JJP kirjoitti:Siellä siis sähköyhtiön iloiset veikot ajelee ja kattelee kuinka tolpat huojuu tuulessa? vai mitä häh?
eipä niitä naurata, kun korjaavat / partioivat aluetta, jossa jännitteiset johdot roikkuu miten sattuu
Siis silloin kun on todella kova keli, niin ei se tolppien huojuminen ole ongelma, vaan langoille kaatuvat puut tai lankoihin kerääntyvä lumi/jää
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Hyvä ajatus, mutta haruksettomat tolpat ovat vinssattaessa kovilla -> Nähty ja harukselliset taas riski kuljettajalle pimeässä. Nämä ovat olleet perusteina luvat epäämiseen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
JJP kirjoitti:Siellä siis sähköyhtiön iloiset veikot ajelee ja kattelee kuinka tolpat huojuu tuulessa? vai mitä häh?
eipä niitä naurata, kun korjaavat / partioivat aluetta, jossa jännitteiset johdot roikkuu miten sattuu
Siis silloin kun on todella kova keli, niin ei se tolppien huojuminen ole ongelma, vaan langoille kaatuvat puut tai lankoihin kerääntyvä lumi/jää
Meinasit et oon sen verran apina etten tiedä että niitä jopa korjataan?Saati että päät voi olla kuumia.
Mä tarkoitinkin tätä TARKKAILUA ja PARTIOINTIA.
Vai meinasitko että umryn Vapepa osasto osallistuu korjaustöihin?
Säästöä sähköyhtiölle,maallikot korjaamaan katkenneita linjoja.
Ei tule valitettavasti koskaan toimimaan maallikoiden käyttö kun kyseessä on jännitteiset linjat.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne.. Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Roosa999 kirjoitti:Olen aktiivisesti työni puolesta Huoltovarmuuskeskuksen toiminnassa viestintäpuolella ja harjoituksessa kävi ilmi, että säätilan ollessa poikkeuksellinen, sähköyhtiön partioivat voimalinjoja ja tarkkailevat visuaalisesti tilannetta. Mahtaisiko VaPePa olla oikea porukka tällaisen poikkeustilanteen apuvoimaksi?
Käsitin yhdessä kokouksessa että VAPEPALLE ollaan yrittämässä jo nyt siirtää semmosia tehtäviä missä ei ole valtuuksia/osaamista toimia.Koska monessa asiassa tulee eteen ,ettei määrättyihin tehtäviin ilman koulutuksia yms. voi osallistua.Ja johonkin se VAPEPAnkin toimintarajat on vedettävä,koska ei varmaankaa ole VAPEPAN tehtävä olla irtisanottujen ihmisten työn paikkaajana eli varatyövoimavarana.
JJP, en todellakaan tarkoittanut, että maallikot korjaa, vaan auttavat kriisitilanteessa vikapaikkojen paikallistamisessa. Sitä visuaalista tarkkailua tarkoitin ihan ekassa postauksessani tämän aiheen ympäriltä.
Eli palataan juurille. Vapaaehtoisessa pelastuspalvelussahan on kyse yhteiskunnan auttamisesta ja samaa on mielestäni toimintakrittiisten toimijoiden auttaminen, siinä missä yksittäisen kadonneen etsiminen.
Ja tottakai tällaseen partiointiin pitää saada koulutus jne. Sitä huoltovarmuuskeskus omalla toiminnallaan tutkii ja tekee löydöksiä, miten yhteiskunnan kriittiä toiminteita saadaan varmistettua ja turvattua kriisin aikana. Kriisiksi näissä mielletään meillä poikkeukselliset sääolot. Ilkivaltaa ja terroria on meillä ollut vähäisemmässä määrin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Miksi sitten VaPePa väki auttaa viranomaisia etsinnässä? Fingrid ja sähköyhtiöt on viranomaistahoihin osin verrattavia toimijoita ja siksikin kriisitilanteessa heitä voisi auttaa. Ei muutaman pahan myrskyn tai kadonneen takia voi väkeä pitää stand-by, vaan käytetään soveltuvaa väkeä talkoohommissa.
Samaan tapaan muuten maaseudulla väki auttamassa teille kaatuneiden puiden osalta esim Unto-myrskyn aikaan, joka sattui oman mökkitien kohdalle. Kaikki, joilla oli osaamista, auttoivat teiden raivaamisessa ja moni tie oli kunnallinen tai valtion hoidossa. Paikallinen konekauppias toi vielä ketjua ja muuta tarveainetta paikalle, jotta hommat sujui ripsakasti.
Sama analogia löytyy aurauskalustosta. Joka paikkaa ei heti kerkiä. Ja kaikki ei ole kilpailuttamisen syytä.
Kyse on yhteiskunnallisesta yhteisvastuusta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Mä en yhdistäisi monikansallisia sähköyhtiöitä ja yhteiskunnallista yhteisvastuuta samaan postaukseen.
Loppujen lopuksi sähkölinjojen korjaus vie ihan yhtä kauan oli siellä sitten vapepa tai muu taho auttamassa.
Jos linja on poikki niin linja on poikki,siihen ei koske maallikko...Joten korjaus vie yhtä kauan.
Miten kadonneet liittyy sähkölinjojen korjauksiin ja ylläpitoon?
Teille kaatuneet puut yms,on asia erikseen joka voi hankaloittaa sähkömiesten toimia.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne.. Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Mistä tilastosta kerrot, että sähkölinjan vian korjaus kestää yhtä kauan, tiedetään vikakohta etukäteen tai ei?
Mutta oma kantasi on selvä, joten eteenpäin. Muidenkin mielipiteet ovat tervetulleita.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Roosan ajatus on kyllä mielenkiintoinen mutta VAPEPA ei välttämättä ole oikea foorumi. Itselläni ei ole sellaista pyyteetöntä toisen ihmisen auttamishalua mitä VAPEPA toiminta käsittääkseni vaatii, eli siis kutsumusta auttaa (olen ajatellut asiaa paljon ja mielipide voi muuttua ja varaan itselleni oikeuden myös liittyä myöhemmin ). Mutta jos esim. jonain mönkijäyhdistyksenä voisimme tarjota "maaston/sähkölinjan haravointia" sopivalla korvauksella, kartuttaaksemme yhdistyksen kassaa, toki tarjoaisin omaa kalustoani ja kokemustani "yleishyödylliseen" mukaan.
Logibear kirjoitti:Roosan ajatus on kyllä mielenkiintoinen mutta VAPEPA ei välttämättä ole oikea foorumi. Itselläni ei ole sellaista pyyteetöntä toisen ihmisen auttamishalua mitä VAPEPA toiminta käsittääkseni vaatii, eli siis kutsumusta auttaa (olen ajatellut asiaa paljon ja mielipide voi muuttua ja varaan itselleni oikeuden myös liittyä myöhemmin ). Mutta jos esim. jonain mönkijäyhdistyksenä voisimme tarjota "maaston/sähkölinjan haravointia" sopivalla korvauksella, kartuttaaksemme yhdistyksen kassaa, toki tarjoaisin omaa kalustoani ja kokemustani "yleishyödylliseen" mukaan.
Tuossa uusiksi kun mietin, niin viime talvena PV:n kalusto- ja miehistöapu oli sähköyhtiöille maksullista, joten miksipä ei tästä hommasta olisi yhdistyksen kassan kartuttajaksi ja sitten hupia osallistujille.
Kas näin kun porukka ajaa ajatuksia, eikä vaan kiellä, niin tästä voi tulla hyvä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Sunnuntaina 26.12 klo 21.07 tuli etsintähälytys Helsingin Vuosaareen. Paikalla oli 3 mönkijää ja etsintä kesti 01.30 saakka. Paikalla oli myös etsintäkoirat, poliisi, jne..
Etsittävää ei löytynyt.
Sen verran näistä Yö /pimeänajan hälytyksistä että kannattaa ottaa mihin tahansa pulloon jos ei muuta keksi juotavaa mukaan. Samoin mukana pitäisi olla tehokkaat valot joko laitteessa tai fikkarin muodossa ja vielä parempi jos on kummatkin. Lisäksi kannattaa pukeutua vaikka vähän " yli lämpimästi" niin ei tule vilu.
Poliisi kehui mönkijöiden nopeutta että niillä pystyy etsimään isonkin alueen
Jos tälläinen vapaaehtoinen työ kiinnostaa niin eikun ilmoittautumaan mukaan vaan.