Uusi Kissa koeponnistettu

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Uusi Kissa koeponnistettu

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Uusi Kissa koeponnistettu. tuolla koko artikkeli kuvineen: https://www.pariuraa.fi/wordpress/?p=1653

Kissan uusi olomuoto


Full LED-tekniikkää. Kyllä Näkee !


Arctic Cat tulee lähitulevaisuudessa varmasti kokemaan kaikenlaista myllerrystä, kun Textron-niminen erikoisajoneuvoihin erikoistunut yritys ottaa merkin hellään huomaansa. Toistaiseksi mennään vielä Arctic Cat tuotemerkin nimen alla, mutta arviolta 12-18kk sisällä 4-pyöräisiin maastoajoneuvoihin liitetään Textron Off-Road brändin leima. Mielenkiinnolla jäämme odottelemaan, millaista linjausta uusi omistaja noudattaa hyvinkin klassisessa ja maineikkaassa mönkijässä.
2017 Arctic Cat - Alterra 700 XT EPS T3b

Otsikon mallimerkintää noudattava laite toimitettiin koeponnistettavaksi juuri sopivasti ennen PariUraan Häkä-rinteillä järjestettävää suunnistustapahtumaa. Laite odotti Sumekon pihassa kauniissa auringonpaisteessa kiiltävänä ja voimaa uhkuen. Asianmukaisen käyttöopastuksen jälkeen laite käyntiin ja lastaus 24rent.fi pakettiauton takatilaan.

Heti ensimmäiseksi tuli kiinnitettyä huomiota erittäin sivistyneeseen käyntiääneen. Ensinnäkin pakoäänet oli todella hienosti viritetty matalaksi, pehmeäksi murinaksi, mutta silti erittäin hillityksi melutasoltaan. Tämä taas antoi tilaa erittäin kauniisti käyvälle 700 EFI mallimerkintää kantavalla, yksisylinteriselle ja 695 kuutiosenttimetriselle ja 4-venttiiliselle voimayksikölle. Kone lähti erittäin hienosti käymään ja kävi esimerkillisen tasaisesti. Kaikenlaiset sammahtelut loistivat poissaolollaan ja käynnissä ei esiintynyt minkäänlaista vaeltelua koko viikonlopun aikana, kun mittariin kertyi yli 11 tuntia ajoa.

Ajaen arvioitua voimaa


Huipulla.

Häkä-rinteet tarjoavat erinomaisen testiympäristön kaikenlaiseen ajoon, sillä luminen rinne haastaa tehot ja koko voimalinjan, jyrkät ja kiviset rinteet taasen kyvyt haastavassa maastossa ja rinteiden kupeessa sijaitseva lampi taas tarjoaa mahdollisuuden upottaa koko laite pehmeään. Viimeisen option jätimme kuitenkin käyttämättä, sillä emme halunneet palauttaa laitetta suomuuraimen tuoksuisena… moottorin sisäpuolelta.

Ensimmäinen veto kohdistui lumisella pinnalla punaista rinnettä ylös ja oli odotettavissakin, että 700 kuutiota tuotti voimaa, jolla rinne meni heittämällä ylös, vaikka selkeästi suojan puolella lumi olikin. Koostumus siis sellaista pientä kuulalaakeria jäisessä olomuodossa, eli liukasta ja märkää. Vakiorengastus on Alterrassa tyypillinen 25” rengas 12” vanteella. Vanteena tuossa tummanpuhuvassa Alterrassa on kiiltävän musta Aluvanne, joka ainakin allekirjoittaneen silmään sopi hienosti.


Mustaa mustalla !

Rengas on Carlisle Trail Pro, joka toimii hienosti maltillisessa maastossa ja kaikilla tiepinnoilla, joilla monesti tällä T3b-luokan ajoneuvolla ajetaan. Ei sillä helposti märkiinkään paikkoihin jäänyt kiinni, mutta 60km/h tunnissa maksiminopeutta kulkeva T3b-luokan mönkijä vaatii jo rengastukselta myös maantieominaisuuksia, joita ei hyvällä tahdollakaan löydy väkevään maastoajoon tarkoitetuista kookkaista ja korkean kuvion omaavista suorenkaista. Monesti onkin niin, että tallista löytyy yleiskäyttöön ja vaativaan maastoon kaksi eri rengaskertaa ajotarpeen mukaan. Tasapainotuksen tarvetta ei tästä kierroksesta löytynyt, joten vakiorengas vaikuttaa teknisesti varsin laadukkaalta.



Herkästi toimiva vaihteisto.

Mutta tähän kohtaan on pakko mainita Alterran yhdestä erityispiirteestä, eli selkeästi työkäyttöön ja hiipimiseen viritetystä voimalinjasta. Helposti ja ilman ylimääräisiä rytmiliikkeitä kytkytyvä L-vaihde on aivan erityisen lyhyt ja vääntö on väkevää jo aivan ryömintänopeuksissa. Itseasiassa kaikki vaihteet kytkeytyivät erittäin herkästi ilman ylimääräistä sambaa koneen päällä. PariUraa väellähän on Hondan ryömittämisestä melkoisesti kokemusta ja nyt tuli pitkästä aikaa vastaan laite, joka on todella tämän työmyyrän kaltainen. Vaihde on siis erityisen lyhyt ja sen eteen on rakennettu variaattori, jossa kireä remmi ja keskipakokytkin hoitavat ensiövedon. Tällainen yhdistelmä on mitä parhain työkäyttöön, sillä keskipakokytkimellä saa isotkin kuormat liikkeelle ilman että variaattorin remmi savuaa ja palaa kuopille.


Yhdellä peukalonliikkeellä 2wd-4wd-4wd Lock.

Samaa voimalinjaa voi käyttää myös liki loputtomaan ryömittämiseen suolla, joten olisikin mielenkiintoista kokeilla uutta mallistoa Raajärven maastoissa vähän pidemmässä sessiossa. Kireä remmi tuo myös erityistä pehmeyttä lähtöihin, joten hyvää työtä on tehty suunnittelupöydällä, kun Alterraa on piirretty Minneapolisin Thief River Falls’ssa. Samaisella pöydällä Alterraan on tehty yksinkertainen, 2wd-4wd-4wd Lock liukukytkin, joten yhdellä sormen liikkeellä voi hallita helposti ja nopeasti kaikkia vetotapoja. 4wd-Lock asennossa Kissa on todellinen neliveto ja renkaat pyörivät tasatahtiin lukittuna. Sähkötoiminen etulukko kytkeytyi kaikissa olosuhteissa vaivatta. Näillä eväillä raskaatkin kuormat, kuten laitojaan myöden lastatut sora- ja tukkikärryt liikkuvat vaivatta. Ja mikäli maasto yltyy aivan mahdottomaksi, on Alterra varustettu 1360 Kg kiskovalla WARN-vinssillä. Mukavuutta arvostava raksittaa lisävarustelistalta vinssin varusteeksi Dyneemaköyden ja liukukidan, sillä köysi on huomattavan miellyttävä käyttää kaikenlaisissa työtehtävissä ja vapaa-ajalla. Vaijeri toki puolustaa paikkaansa esimerkiksi pelastustehtävissä, jolloin mahdollisesti kiskotaan kuormia kivikossa tai jopa erittäin kuumissa olosuhteissa.


Maastossa.


Persaus edellä puuhun...


Rinnettä ylös ja toista alas. Se oli päivän teema Häkärinteillä. Alterraa ajettiin peukku suorana lumella ja poluilla, hiljaa hiipimällä ja kaikkea siltä väliltä. 11 tunnin aikana polttoainetta kului n. 13 litraa, joten ollaan maltillisissa kulutuslukemissa. Kun polttoainetankki liki vielä 23 litrainen, pääsee päivän erittäin suurella todennäköisyydellä tankkaamatta.

Jousitus on napakka.


Korkea alusta ja helposti pestävä kokonaisuus. Huollon kannalta melko ilmava rakenne.

On selvää, että työkäyttöön viritetty alusta on nopeatempoisemmassa ajossa osalle kuljettajista kovahko, mutta kun mukaan ottaa tukkikärryn, varustetta tarakoille ja keulalle auran, on jousitus juuri oikeanlaiseksi tehty. Alterrassa on myös erittäin korkea maavara, liki 28 senttiä, joka nielee alleen kivet ja kannot, joten työkäyttöä ajatellen pohja ei kolise maastossa pieniin esteisiin.


Kalliotrialiin tai erittäin tekniseen maastoon voisi alustaa toki löysätä ja jopa laskea. Onkin mainiota huomata, että aftermarket valmistajat ovat huomanneet Alterran potentiaalin ja tarjoavatkin kattavasti eri alustasarjoja, mikäli haluaa virittää Kissan alustaa haluamaansa suuntaan.

Alustan virittelyjä on tehty kaikkiin merkkeihin ja malleihin jo pidemmän aikaa, joten tilanne on ihan normaali myös Alterran suhteen. Etuylitys on Alterrassa ilahduttavan pieni, joten ojien ylittäminen ajamalla ei tuota murheita. Edessä on myös kaksi ”kahvaa”, joihin saa mahdollista kiinnijäämistilannetta ajatellen kaverin vinssin kiinni.
Varusteita


Tästä mittaristosta selviää jopa moottorin imuilman lämpötila !

Mittaristosta ilmenee kaikki tarvittava. Nopeus, kello, kierroslukumittari, polttoainemäärä, latausjännite jne. Myös imuilman lämpötilan arvot sai näkyviin. Toki moottori tarvitsee kyseisen tiedon käydäkseen asianmukaisesti, mutta ihan ei testijoukolle selvinnyt sen tarkoitus mittaristossa. Latausjännitteen ilmaisusta taasen lisäpisteet!

Tavaratelineet ovat nykysuuntauksen mukaisesti tasaiset, johon Arctic Catilla on tarjota varsin laaja ja kattava mallisto lisävarusteita. Pinnassa on mielenkiintoinen kumimainen pinnoite, joten tavarat pysynevät paikallaan tämän aiheuttaman kitkan johdosta paremmin.


Full LED-tekniikkaa myös takana.

Toinen erittäin merkittävä ja positiivinen yllätys on ajoneuvon valot. Ne on toteutettu kokonaan LED-tekniikalla, joten kaikenlaiset polttimonvaihdot ovat historiaa. Lisäksi ajovalot ovat parasta mitä on tieliikennelaitteissa nähty. Näin ollen omillakin valoilla pärjää loistavasti siinäkin vaiheessa, kun taivaalta työntää joulukuun alussa adventtisohjoa kaikkien riemuksi. Lisäksi kaikki valot ovat liikenteessä erittäin näkyvät ja huomiota herättävät, joten turvallisuuttakin ajatellen tämä on mainio asia.


Summaten



Kireä remmi ja keskipakokytkin. Mallisuoritus.

Arctic Cat Alterra 700 on erittäin valmiin oloinen kokonaisuus työkäyttöön. Se vetää mukisematta raskaatkin kuormat ja voimalinja keskipakokytkimellä varustettuna enteilee pitkää ikää myös remmille, vaikka käyttö olisi huolettomalla asenteella varustettua. Vakiovalot kelpaavat erinomaisesti sellaisenaan ja lisävarustelistalle kannattaa valita kunnon pohjapanssari ja kahva- ja peukkulämmittimet. Kaikki muut varusteet sitten käytön ja tarpeen mukaan.




Muistiin merkitsi, Heikki Hautala
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress