ahvenan 300 arctic cat

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Monenlaisen pohdinnan ja ihmettelyn jälkeen tuli itselle 300 Catti. Ei ole tarkoitus tästä mitään projektia tehdä, niin en sinne puolelle viitsi laittaa.

Itselle tämä tuli ihan tarvekäyttöön. Suurin tarve on puiden keräily tontilta ja kasaan saaminen. Traktori olisi tietty tehokkaampi, mutta vähän turhan raju itselle eikä moiselle oikein muutakaan käyttöä olisi. Mönkkärillä sentään tykkää muksutkin ajaa rinkiä ja voihan tuolla vähän luntakin lykkiä sen mitä urakoitsijalta jää.

Vähän Linkkareitakin katselin, kun en paljoa halunnut sijoittaa. Kuitenkin oma käyttö huomioiden eivät nuo omaa oikein hyviä ominaisuuksia. Kytkimet ei tahdo kestää ja välitykset pitkät. Perheellisenä ei vapaa-aika tahdo riittää nytkään, saatikka sitten jos vielä ensimmäiseksi mönkkäriä pitäisi ruveta rakentamaan käypäiseksi ensin. Vähän Hondia seurailin ja joku Suzukikin osui silmiin. Hondissa ei vaan oikein ollut mitenkään kohtuullisia tarjolla ja Suzukeissa vähän sama homma, mutta sitten törmäsin tällaiseen Cattiin ja se vaikutti ihan hyvältä. Vaihteita on ihan miljoona, joten vääntöä riittää vaikkei tehoa olekkaan.

Kyseessähän on 300 kovalla laatikolla. Suzukin patahan tuo vissiin on ja kai aika pomminvarma pitäisi olla. Erillisjousitus tässä on takanakin, mutta tuolla ei lie omassa käytössä ole väliä suuntaan tai toiseen. Matalahan tämä on nykykömpijöihin verrattuna, mutta ei oma tontti ole kamalan huono :P

Toisaalta isotkin kiinnosti, mutta ei noista kuitenkaan miksikään räppäilypeleiksi ole, siksi mulla on enska. Hyvä isompi olisi kuitenkin ollut aika monta € lisää. Ehkä tätä pienempää uskaltaa nopeammin antaa jälkikasvunkin ajaa kunhan vähän kasvavat.

Tällä olisi talvellakin ajoa, niin öljyt on olleet mietinnässä. Takapää on aika hauska yhdistelmä kun siellä on perä, moottori ja märkäkytkimiä vissiin parikin. Jokaisella melkoisen eri öljytarve. Varmaan on ainakin syytä vaihtaa useasti. Onko hyviä vinkkejä? Talveksi jotain synteettistä tahtoisin, kesä mennee hienosti mineraali-Delvacilla jota minulla on 20 l tonkassa. Joskus pärräpuolella oli käytössä itsellä 5100 Motul, pelaisiko tässäkin? Vain onko joku ajanut ihan jollain TB Goldilla? Perus levykytkimissä usein pelaa vallan hyvin. Synteettistä haluaisin koska nokka ja vipat taitaa olla tämän koneen akilleen kantapää ja kuitenkin omassa metsäkäytössä kylmäkäynnistyksiä tulee paljon.

Vaikkei mitään projektia ole tarkoitus tehdä, niin onko kellään kokemusta miten tässä kestäisi parin tuuman korotuksella vetarit?

Renkaita ajattelin isontaa tuuman.

Haulla tästä ei tunnu mahdottomia löytyvän. Jos on jotain hyviä vinkkejä niin otan mielelläni vastaan. Kai aika varma kone pitäisi kuitenkin olla, mutta jos on vaikka vinkkiä sopivista jonkin auton vetarien suojakumeista, niin otetaan kiitollisuudella vastaan. Tai jotain jarruihin liittyen. Nuo kai aika oleellisia kulutusosia ovat.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tokmannilla 5 min ennen sulkemisaikaa pyöriessäni jäi käteen Eurolin 10-40 mp öljytonkka. Tuo oli ainakin JASO MA, viskositeetti täsmää ja osasynteettinen. Vein talliin jäätymään ja täytyy vähän tehdä empiiristä testiä juokseeko yhtään mineraalia paremmin pakkasessa. Täysin synteettiseen en uskaltanut vielä lähteä, eikä oikein hyviä vaihtoehtoja herkällä olekkaan kun mp-öljyt on vähän kesäpainotteisia. Tosin vaikka joku TB Superbike onkin 15W -alkuinen, niin kyllähän tuo 10-alkuisen mineraalin pakkasessa juoksevuudessa varmasti hakkaa.

Jos tuo Eurol kovin kohmettuu, niin sitten sitä TB:n Goldia :roll:

Näillä pakkasilla ryyppy ei oikein nosta kierroksia riittävästi, eli ei meinaa pysyä käynnissä jollei vähän kaasulla auta. Voisikohan tuota säätää vai onko ihan jotain vikaa? Sinällään käyntiin kyllä lähtee, mutta mukavampi olisi jos pysyisikin itsekseen.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Komiata. Tämmösellä tuli aloiteltua omat ajot aikanaan. Pieni kone, hyvät vaihteet ja niitä oli riittävästi. =D>

Öljyistä... Kannattaa nyt varmistaa onko tässä vain yhdet öljyt koko "murikassa". Muistaakseni öljyä meni useampi litra ja tuo kytkin vaati omat lisäaineensa.

Kokemuksia, kuvia ja videoita. :D
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Eikös tuossa ole myös "automaattinen" sähköryyppy ?, näin ainakin oli itsellä AC366:ssa. Tulppa vaihtoon ja ilmanputsari puhtaaksi, neet ainakin jeesas itsellä joutokäyntiin. Ääripakkasessa sitten lirputtelee kaasusta jos ei muutoin pysy.

Tietty isompaa tk-suutinta kaasariin niin käy rikkaammalla jos ei muu auta.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Toistaiseksi olen ihan tyytyväinen ollut. Ihan yllätyin miten hyvin lähtee pyörimään näissäkin keleissä. Sen verta kyllä kylmää, ettei ole paljoa huippunopeuksia tullut kokeiltua. Kilometrin päästä hain postit ja hissukseenkin ajellessa meinasi kohmettua ihan oikeasti. Ketterä ja kevyt kyllä on ajaa. Toisaalta kun koko keulan nostaa ilmaan helposti yhdellä kädellä, niin ei ihme, että ohjauskin on helppo kääntää.

Käsittääkseni tässä on koko perspää moottoreineen, laatikoineen ja perineen samassa öljyssä ja sitä olisi jokin 3..4 l. Laitoin Service Manuaalin kyllä tilaukseen... Jos ensi viikonlopuksi vähän keli hölläisi, niin voisi nuo öljyt vaihtaa. Märkäkytkimillehän se on tuo JASO MA(2), tai sitten oli niitä omia Allisonin ja Caterpillarin luokituksia raskaskoneöljyissä. Joskus tuli noista luettua kun tuota isoa D:tä olen pärrässä käyttänyt. Kuitenkaan 15W alkuista mineraalia en talveksi laita, joten jotain muuta nyt keksittävä. Vaikkei tuota JASOA monessa öljyssä ole, niin kai tuo MA on "normiöljy", MA2 olisi sitten tahmeampi ja MB erikoisliukas. Joka luokitus maksaa eikä autoöljyssä JASO-luokituksella mitään tee, niin ei niissä sitä lue vaikka vaatimukset täyttäisikin. Ohuemmat "polttoaineensäästö-öljyt" lie on noita MB-luokan öljyjä, joten niitä ei.

Ei mitään öljykinaa ole tarkoitus aloittaa kun niitä on ihan riittävästi. Täytyy vaan etsiä joku toimiva talviöljy. MP-puolelta talviajossa tiedän ainakin TB:n Goldia ja Shellin Helixiä käytetyn menestyksellä. Sinälläänhän nämä vanhat koneet ei kummoisia liukkareita tarvitse. Sikäli tuollainen halpa perusöljy ilman ihmeellisiä lisäaineita on monasti hyvä välinta.

Johonkin suolle kesäkuumalla voisi Valvolinen Vr1 Racing 10w-60 olla hyvää, vaikkei tuon kanssa enää lippistä saakaan :roll: Tuossahan on sinkkiä ja löytyy jokunen pyöräluokituksin. En ole kylläkään kokeillut muussa kun rata-autossa.

Nyt en tiedä mitä koneessa on, mutta ei ainakaan näillä -20..-25 keleillä laatikon toiminta kovin hääviä ole :lol:

Ei ole automaattiryyppyä vaan perinteinen vipu vasemmalla. Sinällään lähtee käyntiin hyvin ja käy kakomatta, joten suuttimet lie riittävän liki. Seosruuvia voisi tietty kokeilla vähän kääntää. Ehkä ainoastaan kaipaisi pikkuisen kaasuläppää enempi raolleen. Yritin kaasarista sillä satulan alla olevalla säätönupilla tyhjäkäyntiä vähän nostaa, mutta ei se mihinkään sormivoimin liikkunut ja katsoin paremmaksi etten voimaa lisää. Odotellaan lämpimämpää tai lämmitellään ja uusi yritys. Omassa kaksipyöräisessä on kanssa samanlainen ryyppysysteemi ja se nostaa kyllä kierroksia reilusti, siksi epäilin jos tuossa jotain vikaa olisi. Tosin tuo oma mopo Keihinin CV-kaasareilla siinä missä tämä Catti taitaa olla Mikunilla.

Täytyy nuo perus huoltopaikatkin kyllä käydä läpi kun ei näistä vanhoista koskaan tiedä.

Vielä ei mahdottomia kokemuksia ole, mutta kai jonkun kuvan voisi joku päivä ottaa. Videoista en oikein tiedä mitä videoisi. Tosin taidettiin hölmölle myydä heti vapaampi änkkäri, joten kai voisi ääninäytteet ottaa jos tuon aktivoidun vaihtamaan. Tai kokeilemaan, kun en mitään kamalaa pauketta tahdo. Ison yksimukisen vakio, joten ei välttämättä kovin pahaääninen, mutta tehoreserviä pitäisi olla kun on yli tuplaa isommasta.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Keihinihän tässäkin on karburaattorina. Mistä lie tuo Mikuni oli itselle jäänyt mieleen :D Hyvä vaan, vähän tutumpi tapaus.

Eilen noita öljyjä vähän tallissa liruttelin ja kovin on jähmeää tuo puolisynteettinenkin vajaassa parissa kympissä. Vertasin myös tallissa olleeseen 10W-40 puolisynteettiseen AD-ketjun öljyyn. Noissa en havainnut eroa, eli siirappia moinen vaan on. Tuo AD-öljy on joku taivahan vanha pönttö ja olen sitä tippakannussa käyttänyt. Aika monta vuotta on 4 l riittänyt :lol: Taidan tuota Goldia hakea pöntön ja laittaa sitä. Selviääpähän sekin miten pelaa vai pelaako. Ajetaan sitten tuo Eurolin mp-öljy vaikka kesällä.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Kiva seurata tämän pelin taivalta. On kaikin puolin vekkuli laite vaikka omaa kokemusta siitä ei olekaan. Muistuu Papin viihdyttävät tarinat mieleen. Vielä kun saatais kuviakin.

Kokeilin muutamaakin öljyä ex-catissani (400 ilmajäähy ja kova laatiiko) ja Shell Advance Ultra 4T osoittautui mutulla parhaaksi. Sitä löytyy 10w40 ja 15w50. Halpaa se ei toki ole. Motulin 5100 oli hyvä myös. Tuolla jotain höpinöitä Catin öljyistä: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =7&t=21470
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Piti Papin tarinoita kaivella, en aiemmin ollut törmännytkään. Samannäköinen kampehan tämä itselläänkin. Tosin omassa ritsit on mustat kun Papilla taisi olla hopeiset ja minulla myös vanteet lähempänä grafiitinharmaata.

Melko pikkunäppärän oloinen tällainen kyllä on verrattuna joihin uudempiin ja isompiin joilla olen aiemmin ajanut. Kevyt, ketterä ja kääntyy todella pienessä tilassa ympäri. Suorituskykykin tuntuu riittävältä. Hyvin voi sladeja vedätellä sepelipihalla takapotkulla.

On nyt sen verta ollut kylmä ettei ole kamalasti viitsinyt tallista tuota ajaa ulos ja pimeässä tallissa ei oikein kuvia viitsi ottaa. Täytyy nyt aktivoitua jos vähän luntakin tulisi lisää. Vielä ei lumi estäisi vaikka rankakuorman hakuakaan, mutta iltaisin on valoa kovin vähän ja viikonlopuksi uhkaa taas keli mennä epäinhimilliseksi noihin hommiin.

Sehän noissa öljyissä on myös itsellä, ettei paikallisesti hirveää valikoimaa ole. Mielellään ajaisi sellaisella mitä saisi läheltä. Sinällään jos ei älyttömyyksiin mene, niin öljyn kustannus vuodessa on aika pieni vaikka tonkka viitisen kymppiä olisikin. Vielä jos samalla ajaisi läpi vuoden niin säästäisi vaivaa ja varmaan kerta vuoteen vaihtotiheyskin omassa käytössä riittää. Täytyy tuo Advance Ultra laittaa korvan taakse jos jossain moiseen pönttöön törmää. Kiitokset vinkistä.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Eilen kun ei kovin kylmä ollut, niin ajattelin ajaa Catin lämpimäksi ja vaihtaa öljyt. No sepä päätti alkaa kakomaan, rykimään ja tussauttelemaan putkeen. Sain kuitenkin toiseen talliin ajettua. Ilmanputsari oli aika likainen ja osittain jäässä, sulatin ja putsailin. Näin talveksi en nähnyt tarvetta öljytä, joten on nyt kuivana sisässä. Kaasaria vähän käytin auki ja putsailin ja tutkin. Mitään ihmeitä ei näkynyt eikä sattunut sopivaa letkuakaan olemaan jolla olisi voinut bensapinnan tarkastaa. Ryyppyluistin käytin auki, mutta ei siinä oikein mitään kummaa näkynyt. Luistin kalvoa en avannut, kun yleensä nuo ovat vähän turvonneita ja kaikkea muuta kun mukavia saada takaisin kasaan. Liekkö etanoli tuota tekee. Seosruuvia avasin puoli kierrosta lisää, on nyt noin 2,5 auki. Tulppa oli aika iäkkään oloinen ja kärkiväliä reilusti. Tuosta on jo keskielektrodia kadonnut varmaan milli puolitoista kun sivuelektrodia on jouduttu taivuttamaan alaspäin aika reilusti. Noilla tempuin Catti kuitenkin tärähti taas nätisti tulille ja kävi nätisti ilman ryyppyä! Jäi siis tuo ryypyn toimivuus nyt kokeilematta, täytyy testata kun kone taas kylmä. Seosruuvia voisi kokeilla kone käynnissä vähän pyöritellä missä tuntuisi parhaalta. Täytyy vaan katsoa jos vielä löydän joskus tekemäni spesiaalimeisselin tuohon hommaan. Se kun on vähän ahtaasti. Tyhjäkäynnin säätö kuitenkin liikkuu nyt ja ruuvailin tuon lämpimänä kohdilleen. Nätisti papattaa.

Kokonaisuutena hyvin on tämän huoltoa mietitty. Tilaa on hyvin ja osat purkuu fiksusti. Ei ole kun omassa MP:ssä tehtaan jäljiltä, että jo ilmanputsarin vaihto nostaa tuskanhien pintaan kun asiaa alkaa edes ajatella. Tuonkin kun vielä sai noin 90% helpommaksi pikkumuutoksin, niin alkuperäinen suunnittelija pitäisi jonkin saunan taakse muiluttaa...

Kun luntakin pyrytti, niin lapsetti kovasti ja driftaten taloa ympäri:

Kuva

Hupaisa kampe kun etu- ja takajarrut toimii erikseen. Noilla voi konetta paiskoa miten haluaa :lol: Nopealla kolmosella on hyvä vedätellä luisuja.

Mittaristo oli jokseenkin jäässä, joten se irti ja pannuhuoneeseen kuivumaan. Vaijeri on kyllä poikki. Uutta ei saa kun orkkiksena ja reilut 80e hintaa! Vähän mietin jos mittarin jättäisi hyllyyn ja laittaisi työvalon tilalle. Ei tuolla mittaristolla oikein virkaa ole.
Toinen vika mikä ilmeni, oli että jarruvalo palaa kokoajan. Ei sammunut ainakaan etujarrukytkimen lämmittelyllä ja naputtelulla. Myöhemmin tuli mieleen, että varmaan jalkajarrullakin on kytkin. Pitää tuo vielä kurkata.

Öljyt jäi nyt vaihtamatta ja tulppa meni ostoslistalle. Manuaali pyytää 7 tulpan, mutta koneessa oli 8. Jos ostaisi molemmat ja talven pitäisi seiskaa ja kesäksi kasi :roll:

Yläpää tässä tuntui vähän jotenkin tukkoiselta. Tiedä sitten onko ominaisuus vai olisiko jotain tehtävissä. Sattuu olemaan jokunen Keihinin pääsuutin, niin voisi huvikseen kokeilla vähän säätää. Nyt oli sisällä 135. Jos en väärin muista, niin multa löytyisi Dynojetin suuttimia joltain 125..142 väliä joilla kokeilla. Nuohon on numeroaan isompia kun orkkiksiin vertaa. Ehkä sitten kun putkea ropaa, niin koittaa sitten.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Ilmeisesti tuo 8 tulppa on yleinen kun ei paikallisella Fixuksella muutakaan ollut. Jäi siis seiska ostamatta, mutta kun pelaa tuolla viileämälläkin, niin olkoot. Tuo on nyt vielä R-tulppa kun vanha oli ilman R:ää. Liekkö nyt on resistorit hatussa ja tulpassa, manuaali kuitenkin pyytää R-tulppaa. Onko kellään näistä puolia mennyt? Periaatteessahan jos on liikaa resistanssia, niin käy puolan päälle. Onko sitten vakiona lie vastukseton hattu :roll: Tai voihan siellä nytkin olla moinen, mutten ainakaan saanut valituksia telkkarin sotkemisesta kun aiemmin taloa kiersin ympäri :lol: Täytynee tuota vielä mittailla, mutta kun ei nykyään oikein vastuksettomia tulpanhattujakaan taida löytyä.

Vanhan tulpan kun otin irti noiden leikkimisten jälkeen, niin kyllä se taitaa nyt vähän laihalla olla. Varmaan tuo kuiva putsari vielä avittaa nyt ilmansaantia.

Mutta jos jotain positiivista, niin tulpanvaihdon jälkeen piti tietty kokeilla miten toimii. Kyllä kaasarin putsaus jotain teki. Lähti todella herkästi käyntiin noin -10 -asteesta ja pysyi käynnissä. Ei tosin mahdottomia kierroksia nostanut, mutta edes nosti nyt. Luulisin, että saisi avata ryyppyä vähän enempikin jos keli kylmempi. Täytyy vielä tutkia kuinka pitkälle luistia vetää ja onko vaijerissa liikaa löysää.

Kyllä tämän sielunelämä alkaa pikkuhiljaa selvitä kunhan vähän jotain joka ilta tutkii.

Edit: äkkiä kaivellen uudemman 300 Catin joku manuaali pyytää saman seiskan R-tulpan ja hatulle 4,5..6 kOhm, eli lie vanhemmassakin ok noin. Tosin pelannee ilman R:ääkin häiriöttä kun hatussa on tuo vastus ja ehkä enempi antaisi kipinätehoa ja rasittaisi vähempi sytkäosia.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Onhan nää aika "symppis" koneita nykyisten sähkövärkkien rinnalla. Bensaa tankkiin ja menoksi. Meillä oli ongelmana tankin korvausilma ja sen puutteessa aiheutunut puutuminen. Huollossa ottivat sitten vähän topakammin ongelmaan kantaa kun yksi huoltomies oli haettu jäältä pois ko laitteen vianetsinnän vuoksi.

Hyviä harrastepelejä.

Laitetaas yksi harrastekuva aikojen alusta.
Kuva
Kuva on otettu vuonna 2008. Aika mukavasti on tuo kuusikko kasvanut kun nyt katsoo samaan paikkaan...

Renkaista sen verran, että edessä taitaa olla vakiona 24" ja takana 25". Aiheuttaa vähän välitysten laskemista kun kokoa suurentaa.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Vähän taas tusattu. Ei ollut jarruvalokytkin jäässä, vaan oli se jalkajarrun anturin pidike sen verta mutkalla, ettei tatti osunut polkimeen. Pikku vääntö ja jarruvalo pelaa.

Sen sijaan kun vanhat öljyt lorottelin pois, niin nehän oli piru vie harmaat. Eli vettä seassa. Goldit sisään ja tarvisi varmaan saada kunnolla lämpöä koneelle. Enempi huolettaisi jos olisi vesikone. Jos ei öljyä ulos vuoda, niin ei kai vettä oikein sisäänkään pääse kun kondenssina. Seisonut tämä oli jonniin aikaa ennen itselle tuloa kun aikaisempi omistaja oli vaihtanut autuaammille mönkimismaille.. Täytynee öljyt vaihtaa muutama kerta vähän tihennetysti ja varmaan olisi hyvä etuperäänkin kurkata.

Pelasi kyllä tänäänkin hienosti vaikka pakkasta oli 15 tienoilla.

On itseasiassa tulossa 26"/25" renkaat. Ei mitään karkeaa tosin. Eteen ei taida isompia mahtuakaan, taitaa tulla lokarin takareuna liki.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oooooh. Tuollainen oli meilläkin, itse asiassa papilta tuli meidän pihaan. Vaihteistosta pelkkää hyvää sanottavaa, eritoten nuoriso tykkäsi ja muistelee vieläkin miten kiva laite tuo oli. Matala kuin mikä, turvallisen tuntuinen ajella.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ainiin, tuo oli se moottoriton catti... ainakin sivukuvasta katsoen. :D
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Matalahan tämä on, eikä tosiaan tunnu kiippanalta.

Tuota moottorittomuutta itsekin ensin katsoin. Ensimmäinen ajatus oli, että eikös tämän pitänyt olla ihan ajokuntoinen, mutta moottorihan puuttuu! Löytyihän se sieltä takaa kuitenkin :lol:

Oli tuossa 26 pakkasta, niin rohkenin sen kaasarin kalvokannen avata. Yleensä pakkasessa nuo on vähän helpompi saada takaisin. Kalvo oli ehjä ja ryyppykin avaa sen ilmareiän kokonaan. Liekkö tuossa luistin ilmareikä jo ahdistaa virtausta vai mistä lie ilmansa vetää tuonne kalvon alle. Kun nyt oli auki, niin laitoin 0,7 mm shimmiprikan neulan alle. En tiedä mihin suuntaan meni kun pakkanen nyt 30 tienoilla eikä oikein herätä siten kokeiluhaluja.

Samalla käytin pääsuuttimen vielä irti. Tulkilla verraten Dynojetin #134 suuttimeen tuo Keihinin oma #135 olisi kyllä todella liki saman kokoinen. Eli liekkö legendaa, että Dynojetin suuttimet olisi numeroaan isompia. Dynojetin asennusohje pyytää #132 suutinta vakiokoneelle, ja #136 pakoputkiviritettyyn, että sikäli tuo #135 on varmaan liki oikeaa. Noita suuttimia kuitenkin kun on, niin ajattelin yhden porata 140 kokoon, tuolla selvinnee auttaako lisäbensa enää mitään. Vähän pitempiä nuo Dynojetin suuttimet on, että periaatteessa virtaus ei välttämättä ole ihan sama kun Keihinin omalla, mutten oikein usko minkään virtausreiän purkauskertoimen vaikuttavan oleellisesti. Reiän koon lisäksihän tuo purkauskerroin vaikuttaa suuttimen virtauskapasiteettiin.

Lauhtuisi nyt nämä pakkaset, niin pääsisi joskus kokeilemaan.

Tuli service manuaalikin. Tuolle tulpanhatulle tämä pyytää jopa 8..12 kOhm ja R-tulpan vielä perään. Rajut on jenkeillä häiriösuojat. Tuo manuaali oli eBaystä löytynyt CD. Melkoinen tietopaketti. Varmasti kannattaa tuollainen hommata jos tällaista vanhempaa meinaa pitää. Helpottaa aika paljon kun tuolta löytyy kaikki ohjeet ja PDF:stä voi hakea hakusanoilla, ei tarvitse montaa sataa sivua selata jotain etsien.

Uudet 25" etusetkin kotiutui, niin kääntelin jo päälle. Jotkin Maxxiksen vakiokumit. Mukavia nämä korkeat ja lurttanat kumit käännellä raudoilla. Toisen kokeilin piruuttani siten, että minä asettelin raudat ja 3v poika käänsi renkaan päälle :lol: Käänsin vielä kuivana ettei matalilla paineilla niin herkällä pyörähtäisi. Vielä en ole ampunut vanteelle, kun ei ole raaskinut kompuraa käynnistää, eikä näillä ilmoille tee mieli ajella kuitenkaan. Ajattelin jos tuonne väliin vielä suhauttaisi paikkavaahtoa, voisi toimia lisäliimana ja ei ehkä vuotaisikkaan niin helpolla. Jonkin verran on kokemusta noista kaksipyöräisistä joissa piikkien kanssa tahtoo rengas pyrkiä pyörimään vanteella vaikka olisi lukkojakin.
Vastaa Viestiin