Testasin millä kierrosluvulla kytkin ottaa kiinni. 1700 r/min on kitkapalat samalla halkaisijalla kuin kytkinrumpu. Eli kytkimen kantamisoireet eivät johtune löystyneistä jousista vaan jostain muusta. Testissä kytkimen päällä oleva lautasjousi ei ollut paikallaan. Siinä jousessa on muuten melkoinen puristusvoima! Epäilen että tuo päittäispuristus välillä jumittaa kitkapaloja eivätkä jouset jaksa vetää niitä tarpeeksi että kytkin irrottaisi kunnolla kaasun löysäämisen jälkeen. Mikähän kyseisen lautasjousen tehtävä on, pitää seger-renkaat tiukasti paikoillaan vai puristaa kitkapaloja?
mitkä öljyt on ollu koneessa? ja paljonko mönkkärissä on tyhjäkäyntikierrokset?, jos ruisku kyseessä voi olla väärin säädetty TPS, imuvuoto ym. joka aiheuttaa liian korkealle jäävät tyhjäkäyntikierrokset ja täten öljykylpy-keskipakokytkimen kantamisen
Ostaessa oli Motox:in öljyt jotka vaihdon heti Motulin synteettiseen 4T 7100 5W 40. Tyhjäkäyntikierrokset tuossa hieman vaihtelee (oli ohivuotoja sylinterissä). TPS on kohdallaan eikä imuvuotojakaan pitäisi olla.
joo. ite laittaisin noitten täyssynteettisten tilalle jotain mineraalia tai maximissaan semisynteettistä jossa myös jaso-ma luokitus. 10w-40. (vaikka motul 5000, jos nyt motul sarjalla mennään), ei sillä että toi 7100 ois huonoo tai sillä että se korjaisi ton sun keskipakokytkimen toiminnan, mutta tullu vaan todettua että parhaiten toimaa toi keskipakokytkin jollain vähemmän liukkaammalla öljyllä ku täyssynteettinen. monilevykytkimillä sit eri juttu, ja tietenkin ohjekirjan suositusten mukaan myös öljyvalinta.
mutta kerroppa vielä ihan yksityiskohtaisesti että mitkä ne oireet olivat. niin osaa edes vähän kuvitella että mikä vois olla vikana.
eikö se kytkin irrota, vai eikö pidä, vai tarttuuko kiinni, vai oisko ongelma variaattorin puolella tai ykssuuntalaakeri???
tyhjäkäyntikierrokset pitäis saada mitattua jos ei korvakuulolla pysty säätämään kohilleen, kaasuläppäkotelossahan noissa taitaa olla se lukittu ruuvi mistä pystyy suoraan säätämään kaasuläpän asentoo tyhjäkäynnille sopivaksi. HUOM! tuo on tehtaalla säädetty kohilleen eli sitä ei kannata ropeltaa ihan suoraan PLUS! ecu säätää lisäksi tyhjäkäyntiä tuota vastaan TPS perusteella!. eli jos tps säätö metässä niin menee todennäköisesti vielä enemmän mettään jos tota kaasuläpän toppariruuvia rupee pyörittää summassa. tai tosiaan jos taustalla on imuvuotoja TMS ohivirtauksia.
edit: tutulla on ac500 efi ja sitä muutaman kerran ropeltaneena voin todeta että tuo tyhjäkäynti saa olla melko\suorastaan todella alhaalla että keskipakokytkin irroittaa kunnolla, tai että mönkijä ei lähde ryömimään vaihde silmässä.
Kytkimen luistamista en ole huomannut tapahtuvan. Talvella lumia työnnellessä kun ajoi auran penkkaa vasten siten että renkaista jo pito loppui, niin sen jälkeen tuntui kytkin jumittavan päälle vaikka kierrokset laski.
Korvakuulolla tyhjäkäynti ei mene lähellekään 1700 jossa vaiheessa kitkapinnat on samalla halkaisijalla kuin kytkinrumpu. Tyhjäkäynti tässä on milloin mitäkin. Hi-vaihde menee päälle yleensä ongelmitta mutta Lo ja pakin kanssa on ongelmia. Hitaampi vaihde vaatii vähän välikaasua ennen kuin yleensä loksahtaa päälle.
Kaasuläpän asento on nyt 1 1/4 kierrosta auki. Tuota oli edellisen omistajan aikana ilmeisesti suurennettu koska tyhjäkäynti oli silloin aivan hukassa. TPS on säädetty kiinniasennossa 0,55 Volttiin, eli seos aavistuksen laihalle.
On siinä vähäinen halu ryömimiseen. Sen huomaa parhaiten siinä kun laittaa vaihteen päälle niin tyhjäkäynti laskee huomattavasti. Tilanteissa joissa työntää lumia ylämäkeen päin tms ja joutuu sitten vauhtamaan pakille, ei tuota ryömimistä huomaan kun on painettava jarrua.
Yksisuuntakytkimen/laakerin purin tänään ja se näytti olevan täysin kunnossa, samoin pinnat joihin se ottaa kiinni.
jotenkin tuntuisi oudolta että tuo keskipakokytkin takertelis mekaanisesti esim noista "shimmilevyistä" mitkä tulee siis noiden kytkinkäpälien päälle (jotka siis tossa sun ekassa kuvassakin). mikä niihin yhtääkkiä tulis? (ja oot ne jo varmaan kattonu moneen kertaa). tietenkin jos tehtaalla kasattu väärin, mutta tuo nyt on niin absurdi ajatus että ehkä ei kuitenkaan.
lähtisin tyhjäkäynninpuoleen ja öljyyn kääntymään.
https://www.youtube.com/watch?v=mUzpiSfG1Vc niille jotka ei tiedä niin tuossa aika hyvä video siitä miltä näyttää variaattori toimiessaan tommosessa märkäkytkimellä varustetussa katissa (samanlainen toteutus on mm. yamahassa ja suzukissa) (tyhjäkäynnillä variaattori ja vaihteisto ei pyöri\ei kuuluisi pyöriä)... niinkuin huomaa. tyhjäkäynniltä ei tarvii ku hipasta kaasua niin kytkin nappaa kiinni. ja tyhjäkäynti on aika alhaalla. (eli tarkka on)
videolla siis oikella hihnapyörällä on kampiakseli (moottorin puoli) ja vasemmalla hihnapyörällä vaihdelaatikon input akseli.
https://www.youtube.com/watch?v=u7nW2ulHotw tuossa vielä puretaan kokonaisuudessaan, tosta videolta näkee muuten miten päin ja missä järjestyksessä noi "shimmilevyt" on tossa märkäkytkimellä
Viimeksi muokannut johny1332, 12 Touko 2017 08:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oma kokemus on että jonnin verran kranttu oli öljyistä tuo Catin keskipakoiskytkin. Itsellänin toimi kaikkien kokeilujen jälkeen parhaiten Shell Advance Ultra 4T. Ongelmaa oli lähinnä luiston kanssa. Nyt kun Hondaan on tottunut niin keskipakoiskytkin on siinä kyllä huomattavan paljon hevimpää tekoa. Kiinnittyy ja puree kuin tauti ja pystyy vetämään isojakin kuormia alaväännön turvin.
johny1332 kirjoitti:jotenkin tuntuisi oudolta että tuo keskipakokytkin takertelis mekaanisesti esim noista "shimmilevyistä" mitkä tulee siis noiden kytkinkäpälien päälle (jotka siis tossa sun ekassa kuvassakin). mikä niihin yhtääkkiä tulis? (ja oot ne jo varmaan kattonu moneen kertaa). tietenkin jos tehtaalla kasattu väärin, mutta tuo nyt on niin absurdi ajatus että ehkä ei kuitenkaan.
lähtisin tyhjäkäynninpuoleen ja öljyyn kääntymään.
Levyt oli ihan oikein kitkapalojen päällä. Ihmettelin vaan tuota tiukkaa lautasjousta, että miksi siinä on niin kova puristus oltava. En keksi muuta kuin lukkorenkaiden paikallaan pysymisen varmistelu. Kitkapalojen tasopinnat on aika karkeat, joten niidenkin silottelu saattaisi auttaa siinä että kytkin irrottaa herkemmin kierrosten laskiessa alas.
Taidan keventää kitkapaloja sen verran että kontakti rumpuun tulee 1800 rpm kohdalla.
johny1332 kirjoitti:jotenkin tuntuisi oudolta että tuo keskipakokytkin takertelis mekaanisesti esim noista "shimmilevyistä" mitkä tulee siis noiden kytkinkäpälien päälle (jotka siis tossa sun ekassa kuvassakin). mikä niihin yhtääkkiä tulis? (ja oot ne jo varmaan kattonu moneen kertaa). tietenkin jos tehtaalla kasattu väärin, mutta tuo nyt on niin absurdi ajatus että ehkä ei kuitenkaan.
lähtisin tyhjäkäynninpuoleen ja öljyyn kääntymään.
Levyt oli ihan oikein kitkapalojen päällä. Ihmettelin vaan tuota tiukkaa lautasjousta, että miksi siinä on niin kova puristus oltava. En keksi muuta kuin lukkorenkaiden paikallaan pysymisen varmistelu. Kitkapalojen tasopinnat on aika karkeat, joten niidenkin silottelu saattaisi auttaa siinä että kytkin irrottaa herkemmin kierrosten laskiessa alas.
Taidan keventää kitkapaloja sen verran että kontakti rumpuun tulee 1800 rpm kohdalla.
Niin tai länttää vähä kireemmät kytkinjouset käpäliin.
Tietenki jos sorvarimiehiä oot niin ainahan se pyörivien osien keventäminen ja massan pois saaminen ainaki teoriassa on hienoo
Pelkät jouset 50 $ + kulut päälle, joten empä taida niitä vaihtaa. Helpoinhan nuo on keventää poraamalla reikä sopivaan paikkaan. Jos menee pieleen niin helppo korjata kun vetää kierteen reikään ja lukittella ruuvi täytteeksi.
Väärästä kohdasta kun keventelee niin saattaa kytkimen toiminta muuttua äkkinäiseksi tms. Pitäisi myös keventää jokaista käpälää täsmälleen saman verran ja samasta kohtaa, että tarttuvat yhtäaikaisesti kiinni. Itse vaihtaisin jouset. Vika viittaisi kuitenkin jousien väsähtämiseen.