ahvenan 300 arctic cat

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Onneksi ne hosumis ajat on takanapäin :D Ehkä nuorempana olisin saattanut sortua juuri kyseiseen virheeseen. Toki kyllä se on myös opettanut jo nuoresta asti itse opettelemaan olemaan aina kädet rasvassa korjaamassa milloin mitäkin.

Hieman tossa koneiden speksejä vertailin niin 250 catilla pääsuutin 138. 300 catissa suutin 135./ 400 suutin 150. Omaan korvaan kuulostaa hieman omituiselta.

Kesällä viimeistään käyn kokeilemassa huiput ja raportoin sulle, vaikka mökki sijaitseekin kauempana sivistyksessä niin tuolla ei ole hyvää hiekkatien suoraa, ainoa mahdollisuus on syrjässä oleva asfalttipätkä.

Tunnetaanko se ankannokka myös nimellä snorkkeli, joka yhtyy ilmanputsarin boxiin? Epähuomiossa olen kerran käynnistänyt catin ilman kyseistä snorkkelia niin olihan kehno tyhjäkäynti ja käynti muutenkin. Vahingosta viisastuneena laitoin snorkkelin paikalleen jonka jälkeen vielä hienosäädin seosruuvia tyhjäkäynnillä.Sen koommin en ole kokeillut käynnistystä ilman snorkkelia, kuuluisiko ton toimia myös ilman?

Eli kun itse tekee niin saa parhaan jos ei ole valmiita osia saatavilla :) Mielenkiintoinen tapaus, onko täysin entisöity/ kunnostettu? Toki kuva kertoisi enemmän kun tuhat sanaa mutta jos et halua autosta kuvia nettiin niin ymmärrän kyllä :)
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Ei noita suuttimien kokoja kannata ihan sokeasti tuijottaa. Noihin kun vaikuttaa moni muukin asia mitä vain koneen koko. Itselläkin yhdessä vaiheessa tuossa kesäautossa tehot nousi ja suuttimia sai pienentää.

Juurikin tuota snorkkelia tarkoitin. Voi se hitusen vaikuttaa säätöihin, mutta kulkuun ei. En ole mahdottomasti tutkinut mitä se säädöille tekee, itsellä tuo on kuitenkin hyvä olla, ettei haukkaa vettä niin helpolla.

Esimerkiksi nuo seosputket, niin onhan niissä ihan selkeä logiikka miten ne toimivat. Rei'illä sekoitellaan ilmaa ja noiden korkeus menee kierrosalueen mukaan. Putken paksuus taas vaikuttaa vähän samalla tapaa ja taas olkapään korkeudella kierrosaluetta. Aika helppohan noita on tinailla ja porailla kunhan ymmärtää miten ne toimii. Itsellä kun tuo kaasari on jo vähän kaukana alkuperäisestä tarkoituksestaan niin sikäli ei tehtaan putkia oikein ole passeleita. Ilmasuuttimella kun joutuu yläpäätä rikastamaan, niin pieni ilmasuutin rajoittaa myös seosputken reikien merkitystä, silloin on pelattava putken paksuudella ja olkapään kohdalla. Eihän tuo mitään avaruustiedettä ole. Noissa kokeiluissa kylla se laajakaista on aika korvaamaton apu.

Onhan tuosta autosta jokunen kuva ja vähän tarinaa netissäkin, mutta yritetään pitää tämä topicci edes jotenkin mönkjöissä. Ei tuo entisöity ole, mutta hyvässä mekaanisessa kunnossa. Itseä ei niin nuo pussihousutouhut ja kiilloittelut kiinnosta vaikka kyllähän tuota jossain välissä voisi vähän siistiä ja kopan vaikka uudelleen maalata. Tuolla on kuitenkin ikää jo sellaiset 40 vuotta.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Hitto työt haitannut harrastuksia. Juu pidetään ilman muuta tämä topicci mönkijöissä :) Tuntimittarin asennuksen jälkeen on nyt tullut jo 2.5h, pieni peräkärry perässä tolla on kätevä ajaa multakuorman kanssa. Ja aikamoinen apu kun jäin autolla jumiin venetrailerin kanssa kun olin nappaamassa sitä venevajasta pihalle, uusi tie on senverran pehmeä ja venevajan edessä pieni nousu niin alkoi auton rengas välittömästi kaivaa monttua. Kömpijä varastosta ja venetraileri kiinni niin aika näyttävästi nousi, peruuttaminen tollasella yhdistelmällä oliki vähän haasteellisempaa :D

Säätöihin olen tyytyväinen, ainoa että lämpimällä moottorilla joutuu hieman pidempää starttaamaan että käynnistyy.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Itsekin otin pitkän viikonlopun ja oli suunnitelmissa ties mitä. Varasin mm. 250 kg sementtiä ja kasan harkkoja jne.. Iski sitten torstain ja perjantain välisenä yönä jokin tauti ja veto ihan pois. Jäi viikonlopun saldoksi aika nolla :(

Sen verta catilla pihassa puutarhatöitä jaksoin ajella, että rapsin etusista peltiruuvinastat pois. Oli sopivan kevyttä hommaa kun nosti keulan ylös, jakkaralla istuskeli ja akkukoneella surraili. Syksyllä sitten kovametallipiikit kiinni.

Peräkärryrojektin toiseen teliakseliin ruuvailin renkaat alle ja vähän korkomittoja katselin runkoon nähden. Mitään ei kyllä sitten jaksanutkaan tehdä asialle. Olisi kyllä vähän kapeampi kärry jo tarpeen. Ei tuo pitkäaisainen auton kärry mahdu oikein kulkemaan puutarhassa, eikä tuon kanssa viitsi metsäänkään mennä.

Omasta mielestä kyllä mönkijällä on todella helppo peruuttaa kärryä. Näkee hyvin ja nopea ohjaus sekä kääntyy hurjaan linkkuun. Torstaina oltiin kesämökkiä laittelemassa vähän kuntoon, niin tuolla suhailin Hiluxilla ja lyhytaisaisella kärryllä. Kuomu päällä niin taakse ei näe kun peileistä, auto on leveämpi mitä kärry, joten suorassa olevaa kärryä ei näy lainkaan. Eikä tuo Hiluxi ole kovin notkea kääntymäänkään, niin silloin kun kärry tulee peileihin, niin on jo kiire korjata ettei ole linkussa.

Kuumalla ilmakoneella vähän verkkainen käynnistyminen ei välttämättä ole vika vaan ominaisuus. Kun kaasari lämpenee, niin höyrystyvä polttoaine tekee vähän kiusaa. Tuossa omassa kesäautossakin kun tuplat on pakosarjan päällä, niin ei se kuumana ihan avainta näyttämällä herää. Cattikin vaatii hitusen kaasua, ilmeisesti saa sen verta reilusti bensaa, jotta tarvitsee vähän lisäilmaa ettei ihan tukehdu. Kaasarikoneissa on kyllä aina omat metkunsa, mutta toisaalta kun ne oppii niin tahtovat melko varmatoimisia olla.

Pojan kiinamönkijästä äkkinäinen saa sahata akun kuivaksi eikä se lähde käyntiin. Itse startaten se lähtee todella hyvin kelissä kun kelissä. Pitää vaan olla oikea synkka ryypyn, kaasun ja startin kanssa.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tuli todettua, että näemmä catti pelaa myös täysin tyhjällä akulla. Joku oli käynyt kääntämässä virrat ja valot päälle eikä edes vapaavalo palanut kun käyntiin koitin. Vähän epäuskoisena ajattelin kokeilla kuitenkin. Ekalla nykäisyllä ei jaksanut jäädä käyntiin. Yleensä kyllä jos vain lähtee, niin jää käyntiinkin. Toisella yrityksellä jäi jo käyntiin, mutta puptti vaivalloisessti eikä kiertänyt lainkaan. Pitelin kaasulla konetta käynnissä kierrokset sen verta ylhäällä mitä nyt suostui suht puhtaasti käymään. Muutaman minuutin kuluttua alkoi jo kiertää suht ok ja lähdin ajoon. Hetken päästä jätin tyhjäkäynnillä ja vähän ajan päästä sammua tussahti. Vissiin lataus ei tyhjäkäynnillä riittänyt. Sai kuitenkin ajeltua normaalisti kunhan ei käyttänyt tyhjää kovin kauaa. Seraavaksi yöksi laitoin laturiin.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Meillä on mönkijässä käytössä pienempi puutarha peräkärry, ihan kätevästi pääsee ahtaisiin paikkoihin, toki joutuu akselia levittää/ vaimentajia jäykistettävä. Tarpeeksi kun lastaa tavaraa kärryyn niin renkaat ottaa kiinni :D Nyt kun olen enemmän kiipijällä venetraileria peruutellut niin yhdyn mielipiteeseesi mönkijän hyödyistä peruuttaessa. Tarvi vaan reilummin harjoittelua kun toi venetraileri ei käänny salamana.

huomasin että eturengas tyhjenee pikkuhiljaa, pitääpä käydä kysymässä rengasliikkeistä että vieläkö ne paikkaa renkaita, ainakin viimekesänä laittoivat uudenmallisen "madon" vuotaneeseen renkaaseen.

Ja nyt alkaa vetarin sisempi nivel pitämään sellasta klonksumista että tilasin uuden vetoakselin 177€ ja asentelen sen viikolla/vkonloppuna. Itseasiassa youtubesta löytyi hyvä video kuinka saa kyseisen nivelen irrotettua Artic Catin mönkijöistä, katsotaan kuinka toteutuu.

kylmällä koneella ryyppy päälle ja pikkuhiljaa ryyppyä pois koneen lämmettyä, ilman ryyppyä paikallaan tyhjäkäynnillä sammui muutamia kertoja, niin nostin hieman tyhjäkäyntiä 1350rpm.

Hyvä tietää että tyhjälläkin akulla lähtee käyntiin. Kyllä sitä tulee välillä akkua ladattua varmuuden vuoksi ja talvella akku ladataan vieläkin useammin.

Muuten ollaan kyllä oltu tyytyväisiä hankintaan :)
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Laita siihen vaan kunnon renkaat, niin etenee ihan eri lailla. Toki jos käyttö on kovin kevyttä niin ei maksa vaivaa. Paikkapullot on ihan jees vuotoihin. Itse olen ottanut tavaksi liimata noilla palteet vanteisiin vähän joka vehkeessä. Mulla ei tosiaan ole Catissa paineita renkaissa kun joku korkeintaan 0,2 bar.

Kun itse vetarin kumeja vaihtelin, niin toinen vetari lähti irti ihan hyvin, toinen ei millään. Toivotaan, että saat vetarin irti kohtuutyöllä.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Oon kyllä ollut tyytyväinen noihin renkaisiin, toki kun ei ole paremmasta tietoa :) Koitan vkonloppuna muistaa ottaa talteen renkaan merkin/mallin niin jos kokeneemmat voi kertoa mielipiteet. Totta en tullut ajatelleeksi paikkapulloja, ainoastaan epäilyttää paikkapullon toimivuus, kun eivät varmasti iloisena rengasliikkeessä ala puhdistamaan/paikkaamaan rengasta paikkaaineen jäljiltä :D Ulompiin vetareihin tein irrotustyökalun ( biltema myy samanlaisia) ja sillä kahdet vetarinkumit vaihtanut.
Tollasen pätkän löysin youtubesta ja mitä Lontoo taipuu niin ymmärssin että lähestulkoon kaikissa Cateissa sisempi vetari irtoaisi noin. https://m.youtube.com/watch?v=YBvm42z-6P4
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

En laittaisi mitää paikkauspulloja kuin ehkä hätätapauksessa. Paikkaussarja jossa muutama pötkö kamelinpaskaa ja työkalut päälle maksaa vitosen luokkaa. http://www.motonet.fi/fi/tuote/451332/T ... kkaussarja

Helppo laittaa itse. Vahvoissa 6-kankaisissa voi reiästä riippuen joutua vähän punnertamaan. Kannattaa kuljettaa mukana jos pörrää kotipihaa pidemmällä. Nimim. viime työmailla veturista yksi ja vaunusta kaksi rengasta puhki.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Riippuu tietysti tuo paikkaustapa vauriosta. Jos on pistoreikä naula tjsp, niin silloin tuo mato on ok. Etenkin kiinalaisia muovirenkaita on saanut pullokäsitellä, että pitävät ilmaa ylipäänsä. Myös jos asentaja rusikoi renkaan palteeseen raudalla lusmun, niin paikkapullo tai sisuskumi on kokolailla ainoat vaihtoehdot saada ilma pysymään sisäpuolella. Itse koittaisin ensin paikkapullolla. Reissun päälläkin tuolla voi korvata kompuran, joten moinen noiden matojen kaverina on ihan hyvä hätävara. HC-enduroväki kuskaa mukanaan rautoja ja varasisäkumia, yksi vaihtoehto tuokin.

Tsekkaa myös venttiili. Jos on kovin vanha, niin sekin voi täytön jäljiltä jäädä helposti tihkumaan.

Tuota en ihan ymmärrä miten se pullolla suhautettu rengas olisi niin mahdottoman ikävä. Olen noita itse useita purkanut ja on ihan turhaa itkua miten se muka sotkee. Mieluummin moisen vaihdan kun sisäkumillisen, eikä tuo sisäkumikaan kuitenkaan mikään mahdoton tuska ole. Omaan kärryprojektiin laitoin sisäkumit kun vanteet olivat tube-typeä.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Juu ihan totta tuo että vaahdollakin voi olla paikkansa. Itse olen vaan pitänyt sitä vähän "purkkavirityksenä" mutta eipä silti, melkoista purkkaahan nuo pötkötkin on :D
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Kyllähän se monasti sellainen vähän purkkaviritys onkin. Parempi korjata kunnolla jos on mahdollista. Tosin esimerkiksi autoissa ei kai nuo madotkaan laillisia ole vaan pitäisi koko rengas uusia :roll: Kaikki liikkethän ei noita matoja suostu lainkaan laittamaan. Vanha liiton tossu kai olisi vielä parempi, mutta vaatii tietty renkaan purkamisen.

Näissä matalan nopeuden maastovehkeissä sentään ei nuo renkaat ole niin justiinsa.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Vetoakseli ei ainakaan omassa irtoa samalla tavalla kun linkkaamassani videossa, vaan ihan nyppäämällä lähti molemmat puolet nätisti irti. Tulihan purettua ja todettua että tohon uuteen vetariin tarvii huomattavasti alkuperäistä isomman napamutterin, vanhan vetarin akselinpää oli paksuudeltaan 16mm uudessa 21-21.5mm.Tässäköhän se ero löytyy kun ihmettelin että mitä eroa on 04 ja 05 vetareissa?

Pari vuoto kohtaa löysin renkaasta, madolla ne paikkasin ja alustavasti eivät vuotaneet paikkauksen jälkeen. Jos vuoto jatkuu niin vien renkaan seuraavaksi rengasliikkeeseen koska niillä on uudistuneet ns. Madot. carlisle at24x9x12 renkaat löytyvät edestä, mitä nyt nopeasti tietoa etsin niin tota kokoa ja merkkiä ei kauheasti löytynyt ja yllätyin kuinka hinnakkaat noi renkaat ovat?!
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Ihan nyppäämällä ne omastakin lähti. Tainno toinen lähti. Sisäpään kumi oli toisessa ihan moitteeton, niin jätin sinne sitten vanhan. Tapellaan sitten irti jos kumi menee. En kyllä muista minkäkokoiset mutterit omassa on kun vaihdoni vain vetarien suojakumit.

Hyvä jos kumit pitää ilmaa, onhan se mukavampi ajella kun ei aina tarvitse täytellä.

Oma sovellus vakiorenkaasta:

Kuva

:biggrin:

Oli muuten viikonloppuna jännä kun ihmettelin kottikärryn puhki olevaa rengasta. Ei tuolla paljoa ole ajettu ja vasta viime kesänä vaihdoin uuden sisuskumin. Sisuskumissa oli kehällä pykineitä kaaria ja kummastelin, että mikä moista oikein voi tehdä. Oli sen näköinen ettei kannattanut edes yrittää paikata. Sitten tajusin katsoa päällikumia valoa vasten :shock: Siinäkin oli murtumia ja valo paistoi läpi lähestulkoon koko kumista. Aurinko siis haperruttanut sisuskumin. Onneksi oli jemmoissa sekä uusi siuskumi, että päällikumi. Aika kuraa nuo kottikärryn pyörät. Tosin koko kärry maksoi pari vuotta sitten jotain 30 e.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Yllätyin kuinka helposti irtosivat, olin jo varautunut pahimpaan. Vinssiin vaihdoin uuden vaijerin,hukkareissu kun osottautui turhan ohueksi, pääsee pomppaamaan vinssin akselin yli ulkopuolelle. Toiseksee vetää älyttömälle käppyrälle.Onko vinssin vaijerin vaihdon jälkeen annettava vaijerin "asettua" paikoilleen ilman hetkellistä käyttöä?

Mönkijän mukana tuli 160-170cm lumilevy varmasti käytännöllinen uuden leveän tien auraamisessa mutta epäkäytännöllinen ahtaissa/epätasaisessa maastossa. Löysin käytetyn auran, tehtaan valmistama kunnon raudasta väännetty, taisi olla sarvitraktorin lumiaura 90cm leveä, vaatii vähän muutostöitä ja kiinnikkeiden suunnittelua mutta varmasti sopiva tarkempiin paikkoihin vaikka polun auraamiseen.

Taas tuli huomattua seuraava remontin kohde, edestä ylemmän tukivarren puslissa pientä väljyyttä ja taitaa mennä ostoslistalle myös muutama kappale palloniveliä, harmittaa tällee jälkikäteen kun en huomannut kaikkia pieniä vikoja ostohetkellä, olisi voinut huudattaa hintaa alemmas. Mutta pitkälle tähtäimelle tämä on ostettu,niin turha laskea ja murehtia pienistä menoeristä. Noi on kuitenkin pieniä verrattuna jos moottori/vaihteisto pettää.

Mihin tota omaa sovellusta käytät? :)

Ohoh ei taida olla kyse laaturenkaasta? :D Mutta hyvä että paikallistit vian ja sait uusilla kumeilla korjattua.
Vastaa Viestiin