420 FE:tä ostamassa

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
Patrik Lindroos
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Huhti 2009 15:21

420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Patrik Lindroos »

Olemme sukulaisten kanssa hankkimassa 420:sta kesämökille. Meillä ei ole aikaisempia kokemuksia mönkkäreistä, joten kysymyksiä on aika paljon. Aloitetaan muutamalla asialla, jotka 420 FE:ssä mietityttävät:

Suunniteltu käyttö on sekalaista ajoa, mutaa kuitenkin vähemmän, kiviä, kantoja ym (isompia ja pienempiä) risuja enemmän.

- Jäykkäperä ja siihen liittyvä säälittävältä kuulostava 16,5cm maavara. Ilmeisesti tuo maavara kuitenkin riittä "normaali" metsäkäyttöön?

- Lukottomuus. Ilmeisesti kummalakaan akselilla ei ole tasauspyörästön lukkoa? Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö (tallissa on kartingauto, ja siinä moisia turhia osia ei ole)?

- Vakiorengaskokokin on tuuman pienempi kuin monissa muissa.

Voiko yleistää, millaisista paikoista 420 Fe ei mene, mutta jokin toinen vielä menee?
Kannattaako metsäkäyttöön vaihtaa heti isommat renkaat? Kannattaako vanteetkin vaihtaa samalla?
peccis
6WD
Viestit: 732
Liittynyt: 05 Syys 2006 19:43
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja peccis »

Lue Honda alue läpi, varsinkin ne 420fe/fa ketjut. Sieltä löytyy vastaus noihin kaikkiin :)

mutta yhden varman asian voin tässä sanoa, ottakaa 420fa malli, eli reilusti korkeampi maavara erillisjousituksen ansiosta + lisänä automaatti.
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Patrik Lindroos kirjoitti:Olemme sukulaisten kanssa hankkimassa 420:sta kesämökille. Meillä ei ole aikaisempia kokemuksia mönkkäreistä, joten kysymyksiä on aika paljon. Aloitetaan muutamalla asialla, jotka 420 FE:ssä mietityttävät:

Suunniteltu käyttö on sekalaista ajoa, mutaa kuitenkin vähemmän, kiviä, kantoja ym (isompia ja pienempiä) risuja enemmän.

- Jäykkäperä ja siihen liittyvä säälittävältä kuulostava 16,5cm maavara. Ilmeisesti tuo maavara kuitenkin riittä "normaali" metsäkäyttöön?

- Lukottomuus. Ilmeisesti kummalakaan akselilla ei ole tasauspyörästön lukkoa? Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö (tallissa on kartingauto, ja siinä moisia turhia osia ei ole)?

- Vakiorengaskokokin on tuuman pienempi kuin monissa muissa.

Voiko yleistää, millaisista paikoista 420 Fe ei mene, mutta jokin toinen vielä menee?
Kannattaako metsäkäyttöön vaihtaa heti isommat renkaat? Kannattaako vanteetkin vaihtaa samalla?

Säälittävä maavara ei ole haitta, suolla siitä on jopa hyötyä... Vaatii kuitenkin pohjapanssarin perän alle, jotta siitä saa hyödyn irti.
Kovalla maalla säälittävästä maavarasta ei jää mikään kiinni, ajotyyli sovitetaan sen mukaan.

Lukottomuus haittaa vasta kun olet kiinni, toki 420 on kevyt nostella. Taas ajotyyli ratkaisee.

27" tuumaista isompaa en itse laittaisi, mielummin vähän pienempi hyvällä kuviolla.
Toasth
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Huhti 2009 17:03

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Toasth »

Itse hommasin 420 FE:n alkuvuodesta eikä ole ainakaan vielä tullut ongelmia maavaran kanssa.
Tosin hommasin myös heti pohjapanssarin joka on kyllä osumia kannoista ym ottanut, suosittelen.
peccis
6WD
Viestit: 732
Liittynyt: 05 Syys 2006 19:43
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja peccis »

suotta mitää mönkijää laitat...sullahan on karting auto, pääsee silläkin kun sovittelee ajotyylinsä ;)
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Trent »

Patrik Lindroos kirjoitti:-Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö?
Nyt on pakko hieman korjata, kun näyttävästi ei kukaan muu ole vielä kerinnyt...

Eli lähes kaikissa mönkkäreissä merkistä ja mallista riippumatta taka-akseli on yhtä puuta, ei mitään tasauspyörästöjä välissä. Ainoa itelle mieleen tuleva malli, jossa takanakin on tasauspyörästö (joka tietysti saa lukittua 100%), on Polaris 500 x2, eli se lavallinen sportsman. Muihin en ole vielä itse törmännyt, tai ei ainakaan nyt muistu mieleen.
Etuperissä eroja sitten onkin noissa lukoissa. Honda käyttää (ohjekirjan mukaan) kitkalukkoa etupäässä, mutta pahimmassa paikassa, jossa neljäs pyörä ei enää vedä, saa vedon kytkettyä takaisin sille neljännellekin pyörälle etujarrua käyttämällä. :D
Eipä mulla muuta...
Patrik Lindroos
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Huhti 2009 15:21

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Patrik Lindroos »

peccis kirjoitti:Lue Honda alue läpi, varsinkin ne 420fe/fa ketjut. Sieltä löytyy vastaus noihin kaikkiin :)

mutta yhden varman asian voin tässä sanoa, ottakaa 420fa malli, eli reilusti korkeampi maavara erillisjousituksen ansiosta + lisänä automaatti.
Olen lukenut ainakin suurimman osan Honda alueesta ja 420-ketjut läpi. Tarkoitin kysymykselläni kuitenkin sitä, että miten 420 fe:n maasto-ominaisuudet sijoittuvat verrattuna KAIKKIIN mönkijöihin.

Fa:lla saa lisää maavaraa, mutta kaupan päälle tulee myös lisähintaa ja se hijano laatikko, jota en oikeastaan kaipaa.
Patrik Lindroos
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Huhti 2009 15:21

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Patrik Lindroos »

Trent kirjoitti:
Patrik Lindroos kirjoitti:-Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö?
Nyt on pakko hieman korjata, kun näyttävästi ei kukaan muu ole vielä kerinnyt...

Eli lähes kaikissa mönkkäreissä merkistä ja mallista riippumatta taka-akseli on yhtä puuta, ei mitään tasauspyörästöjä välissä. Ainoa itelle mieleen tuleva malli, jossa takanakin on tasauspyörästö (joka tietysti saa lukittua 100%), on Polaris 500 x2, eli se lavallinen sportsman. Muihin en ole vielä itse törmännyt, tai ei ainakaan nyt muistu mieleen.
Etuperissä eroja sitten onkin noissa lukoissa. Honda käyttää (ohjekirjan mukaan) kitkalukkoa etupäässä, mutta pahimmassa paikassa, jossa neljäs pyörä ei enää vedä, saa vedon kytkettyä takaisin sille neljännellekin pyörälle etujarrua käyttämällä. :D
Eipä mulla muuta...
Ok. TM:n 8/2007 olleessa jutussa luki ettei 420:ssä ole "napalukkoja lainkaan", mutta Kiira tarkoitti lauseella selvästikin sanatarkasti juuri sitä. Jos takana on "yhtäpuuta-akseli" ja edessäkin kitkalukko, niin kyllähän niillä pitäisi jo jonkun matkaa pärjätä. Jotenkin oletin, että sillä taka-akselilla se tasauspyörästö olisi, kun sen luulisi pienentävän kääntösädettä, mutta kaipa se niin on, että huonolla pidolla (muu kuin asfaltti) sisempi takapyörä vähän sutii, tiukkaan käänettäessä.
Atv 400
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 13 Maalis 2006 19:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Atv 400 »

Trent kirjoitti:
Patrik Lindroos kirjoitti:-Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö?
Nyt on pakko hieman korjata, kun näyttävästi ei kukaan muu ole vielä kerinnyt...

Eli lähes kaikissa mönkkäreissä merkistä ja mallista riippumatta taka-akseli on yhtä puuta, ei mitään tasauspyörästöjä välissä. Ainoa itelle mieleen tuleva malli, jossa takanakin on tasauspyörästö (joka tietysti saa lukittua 100%), on Polaris 500 x2, eli se lavallinen sportsman. Muihin en ole vielä itse törmännyt, tai ei ainakaan nyt muistu mieleen.
Etuperissä eroja sitten onkin noissa lukoissa. Honda käyttää (ohjekirjan mukaan) kitkalukkoa etupäässä, mutta pahimmassa paikassa, jossa neljäs pyörä ei enää vedä, saa vedon kytkettyä takaisin sille neljännellekin pyörälle etujarrua käyttämällä. :D
Eipä mulla muuta...
Ei ole Polaris X 2 takana tasauspyörästöä.
Uudenmaan Mönkijät Ry
TAJ
6WD
Viestit: 388
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja TAJ »

onkos siitä sellanenkin malli jossa ei ole
JoK
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 20 Huhti 2007 15:51

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja JoK »

Ei ole Polaris X 2 takana tasauspyörästöä.
Mitenkäs se sitten on toteutettu se Turf- mode, jos ei tasauspyörästöllä? Hieman offtopikkia näin Honda osiossa, mutta alkoi kiinnostaa tuo väite.
Atv 400
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 13 Maalis 2006 19:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Atv 400 »

Koitappa ottaa selville.
Uudenmaan Mönkijät Ry
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Polaris Versatrac Turf Mode Differential.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
peccis
6WD
Viestit: 732
Liittynyt: 05 Syys 2006 19:43
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja peccis »

Patrik Lindroos kirjoitti:
peccis kirjoitti:Lue Honda alue läpi, varsinkin ne 420fe/fa ketjut. Sieltä löytyy vastaus noihin kaikkiin :)

mutta yhden varman asian voin tässä sanoa, ottakaa 420fa malli, eli reilusti korkeampi maavara erillisjousituksen ansiosta + lisänä automaatti.
Olen lukenut ainakin suurimman osan Honda alueesta ja 420-ketjut läpi. Tarkoitin kysymykselläni kuitenkin sitä, että miten 420 fe:n maasto-ominaisuudet sijoittuvat verrattuna KAIKKIIN mönkijöihin.

Fa:lla saa lisää maavaraa, mutta kaupan päälle tulee myös lisähintaa ja se hijano laatikko, jota en oikeastaan kaipaa.

Olet lukenut suurimman osan Honda alueesta ja 420 ketjut läpi ja kyselet onko kummallakaan akselilla tasauspyörästön lukkoa, jäykkäperäisen maavaran riittävyyttä tai mahdollista rengaskokoa?...niimpä niin, jos kuitenki OIKEASTI luettas ne läpi eikä viisastella jälkeenpäin.

en tiä mistä tuo "hijano" laatikko tulee, mut ei ainakaan täältä honda ketjusta
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 420 FE:tä ostamassa

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

peccis kirjoitti:
Patrik Lindroos kirjoitti:
peccis kirjoitti:Lue Honda alue läpi, varsinkin ne 420fe/fa ketjut. Sieltä löytyy vastaus noihin kaikkiin :)

mutta yhden varman asian voin tässä sanoa, ottakaa 420fa malli, eli reilusti korkeampi maavara erillisjousituksen ansiosta + lisänä automaatti.
Olen lukenut ainakin suurimman osan Honda alueesta ja 420-ketjut läpi. Tarkoitin kysymykselläni kuitenkin sitä, että miten 420 fe:n maasto-ominaisuudet sijoittuvat verrattuna KAIKKIIN mönkijöihin.

Fa:lla saa lisää maavaraa, mutta kaupan päälle tulee myös lisähintaa ja se hijano laatikko, jota en oikeastaan kaipaa.

Olet lukenut suurimman osan Honda alueesta ja 420 ketjut läpi ja kyselet onko kummallakaan akselilla tasauspyörästön lukkoa, jäykkäperäisen maavaran riittävyyttä tai mahdollista rengaskokoa?...niimpä niin, jos kuitenki OIKEASTI luettas ne läpi eikä viisastella jälkeenpäin.

en tiä mistä tuo "hijano" laatikko tulee, mut ei ainakaan täältä honda ketjusta


kerroppas peccis(kun taas viisastelu linjalle rupesit) meille mistä tulee mönkijän "laittaminen"???mihin sen laitat?useinmitenhän mönkijä "hankitaan" tai "ostetaan" =D>
Viimeksi muokannut jukka81, 18 Huhti 2009 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lukittu