300-400cc työmönkijät

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
Vastaa Viestiin
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

Aja millä ajat ja Hondalla loput :)
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Juu esimies saa pitää paikkansa, ei oo lähös kyllä mihkään :wink:

AC on nyt myös tallissa, tuli laitettua semmonen. Siisti ja kohtuu vähän ajettu ikäsekseen, oliko 230 tuntia peräti. Pitänee huomenna tutustua laitteeseen enempi ja varmaan perushuolto tehdä, öljyt ja semmoset.
joniv
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 15 Loka 2009 21:36
Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
Paikkakunta: keskipohjanmaa

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja joniv »

itellä kakkos mönkkärinä comanche bull 300 johon aikanaan jo variviritykset tein jne. viimetalvena laitoin vielä jäykemmän jousen variin, ja vaihdelaatikkoon linhai utv.n hammasrattaat. ja välitykset hitaalla ja pakilla ovat tosi hitaat, tein lumitöitä vahva-jussi perässä kun ei jaksanu aina ottaa pois perästä. huiput enää isolla puolen ehkä 50km/H mutta eipä tuolla hupiajelua tule ajettua niin ei haittaa vaikkei kulje.
kaakeli
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2014 21:19
Mönkijä:: Can-Am Outlander 450L -15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja kaakeli »

Lainataanpa tätä ketjua.
Elikkäs olis ensimmäinen mönkijä hakusessa tästä kokoluokasta ja hintaraja olis 3500.
Tuollaisia polariksia vm-00-05 tuntuis löytyvän aika hyvin, mutta...
On 335 sportsmania ja sitten 330 magnumia. Onko noissa juuri muuta eroa kuin se, että magnumissa on jäykkä taka-akseli?
Hawkeyeä kans löytyy ja vähän uudempaa ja vanhempaa Polarista isommalla koneella tohon hintaluokkaan.
Sitten tietty lähes uutta Comanche Bullia kans, mutta jotenkin arveluttaa ostaa sellaista, kun ei niistä juurikaan löydy tietoa mistään.
Mikähän se kannattaisi valita noista? Magnumissa olis vähän järkevämpi vannekoko, jos ajatellaan renkaiden hankintaa tulevaisuudessa. Sekä tavaraboksi edessä on aika hyvä juttu.
Mutta, onko erillisjousitettu niin paljon parempi, että sen puolesta kannattaa valita tuo Sportsman?
Mönkijöillä on ajettu, niin erillisjousitetulla kuin jäykälläkin, mutta niin pitkä tauko välissä, jottei osaa vertailla.

Mönkijä tulee lumenauraukseen ja pieneen tavaransiirtoon kärryllä. Tuo kokoluokka nyt tuntuu kuitenkin sopivalta omiin tarpeisiin.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Noh, ite kyllä jättäsin pollen mönkkärit ostamatta (kahden pollen mönkkärin kokemuksella).

Yamaha, Honda, Suzuki akselille suosittelisin kääntymään.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 11:43

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja eda »

Käytettyä ostaessa merkki ei ole olennainen, vaan yksilö, eli miten sitä on pidetty ja huollettu. Olipa merkki mikä hyvänsä, siinä voi olla luvassa isoja remontteja. Tai sitten huolettomia ajoja pitkäksi aikaa.

Jäykkä perä ei ole iso ongelma, mutta työkäytössä välitykset pitää olla siihen suunniteltu. Sekin on hyvä testata, että kuskin paikka käy omille mitoille. Japanitaustaiset merkit ovat usein pienikokoisille hyviä, kun taas isommille tulee ajoleikkurifiilis niillä ajaessa.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

kaakeli kirjoitti:Elikkäs olis ensimmäinen mönkijä hakusessa tästä kokoluokasta ja hintaraja olis 3500.
No tässä olisi yksi heti tarjolla http://www.nettimoto.com/honda/trx/1925602, mää kyllä ottasin tuon ennemmi kuin minkään luettelemistasi vaihtoehdoista, eli motocoyoten kanssa samaa mieltä. Pikku hommissa ei ole mitään merkitystä onko erillisjousitettu vaiko jäykkä taka-akseli. Ajomukavuudessa on eroa risuperän hyväksi, työkäytössä taas hivenen tasottuu.
kaakeli
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2014 21:19
Mönkijä:: Can-Am Outlander 450L -15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja kaakeli »

Mikä tosta polariksesta tekee niin huonon? Näyttäis vaan aika paljon olevan huollettua ja hyväkuntoisen näköisiä laitteita nettimotossa. Yleensä myös varustettuna puskulevyllä yms.
Nelivetotekniikka kuitenki aika hyvä? Lukuunottamatta sitä peruuttamista..
Sattupa silmiin yks 08 trapper 700.. mitäs mieltä trappereista?
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

kaakeli kirjoitti:Mikä tosta polariksesta tekee niin huonon? Näyttäis vaan aika paljon olevan huollettua ja hyväkuntoisen näköisiä laitteita nettimotossa. Yleensä myös varustettuna puskulevyllä yms.
Nelivetotekniikka kuitenki aika hyvä? Lukuunottamatta sitä peruuttamista..
Sattupa silmiin yks 08 trapper 700.. mitäs mieltä trappereista?
Pollen neliveto on vikaherkkä (kuulahäkki) ja hyvyydestäki voidaan olla montaa mieltä. Se että takarenkaat pyörivät nopeammin kuin eturenkaat, ei vain ole mikään positiivinen ominaisuus millään mittarilla. Koetappa esimerkiksi pysyä hangen päällä (saman hangen tai kelkanjäljen jossa kaverit ajavat muilla kapineilla) tai ajaa suoraan liukkaalla alustalla tai 20cm hangessa.
Kelkkatyyppinen variaattori tekee omat miinuspuolensa (esim ryömittämisen ja hitaan liikkeellelähdön mahdottomuus hihnaa polttamatta).
Peruuttaessa painettava idioottinappia.

Juuei, mikä tahansa muu merkki on parempi.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
kaakeli
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2014 21:19
Mönkijä:: Can-Am Outlander 450L -15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja kaakeli »

Kiitos vastauksista.
Täytynee sitten etsiä jotain japanilaista. Tai Can Am, Catti?
Toi edellä mainittu honda on vähän turhan kaukana ja hintakin on epäilyttävän halpa siihen nähden mitä normaalisti pyydetään. Tai sitte tuo on hinnoitellu oikein ja muut väärin :-D
Muutenkin tuntuu että mönkijöiden arvonalenema on jokseenkin olematonta verrattuna muihin laitteisiin.
Kaikki kiinalaiset ohitan suosiolla niin saattaa säästyä suurelta vaivalta.
Eipä tässä nyt hengenhätä edes ole, niin ehtii vertailemaan ja rauhassa miettimään.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kyllä noita pikkuhondia on ollut tasasesti alle 4000€:n, eilenkin oli muutama kun kattelin, osa jopa liikkeessä.

Edit. Tuossa esmes hondaa tarjolla myöskin järkevästi hinnoiteltuna, vinssillä varustettu http://www.nettimoto.com/honda/trx/1887214
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 11:43

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja eda »

Ainakin 500-mallin kokemusten perusteella Polariksen neliveto on hyvä työkäytössä. Systeemi ei rikkoudu eikä hihna käryä. Rikki saa kaikki väärällä käytöllä ja rengastuksella.
kaakeli
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2014 21:19
Mönkijä:: Can-Am Outlander 450L -15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja kaakeli »

Nyt on ahkerasti tutkailtu vaihtoehtoja, ja kyllä nyt vahvasti Polarikseen olen kallistumassa.
Syy on aikalailla hinnoittelu, kun saa samalla rahalla tai jopa halvemmalla vinsseineen ja puskulevyineen, verrattuna noihin hondiin tai yamahaan. Huollettujakin nuo on, mitä olen katsellut.
Variaattorihan tossa Magnumissa on, mutta en pidä sitä minään ongelmana, kunhan vaan tietää miten sitä pitää käyttää. Eli samalla tapaa kuin kelkassa, nopeasti kaasu siihen, jossa vari kytkeytyy, niin ei pitäis tulla ongelmia.
Myös paikkakunnalta löytyy Polariksen jälleenmyyjä/huolto, niin sekin tavallaan tuo oman lisäarvonsa.
Nelivedon hyvyys/huonous nähdään sitten myöhemmin. Tossa juitenkin ne kaikki neljä pyörää vetää aina, niin en nyt tiedä onko se niin paljon huonompi kuin muissa merkeissä, joissa mennään kolmivetosena.
Siis jos verrataan sitä, etupyörät "jarruttaa" vähän VS kolmiveto.
Kiitos nyt kuitenkin mielipiteistä!
Ja mä olen sitä mieltä, että jos variaattori olis todella huono vetotapa mönkijässä, ei mikään valtamerkki sitä käyttäis ollenkaan :)
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

No on siinä se ero että ex bossilla hihna oli loppu 1000km kohdalla, kun taas ex grizzlyllä ajoin yhdellä hihnalla 4500km eikä vielä ollu hihna loppu, ja ajoin pollella niinkuin kuuluukin, eli luistattamatta. Variaattori itessään on ihan ok kun se toteutetaan oikein, ja mönkijässä se oikein toteuttaminen tarkoittaa sitä että se sietää ryömittämistä ilman että hihna palaa, ja se puolestaan vaatii keskipakokytkimen..

Kyllä siihen syy on että polle on halvempi kuin muut, ja pollen nelikko ei ole hyvä missään muussa kuin mainosmiesten puheissa. Perinteinen neliveto ei ole kolmiveto (eikä varsinkaan jarruta) ennenkuin on jääty kiinni, ja etutasauspyörästö on neliveto päällä pelkkää plussaa. Lukkoon ne saa napilla silloin kun tarvitsee, ja tarvitsee muuten harvoin.

Noissa vanhemmissa polariksissa ei taida vielä kuitenkaan rampauttaa kapinetta se että mittaristo imee vedet sisään? Jotain positiivista verrattuna uudempiin...
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Itse näen sen neljän pyörän jatkuvan vetämisen esimerkiksi talviajossa pelkästään haittana. Tuossa talvi pari sitten ajettiin paksussa hangessa useamman mönkijän voimin. Kaikki muut mököt selvisi reitistä paitsi polaris, joka jatkuvasti jumissa. Kaikissa käännöksissä polaris puski suoraan sekä mäen nousut reilusti suttaavan takaapäin ansiosta jäi nousematta. Tämä ei ole mikään provo, koska itselläkin polaris ollut ja vielä uusinta uutta, eikä toista tule. Ja nyt tarkoitan enimmäkseen tuota lumessa/liukkaalla ajoa. Ja polaris oli myöskin ainoa variaattorivetoinen jossa olen hihnan saanut vinkumaan, edes Taiwanin tuotos Tgb ei sitä tehnyt. Nämä ovat vain omia mielipiteitäni/kokemuksia. Ei sen enempää.
Vastaa Viestiin