Apuja mönkijän ostoon
Mönkijää ostamassa
Terve vain kaikille, uusi kasvo olen täällä ja heti kyselemässä tyhmiä.
Eli kuume on noussut, jonkinlainen leikkikalu (vaimolle hyötyajoneuvo;) pitäisi hankkia, mutta rahaa siihen ei huvittaisi käyttää kovin paljoa. Edellytän vehkeeltä:
1. Halpa. Vehje tulisi olemaan itselleni tosiaan etupäässä leikkikalu, eikä hyötyajoneuvo.
2. Pystyttävä tekemään lumitöitä jollakin tavalla. En siis ole teitä auraamassa, vaan vajaa parinsadan neliön pihaa jonka normaalisti putsaan kolalla. Tämä ymmärtääkseni onnistuu takavetoisellakin, ketjujen ja mahdollisen lisäpainon kanssa. Penkat siirtää traktori kuten ennenkin.
3. Riittävän tehokas. Mikä sitten on riittävän tehokas kenellekin, onkin eri juttu. Jos verrataan moottoripyöriin, alle 600 kuutioista prätkää (599ok) en ikinä hankkisi kadulle, tällöin tosin nopeudetkin ovat luokkaa +/-200km/h. Metsässä taas pääsen piikilläkin ihan kivasti. Koska vauhdin hurmaa en mönkijältä odota, voisin kuvitella että 200-300 kuutiota piisaisi, olenko kamalan väärässä? 200 kuutioisissa olen jossain nähnyt puskulevyjä jo kiinni. En usko että metsäteillä/soramontuilla räppäilyä kummempaa tulisi tehtyä.
4. Plussaa olisi, mikäli laitteen voi rekisteröidä tieliikenteeseen. Ehdoton pakko se ei ole, mutta tästä ominaisuudesta olen jotain valmis maksamaankin. Luulen että saattaisin tulla jälkeenpäin katumapäälle, mikäli kilvettömän ostaisin.
5. Mainitsinko jo, että ostohinnan pitäisi olla mahdollisimman alhainen? ;D
Mitä asiantuntijaraati sanoo, millainen peli vastaisi odotuksiani? Mahdollisia vinkkejä ostopaikoista pääkaupunkiseudulla otetaan vastaan, uuden saa tietysti tilattua kotiinkin. Kiinalaiset houkuttaisivat kovasti hinnallaan, mutta toisaalta pelottaa alkaa harrastamaan mönkijän korjaamista. Pieniä huolto/modofiointipuuhia en karsasta, mutta käyttövarmuuskin pitäisi olla jonkinlainen jos lunta siirtää.
Eli kuume on noussut, jonkinlainen leikkikalu (vaimolle hyötyajoneuvo;) pitäisi hankkia, mutta rahaa siihen ei huvittaisi käyttää kovin paljoa. Edellytän vehkeeltä:
1. Halpa. Vehje tulisi olemaan itselleni tosiaan etupäässä leikkikalu, eikä hyötyajoneuvo.
2. Pystyttävä tekemään lumitöitä jollakin tavalla. En siis ole teitä auraamassa, vaan vajaa parinsadan neliön pihaa jonka normaalisti putsaan kolalla. Tämä ymmärtääkseni onnistuu takavetoisellakin, ketjujen ja mahdollisen lisäpainon kanssa. Penkat siirtää traktori kuten ennenkin.
3. Riittävän tehokas. Mikä sitten on riittävän tehokas kenellekin, onkin eri juttu. Jos verrataan moottoripyöriin, alle 600 kuutioista prätkää (599ok) en ikinä hankkisi kadulle, tällöin tosin nopeudetkin ovat luokkaa +/-200km/h. Metsässä taas pääsen piikilläkin ihan kivasti. Koska vauhdin hurmaa en mönkijältä odota, voisin kuvitella että 200-300 kuutiota piisaisi, olenko kamalan väärässä? 200 kuutioisissa olen jossain nähnyt puskulevyjä jo kiinni. En usko että metsäteillä/soramontuilla räppäilyä kummempaa tulisi tehtyä.
4. Plussaa olisi, mikäli laitteen voi rekisteröidä tieliikenteeseen. Ehdoton pakko se ei ole, mutta tästä ominaisuudesta olen jotain valmis maksamaankin. Luulen että saattaisin tulla jälkeenpäin katumapäälle, mikäli kilvettömän ostaisin.
5. Mainitsinko jo, että ostohinnan pitäisi olla mahdollisimman alhainen? ;D
Mitä asiantuntijaraati sanoo, millainen peli vastaisi odotuksiani? Mahdollisia vinkkejä ostopaikoista pääkaupunkiseudulla otetaan vastaan, uuden saa tietysti tilattua kotiinkin. Kiinalaiset houkuttaisivat kovasti hinnallaan, mutta toisaalta pelottaa alkaa harrastamaan mönkijän korjaamista. Pieniä huolto/modofiointipuuhia en karsasta, mutta käyttövarmuuskin pitäisi olla jonkinlainen jos lunta siirtää.
-
- Moderaattori
- Mönkijä:: Traktori
Re: Mönkijää ostamassa

linhai 260 goon lumivarustuksella 3990€

tyscon street 250 mönkijä lumilevyllä ja ketjuilla 2990€
molemmissa myyjänä http://www.motorpower.fi/
laitteiden laadusta saa kertoa ne joilla kokemusta on.tervetuloa foorumille

EDIT: lisätäänpäa tällainen vaihtoehto http://www.nettimoto.com/rally-usa/atv/845619
-
- 6WD
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Re: Mönkijää ostamassa
Tuossa kannattaa olla tarkkana ja käydä koeajamassa muutamaa 200-300cc laitetta. Niisstä ei aivan hirveästi pääse tuota vauhdin hurmaa välttämättä kokemaan. Ettei sitten tule pettymyksiä jos tilaa kauempaa laitteen. Hinta tietysti näissäkin nousee yleensä tehon myötä, mutta kukin valitsee omaan tarpeeseensa. Ja tuota Rallya meinasin itsekin lisäillä tuohon Kingin listaan, mutta ehti pirulainen ensin.P_P_P_ kirjoitti: voisin kuvitella että 200-300 kuutiota piisaisi, olenko kamalan väärässä?...
...uuden saa tietysti tilattua kotiinkin.

kumpi ostaa , kiinalainen vai vanha amerikkalainen
Mitä porukka on mieltä , eli ostaisko uudenkarhean kiinapelin vai 20v vanhan polaris,honda ,jammu, kava,susna tms..?
Re: Apuja mönkijän ostoon
http://www.nettimoto.com/kawasaki/kvf/949500gaz kirjoitti:Mitä porukka on mieltä , eli ostaisko uudenkarhean kiinapelin vai 20v vanhan polaris,honda ,jammu, kava,susna tms..?
Valintakysymys johon täältä löytyy haulla mielipiteitä. Itse en uusia/ uudenkarheita kiinanihmeitä ostaisi (omakohtaista huonoa kokemusta)
Mieluumin säästän vaikka pari vuotta kunnes on varaa n. toista tonnia kalliimpaan merkkipeliin. Tossa yksi esimerkki, huokeahkosta uudesta merkkipelistä.
-
- 6WD
- Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Uutta mönkijää etsimässä
Morjesta, ohjatkaa jo olemassaolevaan topikkiin jos jo olemassa, mutta nyt alkaa mitta olla täysi variaattorivehkeisiin, kysynkin, että minkälainen tarjonta on perinteisellä "kovalla askilla" olevissa mönkijöissä nykyään ?
Kuutioita mielellään yli 500cc ja joko manuaali- tai automaattivaihteistollinen mutta ei remmivetoa. Jos vielä tasauspyörästön lukko on niin plussaa siitä tietenkin, jousituksella ei niin väliä, pääsääntöisesti työkäyttöä ja kevyttä maastoajelua.
Pistäkää linkkiä / tietoa malleista mitä löytyy, lähinnä uutta olen etsimässä mutta kohtuu fiksu käytettykin vois kelvata.
Tai jos löytyy remmivetoisista sellanen malli missä ois "mega hidas" alue niin sellanen vois ehkä mennäkin.
Kuutioita mielellään yli 500cc ja joko manuaali- tai automaattivaihteistollinen mutta ei remmivetoa. Jos vielä tasauspyörästön lukko on niin plussaa siitä tietenkin, jousituksella ei niin väliä, pääsääntöisesti työkäyttöä ja kevyttä maastoajelua.
Pistäkää linkkiä / tietoa malleista mitä löytyy, lähinnä uutta olen etsimässä mutta kohtuu fiksu käytettykin vois kelvata.
Tai jos löytyy remmivetoisista sellanen malli missä ois "mega hidas" alue niin sellanen vois ehkä mennäkin.
Tgb 425 Blade 4x4
Vahva ja varma peli
Ensiksi täytyy tunnustaa, etten tiedä mönkijöistä yhtään mitään. En ole edes ajanut. Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, jotta tartteis sellainen hankkia. Ei hupikäyttöön vaan otsikon mukainen peli olisi hakusessa. Polttopuu/lumikoneeksi soveltuva. Merkkivalikoima on näköjään "suht" kirjava. Nyt tarvitsisin asiantuntemusta sekä kokemuksia minkälaista kannattaisi käydä etsimään. Hintaluokka 3000-5000€. Nelikko luonnollisesti.
-
- Tracks
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
TERVE!!!
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
-
- 6WD
- Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Re: Vahva ja varma peli
Siinä ois vaihtoehtoja, japanilaista laatua ! Löytyy sieltä ihan Brute forceakin tossa hintaluokassa, voimaa kuin pienessä pitäjässäTZG-35 kirjoitti:Ensiksi täytyy tunnustaa, etten tiedä mönkijöistä yhtään mitään. En ole edes ajanut. Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, jotta tartteis sellainen hankkia. Ei hupikäyttöön vaan otsikon mukainen peli olisi hakusessa. Polttopuu/lumikoneeksi soveltuva. Merkkivalikoima on näköjään "suht" kirjava. Nyt tarvitsisin asiantuntemusta sekä kokemuksia minkälaista kannattaisi käydä etsimään. Hintaluokka 3000-5000€. Nelikko luonnollisesti.

Hondaa
http://www.nettimoto.com/listAdvSearchF ... find_agent
Kawasakia
Yamahaa
Suzukia
Meillä mökillä kolmepuokki hondan ilmajäähy, on palvellut sitkeästi puuhommissa ja lumenaurauksessa, toki ei lisäteho ois pahitteeksi mutta hyvin alkuun pärjää tollasella, meillä vielä vakiokummit alla

Tgb 425 Blade 4x4
Re: Vahva ja varma peli
Kiitoksia!!!
Se voipi olla tuon Hondan puoleen on kääntyminen. Se jotenkin miellyttää merkkinä näin aluksi.
Miten voimansiirto tapahtuu? Ensiö/toisiopuolella. Onko variaattori/ketju? Suora laatikko keskipakokytkimellä/kardaani? Tms...??? Onko millä (vai onko kaikilla) valmistajilla nopea ja hidas alue, myös taakse?
Se voipi olla tuon Hondan puoleen on kääntyminen. Se jotenkin miellyttää merkkinä näin aluksi.
Miten voimansiirto tapahtuu? Ensiö/toisiopuolella. Onko variaattori/ketju? Suora laatikko keskipakokytkimellä/kardaani? Tms...??? Onko millä (vai onko kaikilla) valmistajilla nopea ja hidas alue, myös taakse?
-
- Tracks
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Jos pikkusen viitsii vaivautua,vaikka tätä foorumia selaamaan,kysymyksiisi löytyy sata varmaan vastaukset.

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
Mikä mönkkä neljällä tonnilla (tai vähän yli)?
En oikein löytänyt haulla ajankohtaista tai speksieni mukaista topiccia, joten siis: Pitäisi etsiä jonkinlaista vapaa-ajan lelua, mutta koska kyseiset laitteet ovat minulle melko vieraita ja tarjontaa laidasta laitaan, niin valinta on hiukkasen hankalaa. Pääasiassa minua kiinnostaa vauhti ja tulikin aluksi etsisketyä pelkkiä krosseja. Kävin kuitenkin syksyllä ajamassa kovahkovauhtisen safarin + jonkin verran oikeaa mönkimistäkin, niin kiinnostus heräsi myös nelikkoihin. Kokemusta ei ole kuin yhdestä kinkkien krossista (300cc Comanche) ja se oli makuuni aivan liian hidas, susi ja muutenkin syvältä poikittain! 
Nyt pitäsi löytää mahdollisimman hyvä kompromissi seuraavin speksein:
- Nopea/nopeahko=korkea fun factor
- Sitten lyödään edellistä vaatimusta nenään ja lisätään maastokelpoisuus, en minä tuota mihinkään suohon ole kuitenkaan ajamassa!
- Ei aivan mahdotonta ropaamista
- Ei rakennussarjaa
- Hinta 4000 (tai vähän yli)
- Voí olla nelikko tai kaksivetoinen
- Ei (tarvitse olla) rekisteröity
- Mahdollisimman tuore tai muutoin hyväkuntoinen
Nettimotoa on tullut selauttua hintaluokassa 2000-7000 ja tuolta paistaa ensimmäisenä kaksi asiaa läpi: käytettyjen nelikoiden hinnoittelu välillä aivan käsittämättömän korkea/krossit pudottavat hintansa tolkuttoman nopeasti.
Krosseista olen katsellut mm. Bombardier (Can-Am) DS650:ä kun nuo kuulemma kestävät oikeasti ajamista, nelikoista ei taas pääse oikein millään jyvälle.

Nyt pitäsi löytää mahdollisimman hyvä kompromissi seuraavin speksein:
- Nopea/nopeahko=korkea fun factor
- Sitten lyödään edellistä vaatimusta nenään ja lisätään maastokelpoisuus, en minä tuota mihinkään suohon ole kuitenkaan ajamassa!
- Ei aivan mahdotonta ropaamista
- Ei rakennussarjaa
- Hinta 4000 (tai vähän yli)
- Voí olla nelikko tai kaksivetoinen
- Ei (tarvitse olla) rekisteröity
- Mahdollisimman tuore tai muutoin hyväkuntoinen
Nettimotoa on tullut selauttua hintaluokassa 2000-7000 ja tuolta paistaa ensimmäisenä kaksi asiaa läpi: käytettyjen nelikoiden hinnoittelu välillä aivan käsittämättömän korkea/krossit pudottavat hintansa tolkuttoman nopeasti.
Krosseista olen katsellut mm. Bombardier (Can-Am) DS650:ä kun nuo kuulemma kestävät oikeasti ajamista, nelikoista ei taas pääse oikein millään jyvälle.
-
- 6WD
- Mönkijä:: Ei ole vielä, sitte joskus.
Se olis varmaan se hinnat alkaen versioinen Can am 400cc Outti käytettynä.
"Peräpukaman ja visvasyylän risteytys,ei näytä edes silloin hyvältä kun katsoo pois päin."
-
- Moderaattori
- Mönkijä:: Traktori
saattaa mennä vielä muutama vuosi että can-am renegadea saa "reilulla neljällätonnilla",mutta sitä odotellessa voisi polaris olla hyvä vaihtoehto http://www.nettimoto.com/polaris/scrambler/1077180 tuolla voisi kipaista saunakaljatkin hakemassa lähi kaupasta