ahvenan 300 arctic cat

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

En edes uskaltanut kysyä alkuperäisen jännitteen säätimen hintaa. :D Tämän topicin sivu 3 niin siellä muistaakseni on korjausopas, josta löytyy tarkemmat ohjeet kytkimen säätämiseen. Oikean takarenkaan hujakoilla kun katsoo näkee moottorin poskessa samanlaisen tarkastusaukon kun venttiileille sen takaa löytyy mutteri jonka sisällä ristipää, mutterin avaus/löysäys tapahtuu samanlaisella toimintamallilla kun venttiilien säädössä. Kytkimen säätö:kierrä ristipäätä oikealle kiinni, jonka jälkeen kierrä ristipäätä vasemmalle 1/8 kierrosta ja kiristä mutteri.
Meillä ainakin muuttui laite ihan toisenlaiseksi kytkimen säädön jälkeen,paljon pehmeämpi ja sulavampi. Aikaisemmin vaihdevivun painaminen sai mönkijän joko sammumaan tai hyökkäämään eteenpäin,myös vaihteen vaihtaminen ajossa pienempää sai kuljettajan nenän tuulilasiin.
Pujar
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Tammi 2020 23:19

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Pujar »

Ei taida onnistua seoksen säätö ilman kaasarin irroitusta?Nyt asetus on manuaalin arvossa,oliko jotain 2 1/4 auki.Sellanen vinkki jos tarvitte vetarien suoja kumeja niin ak24 virosta löytyy laadukkaita löbrö merkkisiä 5.15€ hintaan.Suzuki alto 1669018 id.
jansa82
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
Paikkakunta: Hollola

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja jansa82 »

Itse viimeksi helpotin seosruuvin säätöä löysäämällä kaasuttimen kiristysklemmareita ja kallistamalla kaasutinta hieman vaihdepolkimen suuntaan, klemmareiden kiristys,seosruuvin säätäminen jarrupolkimen puolelta. Omaani hain vetareiden suojakumit paikallisesta motonetistä juurikin Suzuki alton, hyvin ovat kestäneet jo vuosia :)
Pujar
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Tammi 2020 23:19

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Pujar »

Nyt kerta laakista tulille.-15 pakkasta,avasin seosta vartti kierroksen jonka jälkeen kylmäkäynnistys tuli kuntoon.Uusi oire tuli kaasua lisättäessä hitaasti meinasi sammua.Laitoin neulan alle 3mm reiällä olevan prikan,prikka piti olla tosi pieni halkaisijaltaan muuten jäi kantamaan luistimessa oleviin olakkeisiin ja näin ollen seos meni liianki rikkaalle.Nyt pelaa huipusti!
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Seosruuvi on tosiaan vähän ahtaasti. Taitaa sen kyllä saada esimerkiksi porakoneen ruuvarikärjellä saada käännettyä. Eipä sitä kyllä usein tarvitse käännellä kun saa kohdalleen.

Itsellä on kanssa prikka neulan alla. Hiomallahan sen halkaisijan saa kohdilleen tai sitten joku saattaisi vaikka uhuesta rautalangasta kiepauttaa sinne lenkin neulan alle. Muistaakseni oma nosto on 0,7 mm.

Itse olen kyllä fundeeraillut jos kokeilisi vähän isompaa pääsuutinta. Vaikka tulppa on pykälää vakiota viileämpi, niin se on väriltään vähän turhan lähellä optimia ilmakoneeseen. Ei kuitenkaan itseä haittaisi vaikka kone olisi inan rikkaalla.

Työntelin viikonloppuna jäärataa auki. Piti vähän rytmittää milloin työnti umpiseen lisäleveyttä ja milloin vaan putsaili jo avatulta alalta pienempiä lumia pois pois. Öljylämmöt kummittelee jos työntää kokoajan kaasu auki sen mitä vaan kone jaksaa. Voisi koittaa jos seoksen pieni rikastus lisäisi polttoaineen jäähdyttävää vaikutusta. Paljoa ei tarvitsisi saada lämpöä pois, niin saisi aika tunteetta sen jälkeen työntää. Aura ja suojalumi on oikeastaan ainoa yhdistelmä millä tuon ongelman saa vielä ilmi. Pakkaslumen kanssa saa niin paljon vauhtia ettei enää pysty auraamaan tai syvempi lumi vyöryy auran yli.

Etusissa on kold kuttereita niin jäällä ei pito lopu ja ohjattavuus on hyvä :)
Pujar
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Tammi 2020 23:19

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Pujar »

Luistissa on pieni reikä,onko väliä onko moottorin puolella vai ilmansuodattimen puolella?Laitoin moottoriin päin.Tuli purettua mönkijä sähköjen uusimisessa aivan rungolle,siinä yhteydessä huomasin että takaa lähtevä lauhdutin putki oli jyrkässä mutkassa kiinnikkeen takana.jouduin lyhentämään putkea lynkyn verran.Letku oli sisäosaltaan täysin kuiva,liekkö öljy ees kiertäny lynkyn takia.Toisaalta ei ole valoanaan sytytellyt kun niin kevyellä käytöllä.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

^ On sillä väliä. Tuon reiän kautta tulee painesignaali alipaineluistille. Pitää siis olla moottoriin päin. Muuten ei luisti nouse lainkaan.

Siellä öljykierrossa on myös termari, eli jos ei käy riittävän lämpimänä, niin öljyä ei tule jäähdyttimelle. Tosin kuvittelisin, että pitäisi silti siellä linjassa öljyä olla edes jonkin verran.

Pitäisi joskus oikein purkaa ja tutkia tuo öljykierto. Jotenkin olisi fiilis, että flektin kanssa kyllä pitäisi tuon kokoiselle koneelle riittää jäähdytyskapasiteetti. En ole ihan vakuuttunut kuinka tehokkaasti öljy oikeasti jäähdyttimellä kiertää. Tosin nuo auraushommat on oikeastaan ainoa tilanne milloin tuota kuumaksi saa, eli normiajossa ei sen puoleen ole mitään ropleemaa.
Wilson81
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Touko 2017 16:23
Mönkijä:: AC400 manual

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Wilson81 »

Pujar kirjoitti:Nyt kerta laakista tulille.-15 pakkasta,avasin seosta vartti kierroksen jonka jälkeen kylmäkäynnistys tuli kuntoon.Uusi oire tuli kaasua lisättäessä hitaasti meinasi sammua.Laitoin neulan alle 3mm reiällä olevan prikan,prikka piti olla tosi pieni halkaisijaltaan muuten jäi kantamaan luistimessa oleviin olakkeisiin ja näin ollen seos meni liianki rikkaalle.Nyt pelaa huipusti!
Oman ACn tyhjäkäynnin erityisesti puoli lämpöisenä kanssa olen painut viime viikot. Pätkii, sammuu, paukkaa putkessa ja ilman suodattimessa ihan huolella. Minulla AC 400 manuaali siis. Miten tuo prikka neulan alle tarkemmin käytännössä toteutetaan?
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

^ Viime viikot? Onko tuo nyt ilmennyt vika vai aina ollut ominaisuus? Vikaa ei kannata yrittää korjata säätämällä.. Laihaltahan se vaikuttaa jos aivastelee. Tosin voisi katsoa myös venttiilivälykset ja etenkin ilmavuodot. Voihan siellä olla myös tk-piiri tukossa. Tuolla on kaikkein pienimmät reiät ja suuttimet, niin ne on yleensä ensimmäisenä tukossa.

Neulan nosto ei vaikuta tyhjäkäyntiin: https://www.arcticchat.com/threads/jett ... 76&slide=1

Pitäisi korjaantua ihan seosruuvia pyörittämällä paremmin. Tuskin tarvitsee isompaa tk-suutinta. Aukipäin rikastaa 4-tahdissa.

Kuitenkin.. Onko 400:ssa CV-kaasutin? Jos on, niin kaasuttimen päällä on musta muovikansi. Sen alta löytyy kalvo/luisti yhdistelmä jonka keskellä on neula. Välttämättä tuota luistia ei tarvitse nostaa pois, eikä välttämättä kannatakaan kun kalvo on yleensä vähän turvonnut ja ikävä saada takaisin. Pakkasessa onnistuu paremmin kun kesäkuumalla. Esimerkiksi nokkapihdeillä saa kyllä neulan pitimineen pois luisti paikoillaankin. Tosin voihan sitä joskus kurkata että se kalvo on ehjä jos vika on ilmennyt hiljan.

Räjäytyskuva vaikka: http://tearitupfixitrepeat.blogspot.com ... d-cvk.html

Tuo nyt on harrikan CV:stä, mutta rakenne ihan sama.
Wilson81
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Touko 2017 16:23
Mönkijä:: AC400 manual

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Wilson81 »

Suuttimet on iroitettu ja puhdistettu. Auki olivat jo ennen puhdistusta. Tuossa kaasuttimen päällä ei ollut mustaa muovia, vaan metallinen kansi. Sisältä löytyi kalvot ja luisti/neula yhdistelmä. Luistin herkkyydestä en osaa sanoa, kuin että se nousi sormella suht isosti. Silmämääräisesti kaikki toimi. Kokeilen vielä tuota seosta avata hieman lisää. Nyt on sen 2.4 kierrosta auki.
Wilson81
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Touko 2017 16:23
Mönkijä:: AC400 manual

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Wilson81 »

Ei hurskaammaksi muuttunut seoksia suurentamalla. Epäilen vahvasti kaasarin tai ylipäätään bensan saannin ongelmia kun ryyppy putoaa ja kaasarin pitäisi jatkaa siitä syöttöjä.. Onhan ainakin voitettavia haasteita näiden kanssa.
Wilson81
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Touko 2017 16:23
Mönkijä:: AC400 manual

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Wilson81 »

Viikonloppuna jatkoin harjoituksia. Kuinka ollakaan, aikani seoksia ja tyhjäkäyntiä säädettyäni käynti napsahti kohdalleen ja kone toimii kuten pitääkin! Nyt ajoa ja tulpan tarkistus, että väri olisi muuttunut valkoisesta normaaliksi. Lumi hommiin ei taida enää joutua, kun nurmikot näkyy :shock:
Pujar
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Tammi 2020 23:19

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Pujar »

Vaikuttaako ilmansyodatinkotelolta lähtevän kärsän poistaminen mottorin luonteeseen?Luin keskustelun alku sivuilta että vaikutusta olisi.Onko kellään kokemusta pitemmältä ajalta?
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Jossain vaiheessa tuota testasin eikä ole mitään merkitystä ainakaan huippunopeuteen. Tuokin kommentti löytyy jostain tästä ketjusta. Tuolta pohjalta sanoisin, että ilman sitä hörppää herkemmin vettä, muuta vaikutusta ei todennäköisesti ole :roll: Ajelin tuolla omalla kyllä ilman snorkkeliakin aika pitkään kun kaasaria ruuvailin eikä ollut mihinkään metsäänkään asiaa. Ei tuosta mitään tykkiä saa millään, mutta eihän se mikään ihan laiskakaan ole jos vain on kunnossa.
Pujar
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Tammi 2020 23:19

Re: ahvenan 300 arctic cat

Viesti Kirjoittaja Pujar »

Olipa tuuria catin kanssa. Poika oli ajelemassa ja tuli sanomaan että öljyä pohjamuovin päällä. Aluksi katoin että ei siinä oo ku pikkusen nihistäny,sitten muistin tältä keskustelulta että jollain oli lauhdututin putken laippa löystynyt. Näin oli käynyt minullakin ,öljyä oli tullut pihalle 2 litraa. Onnekseksi poika tajus sanoa että öljyä vuotaa. Olisihan se ketuttanut jos kone ois poikinu ton takia. Laitoin laipan kuusiokolopulteilla ja lukkoprikoilla kiinni. Aikanaan kun kasasin mönkijää niin tarkastin vain ylemmän letkulähdön,alempi on hankalassa paikassa. Hyvin on muuten pelannu,todella hyvä tuo aluevaihtaja tässä,on vaihtoehtoja moneen käyttötarkoitukseen.
Vastaa Viestiin