Apuja mönkijän ostoon

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
Vastaa Viestiin
JJP
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350

Re: Apuja mönkijän ostoon

Viesti Kirjoittaja JJP »

Itselleni tuli kans noista kriteereistä mieleen scrämpleri.Eli katteles jos sellanen sopis sulle.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
villes
4WD
Mönkijä:: Can-Am 800 Outlander

Viesti Kirjoittaja villes »

pum
6WD
Mönkijä:: Synkkä Taiwaninrauta

Viesti Kirjoittaja pum »

4000 tarjottu jos tuot Tampereelle.
jinx
3WD
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -11

Viesti Kirjoittaja jinx »

pum kirjoitti:
4000 tarjottu jos tuot Tampereelle.
Jos neljällä tonnilla lähtee, niin mäkin voin harkita. Ei tarttis edes tuoda mihinkään... :D :p
...mummo canasensa niitylle ajoi...

http://www.youtube.com/valojavarjo
JJP
Tracks

Viesti Kirjoittaja JJP »

Täältä tarjotaan Neljätuhatta ja sata(4100e)!
Kyllä nyt sen verran voi aina moisesta vesisängystä maksaa.
Kuvasteita
MMV
Noppeli

Viesti Kirjoittaja MMV »

kingi kirjoitti:saattaa mennä vielä muutama vuosi että can-am renegadea saa "reilulla neljällätonnilla",mutta sitä odotellessa voisi polaris olla hyvä vaihtoehto http://www.nettimoto.com/polaris/scrambler/1077180 tuolla voisi kipaista saunakaljatkin hakemassa lähi kaupasta :wink:
Muutoin ihan mielenkiintoinen, mutta tuossa on kolme asiaa, jotka epäilyttää:
- L7e=20 hummaa (no fun factor)
- Variaattori
- Onkohan liian pikkuinen (400 cc) melkein 100 kiloiselle äijälle?

Katselin noita Renegadeajakin Nettimotosta ja voisin sanoa, että tuossa olisi melkoisesti juuri sitä, mitä etsinkin. Ainoa ongelma on hinta. Periaatteessa olisi kyllä taloudellinen mahdollisuus moiseen, mutta ei oikein anna luonto periksi hankkia tuon hintaista leikkikaulua. Ennemmin pistän 7000-10000 euroa (taas) kisa-autoon...
MMV
Noppeli

Viesti Kirjoittaja MMV »

Einiinopee kirjoitti:Se olis varmaan se hinnat alkaen versioinen Can am 400cc Outti käytettynä.
Nuo edustavat mielestäni juuri tätä tolkutonta hinnoittelua, käytännössä käytettyjen hinta ei poikkea merkittävästi uudesta (5800 €). Uuteen saa vielä takuun ja mahdollisesti tingittyä ainakin vinssin mukaan. Taitaa olla vielä vähän pikkuinen omalle fysiikalle (190cm/95kg).
JJP
Tracks

Viesti Kirjoittaja JJP »

No jos maastoon haluat mennä ajamaan niin sit sun pitää unohtaa takatuupparit.
Enkä kyllä ekana olis suositellut tuota 650 bomppaduuria.
Scrämpleri kyllä kuljettaa sun kokoista ukkoa, ei näissä laitoksissa oo niin tarkkaa elopainon suhteen.
Useimmat nelikoista on variaattoreita joten jos se on miinus niin se rajaa paaaljon malleja pois listalta,myös renen.

Takatuuppareita löytyy taasen sitten paljon tohon hintaan.Aloittaisin harkinnan valtamerkkien 450sistä crosseista.
Suzuki,Honda,Polaris,Yamaha...
Kuvasteita
Honda_mies
4WD
Mönkijä:: Honda TRX 420FE

Viesti Kirjoittaja Honda_mies »

Morjesta! Vuoden verran olen kömpijä piirissä ollut,ja ajellut 420 hondalla. nyt on taidot karttunut, ja mieli tekee tehokkaampaa menijää! Mutta markkinoiden mönkijä kattavuus on aivanliian suuri.. ei osaa tämä poika päättäää! Elikkäs kerron ensin ajotottumuksistani ja maastoista.

Pidän erityisesti metsässä möyrimisestä,lappi kun on täynnä soita ja jänkiä,rovaniemellä kun asustan. Eli metsässä ja pehmeässä pitää mönkijän mennä, ja tehon riittää! Mutta en halua unohtaa niitä mukavia ja vauhdikkaita hiekka/soratie ralleja ja enduro pätkiä! Eli mönkijältä haetaan ominaisuuksia niin työ,metsä kuin sporttisellakin saralla!

Sitten tulee kysymykseen kulutus. Eihän harrastuksissa saisi miettiä sitä bensan määrä, mutta ajotunteja tulee kesällä niin paljon, että bensarosvoa en halua.

Ja sitten sen legendaarinen varaosa/takuu kysymys. Haluan ja vaadin merkiltä jonka mönkijään vaihdan,että takuu ja muu varaosa+huolto neuvonta pelaa, ja kertoo minulle tiedon kun sitä tarvitsen. Haen siis käytettyä mönkijää, ja varustelusta sen verran että, ostovaiheessa varustelulle sen ja sama, tottakai hyvin varustellusta maksa lisää! Mutta itse aion varustella mönkijän Isoilla renkailla,vinssillä,panssarilla,kuljetusboksilla ja auraus varusteilla.

JA nyt ne omat suosikit joita on mielessä pyörinyt.

Can-Am Outlander 650
Can-Am Renegade 800x
Can-Am Oulander 800

Yamaha Grizzly 700Fi
Kawasaki KVF/Brute force 750

Kiitos jo etukäteen!
Jonttu
6WD

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Canasten osalta voisin jakaa omia kokemuksia. Takuu asiat ovat aina pelanneet hienosti ja mukisematta on laitettu uutta osaa tilalle. Xt malleissa on eroa karvalakkiversioihin varustuksen osalta lisäksi takuun kattavuudessa. Selvisi itsellekin vasta, kun Warnin vinssi hajosi. Xt:ssä takuu vinssille sama, kuin mönkkärissä ja karvalakki versiossa vain puolivuotta. Isompia vikoja ei ole ollut. (kokemusta kahdesta canasta, joilla ajettu yli 7000km ja 270h yht.)
Aiemmin kokemusta siis 500 outlander maxista. Tehot riittää noihin sun tarpeisiin mielestäni jo 500 lähtien. Pyörittää jo kohtuu karkeaa mutarengasta (max 27") ja hiekkatiellä pitää jo yllä tarpeeksi reipasta vauhtia, kunhan ei turhia kaasua pumppaile, vaan pitää sen pohjassa niinkuin kuuluu :biggrin:
Huiput n. 110km/h gps:llä mitattuna.
Ainahan lisäteho on kivaa ja osaksi siksi tulikin vaihdettua 500 nykyiseen 650, lisäksi päätökseen vaikutti tehostin ja jousituksen säätömahdollisuudet. Noita telojakin on 500:siin asennettu, mutta meno on jo melko leppoisaa. 650:n tuli tehopäivitys 2010 malleihin, nyt 60hv. "Tehokkain alle 800:sta mönkijöistä".
Lisämaksusta Canasiin tarjoillaan 5-vuoden takuuta. Hintaa en tiedä mutta tuskin hyvälle laitteelle mikään suuri 8)
Honda_mies
4WD
Mönkijä:: Honda TRX 420FE

Viesti Kirjoittaja Honda_mies »

Kiitoksia vastauksesta Jonttu! Itsekkin olen tuota 650 outtia katsellut! Ja kyllähän se olisi ihanteellinen omiin tarpeisiini! On tehoa,pyörittää hyvin isoa rengasta, ja jaksa työhommissakin! Olen myös ajatellut että, jäärata rengastuksen laitan talveksi,niin miten uskot outin pärjäävän sellaisessa? Siis ei suoranaisesti jääradalla,mutta lumisilla tiepätkillä yms! Ja paljonkos vie outti sinulla bensaa litroissa, jos ajat vaikka maastossa päivän,vaihtelevassa maastossa, ja et arastele kaasun kanssa!
Jonttu
6WD

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Jaa a oon varmaan tänne noita kulutuslukemia jonnekin laittanutkin...
Tossa on ainakin linkki aiheeseen : http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... it=kulutus
Kulutuksen osuus rahan menossa on aika pientä verrattuna muihin kustannuksiin, esim. renkaat, vakuutus + muu varustelu. Siis ainakin tl-laitteessa.
Maastoetsintäharjoituksissa viime talvella taisi kulutus olla n. 5l/h tuntumassa tai jopa vähemmän. Kohtuu rauhallista etenemistä lumisessa maastossa.
Ton näköstä menoa: http://vapepa.kuvat.fi/kuvat/Harjoitus+ ... lm+151.jpg
Nyt teloilla kulutus on aika kova, tankillinen menee n. parissa tunnissa jos ei nopeemminkin eli ainakin 8l/h. Varakannu saa kuitenkin olla mukana, jos vähääkään lähtee seikkailemaan. Pitäs taas oikeen kunnolla tsekata noi kulutuslukemat, nää nyt oli vain mutua...
MMV
Noppeli

Re: Mikä mönkkä neljällä tonnilla (tai vähän yli)?

Viesti Kirjoittaja MMV »

MMV kirjoitti:En oikein löytänyt haulla ajankohtaista tai speksieni mukaista topiccia, joten siis: Pitäisi etsiä jonkinlaista vapaa-ajan lelua, mutta koska kyseiset laitteet ovat minulle melko vieraita ja tarjontaa laidasta laitaan, niin valinta on hiukkasen hankalaa. Pääasiassa minua kiinnostaa vauhti ja tulikin aluksi etsisketyä pelkkiä krosseja. Kävin kuitenkin syksyllä ajamassa kovahkovauhtisen safarin + jonkin verran oikeaa mönkimistäkin, niin kiinnostus heräsi myös nelikkoihin. Kokemusta ei ole kuin yhdestä kinkkien krossista (300cc Comanche) ja se oli makuuni aivan liian hidas, susi ja muutenkin syvältä poikittain! ;)

Nyt pitäsi löytää mahdollisimman hyvä kompromissi seuraavin speksein:
- Nopea/nopeahko=korkea fun factor
- Sitten lyödään edellistä vaatimusta nenään ja lisätään maastokelpoisuus, en minä tuota mihinkään suohon ole kuitenkaan ajamassa!
- Ei aivan mahdotonta ropaamista
- Ei rakennussarjaa
- Hinta 4000 (tai vähän yli)
- Voí olla nelikko tai kaksivetoinen
- Ei (tarvitse olla) rekisteröity
- Mahdollisimman tuore tai muutoin hyväkuntoinen

Nettimotoa on tullut selauttua hintaluokassa 2000-7000 ja tuolta paistaa ensimmäisenä kaksi asiaa läpi: käytettyjen nelikoiden hinnoittelu välillä aivan käsittämättömän korkea/krossit pudottavat hintansa tolkuttoman nopeasti.

Krosseista olen katsellut mm. Bombardier (Can-Am) DS650:ä kun nuo kuulemma kestävät oikeasti ajamista, nelikoista ei taas pääse oikein millään jyvälle.
Käytettyjen hinnat ovat mielestäni niin vinoutuneet, että päätin ostaa uuden mönkän. Nyt vaihtoehdot ovat rajoittuneet oikeastaan kahteen Polariksen malliin:
- Polaris Sportsman 500HO + Duron Buffalot + vinssi
- Polaris Sportsman 800 EFI ja vinssi

Tuo viissatku olisi noilla Duron melkoisen näyttävillä (ja hyvillä?) renkailla jonkin verran edullisempi, mutta epäilyttää härvelin kyky liikehtiä minun makuuni riittävän nopeasti (37 pollea). Kasisatku olisi ruiskulla, jota pidän toimintavarmempana. Lisäksi hummia olisi noin 20 kpl lisää verrattuna pienempään. Kumpaankohan tuossa sitten panostaisi? Vai olisiko jotain vaihtoehtoista kun hintaluokka on noussut jo 8000 euroon?
villes
4WD
Mönkijä:: Can-Am 800 Outlander

Viesti Kirjoittaja villes »

Jos nopeutta haluat niin ehdottomasti Can-Am vähintään 650 kuutioinen ja mieluusti 800:nen.

Jos mun pitääs päättää niin ainoat vaihtoehdot on Can-Am ja Polaris. Oma 800:nen kana kulkee tarpeeksi kovaa ja kiihtyvyys on melkoinen. Hommasin aikoinansa mönkijän aika samoilla perusteilla kuin sinäkin enkä ole Canan ostoa katunut sitten tippaakaan. Eniten maasto-ominaisuuden lisäksi miellyttää itseäni se, että pysyn hyvin myös moottoritie vauhdeissa mukana.

Kaikki makuasioita ja testaamalla selviää. Aivan ei uusiin riitä 8k:n hintahaitari, mutta hiukan käytteyinä jo alkaa saada.
MMV
Noppeli

Re: Mikä mönkkä neljällä tonnilla (tai vähän yli)?

Viesti Kirjoittaja MMV »

MMV kirjoitti:
MMV kirjoitti:En oikein löytänyt haulla ajankohtaista tai speksieni mukaista topiccia, joten siis: Pitäisi etsiä jonkinlaista vapaa-ajan lelua, mutta koska kyseiset laitteet ovat minulle melko vieraita ja tarjontaa laidasta laitaan, niin valinta on hiukkasen hankalaa. Pääasiassa minua kiinnostaa vauhti ja tulikin aluksi etsisketyä pelkkiä krosseja. Kävin kuitenkin syksyllä ajamassa kovahkovauhtisen safarin + jonkin verran oikeaa mönkimistäkin, niin kiinnostus heräsi myös nelikkoihin. Kokemusta ei ole kuin yhdestä kinkkien krossista (300cc Comanche) ja se oli makuuni aivan liian hidas, susi ja muutenkin syvältä poikittain! ;)

Nyt pitäsi löytää mahdollisimman hyvä kompromissi seuraavin speksein:
- Nopea/nopeahko=korkea fun factor
- Sitten lyödään edellistä vaatimusta nenään ja lisätään maastokelpoisuus, en minä tuota mihinkään suohon ole kuitenkaan ajamassa!
- Ei aivan mahdotonta ropaamista
- Ei rakennussarjaa
- Hinta 4000 (tai vähän yli)
- Voí olla nelikko tai kaksivetoinen
- Ei (tarvitse olla) rekisteröity
- Mahdollisimman tuore tai muutoin hyväkuntoinen

Nettimotoa on tullut selauttua hintaluokassa 2000-7000 ja tuolta paistaa ensimmäisenä kaksi asiaa läpi: käytettyjen nelikoiden hinnoittelu välillä aivan käsittämättömän korkea/krossit pudottavat hintansa tolkuttoman nopeasti.

Krosseista olen katsellut mm. Bombardier (Can-Am) DS650:ä kun nuo kuulemma kestävät oikeasti ajamista, nelikoista ei taas pääse oikein millään jyvälle.
Käytettyjen hinnat ovat mielestäni niin vinoutuneet, että päätin ostaa uuden mönkän. Nyt vaihtoehdot ovat rajoittuneet oikeastaan kahteen Polariksen malliin:
- Polaris Sportsman 500HO + Duron Buffalot + vinssi
- Polaris Sportsman 800 EFI ja vinssi

Tuo viissatku olisi noilla Duron melkoisen näyttävillä (ja hyvillä?) renkailla jonkin verran edullisempi, mutta epäilyttää härvelin kyky liikehtiä minun makuuni riittävän nopeasti (37 pollea). Kasisatku olisi ruiskulla, jota pidän toimintavarmempana. Lisäksi hummia olisi noin 20 kpl lisää verrattuna pienempään. Kumpaankohan tuossa sitten panostaisi? Vai olisiko jotain vaihtoehtoista kun hintaluokka on noussut jo 8000 euroon?
8000 euroa olisi sitten jo aika lähelle Renegaden hintaa... Vaikuttaa pahasti siltä, että nälkä kasvaa jo ennen ruokapöytään pääsyä!!
Vastaa Viestiin