Nelivedon kytkeminen takkuilee.
Nelivedon kytkeminen takkuilee.
Ennen nelivedon vaihtaminen takavedolle tai lukolle toimi moitteetta. Vaihtaessa vetotapaa ohjainyksikkö surahti heti ja vetotapa vaihtui. Nyt tilanne on mennyt siihen että vetotapaa vaihdettaessa ohjainyksiköstä ei kuulu enää aluksi mitään surahtelua. Noin kymmenen edestakaisen asennon vaihdon jälkeen ohjaiyksikkö rupeaa pikku hiljaa antamaan surahtelevaa ääntä ja vetotapa vaihtuu. Tänään avasin ohjainyksikön ja kaikki näyttää päällisin puolin hyvältä. Testain vetotavan vaihtamista niin että ohjainyksikkö oli kädessä avonaisena ja sama homma vaikka nyt pyöri pelkästään vain sähkömoottori. Eli aluksi vaisusti ja muutaman vaihtamisen jälkeen normaalisti surahtaen.
Eli mikä neovoksi? Saako tuota pelkkää sähkömoottoria uutena mistään? Ja mikä tuon vian voi aiheuttaa koska moottori tekee sen myös ilman kuormaa.
Ja niin kuuluu tuolla ohjaiyksikössä olla vaihteistoöljyt sisällä vai onko tiiviste pettänyt?
Catti 550 efi, 2012.
Eli mikä neovoksi? Saako tuota pelkkää sähkömoottoria uutena mistään? Ja mikä tuon vian voi aiheuttaa koska moottori tekee sen myös ilman kuormaa.
Ja niin kuuluu tuolla ohjaiyksikössä olla vaihteistoöljyt sisällä vai onko tiiviste pettänyt?
Catti 550 efi, 2012.
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
Eiköhän sen kuulu olla kuiva ja vaseliinissa. Akselin stefa vuotaa. Multa kosahti kiinalaisesta tuo moottori. Yamahassa on samanmoinen ja löytyi ebaista.
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
Kannattaa varmaan tarkistaa se kytkin ja johdot ennen kuin lähtee moottoria siihen tilaamaan.
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
Moottori käteen ja 12v virtaa nastoihin eikä ole väliä kuinka päin johdot tuikkaa kiinni, pyörii molempiin suuntiin. Jos ei pyöri niin kaput.
Niin sullahan se kuitenkin toimii vaikka viiveellä, laske öljyt pois purkista ja koita onko vaikutusta. Näin kylmällä jähmee öljy hannaa vastaan.
Varsinkin jos pikku moottori on sitä täynnä, toisaalta mahtaisko pyöriä jos öljy olis päässyt sähkömoottoriin.
Tuossa kuvaa yammun servoista.
http://i.ebayimg.com/images/g/ILsAAOSw3 ... -l1600.jpg
Niin sullahan se kuitenkin toimii vaikka viiveellä, laske öljyt pois purkista ja koita onko vaikutusta. Näin kylmällä jähmee öljy hannaa vastaan.
Varsinkin jos pikku moottori on sitä täynnä, toisaalta mahtaisko pyöriä jos öljy olis päässyt sähkömoottoriin.
Tuossa kuvaa yammun servoista.
http://i.ebayimg.com/images/g/ILsAAOSw3 ... -l1600.jpg
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
kaverilla on 550 katti ja juurikin nyt tuo nelivedon servomoottorin kanssa ongelmia, oon sen 2 kertaa jo purkanu, kummallakin kerralla on tullut kuntoon vähäksi aikaa, mutta nyt taas lakkasi toimimasta (jumitti taaas 4 vedon päälle)... oon huomannu että niin kauan toimii ennenkuin peräöljyt menee tuonne servomoottorin sisään ja jumittaa sen. nyt kysymys kuuluukin kuuluuko tuon servomoottorin olla kuiva?, jos kuuluu niin missä kohalla pitää olla 0 rengas, stefa, tms joka estää että öljy ei pääse tonne moottoriin, koska itse en keksi mitään kohtaa.
edit: tämän näköinen servo siis kyseessä,
edit: tämän näköinen servo siis kyseessä,

DIY
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
http://www.partspitstop.com/oemparts/a/ ... e-assembly
Osa numero 11
O-Ring
1402-981
Ei kai sinne öljyn kuulu mennä jos on O-renkaalla eristetty
Osa numero 11
O-Ring
1402-981
Ei kai sinne öljyn kuulu mennä jos on O-renkaalla eristetty

Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
joo mut toi o rengas estää että öljy ei tuu ulos, (siis ulkoilmaan
) osa numero 18 on mikä menee tonne servon sisään ja servomoottori työntää osaa 18 joka kytkee nelivedon päälle tai pois.
eli siis osa 18 menee sisään juurikin tuosta reijästä minkä ympärillä on juurikin tuo mainitsemasi o rengas. mutta se o rengas ei estä että öljy ei pääse tuosta tapin välistä tuonne servon sisään vaan pelkästään tiivistää tuon läpivientikohdan ulkoilmaan nähden.
mutta se täytyy tutkia onko osan 15 minkä läpi tappi 18 tulee niin jotain stefaa, se estäisi öljyn pääsemisen servon sisään tosiaan sen tapin kautta, tuossa kuvassa ei ainakaan oo.
edit: http://forum.highlifter.com/my-actuator ... 53983.aspx rupakon takana ilmeisesti samaa ongelmaa.
That o-ring on the outside of the actuator only keeps oil in the diff and water out, so it's got nothing to do with gear oil entering the actuator itself.
ilmeisesti ongelma johtuu siitä että jos perään laittaa liikaa öljyä se menee joka tapauksessa tuonne moottorin sisään, eli ei pidä täyttää niinku normaalisti että täyttöaukkoon asti vaan paljon vähemmän.

eli siis osa 18 menee sisään juurikin tuosta reijästä minkä ympärillä on juurikin tuo mainitsemasi o rengas. mutta se o rengas ei estä että öljy ei pääse tuosta tapin välistä tuonne servon sisään vaan pelkästään tiivistää tuon läpivientikohdan ulkoilmaan nähden.
mutta se täytyy tutkia onko osan 15 minkä läpi tappi 18 tulee niin jotain stefaa, se estäisi öljyn pääsemisen servon sisään tosiaan sen tapin kautta, tuossa kuvassa ei ainakaan oo.
edit: http://forum.highlifter.com/my-actuator ... 53983.aspx rupakon takana ilmeisesti samaa ongelmaa.
That o-ring on the outside of the actuator only keeps oil in the diff and water out, so it's got nothing to do with gear oil entering the actuator itself.
ilmeisesti ongelma johtuu siitä että jos perään laittaa liikaa öljyä se menee joka tapauksessa tuonne moottorin sisään, eli ei pidä täyttää niinku normaalisti että täyttöaukkoon asti vaan paljon vähemmän.
DIY
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
En ole etuperää tai servoa purkanu joten tuo rakenne ei ole tuttu. Jos peräöljy pääsee servoyksikön sisään, niin nähdäkseni ei ole muita vaihtoehtoja kuin tuon O-renkaan ohi. Siinähän servoyksikkö on aivan kiinni perässä joten öljy voi joutua sen sisälle.
Minulla on perässä öljyä sen verran kuin sinne kuuluu, eikä ole moista ongelmaa ollu. Tarkistappa ettei huohotinputki ole tukossa tms. Jos se huohotin on jostain syystä alaviistoon, sinne kertyvä öljy vähentää huohottimen tilavuutta eikä se toimi enää niin kuin pitäisi.
Minulla on perässä öljyä sen verran kuin sinne kuuluu, eikä ole moista ongelmaa ollu. Tarkistappa ettei huohotinputki ole tukossa tms. Jos se huohotin on jostain syystä alaviistoon, sinne kertyvä öljy vähentää huohottimen tilavuutta eikä se toimi enää niin kuin pitäisi.
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
jees. viikonloppuna oon menossa mönkkärin luo niin sen jälkeen oon viisaampi. servo joka tapauksessa pitää purkaa (taas) ja tyhjentää ne öljyt sieltä pois.
jos en mitään muuta keksi asian korjaamiseksi vaikka vaihdan tuon o renkaan niin poraan myös reiän tuonne servon pohjaan ja laitan kumitulpan siihen, eli jos servo täyttyy taas tulevaisuudessa öljyllä niin sitäkautta voi tyhjentää.
siinä samalla kun purkaa sen näkee mihkä kohtaa uskaltaa porata. tutkin myös sen huohottimen.
jos en mitään muuta keksi asian korjaamiseksi vaikka vaihdan tuon o renkaan niin poraan myös reiän tuonne servon pohjaan ja laitan kumitulpan siihen, eli jos servo täyttyy taas tulevaisuudessa öljyllä niin sitäkautta voi tyhjentää.
siinä samalla kun purkaa sen näkee mihkä kohtaa uskaltaa porata. tutkin myös sen huohottimen.
DIY
-
- Noppeli
- Viestit: 3
- Liittynyt: 29 Helmi 2016 20:41
- Mönkijä:: Arctic Cat 550
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
Mulla simahti myös tuo servo. Moottori mykistynyt. Pakotin kesän ajeluille takavetoiseksi. Pitää talveksi yrittää joku ratkaisu keksiä tuohon
.

Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
jees... mää purin nyt 3 kerran ton servon , ylläri: öljyä taas täynnä, ei varmasti toimi.
otin sen siis ihan atomeiks koko servon. kaikenmaailman rattaita sisällä, asentokytkimiä ym. sekä hyvin pieni sähkömoottori joka käyttää koko kokonaisuutta ja mekanismeja.
eikä oo 100% varmasti mitään stefaa vakiona tossa mallissa mikä estäisi öljyn pääsyn perästä servon sisälle.
brakecleanerillä täysin kuivaksi koko systeemi (eritoten pienen sähkömoottorin hiilien\hiilipintojen kuivaus).
tarkkaan katsoin kohdat johon voi porata reiät servon pohjaan josta öljyn voi valutella ulos jos sitä vielä menee servon sisään ja kumi-tulpat näihin reikiin.
otin sen siis ihan atomeiks koko servon. kaikenmaailman rattaita sisällä, asentokytkimiä ym. sekä hyvin pieni sähkömoottori joka käyttää koko kokonaisuutta ja mekanismeja.
eikä oo 100% varmasti mitään stefaa vakiona tossa mallissa mikä estäisi öljyn pääsyn perästä servon sisälle.
brakecleanerillä täysin kuivaksi koko systeemi (eritoten pienen sähkömoottorin hiilien\hiilipintojen kuivaus).
tarkkaan katsoin kohdat johon voi porata reiät servon pohjaan josta öljyn voi valutella ulos jos sitä vielä menee servon sisään ja kumi-tulpat näihin reikiin.
DIY
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
Jos öljy vuotaa etuperästä ulos niin eikös se ole se varsinainen ongelma joka pitäisi korjata?
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
kyllä! tosin jos multa kysytään niin tässä on tapahtunut tehtaalla valmistus\suunnittelu virhe ja väitän että kaikki samanlaiset servot kuin tuo niin lakkaavat toimimasta ennenpitkään kun öljy menee servon sisään vaatii siis modifikointia jotta siitä saa hyvän, ja olet oikeassa, reikien poraaminen pohjaan ei ole varsinainen korjaus tai minkäänsortin ratkaisu, muuta ei vaan tuohon hätään keksinyt.
stefa tonne tapin ja servon liityntäkohdan sisäpuolelle olisi hyvä lisäys ja ratkaisisi ongelman lopullisesti, en vaan mistään löytänyt tuon kokoista.
stefa tonne tapin ja servon liityntäkohdan sisäpuolelle olisi hyvä lisäys ja ratkaisisi ongelman lopullisesti, en vaan mistään löytänyt tuon kokoista.
DIY
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
Eikös siinä ole O-rengas? Oletko tarkistanu onko se ehjä. Nuohan meinaa ajan kuluessa muovautua jolloin tiivistämisteho heikkenee. Mitä äsken oman kömpijän (vm 2012) moottoria kunnostelin niin kaikki löytämäni O-rengastiivisteet oli jo vaihdon tarpeessa. Jos ei halua olla joka vuosi tiivistettä uusimassa niin materiaaliin kannattaa kiinnittää huomiota
http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/main. ... 695&path=1
http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/main. ... 695&path=1
Re: Nelivedon kytkeminen takkuilee.
Niin.... edelleen o rengas on ja ehjä!!! mutta se tiivistää että öljy ei pääse ulkoilmaan. Mitään tiivistettä ei ole siihen mikä tiivistäisi että öljy ei pääse perästä nelivedon käyttötapin kautta servon sisään. jos esim mönkijän ajaa keula edellä tarpeeks jyrkkään rinteeseen niin aivan varmasti valahtaa ölpät servoon.
DIY