traktori vaiko tieliikenne?
Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?
Niinhän siinä kävi että tämä epäselvyys T3B luokan osalta aiheuttaa aikalisän.
Tuo luokka olisi täydellinen omaan tarkoitukseeni mutta nyt kun asiasta ei oikein tietoa ole niin mönkijähankinta menee joksikin aika jäähylle. Kunhan selvyyttä saadaan lisää niin homma jatkuu.
Tuo luokka olisi täydellinen omaan tarkoitukseeni mutta nyt kun asiasta ei oikein tietoa ole niin mönkijähankinta menee joksikin aika jäähylle. Kunhan selvyyttä saadaan lisää niin homma jatkuu.
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?
Tämäkin harrastus,kuten muutkin.Lopahtaa jossain vaiheessa.
Pelkästään vakuutus kustannukset,puhuu "traktorin"Puolesta.
Ei huolta vuosikatsastuksista.Kulku puolta,no sen voi jokainen ihan
itse päättää.Tämä on kuitenkin aika erillainen ajettava kun auto.
Kaikilla pääsee hengestään,mutta muutaman kerran on käytäntö osoittanut.
Kuinka vaarallista on päästää "äkkipoika"tämän sarviin.
Joten jos vauhti on 80 ja yli,on aika moni mönkijä haastava ohjastettava,
ajoi asfaltti/hiekka tietä.Joten jos ajattelee lasten ja itsensa terveyttä,siinä on myös
yksi hyvä syy"traktorin"puolesta(lue:ei jää lapset orvoksi)
Pelkästään vakuutus kustannukset,puhuu "traktorin"Puolesta.
Ei huolta vuosikatsastuksista.Kulku puolta,no sen voi jokainen ihan
itse päättää.Tämä on kuitenkin aika erillainen ajettava kun auto.
Kaikilla pääsee hengestään,mutta muutaman kerran on käytäntö osoittanut.
Kuinka vaarallista on päästää "äkkipoika"tämän sarviin.
Joten jos vauhti on 80 ja yli,on aika moni mönkijä haastava ohjastettava,
ajoi asfaltti/hiekka tietä.Joten jos ajattelee lasten ja itsensa terveyttä,siinä on myös
yksi hyvä syy"traktorin"puolesta(lue:ei jää lapset orvoksi)

- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?
Jokainen joka ajaa maantiellä ja väittää että 40km/h tunnissa on ihan OK nopeus, valehtelee ainakin itselleen. Mä ajan polkupyörälläkin kovempaa.
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?
Onko joku kenties noin väittänyt?
-
- Noppeli
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28 Heinä 2017 15:16
- Mönkijä:: -
- Paikkakunta: Uusimaa & Pohjois-Karjala
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Osaako joku selittää vakuutusmaksujen logiikkaa: Jos traktorimönkijällä ajaetaan maaston lisäksi myös tiellä, miksi se alentaa vakuutusmaksuja? Kyllä se mulle passaa, mutta syy olisi kiva ymmärtää.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Nyt mennään hieman mutun tuntumaan, mutta käsittääkseni Maatalouslaitteita, kuten traktoreita, säädellään jotenkin valtion/ EU:n toimesta ja siis nimenomaan traktoreita. Toinen syy taitaa olla, että todellisuudessa tilastollisesti traktoreiden, siis kaikkien luokkien aiheuttamat onnettomuuden on aika vähäisiä lukumäärään nähden.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Rajoitetulla nopeudella lienee myös vaikutus ainakin onnettomuuksien vakavuuteen ja sitä myöten kuluihin.
-
- Noppeli
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28 Heinä 2017 15:16
- Mönkijä:: -
- Paikkakunta: Uusimaa & Pohjois-Karjala
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Roosa999:n logikka kuulostaa järkevältä. Mutuna olettaisin että traktorimönkijöiden onnettomuudet maastossa ovat samoja kuin pelkkien maastomönkijöiden, ja tiekolarit ovat pieni lisä siihen. Osa traktoreita tosin ei maastossa juuri käyne...
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Mietin pääni puhki, että tulisiko kumpi kun Rapu läks uudelle ostajalle, ja viimetalven palvellut polaris jätti jäljet mukavuudellaan. 60km-h:n polle riitti sutkoht hienosti "siirtymiin" mutta se 60 oli silti vähän niin ja näin. Okein, pärjäisin mut kyllä se vaikka 60km-h:n alueella on mukava ajaa se 63-4 ja ei ole rajoitin koko ajan hyppelemässä vastaan. Sattumalta löyty tonnisonni kana jonka hain, ja kyllähän se ainakin omaa elämää helpottaa kummasti.
Voi vaikka pätkän ajella 80km-h alueella (tai pidemmän jos on hiekkateitä;), vaikka mieluummin kuitenkin pienimmillä teillä ajelen. Onhan siinä katsastukset, yms mut pitäähän sen laite nyt kunnossa olla muutenkin, joten samapa se siellä käyttää. Toki myös vakuutusmaksut nostaa vuosikustannuksia, mut ei nekään nyt älyttömiä ole. Sanoisin että riippuu käytöstä.. Itse enemmän safarikuski, ja en käy upottelemassa, tai muutenkaan metikössä pahemmin ajele. Paitsi mettäautoteitä.
Voi vaikka pätkän ajella 80km-h alueella (tai pidemmän jos on hiekkateitä;), vaikka mieluummin kuitenkin pienimmillä teillä ajelen. Onhan siinä katsastukset, yms mut pitäähän sen laite nyt kunnossa olla muutenkin, joten samapa se siellä käyttää. Toki myös vakuutusmaksut nostaa vuosikustannuksia, mut ei nekään nyt älyttömiä ole. Sanoisin että riippuu käytöstä.. Itse enemmän safarikuski, ja en käy upottelemassa, tai muutenkaan metikössä pahemmin ajele. Paitsi mettäautoteitä.
Can Am 1000 Renegade Xxc Triple Black 2018. T3b (80km-h) ABS
Can Am 1000 XTP 2013 (TL)
Yamaha Raptor700 2008 (TL) / Polaris 570, 2017 raktori
Yamaha Raptor700 ,2007 (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
Can Am 1000 XTP 2013 (TL)
Yamaha Raptor700 2008 (TL) / Polaris 570, 2017 raktori
Yamaha Raptor700 ,2007 (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Nonni.
Tuli hommattua sit TGB Blade 600 efi+eps traktori ja keulalle Finman aura.
Tuli hommattua sit TGB Blade 600 efi+eps traktori ja keulalle Finman aura.
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Vinkkejä kaivataan. Eli oon hommaamassa pääsääntöisesti työmatkoja varten,(vaihtelee 3-15 km,riippuen kohteista) ja välillä n.30 km matkoja harvemmin. Mulla on pelkkä t kortti,ja mietin laitanko korottaa korttia mopoauto korttiin;että vois ajaa t3b mönkkäreitä;jotka kulkee sen 60km/h. Tiiän kyllä et koppi mallit saa kulkee sen 60 ja ois lämmin talvella.mieluiten en lähtis korottaa
Toki valinnan varaa ois enempi sillä kortilla. Mutta mulla ollu vain skootteri,ja kun testasin useita koppi malleja ja avomönkijää,niin tykkäsin enempi avolla ajaa. Ja onko noitasvomönkijän rajoituksia helppo purkaa?Toki näissä lienee omat: riskinsä.mrgreen: mutta pärjääkö nuo suht lyhyet matkat,vai onko hullun hommaa koittaa talvella avomönkijällä?
Toki riippuen keleistä ja pukeutumisasia.. auttaako yhtään tuulilasi mönkijään ja kahvanlämmittinet..? Ja kokemuksia kaivataan.. Entäs merkki.. kiinalaisia en halua ja vaihtoehdot mihin kortti riittäisi ois merkeistä can am,polaris;arctic cat,mitkä kiinnostaa eniten.onko noissa tyyppi. Vikoja,jos niin mitä? Ja mikä noista ois luotettavin,?iso kiitos kaikille vastanneille!


- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Pelkästään laitteen jälleenmyyntiarvo 60km/h kulkevalla on parempi, joten se jo puoltaa korttiluokan nostoa.
Talvella pärjää hyvin kun on kalvoasut, tuulilasi ja kahva+peukkulämppärit. Itse ajan neopreenisaappailla ja -20 on ihan jees.
Nopeusrajoittimien poisto on jokaisen oma riskivalinta. Yleensä nuorena pärjää sakkojen kanssa, mutta vakuutusyhtiö saattaa kymmenkertaistaa ainakin liikennevakuutuksen osan ja se yleensä perheessä lankeaakin vanhempien maksettavaksi. Tällöin alkaa ainakin sanallinen mielipiteiden vaihto nopeusrajoittimen ohittamisen mielekkyydestä.
Luottettavuus on monen summa. Ajotapa, huolto, laitteen rengastus ja muu varustus. Kaikki ajaa tehtävänsä ja itse lähtisin ajoneuvoa valikoimaan jälleenmyyjän ja huollon sijainnin perusteella, jos asuu maakunnassa.
Talvella pärjää hyvin kun on kalvoasut, tuulilasi ja kahva+peukkulämppärit. Itse ajan neopreenisaappailla ja -20 on ihan jees.
Nopeusrajoittimien poisto on jokaisen oma riskivalinta. Yleensä nuorena pärjää sakkojen kanssa, mutta vakuutusyhtiö saattaa kymmenkertaistaa ainakin liikennevakuutuksen osan ja se yleensä perheessä lankeaakin vanhempien maksettavaksi. Tällöin alkaa ainakin sanallinen mielipiteiden vaihto nopeusrajoittimen ohittamisen mielekkyydestä.
Luottettavuus on monen summa. Ajotapa, huolto, laitteen rengastus ja muu varustus. Kaikki ajaa tehtävänsä ja itse lähtisin ajoneuvoa valikoimaan jälleenmyyjän ja huollon sijainnin perusteella, jos asuu maakunnassa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Mönkijöiden myynti-ilmoituksissa on aika huonosti kerrottu ajoneuvoluokka. Onko niin, että raskaammat mönkijät voidaan rekisteröidä T-kortilla ajettaviksi? Vai mikä niissä on erona? Vai onko vain kyse siitä, minkälaisia tyyppihyväksyntöjä valmistaja on hakenut?
Uudet koppimönkijät on aika usein T1b, mutta onko tämä T1b aika uusi ajoneuvoluokka?
Saako näitä perinteisiä "sarvellisia" mönkijöitä T1b ajoneuvoluokkaan? Tai edes T1a.
Mikä on T2 ajoneuvoluokka, kun sellaisia en ole nähnyt myynnissä?
Uudet koppimönkijät on aika usein T1b, mutta onko tämä T1b aika uusi ajoneuvoluokka?
Saako näitä perinteisiä "sarvellisia" mönkijöitä T1b ajoneuvoluokkaan? Tai edes T1a.
Mikä on T2 ajoneuvoluokka, kun sellaisia en ole nähnyt myynnissä?
Re: traktori vaiko tieliikenne?
Jos kyseessä on maasto - tai tieliikennemallin raskas mönkijä, niin sitä ei saa käytännössä mitenkään vaihdettua traktoriksi, jollei ole valmistajalta tyyppihyväksyntää.
Tarkistin ja T-kortilla voi ajaa kaikkia muita paitsi T3b mönkijöitä Liikenneturvan mukaan. Eli T3b tarkoittaa näitä sarvellisia, jotka kulkevat 60 km/h.
T1b on vastaava koppimönkijöille kuin T3b. Suhteellisen uusia molemmat. Muistaakseni ensimmäiset tulivat 2017. T1a ja T3a luokkien ajoneuvoja eli näitä 40 km/h traktoreita on ollut jo ainakin vuodesta 2008.
Sarvimönkijän saaminen T1-luokkiin voi olla hyvin vaikeaa, kun ne eivät taida näitä vähimmäisvaatimuksia ylittää. Polariksen S-mallit Sportsmanista ja Scrambleristakin taitavat jäädä ainakin omassa osalta alle.
Vaatimusten perusteella T2-luokan traktorit tarkoittavat esimerkiksi näitä: http://www.ferrariagri.it/en/product/tr ... 5f2f7b23c7
Tarkistin ja T-kortilla voi ajaa kaikkia muita paitsi T3b mönkijöitä Liikenneturvan mukaan. Eli T3b tarkoittaa näitä sarvellisia, jotka kulkevat 60 km/h.
T1b on vastaava koppimönkijöille kuin T3b. Suhteellisen uusia molemmat. Muistaakseni ensimmäiset tulivat 2017. T1a ja T3a luokkien ajoneuvoja eli näitä 40 km/h traktoreita on ollut jo ainakin vuodesta 2008.
Sarvimönkijän saaminen T1-luokkiin voi olla hyvin vaikeaa, kun ne eivät taida näitä vähimmäisvaatimuksia ylittää. Polariksen S-mallit Sportsmanista ja Scrambleristakin taitavat jäädä ainakin omassa osalta alle.
https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#b492e726T1 -luokka
Pyörillä varustetut traktorit, joiden kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli on vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään 1,0 m.
Vaatimusten perusteella T2-luokan traktorit tarkoittavat esimerkiksi näitä: http://www.ferrariagri.it/en/product/tr ... 5f2f7b23c7
T2-luokka
Pyörillä varustetut traktorit, joiden pienin raideväli on alle 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään 1,0 m.