Arvoisat mönkijäiset!
Tässä on nyt reilu kk tuijoteltu foorumia aktiivisesti ja käyty potkimassa paria myyjää nilkoille ja vieläkin tekee mönkijää mieli.
Eli taustaa

isäukko täytti 60V ja otti lopputilin töistään ja totesi että nyt olis aikaa vaikka mettätöihin, jos sinne vaan pääsis jollain.. Tästä kimposi ajatus sitten että mönkkäri tarvitaan. Noh, erinäisten selvittelyiden jälkeen tulimme tulokseen että traktorimönkkäri se kaiketi pitää olla, jotta sillä saa vetää järkevähköä kärriä perässä. Käyttötarkoitus olisi ensisijaisesti kevyehköt metsätyöt ja toisena sitten maidonhakuun lähikaupasta.. ja jos minäkin vaikka joskus sillä pääsisin vähän ajamaan muiden kömpijöiden kanssa metsässä
Tarjontaa laitteissa näyttäisi olevan laidasta laitaan ja mitä enemmän asiaan tutustuu, sitä enemmän alkaa päätä särkemään ja tuntee olevansa sekaisin. Selittämättömästä syystä katseet on kohdistuneet ns "merkkikoneisiin". Uskoisin että kaikilla laitteilla saisi hommat hoidettua, mutta yllättävän isoja teknisiä eroja laitteissa näyttäisi olevan.
(Tässä vaiheessa disclaimeri: seuraa vahvaa mutuilua

) Eräs arveluttavista seikoista liittyy eri tyyppisiin "nopeusrajoittimiin". Tämä sillä, että tällä hetkellä pidämme huonona vaihtoehtona sitä, että variattooria on rajoitettu "prikalla" tms ja kaasuvipua estetty liikkumasta => estääkö tämä koneen käyttämästä täyttä tehoa koneesta tai aiheuttaako sen että ns. matkanopeudessa kone huutaa täysillä kierroksilla kun variaattori ei pääse vaihtamaan isommalle? Fiksumpi vaihtoehto olisi kaiketi se että tehot olisi tallella, ja laite esim. pätkii sytytystä kun ollaan yli sallitun nopeuden.. tästäkin on vastaavasti palstalla puhetta, että kun näin on toimittu, ja mönkkäri jää jumiin vähän pahempaan paikkaan ja siitä kaasuttaen yrittää pois, niin alkaa renkaiden sutiessa rajoitin nostamaan kuskin kierroksia.
Mielelläni kuulisin eri näkemyksiä teiltä kokeneilta ja tietäviltä. Mitä oikeasti eri teho / nopeusrajoitustekniikat vaikuttavat käytössä, miten erilaiset lukot (kytkettävät vs. polariksen "automaattinen etulukko") oikeasti toimii ja kestää käytössä jne jne..
Mitä eri vaihtoehtoja kannattaisi katsastaa? Polaris 500 base /sportsman 570, Can am outlander 500, yamaha grizzly 550?? Mitä eroa näillä on, mitä hyvää mitä huonoa? Mitä muita?
Tiedän että kysymys on h******n laaja, mutta kaikki apu on tervetullutta..
Micco