420 FE:tä ostamassa
-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 16 Huhti 2009 15:21
420 FE:tä ostamassa
Olemme sukulaisten kanssa hankkimassa 420:sta kesämökille. Meillä ei ole aikaisempia kokemuksia mönkkäreistä, joten kysymyksiä on aika paljon. Aloitetaan muutamalla asialla, jotka 420 FE:ssä mietityttävät:
Suunniteltu käyttö on sekalaista ajoa, mutaa kuitenkin vähemmän, kiviä, kantoja ym (isompia ja pienempiä) risuja enemmän.
- Jäykkäperä ja siihen liittyvä säälittävältä kuulostava 16,5cm maavara. Ilmeisesti tuo maavara kuitenkin riittä "normaali" metsäkäyttöön?
- Lukottomuus. Ilmeisesti kummalakaan akselilla ei ole tasauspyörästön lukkoa? Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö (tallissa on kartingauto, ja siinä moisia turhia osia ei ole)?
- Vakiorengaskokokin on tuuman pienempi kuin monissa muissa.
Voiko yleistää, millaisista paikoista 420 Fe ei mene, mutta jokin toinen vielä menee?
Kannattaako metsäkäyttöön vaihtaa heti isommat renkaat? Kannattaako vanteetkin vaihtaa samalla?
Suunniteltu käyttö on sekalaista ajoa, mutaa kuitenkin vähemmän, kiviä, kantoja ym (isompia ja pienempiä) risuja enemmän.
- Jäykkäperä ja siihen liittyvä säälittävältä kuulostava 16,5cm maavara. Ilmeisesti tuo maavara kuitenkin riittä "normaali" metsäkäyttöön?
- Lukottomuus. Ilmeisesti kummalakaan akselilla ei ole tasauspyörästön lukkoa? Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö (tallissa on kartingauto, ja siinä moisia turhia osia ei ole)?
- Vakiorengaskokokin on tuuman pienempi kuin monissa muissa.
Voiko yleistää, millaisista paikoista 420 Fe ei mene, mutta jokin toinen vielä menee?
Kannattaako metsäkäyttöön vaihtaa heti isommat renkaat? Kannattaako vanteetkin vaihtaa samalla?
Re: 420 FE:tä ostamassa
Lue Honda alue läpi, varsinkin ne 420fe/fa ketjut. Sieltä löytyy vastaus noihin kaikkiin 
mutta yhden varman asian voin tässä sanoa, ottakaa 420fa malli, eli reilusti korkeampi maavara erillisjousituksen ansiosta + lisänä automaatti.

mutta yhden varman asian voin tässä sanoa, ottakaa 420fa malli, eli reilusti korkeampi maavara erillisjousituksen ansiosta + lisänä automaatti.
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
Re: 420 FE:tä ostamassa
Patrik Lindroos kirjoitti:Olemme sukulaisten kanssa hankkimassa 420:sta kesämökille. Meillä ei ole aikaisempia kokemuksia mönkkäreistä, joten kysymyksiä on aika paljon. Aloitetaan muutamalla asialla, jotka 420 FE:ssä mietityttävät:
Suunniteltu käyttö on sekalaista ajoa, mutaa kuitenkin vähemmän, kiviä, kantoja ym (isompia ja pienempiä) risuja enemmän.
- Jäykkäperä ja siihen liittyvä säälittävältä kuulostava 16,5cm maavara. Ilmeisesti tuo maavara kuitenkin riittä "normaali" metsäkäyttöön?
- Lukottomuus. Ilmeisesti kummalakaan akselilla ei ole tasauspyörästön lukkoa? Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö (tallissa on kartingauto, ja siinä moisia turhia osia ei ole)?
- Vakiorengaskokokin on tuuman pienempi kuin monissa muissa.
Voiko yleistää, millaisista paikoista 420 Fe ei mene, mutta jokin toinen vielä menee?
Kannattaako metsäkäyttöön vaihtaa heti isommat renkaat? Kannattaako vanteetkin vaihtaa samalla?
Säälittävä maavara ei ole haitta, suolla siitä on jopa hyötyä... Vaatii kuitenkin pohjapanssarin perän alle, jotta siitä saa hyödyn irti.
Kovalla maalla säälittävästä maavarasta ei jää mikään kiinni, ajotyyli sovitetaan sen mukaan.
Lukottomuus haittaa vasta kun olet kiinni, toki 420 on kevyt nostella. Taas ajotyyli ratkaisee.
27" tuumaista isompaa en itse laittaisi, mielummin vähän pienempi hyvällä kuviolla.
Re: 420 FE:tä ostamassa
Itse hommasin 420 FE:n alkuvuodesta eikä ole ainakaan vielä tullut ongelmia maavaran kanssa.
Tosin hommasin myös heti pohjapanssarin joka on kyllä osumia kannoista ym ottanut, suosittelen.
Tosin hommasin myös heti pohjapanssarin joka on kyllä osumia kannoista ym ottanut, suosittelen.
Re: 420 FE:tä ostamassa
suotta mitää mönkijää laitat...sullahan on karting auto, pääsee silläkin kun sovittelee ajotyylinsä 

Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Re: 420 FE:tä ostamassa
Nyt on pakko hieman korjata, kun näyttävästi ei kukaan muu ole vielä kerinnyt...Patrik Lindroos kirjoitti:-Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö?
Eli lähes kaikissa mönkkäreissä merkistä ja mallista riippumatta taka-akseli on yhtä puuta, ei mitään tasauspyörästöjä välissä. Ainoa itelle mieleen tuleva malli, jossa takanakin on tasauspyörästö (joka tietysti saa lukittua 100%), on Polaris 500 x2, eli se lavallinen sportsman. Muihin en ole vielä itse törmännyt, tai ei ainakaan nyt muistu mieleen.
Etuperissä eroja sitten onkin noissa lukoissa. Honda käyttää (ohjekirjan mukaan) kitkalukkoa etupäässä, mutta pahimmassa paikassa, jossa neljäs pyörä ei enää vedä, saa vedon kytkettyä takaisin sille neljännellekin pyörälle etujarrua käyttämällä.

Eipä mulla muuta...
Ei mönkijää
http://kuvablogi.com/blog/19107/
http://kuvablogi.com/blog/19107/
-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 16 Huhti 2009 15:21
Re: 420 FE:tä ostamassa
Olen lukenut ainakin suurimman osan Honda alueesta ja 420-ketjut läpi. Tarkoitin kysymykselläni kuitenkin sitä, että miten 420 fe:n maasto-ominaisuudet sijoittuvat verrattuna KAIKKIIN mönkijöihin.peccis kirjoitti:Lue Honda alue läpi, varsinkin ne 420fe/fa ketjut. Sieltä löytyy vastaus noihin kaikkiin
mutta yhden varman asian voin tässä sanoa, ottakaa 420fa malli, eli reilusti korkeampi maavara erillisjousituksen ansiosta + lisänä automaatti.
Fa:lla saa lisää maavaraa, mutta kaupan päälle tulee myös lisähintaa ja se hijano laatikko, jota en oikeastaan kaipaa.
-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 16 Huhti 2009 15:21
Re: 420 FE:tä ostamassa
Ok. TM:n 8/2007 olleessa jutussa luki ettei 420:ssä ole "napalukkoja lainkaan", mutta Kiira tarkoitti lauseella selvästikin sanatarkasti juuri sitä. Jos takana on "yhtäpuuta-akseli" ja edessäkin kitkalukko, niin kyllähän niillä pitäisi jo jonkun matkaa pärjätä. Jotenkin oletin, että sillä taka-akselilla se tasauspyörästö olisi, kun sen luulisi pienentävän kääntösädettä, mutta kaipa se niin on, että huonolla pidolla (muu kuin asfaltti) sisempi takapyörä vähän sutii, tiukkaan käänettäessä.Trent kirjoitti:Nyt on pakko hieman korjata, kun näyttävästi ei kukaan muu ole vielä kerinnyt...Patrik Lindroos kirjoitti:-Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö?
Eli lähes kaikissa mönkkäreissä merkistä ja mallista riippumatta taka-akseli on yhtä puuta, ei mitään tasauspyörästöjä välissä. Ainoa itelle mieleen tuleva malli, jossa takanakin on tasauspyörästö (joka tietysti saa lukittua 100%), on Polaris 500 x2, eli se lavallinen sportsman. Muihin en ole vielä itse törmännyt, tai ei ainakaan nyt muistu mieleen.
Etuperissä eroja sitten onkin noissa lukoissa. Honda käyttää (ohjekirjan mukaan) kitkalukkoa etupäässä, mutta pahimmassa paikassa, jossa neljäs pyörä ei enää vedä, saa vedon kytkettyä takaisin sille neljännellekin pyörälle etujarrua käyttämällä.![]()
Eipä mulla muuta...
Re: 420 FE:tä ostamassa
Ei ole Polaris X 2 takana tasauspyörästöä.Trent kirjoitti:Nyt on pakko hieman korjata, kun näyttävästi ei kukaan muu ole vielä kerinnyt...Patrik Lindroos kirjoitti:-Takanakin kai kuitenkin on tasauspyörästö?
Eli lähes kaikissa mönkkäreissä merkistä ja mallista riippumatta taka-akseli on yhtä puuta, ei mitään tasauspyörästöjä välissä. Ainoa itelle mieleen tuleva malli, jossa takanakin on tasauspyörästö (joka tietysti saa lukittua 100%), on Polaris 500 x2, eli se lavallinen sportsman. Muihin en ole vielä itse törmännyt, tai ei ainakaan nyt muistu mieleen.
Etuperissä eroja sitten onkin noissa lukoissa. Honda käyttää (ohjekirjan mukaan) kitkalukkoa etupäässä, mutta pahimmassa paikassa, jossa neljäs pyörä ei enää vedä, saa vedon kytkettyä takaisin sille neljännellekin pyörälle etujarrua käyttämällä.![]()
Eipä mulla muuta...
Uudenmaan Mönkijät Ry
Re: 420 FE:tä ostamassa
onkos siitä sellanenkin malli jossa ei ole
Re: 420 FE:tä ostamassa
Mitenkäs se sitten on toteutettu se Turf- mode, jos ei tasauspyörästöllä? Hieman offtopikkia näin Honda osiossa, mutta alkoi kiinnostaa tuo väite.Ei ole Polaris X 2 takana tasauspyörästöä.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: 420 FE:tä ostamassa
Polaris Versatrac Turf Mode Differential.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: 420 FE:tä ostamassa
Patrik Lindroos kirjoitti:Olen lukenut ainakin suurimman osan Honda alueesta ja 420-ketjut läpi. Tarkoitin kysymykselläni kuitenkin sitä, että miten 420 fe:n maasto-ominaisuudet sijoittuvat verrattuna KAIKKIIN mönkijöihin.peccis kirjoitti:Lue Honda alue läpi, varsinkin ne 420fe/fa ketjut. Sieltä löytyy vastaus noihin kaikkiin
mutta yhden varman asian voin tässä sanoa, ottakaa 420fa malli, eli reilusti korkeampi maavara erillisjousituksen ansiosta + lisänä automaatti.
Fa:lla saa lisää maavaraa, mutta kaupan päälle tulee myös lisähintaa ja se hijano laatikko, jota en oikeastaan kaipaa.
Olet lukenut suurimman osan Honda alueesta ja 420 ketjut läpi ja kyselet onko kummallakaan akselilla tasauspyörästön lukkoa, jäykkäperäisen maavaran riittävyyttä tai mahdollista rengaskokoa?...niimpä niin, jos kuitenki OIKEASTI luettas ne läpi eikä viisastella jälkeenpäin.
en tiä mistä tuo "hijano" laatikko tulee, mut ei ainakaan täältä honda ketjusta
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: 420 FE:tä ostamassa
peccis kirjoitti:Patrik Lindroos kirjoitti:Olen lukenut ainakin suurimman osan Honda alueesta ja 420-ketjut läpi. Tarkoitin kysymykselläni kuitenkin sitä, että miten 420 fe:n maasto-ominaisuudet sijoittuvat verrattuna KAIKKIIN mönkijöihin.peccis kirjoitti:Lue Honda alue läpi, varsinkin ne 420fe/fa ketjut. Sieltä löytyy vastaus noihin kaikkiin
mutta yhden varman asian voin tässä sanoa, ottakaa 420fa malli, eli reilusti korkeampi maavara erillisjousituksen ansiosta + lisänä automaatti.
Fa:lla saa lisää maavaraa, mutta kaupan päälle tulee myös lisähintaa ja se hijano laatikko, jota en oikeastaan kaipaa.
Olet lukenut suurimman osan Honda alueesta ja 420 ketjut läpi ja kyselet onko kummallakaan akselilla tasauspyörästön lukkoa, jäykkäperäisen maavaran riittävyyttä tai mahdollista rengaskokoa?...niimpä niin, jos kuitenki OIKEASTI luettas ne läpi eikä viisastella jälkeenpäin.
en tiä mistä tuo "hijano" laatikko tulee, mut ei ainakaan täältä honda ketjusta
kerroppas peccis(kun taas viisastelu linjalle rupesit) meille mistä tulee mönkijän "laittaminen"???mihin sen laitat?useinmitenhän mönkijä "hankitaan" tai "ostetaan"

Viimeksi muokannut jukka81, 18 Huhti 2009 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.