaspaineet niin 1.2bar eikö noi ole aika paljon? Onko noi renkaat helpommin puhkeamis alttiit kovilla rengaspaineilla vai onko vaan huonoa tuuria?
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Kirjoittelut jääneet kesäkiireiden lomassa. Niin on kyllä olleet ajelutkin vähissä..

^ Hassun hauskoja kyllä nuo hitsarit jotka kaiken vetävät noin kiinni sillä idealla että "ei mun tarvitse sitä enää koskaan purkaa.."

Itse ainakin olen siinä uskossa, että kova rengas puhkeaa helpommin. Tulee paljon terävämpi pistovoima jollei rengas anna periksi. Ei mulla tukkikärryssäkään ole kun joku 0,5 bar. Yhtään rengasta ei ole tarvinut paikata koneesta eikä kärrystä.

Itse ei ole tosiaan tullut tehtyä oikein mitään mönkimisen suhteen, ei ropaamista eikä ajoakaan. Nyt kuitenkin viime viikolla tuli kutsua sunnuntaina ajelemaan. Vähän vaan meni tiukalle kun lauantai meni hääjuhlissa ja sunnuntaille oli kutsuttu väkeä muksujen synttäreille. No synttärit olivat vasta iltapäivästä, joten aampäivä oli periaatteessa vapaa. Eli edellisenä iltana häiden jälkeen kamat kasaan ja aamulla Catti kärryn päälle ja auton perään.

Ajelut meni ihan normaalisti. Kone pelasi, mutta allekirjoittanut alkoi muutamassa tunnissa jo vähän väsyä. Tuosta sitten seuraa enempi tai vähempi pienempiä tai suurempia virheitä. Tänään onkin sitten raato ollut sen oloinen, että jotain on tullut tehtyä.

Sellainen havainto tuli tehtyä, että jos joskus täytyy alatukivarsia irroittaa, niin hitsaan pellin siihen A:n keskelle. Onnistuin ajamaan kantoon siten, että tumppi oli tukivarren läpi. Kun yrittää konetta nostaa, niin tukivarsi kääntyy alas ja kiilaa kannon pohjapanssaria päin. Peruuttamalla takapyörän alle puunrunkoa syöttäen sai renkaasta nostettua sen verran että pääsi irti. Vetari ja kumitkin säilyi kuitenkin ehjänä. En sentään ollut ainoa jolla oli kantojen kanssa ropleemaa. Nuo kun aika kivasti piiloutuvat heinikkoon.

Omat rajoitteensa pikku-Catilla väkisin on, mutta on tuo jo sentään ihan mukava ajaa eikä tarvitse kokoaikaa olla narun perässä. Sikäli tämä taitaa nyt olla sellaisessa kuosissa missä saa omasta puolesta olla. Kuitenkin vaikka tätä miten yrittäisi rakentaa tai virittää, niin tuskin menee juurikaan sen pahemmasta paikasta. Fiksumpaa olisi sitten suosiolla katsoa lähtökohdaksi joku ihan muu laite.

Kamera oli kypärässä kiinni ja laitoin nopeasti editoidun 15 minuuttisen menemään: https://youtu.be/IpQ8J5bNsGs
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Meinaatko peittää pellillä koko aukon? Ainakin kerää tavaraa siihen päälle sen jälkeen. Vois toimia jos hitsais siihen vaikka pari-kolme terästankoa :roll:
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tuo on hyvä pointti. Edessä on suojat alla ja kyllähän siellä hurja määrä kaikkea rojua aina on. Jotkin pyöröteräkset voisi tosiaan olla hyvä idea. Voisi toimia edessäkin.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Teräsputki oli ajatuksissa mutta ulosanti toisinaan poikkeaa mitä on mielessä :oops:

Tai voihan siihen tukivarren molemmin puolin hitsata pellit jolloin toimivat myös tehokkaasti jäykisteinä.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Nätistihän se Catti eteni maastossa :) Itse taas ropannut kesällä vehkeen talvikuntoon. Tuuletin tuli asennettua, ja maahommissa kun kone lämpeni 95asteeseen niin nopeasti lämmöt tippui 80c kun kytki tuulettimen päälle. Säteilylämmittimelle teline ja koekäytössä lohko lämpeni ihan ok, toki lohkon ja lämmittimen väliltä puuttui "lämpö rasva". Seuraavaksi öljyt ja suodatin tainnut entiset omistajat käyttää paksumpia öljyjä kun teboilin suberbiket hieman tihkutti muutaman tiivisteen välistä. http://m.motonet.fi/fi/tuote/592001/Teb ... S-5W-40-1l totako öljyä Ahvena käytti talvella, kun muistelin että ainakin sulla toimi mainiosti?
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Kyllähän tuo etenee ihan ok kun vähän katsoo mistä ajelee ja järkeä käyttää.

Tuo flekti on kyllä hyvä, muuten käy koneet helposti turhan kuumana.

Talvella oli tosiaan juuri tuota Goldia. Ei valittamista. Sillä tuon valitsin, koska tuota ovat enskoissa käyttäneet talvella menestyksellisesti. Shell Helix on kuulemma toinen, mutta sillä on ainakin joskus ollut enempi taipumusta tehdä kylmälimaa jos ei konetta ajaa riittävän kuumaksi riittävän usein.

Jos meinaa jostain tihuuttaa öljyä, niin joku Valvolinen max-life voisi kanssa olla testaamisen arvoinen.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Eiköhän öljyn tihkuminen rauhoitu kun vaihtaa goldit sisään, näin uskoisin koska entisen omistajan öljyillä ei samaa esiintynyt. Hieman tuolla 95asteen lämmöillä kone piti pientä nakutusta, näinköhän venttiilien säätö ajankohtainen. Keväällä kun ne tarkistin niin pakopuolen venttiili alkoi olemaan sallittujen arvojen yläkantissa.

Tämän kysymyksen voi siirtää tyhmien kysymyksien puolelle :lol: Mutta lähdettekö aina 1vaihteella liikenteeseen, huomasin maata siirtäessä että lähin vahingossa 2-vaihteella työntämää kasaa, niin siksi heräsi moinen kysymys. Että eiköhän näissäkin vehkeissä päde sama sääntö kun esim 2-pyöräsissä, ettei kauheen hyvää tee kytkimelle?
Vastaa Viestiin