Apuja mönkijän ostoon
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Apuja mönkijän ostoon
Traktorina ei teloilla saisi mennä... ei ole tyypitetty teloille.
Maastokömpijän saisi muistaakseni kikkailtua teloilla moottorikelkaksi.
Rajoituksina oli oikeestaan paino.
Maastokömpijän saisi muistaakseni kikkailtua teloilla moottorikelkaksi.
Rajoituksina oli oikeestaan paino.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
-
- 3WD
- Viestit: 98
- Liittynyt: 08 Tammi 2018 12:09
Re: Apuja mönkijän ostoon
Ymmärrän että tällä hetkellä ei tieliikenne mallit kiinnosta juuri ketään, koska tarvitaan C tai TL kortti. Suurimalla osalla ei kunpaakaan ole. C-kortti kallis jos ei muuten tarvitse ja TL korttiin kalusto pitää vuokrata/ostaa ja saada sille kuljetus käsittelykokeeseen.Jmk kirjoitti:uskoisin että pieni osa kuskeista on näitä t-kortilla ajavia teinejä. Just tuossa tuli viestiä kun kyselin vaihtoa 60 kulkevaan niin myyjä kertoi että enemmän kysellään normaalia kuin liikenne traktoria.
Tuohon tela asiaan vielä. Tämä ei käsittele traktoria mutta : "Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäk-
si tilaa enintään kahdelle hen-kilölle ja jonka omamassa on enintään
500 kg. Nelipyörät ja näitä vastaavat maastoajoneuvot voidaan pyörien
tilalle asennetuilla teloilla varustettuna luokitella maastoajoneuvoksi (ajoneuvoryhmä moottorikelkka), jos ne täyttävät kaikki traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä
hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista annetun LVM:n asetuksen (274/2006) 6 luvun moottorikelkoille asettamat vaatimukset. Ajo-neuvon luokka on aina muutettava muutoskatsastuksessa.
Eli joitian maastomönkijäitä on mahdollista saada kelkaksi. Pitää tutkia tuota traktori asiaa vielä.
EDIT: Saman löysin minkä Sandman1 kertoikin jo edellä.
Eli ei ole tyyppihyväksyntää teloille. Ihmetyttää vaan kun esim. Polle myy valmiiksi teloilla olevia kamppeita:
https://www.polaris.fi/monkijat/monkija ... pector-pro
Edit 2: kävin katsomassa neljän eri pollen 570 prospectorin trafitiedoista rengaskoot ja yhdessäkään ei ollut merkattu vaihtoehtoiseksi renkaiksi teloja... n. 4 eri kokoa/akseli löytyi yleensä vehkeistä. Koot välillä 24x8-12 ja 24x8-14.
Polaris Sportsman 570 T3B vm-17
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Re: Apuja mönkijän ostoon
Se on LT kortti, liikennetraktorikortti.
TL vehkeet taas oma juttunsa.
Eikä se nyt ihan niinkään ole etteikö ne JUURI ketään kiinnosta.
Minun käsittääkseni Polle on myynyt T3b vehkeitä ihan urakalla..?
TL vehkeet taas oma juttunsa.
Eikä se nyt ihan niinkään ole etteikö ne JUURI ketään kiinnosta.
Minun käsittääkseni Polle on myynyt T3b vehkeitä ihan urakalla..?
Re: Apuja mönkijän ostoon
Vaatiiko muka LT-kortti suuria ponnisteluja, toki vanhemmalla väellä turha hankinta mönkkäriä varten jos kerran kesällä muuttuu laki, mutta junioreilla varmaan ihan ok. Käsittelykoe ei voi koskaan olla pahasta 

Re: Apuja mönkijän ostoon
Kaikilta mönkkäriukoilta löytyy varmaan peräkärry, siis henkilöauton. Siihen kun tekee vanerista 2x4m lavan, niin kelpaa käsittelykokeeseen. Kokemusta on! Otin varmuudeksi vielä kilven pois.
Polaris Sportsman 570
- ErkkiXC
- 3WD
- Viestit: 67
- Liittynyt: 27 Joulu 2016 13:37
- Mönkijä:: Polaris Sportman 570 EFI 2017
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: Apuja mönkijän ostoon
Ei mulla ainakaan vaatinut, kun en sellaista ole hommannut enkä meinaakkaan, vaikka Polle on se 60km/h kulkeva. Kyllähän se Antti sieltä Keljolta sanoi, että periaatteessa en sais tuolla -71 ajetulla AB-kortilla tuota ajaa, mutta ei ne poliisitkaan siihen taida puuttua eikä niitä täällä syrjäkylillä toki näykkään. Olis sen voinut rekata 40:kin, mutta en sitä halunnut, tulee joskus kuitenkin tielläkin ajettua vajaan 20 km matkaa mökille. Käsittelyä voi harjoitella vaikka omin nokkinensa, auton kärryllä paljon helpompaa, kuin mönkkärin pienellä lyhytaisaisella kärryllä.Jmk kirjoitti:Vaatiiko muka LT-kortti suuria ponnisteluja, toki vanhemmalla väellä turha hankinta mönkkäriä varten jos kerran kesällä muuttuu laki.
-
- 3WD
- Viestit: 98
- Liittynyt: 08 Tammi 2018 12:09
Re: Apuja mönkijän ostoon
Joo, sigussani lukee jotain noista kirjotusvirheistä..Hpla kirjoitti:Se on LT kortti, liikennetraktorikortti. TL vehkeet taas oma juttunsa.
Myynti tilastoista minulla ei ole mitään käsitystä..
Polaris Sportsman 570 T3B vm-17
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
-
- 3WD
- Viestit: 98
- Liittynyt: 08 Tammi 2018 12:09
Re: Apuja mönkijän ostoon
Niin, meinasit vetää kärrin sillä mönkkärillä ilman korttia käsittelykokeen suorittamis paikalle? Vai henkilöautolla ja mönkkäri vanerin päällä? Paljonkos saa olla peräylitystä ja sivujen ylitystä kärryssä jos se on sinun henkilöauton perässä? Kuulostaa juu yksinkertaselle...Valmet-20 kirjoitti:Kaikilta mönkkäriukoilta löytyy varmaan peräkärry, siis henkilöauton. Siihen kun tekee vanerista 2x4m lavan, niin kelpaa käsittelykokeeseen.
Polaris Sportsman 570 T3B vm-17
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Re: Apuja mönkijän ostoon
EIkös 2x4 vaneri koostu vaikkapa kolmesta 2x1,34 palasesta jotka sopivat mainiosti kärryyn mönkijän alle kuljetuksen ajaksi ja ruuvataan vasta paikan päällä "isoksi kärryksi", tms.
-
- 3WD
- Viestit: 98
- Liittynyt: 08 Tammi 2018 12:09
Re: Apuja mönkijän ostoon
Eihän sitä malttanut odotella ja tuli viikonloppuna haettua Polariksen sportsman 570 EFI EPS hyvillä varuisteilla, vm-15Tykkipekkajr kirjoitti:Kyllä. Tällä hetkellä näyttä ainakin siltä, että käytetyt säilyttää arvonsa/niistä pyydetään lähes uuden hinta. Jos en saa pidettyä päätä kurissa ja päätän ostaa mönkijän ennen lakimuutosta, niin käytetty tuskin tulee kyseeseen.

Tuolla yksilöllä ajettu todella vähän ja on siisti kuntoinen. Hintakin oli kodallaan, eikä pyydetty samanverran tai jopa enempi kuin uudesta. Saa nähdä milloin vetarit paukkuu tai mittaristo hajoaa.
Eilen tuupin lumia pihassa ilman ketjuja ja en kyllä huomannut perän luiruamista ollenkaan. Hyvä pito tuntui olevan, eikä etuset varmaan joutunut töihin, muuta kuin penkkojen päälle ajettaessa.
Polaris Sportsman 570 T3B vm-17
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Apuja mönkijän ostoon


Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Apuja mönkijän ostoon
Hei kaikille,
Täällä yksi mahdollinen uusi mönkijöitsijä ilmoittautuu joukkoon. Tyttö tulee mopoikään ja harkinnassa olisi mopon sijaan traktorimönkijän laitto paremman turvallisuuden ja monikäyttöisyyden vuoksi. Eikä mahdollinen mopoa suurempi 60km/h nopeuskaan haitaksi olisi siirtymillä. Eli ensisijaisena ajatuksena on ollut tuollainen T3B (60km/h) -luokan malli. Merkeistä ja malleista ei ole itsellä minkäänlaista kokemusta, joten kaikki ehdotukset lähinnä taajama-ajoon sopivista laitteista otetaan huomioon. Toki sitä välillä jonkinlaista rangan ajoa ja pientä maastossa mönkimistäkin tulisi harrastettua.
Asia oli jo varsin selvä, kunnes löysin uutta tietoa. Varjon tähän tuumailuun on tuonut trafin sivuilta löytynyt liikenne ja viestintäministeriön lakiuudistusehdotus, josta lainaus alla:
Traktorit
•Luovutaan LT-luokasta
•T3 ajoneuvoluokkaan kuuluvat traktorit (kuten traktorimönkijät), joiden rakenteellinen nopeus 40-60 km/h siirretään AM-luokkaan/vaatimukset ajokortin suorittamisessa kuten kevyillä nelipyörillä/ ajokoe
•Muut traktorit, joiden rakenteellinen nopeus enintään 60 km/h kuuluvat T-luokkaan/ teoriakoe
•Traktoreiden kuljetusoikeus myös moottoripyörän ja auton B-luokan ajokortilla
•Nopeimpien traktoreiden (yli 60 km/h) ajokorttivaatimukset ennallaan
Eli jos nyt ostaa LT-luokan (T3B, 60km/h) mönkijän, niin onko se vuoden päästä kevyt nelipyörä, jonka vakuutus ja muut maksut ovat ihan eri luokkaa kuin traktoreissa (mm. katsastus määräajoin)? Ilmeisesti kuitenkin jos LT-kortin ehtii suorittaa ennen lakimuutosta, niin ajokorttiluokan korotus onnistuu ihan hakemalla (ilman teoriatunteja ja ajokoetta), jolloin saisi ajaa kyseistä nelipyörää.
Lainsäädäntö näiden osalta on sekavaa ja muuttuu jatkuvasti, niin tällaisen newbien on hankala hahmottaa mikä olisi järkevin ratkaisu nuoren ajopeliksi.
Täällä yksi mahdollinen uusi mönkijöitsijä ilmoittautuu joukkoon. Tyttö tulee mopoikään ja harkinnassa olisi mopon sijaan traktorimönkijän laitto paremman turvallisuuden ja monikäyttöisyyden vuoksi. Eikä mahdollinen mopoa suurempi 60km/h nopeuskaan haitaksi olisi siirtymillä. Eli ensisijaisena ajatuksena on ollut tuollainen T3B (60km/h) -luokan malli. Merkeistä ja malleista ei ole itsellä minkäänlaista kokemusta, joten kaikki ehdotukset lähinnä taajama-ajoon sopivista laitteista otetaan huomioon. Toki sitä välillä jonkinlaista rangan ajoa ja pientä maastossa mönkimistäkin tulisi harrastettua.
Asia oli jo varsin selvä, kunnes löysin uutta tietoa. Varjon tähän tuumailuun on tuonut trafin sivuilta löytynyt liikenne ja viestintäministeriön lakiuudistusehdotus, josta lainaus alla:
Traktorit
•Luovutaan LT-luokasta
•T3 ajoneuvoluokkaan kuuluvat traktorit (kuten traktorimönkijät), joiden rakenteellinen nopeus 40-60 km/h siirretään AM-luokkaan/vaatimukset ajokortin suorittamisessa kuten kevyillä nelipyörillä/ ajokoe
•Muut traktorit, joiden rakenteellinen nopeus enintään 60 km/h kuuluvat T-luokkaan/ teoriakoe
•Traktoreiden kuljetusoikeus myös moottoripyörän ja auton B-luokan ajokortilla
•Nopeimpien traktoreiden (yli 60 km/h) ajokorttivaatimukset ennallaan
Eli jos nyt ostaa LT-luokan (T3B, 60km/h) mönkijän, niin onko se vuoden päästä kevyt nelipyörä, jonka vakuutus ja muut maksut ovat ihan eri luokkaa kuin traktoreissa (mm. katsastus määräajoin)? Ilmeisesti kuitenkin jos LT-kortin ehtii suorittaa ennen lakimuutosta, niin ajokorttiluokan korotus onnistuu ihan hakemalla (ilman teoriatunteja ja ajokoetta), jolloin saisi ajaa kyseistä nelipyörää.
Lainsäädäntö näiden osalta on sekavaa ja muuttuu jatkuvasti, niin tällaisen newbien on hankala hahmottaa mikä olisi järkevin ratkaisu nuoren ajopeliksi.
Re: Apuja mönkijän ostoon
Terve vaan
Ei tuon pitäisi sen ajoneuvon luokitukseen vaikuttaa. Tuo koskee vain ajokorttia.
Kuten linkin tekstissä lukee
"Traktoreiden ajokorttiluokitusta muutettaisiin. LT-luokasta luovuttaisiin. T-luokassa rakenteellinen nopeus nousisi enintään 60 kilometriin tunnissa ajoneuvoluokkaan T3 kuuluvia traktoreita lukuunottamatta. Ajoneuvoluokkaan T3 kuuluvat traktorit, joiden rakenteellinen nopeus ylittää 40 mutta ei 60 kilometriä tunnissa, kuuluisivat AM-luokkaan ja rinnastettaisiin kevyisiin nelipyöriin. Teoria- ja ajokokeella suoritettava AM121 ajokortti antaisi oikeuden sekä kevyen nelipyörän että kyseisen T3 ajoneuvoluokkaan kuuluvan traktorin kuljettamiseen."
Eli ajokorttivaatimuksista poistetaan LT-luokka ja siihen kuuluvat T3-traktorit siirrettäisiin AM-luokan ajokortin alle. Tämän ei pitäisi kuitenkaan vaikuttaa ajoneuvon omaan luokitukseen, koska kevyen nelipyörän luokituksessa moottoritilavuus rajaisi jo valtaosan tällä hetkellä markkinoilla olevista traktoreista ulkopuolelle:
"Kevyt nelipyörä (L6e), ”mopoauto”
Kevyt nelipyörä on nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 350 kg ilman sähköajoneuvon akkujen massaa ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa. L6e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori."
Tänne ollaan kasattu aika paljon tietoa tästä uudistuksesta:
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17&t=34554
Ei tuon pitäisi sen ajoneuvon luokitukseen vaikuttaa. Tuo koskee vain ajokorttia.
Kuten linkin tekstissä lukee
"Traktoreiden ajokorttiluokitusta muutettaisiin. LT-luokasta luovuttaisiin. T-luokassa rakenteellinen nopeus nousisi enintään 60 kilometriin tunnissa ajoneuvoluokkaan T3 kuuluvia traktoreita lukuunottamatta. Ajoneuvoluokkaan T3 kuuluvat traktorit, joiden rakenteellinen nopeus ylittää 40 mutta ei 60 kilometriä tunnissa, kuuluisivat AM-luokkaan ja rinnastettaisiin kevyisiin nelipyöriin. Teoria- ja ajokokeella suoritettava AM121 ajokortti antaisi oikeuden sekä kevyen nelipyörän että kyseisen T3 ajoneuvoluokkaan kuuluvan traktorin kuljettamiseen."
Eli ajokorttivaatimuksista poistetaan LT-luokka ja siihen kuuluvat T3-traktorit siirrettäisiin AM-luokan ajokortin alle. Tämän ei pitäisi kuitenkaan vaikuttaa ajoneuvon omaan luokitukseen, koska kevyen nelipyörän luokituksessa moottoritilavuus rajaisi jo valtaosan tällä hetkellä markkinoilla olevista traktoreista ulkopuolelle:
"Kevyt nelipyörä (L6e), ”mopoauto”
Kevyt nelipyörä on nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 350 kg ilman sähköajoneuvon akkujen massaa ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa. L6e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori."
Tänne ollaan kasattu aika paljon tietoa tästä uudistuksesta:
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17&t=34554
Re: Apuja mönkijän ostoon
Kiitos vastauksesta ja linkeistä. Eiköhän tässä jatketa T3B-mallin hankintaa ja ajatan tytöllä LT-kortin ennen tuota lakimuutosta.
Nyt sitten tarvittaisiin kokemuksia ja vinkkejä, millaista peliä talliin aletaan hankkimaan. Jos ei olisi hinnasta kiinni, niin laittaisin lämpöhytillä varustetun vierekkäin istuttavan mallin. Niillä hinta karkaa kuitenkin liian ylös.
Lähiliikkeessä oli näytillä Arctic Catin 450 kuutioinen T3B-malli, onko kellään kokemuksia noista katin tuotteista? Ei taida kovin yleinen olla, mutta voittanee kuitenkin kiinan ihmeet? Ei ollut ainakaan kooltaan liian massiivinen.
Nyt sitten tarvittaisiin kokemuksia ja vinkkejä, millaista peliä talliin aletaan hankkimaan. Jos ei olisi hinnasta kiinni, niin laittaisin lämpöhytillä varustetun vierekkäin istuttavan mallin. Niillä hinta karkaa kuitenkin liian ylös.
Lähiliikkeessä oli näytillä Arctic Catin 450 kuutioinen T3B-malli, onko kellään kokemuksia noista katin tuotteista? Ei taida kovin yleinen olla, mutta voittanee kuitenkin kiinan ihmeet? Ei ollut ainakaan kooltaan liian massiivinen.
Re: Apuja mönkijän ostoon
Niin, mitäs vikaa niissä "kiinanihmeissä" taas olikaan?
Meidän 15v-junnu on ajellut oikein mielellään CFMoto CForcellaan (T3B) nyt viitisen kk. Eikä isukillakaan ole valittamista ollut tähän asti. Hinnan ja ylläpitokustannusten suhteen siis ja tykkään toki itsekin ajella sillä.
Pitkän version pidempi akseliväli tuo vakautta menoon. Siinä suhteessa koolla on jopa väliä, ei se massiiviselta tunnu ollenkaan silti. Kyytiin mahtuu kaveri helposti, koulukamat vielä takapaksiin. Lähtee kuin palmun alta aamupakkasella, ilman lämmityksiä!
Tähän astisen kokemuksen perusteella voin suositella oikein hyvin.

Meidän 15v-junnu on ajellut oikein mielellään CFMoto CForcellaan (T3B) nyt viitisen kk. Eikä isukillakaan ole valittamista ollut tähän asti. Hinnan ja ylläpitokustannusten suhteen siis ja tykkään toki itsekin ajella sillä.
Pitkän version pidempi akseliväli tuo vakautta menoon. Siinä suhteessa koolla on jopa väliä, ei se massiiviselta tunnu ollenkaan silti. Kyytiin mahtuu kaveri helposti, koulukamat vielä takapaksiin. Lähtee kuin palmun alta aamupakkasella, ilman lämmityksiä!
Tähän astisen kokemuksen perusteella voin suositella oikein hyvin.