Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
tiksu
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Loka 2009 09:52

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja tiksu »

Kimi kirjoitti:...rapiat 32 000km:ä rullattu ilman tekniikkamurheita ja tielle ei ole kertaakaan jättänyt.
Niinhän se on, että kyllä yrittämällä saa mitä tahansa rikki. Musta tuntuu että suurin osa (kone) vauroista syntyy leikkiessä/keuliessa/suditellessa jossa varsinkaan rullakaasulla ei saa vetoa kokonaan pois ennen vaihtoa (kukapa haluaisikaan :roll: ) ja sitten paukutellaan kytkintä kierroksia vasten ja rattaat tykkää kyttyrää ja kammet paukkuu. En ihmettele ollenkaan että kone itsessään kestää melkein mitä vaan, ainakin vakiona tehoa on niin vähän että eihän se kertakaikkiaan voi mennä rikki...

Kunnioitettava lukema kuitenkin, kertoo kuskin asenteesta ja hulluudesta :biggrin: ,oikea meininki!
halvalla saa projektin...
JoK
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 20 Huhti 2007 15:51

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja JoK »

Olisko tuo mitään, hinta ei ainakaan kovin pahalta vaikuta uudesta laitteesta? Ja ei ole ainakaan Kiinasta, samalta suunnalta kuitenkin Taiwanista nimittäin.
http://www.kelkkapalsta.com/kauppiaat/M ... 0/0/7974/1
jötkis
4WD
Viestit: 203
Liittynyt: 20 Loka 2008 20:36
Mönkijä:: Raktori-Polle
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja jötkis »

JoK kirjoitti:Olisko tuo mitään, hinta ei ainakaan kovin pahalta vaikuta uudesta laitteesta? Ja ei ole ainakaan Kiinasta, samalta suunnalta kuitenkin Taiwanista nimittäin.
http://www.kelkkapalsta.com/kauppiaat/M ... 0/0/7974/1
Hyvä laite ja laatukin jotain aivan muuta kuin halvoissa kinukeissa. 3000 kilsaa omalla ajettu ilman pienintäkään murhetta. 15-piikkisellä eturattaalla kulkee n.90 km/h todellista nopeutta. Tuohon hintaan kannattaa kyllä hakea. :wink:
tiksu
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Loka 2009 09:52

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja tiksu »

Noniin, enää ei tarvitse arvuutella sillä menin ostamaan Raptor 350:n... Laite ei tosin ole ajokunnossa moottorivaurion takia, mutta illat alkaa olla jo sen verran pimeitä että tallin hämärä kutsuu vastustamattomasti. Postikin alkaa kantaa osia toivottavasti jo ensi viikolla jotta laite saadaan kulkuun.
halvalla saa projektin...
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

tiksu kirjoitti:Noniin, enää ei tarvitse arvuutella sillä menin ostamaan Raptor 350:n... Laite ei tosin ole ajokunnossa moottorivaurion takia, mutta illat alkaa olla jo sen verran pimeitä että tallin hämärä kutsuu vastustamattomasti. Postikin alkaa kantaa osia toivottavasti jo ensi viikolla jotta laite saadaan kulkuun.
Onnea ja menestystä. Itselläni ei ole pikkuraptorista, muuta kuin huonoja kokemuksia ja liki pitäen konkurssi. Tekniikka ei tuntunut oikein pysyvän kasassa ja osat sitten maksaakin.
Mutta eihän tuo rahamiehen lompuukissa tunnu ja pitäähän lystistä aina jotain maksaakkin. :mrgreen:

No, toivon kuitenkin että sulla on parempi tuuri kuin mulla, ja saat raptorin kestämään ja että lompakko kestää ylläpidon. Minulla ei kestänyt ja ne parituhatta kilometriä mitkä tuli vuoden vanhalla raptorilla ajettua, maksoi korjauskuluissa noin 6x sen mitä kiinanpommi on maksanut ostohinnaltaan ja ylläpitokuluiltaan 32 000:n km:n matkalla ja kyseessä oli lainapeli, eli ei pääomakuluja.
tiksu
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Loka 2009 09:52

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja tiksu »

Kimi kirjoitti:Onnea ja menestystä. Itselläni ei ole pikkuraptorista, muuta kuin huonoja kokemuksia ja liki pitäen konkurssi. Tekniikka ei tuntunut oikein pysyvän kasassa ja osat sitten maksaakin.
Mutta eihän tuo rahamiehen lompuukissa tunnu ja pitäähän lystistä aina jotain maksaakkin. :mrgreen:
No kyllähän se jotain kertoo jos kone on kilahtanut jo ostettaessa :lol: Mutta minkälaisia probleemia noin muuten raptorin kanssa sitten oli? En oikein itse kykene ymmärtämään miten 350cc ilma/öljyjäähykone voi olla mitään muuta kuin pomminvarma (mulla on diagnosoitu rfvc-perverssion btw. :mrgreen: ), mutta on toki muistettava että kyseessä on yamaha eikä honda... Näin aluksi ajattelin kasata laitteen oman koneen vielä ajokuntoon ja ajella sillä talven (halpaa ku saippua...).
halvalla saa projektin...
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

tiksu kirjoitti:
Kimi kirjoitti:Onnea ja menestystä. Itselläni ei ole pikkuraptorista, muuta kuin huonoja kokemuksia ja liki pitäen konkurssi. Tekniikka ei tuntunut oikein pysyvän kasassa ja osat sitten maksaakin.
Mutta eihän tuo rahamiehen lompuukissa tunnu ja pitäähän lystistä aina jotain maksaakkin. :mrgreen:
No kyllähän se jotain kertoo jos kone on kilahtanut jo ostettaessa :lol: Mutta minkälaisia probleemia noin muuten raptorin kanssa sitten oli? En oikein itse kykene ymmärtämään miten 350cc ilma/öljyjäähykone voi olla mitään muuta kuin pomminvarma (mulla on diagnosoitu rfvc-perverssion btw. :mrgreen: ), mutta on toki muistettava että kyseessä on yamaha eikä honda... Näin aluksi ajattelin kasata laitteen oman koneen vielä ajokuntoon ja ajella sillä talven (halpaa ku saippua...).
Mulla oli varmaan huonoa tuuria. :oops: Vaihteisto petti ja heti perään kone hirtti kiinni ja taas oli vaihteisto-ongelmaa. Olisi varmaan tullut halvemmaksi korjata itse, mutta kun oli lainapeli, niin joutui korjauttamaan, omistajan vaatimuksesta. :twisted: Mutta opin kuitenkin pysymään kaukana raptoreista.
tiksu
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Loka 2009 09:52

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja tiksu »

Päivitystä sen verran että raptorin osat on matkalla, budjetti koko hommalle mukaanlukien laite + tarvittavat osat on n. 3000€ (+ juoksevia kuluja), että niin sitä taas mentiin yli suunnitellun budjetin että heilahti. Noin muuten ei ole yamahasta hondaksi. Hondiin tottuneena voi kyllä ihan rehellisesti sanoa että ei ole niiden voittanutta. Kaksiventtiilikansi?? Mitä ihmettä? Sinänsä mielenkiintoista että tuo kone on on täysin mönkijämoottori, eikä sitä ole ikinä käytetty sen jälkeen kun se joskus 80-luvulla warrior 350 koneeksi suunniteltiin muissa kuin mönkkäreissä. Nelivetoversiohan tuosta on olemassa myöskin.

Mites teillä joilla on ajamisesta kokemusta, onko potkua vakiona riittävästi? Oli erittäin suuri houkutus hankkia 460cc setti samalla, näin rakennuksen yhteydessä tuo ei olisi tullut juuri kalliimmaksi kun 700$ saisi kampurasta lähtien kaiken tarvittavan. Päädyin kuitenkin vain ylikoon mäntään ja putkitettuun sylinteriin.
halvalla saa projektin...
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Potkuahan ei ole missään riittävästi, ainakaan vakio tielikkennekelpoisessa kulkineessa.
Se raptori mikä mulla oli käytössä, niin uskoisin sen olleen kuristettu, ei se ainakaan mihinkään kulkenut. Ja nälkähän kasvaa syödessä, eli oli tehot mitkä tahansa, niin lisää pitää saada. :D
Muuten tykkäsin raptorin ajo-ominaisuuksista, kelpo peli ja jo vakioalustalla valovuoden edellä kiinanpommeja.
tiksu
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Loka 2009 09:52

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja tiksu »

Näinhän se on, riittävällä tarkoitin että 120 pitää mennä suhteellisen kivuttomasti ja ainakin joku väittää että näin on, kuristamattomana siis. En tiedä miten nokka-akseli auttaisi asiaan, mutta kaksiventtilikannessa sillä taitaa saada vääntöaluetta hinattua ylöspäin alaväännön kustannuksella vielä enemmän kuin neliventtiilisissä.
halvalla saa projektin...
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Se tahtoo vaan olla niin, että jos heposet ei tunnu riittävän, niin halvemmalla selviää loppupeleissä jos ostaa suoraan riittävän isokokoisella moottorilla varustetun kulkineen.
Mitään tehomyllyjähän nuo pikkukoneiset ei ole ja jos niistä saa taiottua heposia laukkaamaan, niin halpaa se ei ole. Toisekseen, ei ne kyllä mitään sitten viritettyinä halua kestääkkään. Viisaampi, halvempi ja keston kannalta parempi vaihtoehto, on keksiä sopiva välitys "ratastus" juuri sille nopeusalueelle mitä halutaan mönkyn kulkevan. Tavallisesti näissä yksipyttyisissä nelarikoneissa tehon ja väännön huippu on kohtuullisen lähellä toisiaan "esimerkiksi max:teho 7000rpm ja max:vääntö 6000rpm" ja haluat mönkyn kulkevan kivuttomasti 120km/h, niin etsit sellaisen välityksen millä se kulkee esimerkiksi sen 120km/h 6500rpm:llä jolloin jää vielä tehoreserviä noihin +120km/h:n nopeuksiin. Kokemusteni perusteella, edes kiihtyvyys ei pahemmin kärsi, vaikka aika radikaalisti muuttaisi välityksiä harvempaan suuntaan.
tiksu
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Loka 2009 09:52

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja tiksu »

Ei isompi kone takaa millään tapaa lisävoimaa. Sen sijaan nuo nelipuolikkaat krossikoneet lasken aivan riittävän tehokkaiksi, joskaan eivät ole enää aivan niitä pienimpiä. Raptorin kone on reilusti ylimitoitettu, kertoohan sen jo sekin että siihen on olemassa sylinteri/kampurasarjaa aina 500cc asti. Itse asiassa monet yamahan 400cc mönkkärit ovat samalla konella. 446-460 kitit ovat ilmeisesti niitä suosituimpia, eikä ainakaan omaan silmääni ole osunut luotettavuusongelmia niiden kanssa. Annoin asian olla kun haluan laitteen vaan kasaan niin nopeasti kuin järkevästi mahdollista. Myöhemmin sitten näkee vaihtuuko tuo tulevaisuudessa isompaan vai laitetaanko vanhaan lisää potkua.

Tottakai kannattaa välittää niin pitkäksi kuin vain mahdollista, varsinkin tiekäytössä. Huudattamalla tuokin oli rikottu. Ongelma vaan taitaa olla riittävän ison eturattaan löytyminen, vielä kun takasetkin ovat niin pienet.
halvalla saa projektin...
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Mönkijää ~2000€, minkälaista?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Kyllähän se isompi kone aina takaa suuremman väännön ja useimmiten myös kestävämmän vaihdelaatikon. :D 450cc koneista ja isoimmista löytyykin sitten tehopaketteja jotka kestääkin. Se että viriviri kampiakseli/pytty/mäntä paketteja löytyy, ei tarkoita sitä että alakerta/kytkin/vaihdelaatikko kestää, vaan sitä juuri tarkoitin tuolla isomoottorisen suosimisella, että saa sitten laakista kestävän paketin, joka on jo alunalkujaan suunniteltu kestämään tehoa ja vääntöä. Itse onnistuin ihan rajoitetuilla tehoilla, saamaan raptorin vaihdelatikosta harvahampaisen, niin miten sitten olisi viritetyllä käynyt?

Ja kyllä mielestäni jotain ihan tehollistakin eroa on isoimmissa koneissa, esimerkiksi Canan 800cc +60hv ei ole edes mahdollista saavuttaa millään pikkukoneella, ainakaan kestävyyden kärsimättä. =D> :mrgreen:

Ja nyt kannattaa huomioida myös sekin, että se joka on tuhonnut kulkineensa liialla virittämisellä, ei todennäköisesti huutele siitä foorumeilla, vaan nuolee haavansa ihan omissa oloissaan.
Lukittu