Ensimmäistä mönkijää ostamassa
-
- 4WD
- Viestit: 132
- Liittynyt: 30 Loka 2012 21:15
- Mönkijä:: Polaris RZR 900S
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ensimmäistä mönkkäriä hankkimassa
Kulutuksia on mönkijän ostossa aika turha miettiä, se on menoeristä kuitenkin niitä pienimpiä loppupeleissä. Pahasti metsään et mene varmasti millään isolla merkillä ja ota niin isolla koneella kuin rahkeet kestää, ei tartte sitten heti vaihtaa..
- japit
- Tracks
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
- Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
- Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu
Re: Ensimmäistä mönkkäriä hankkimassa
Moi
Sen verran pitää korjata tuota omaa edellistä viestiä kulutuksen suhteen, että takatuuppareissa saattaa olla kulutus "todella pientä, muutaman litran luokkaa /100 km"maantieajossa.
Sen verran pitää korjata tuota omaa edellistä viestiä kulutuksen suhteen, että takatuuppareissa saattaa olla kulutus "todella pientä, muutaman litran luokkaa /100 km"maantieajossa.
" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
Vanhaa aihetta nostin kun tulin lueskelleeksi eri kavereiden mönkijähankintoja: Kiinalainen halpis vs ns merkkimönkijä.
Tuossa kun lueskelin erilaisten kiinalaisvalmisteiden "tuunausta", mietiskelin, mitähän järkeä on ostaa kiinalainen, halpakin ja sitten viritellä sitä jos milläkin erilaisilla virikapuloilla. Rahaa palaa ja loppupeleissä saattaa tilanne olla se, että aluksi halvalta tuntunut kiinalainen + sen virittelyt; rahaa on palanut samanverran kuin jos olisi hankkinut vähän ajetun ja hyvin huolletun merkkimönkijän. Erotuksena kuitenkin se, että edelleenkin tämän kiinalaisen kohdalla jokainen päivä saa miettiä, mitähän tänään hajoaa? Merkkimönkijä on senverran huoleton, että hommat tulee hoideltua huomioon ottaen sen seikan molempien osalta, että käyttö tulee mitoittaa laitteen tarkoitusperien mukaiseksi.
Mönkijän todellinen käyttötarve sitten onkin jo monimutkaisempi asia. Jos käyttö on vähäistä, kevyttä harrastelua ja vähän töitäkin; puoltanee kiinalainen paikkaansa, edellyttäen huoltojen ja pikkuremonttien osalta sitä, että on aikaa ja innostusta viettää laitteen parissa askarrellen.
Jos sitten käyttö on ns pakollista työntekoa ja päivittäistä käyttötarvetta, eikä ole aikaa eikä mahdollisuuttakaan seisottaa laitetta korjaamolla/autotallissa remontissa; lienee selvä homma, että merkkimönkijä vetää pitemmän korren.
Minulla on kokemusta kaikkiaan kolmesta kiinalaisesta ja sama määrä ns merkkimönkijöitä. Ei olisi mahdollista edes harkita kiinalaista, siksi akuuttia tuo laitteen käyttötarve on. Viimeinen mönkijäni t3-tyyppiä; kilometrejä pian 13 000 ja käyttötunteja yli 450. Vuosimalli on 2011, mitään ei ole näillä tunneilla ja kilometreillä laitteestani särkynyt; remmikin alkuperäinen ja sanottakoon nyt sekin selväksi, että käyttökustannukset ovat exel-taulukolla parista viimeisestä kiinalaisesta sekä toki myöskin tästä nykyisestä. Koska kaikkien kolmen käyttötarkoitus ja olosuhteet ovat yhteneväiset; vertailu on erittäin helppo tehdä laskentaperiaatteella km/€.
Tämän kirjoittelin myöskin senvuoksi, että niin usein tästä tulee kyse kun kaveri hankkii ensimmäistä laitettaan.
Lopuksi vielä totean, että en halua herätellä mitään väittelyä, kumpi parempi, vaan ajatus lähti siitä, että halusin näin kiteyttää omin kokemuksin tilanteen.
Tuossa kun lueskelin erilaisten kiinalaisvalmisteiden "tuunausta", mietiskelin, mitähän järkeä on ostaa kiinalainen, halpakin ja sitten viritellä sitä jos milläkin erilaisilla virikapuloilla. Rahaa palaa ja loppupeleissä saattaa tilanne olla se, että aluksi halvalta tuntunut kiinalainen + sen virittelyt; rahaa on palanut samanverran kuin jos olisi hankkinut vähän ajetun ja hyvin huolletun merkkimönkijän. Erotuksena kuitenkin se, että edelleenkin tämän kiinalaisen kohdalla jokainen päivä saa miettiä, mitähän tänään hajoaa? Merkkimönkijä on senverran huoleton, että hommat tulee hoideltua huomioon ottaen sen seikan molempien osalta, että käyttö tulee mitoittaa laitteen tarkoitusperien mukaiseksi.
Mönkijän todellinen käyttötarve sitten onkin jo monimutkaisempi asia. Jos käyttö on vähäistä, kevyttä harrastelua ja vähän töitäkin; puoltanee kiinalainen paikkaansa, edellyttäen huoltojen ja pikkuremonttien osalta sitä, että on aikaa ja innostusta viettää laitteen parissa askarrellen.
Jos sitten käyttö on ns pakollista työntekoa ja päivittäistä käyttötarvetta, eikä ole aikaa eikä mahdollisuuttakaan seisottaa laitetta korjaamolla/autotallissa remontissa; lienee selvä homma, että merkkimönkijä vetää pitemmän korren.
Minulla on kokemusta kaikkiaan kolmesta kiinalaisesta ja sama määrä ns merkkimönkijöitä. Ei olisi mahdollista edes harkita kiinalaista, siksi akuuttia tuo laitteen käyttötarve on. Viimeinen mönkijäni t3-tyyppiä; kilometrejä pian 13 000 ja käyttötunteja yli 450. Vuosimalli on 2011, mitään ei ole näillä tunneilla ja kilometreillä laitteestani särkynyt; remmikin alkuperäinen ja sanottakoon nyt sekin selväksi, että käyttökustannukset ovat exel-taulukolla parista viimeisestä kiinalaisesta sekä toki myöskin tästä nykyisestä. Koska kaikkien kolmen käyttötarkoitus ja olosuhteet ovat yhteneväiset; vertailu on erittäin helppo tehdä laskentaperiaatteella km/€.
Tämän kirjoittelin myöskin senvuoksi, että niin usein tästä tulee kyse kun kaveri hankkii ensimmäistä laitettaan.
Lopuksi vielä totean, että en halua herätellä mitään väittelyä, kumpi parempi, vaan ajatus lähti siitä, että halusin näin kiteyttää omin kokemuksin tilanteen.
-
- Noppeli
- Viestit: 3
- Liittynyt: 07 Marras 2014 11:13
Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
Olen aika paljon ajanut 450ccm3 subaru, tai ainaki subaru mootori ja vähä viritetty:) alkoi toi mönkijä tosi paljon kiinostama, että vois ostaa ittellesi. Olisko ehotuksia, minkälainen vois ollaa? Ei vois ollaa huonompi 

Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
onko ajo-ominaisuuksissa kovin isoja eroja tie käytössä ja kestävyyden puoleen, jos puhutaan merkki koneista
hakusessa olisi peli tielle mettää ja jäälle.. kuutiot 650-800
hakusessa olisi peli tielle mettää ja jäälle.. kuutiot 650-800
Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
seuraa jatkokysymys. mistä/miten voi olla varma,että käytetyn sportmanin saa kilpii
saanko sen itse varmistettua jostain vai luotanko myyjän sanaan?
saanko sen itse varmistettua jostain vai luotanko myyjän sanaan?
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
Älä missään nimessä luota sokeasti myyjän sanaan. Myyjät kertoo mitä tahansa saadakseen kaupan kiinni.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
Vaadi asiat kirjallisena, jotka jäävät myöhemmin toteutettavaksi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
mutta esim,jos eessä ei ole etu vilkkuja vaan pelkät heijastimet..niin voiko vetää johtopäätöksen että ei saa kilpeä?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
Jos ei ole ns. tieliikennevarustusta ja esim ohjaustangosta ei löydy vilkunkatkaisijaa, voisin kossun lyödä vetoa, ettei saa kilpiin laillisesti.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
ahaa..ok .. nettimotoo kun selaa ni lähes kaikki pollet on noita t3
itse kumminkin meinasin olla rehellinen ja ostaa suoraa valkokilpisen tai hakea semmoiset.. tietty asia vois olla helpompi alottelialle vaihtaa merkki keltasee..
itse kumminkin meinasin olla rehellinen ja ostaa suoraa valkokilpisen tai hakea semmoiset.. tietty asia vois olla helpompi alottelialle vaihtaa merkki keltasee..

Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
noh.. ajolihasta on sen verran kertynyt et yli 650cc täytyy vähintää olla ja sitten ku karsitaan toi vanhempi "sarvikuono" malli pois ni jäähän sinne kaikki 1kpl ja hintaa mukavat 17t
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
http://www.nettimoto.com/can-am/monkija ... &efrom=650 can-am merkkisten tarjontaa.
Millasella budjetilla olet liikkeellä
Kuutiothan luonnollisesti nostavat hintaa ja yli 650 kuutioisissa "ei sarvikuono" mallisissa laitteissa harvoin kohtaavat kriteerit hyvä saati uusi "halvalla".
Millasella budjetilla olet liikkeellä

Re: Ensimmäisen mönkkärin valinta..
no haaveissa oli et optio vehe nyt (7-9t) ja keväällä kilvet. mut mut...en tiä sit mikä ois fiksuinta