Polaris vai Can-am

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 19:13
Paikkakunta: Tammela

Re: Polaris vai Can-am

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Jos mönkijä tulee yrityskäyttöön; yritys omistaja, saa alv-vähennyksen seuraavassa alv-tilityksessä. Näin minulla. Tieliikennemalli ei tule kysymykseen (venetreileri) vaan pitää olla ainakin t3, kuten minulla on. Lumitöiden osalta (vieraat lumityöt) pitää olla t3, jotta saa ajella tiellä puskulevy kiinni. Monia muitakin syitä on t3:n hankintaan kuin vain merkki.
Avatar
iveco
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Joulu 2004 22:41
Mönkijä:: Sportsman

Re: Polaris vai Can-am

Viesti Kirjoittaja iveco »

Noista vaihtoehdoista ehdottomasti Can-Am.
XP 850 on todella miellyttävä laitos uutena tai uudenveroisena, huomattavasti sivistyneempi kuin vaikka Sportsman 800:nen, mutta silti laadullisesti jäljessä Canaa.
Oman kokemukseni mukaan XP:n tukivarsien puslat kuluvat ennenaikaisesti, ja jos tovi on ajettu väljillä puslilla niin enää ei selviä uudet vaihtamalla, sillä huonolaatuisesta materiaalista johtuen myös tukivarsien ja runkokiinnikkeiden reiät sekä kiinnityspultit ovat väljät, ja ainoa korjaus on sorvauttaa mittatilaustyönä uudet puslat ja hitsata runkoon uudet läpiviennit pulteille. Raidetangon päät, pallonivelet ja ohjausakseli kuluvat myös nopeasti, komponentit laadullisesti kiinalaisten tasolla.
Moottorinohjaus ja sähköt yleensäkin on myös herkkiä kaikelle, joten lievät käyntihäiriöt siellä täällä kierrosaluetta sekä satunnaiset vikavalot ovat ominaisuus, ei vika.
Polariksen neliveto on mainio kesällä ja sunnuntaiajelijalle, tarkka huollolle toimiakseen oikein ja kelvoton talvella. Etu- ja takarenkaiden nopeusero nelivedolla tekee hangessa ajamisen hankalaksi.
Canassa on omat puutteensa, mm. äänekäs voimansiirto ja pidempi etuylitys. Tuossa vuosimallissa jakopää ei enää ole ongelma.
Laatu ei tarkoita pelkästään sitä, että mikä kestää ja mikä ei, laadukkuus on kokonaisuus johon sisältyy kestävyyden lisäksi mm. ajotuntuma, käyttömukavuus ja jokin vaikeasti selitettävä juttu mikä vain panee laitteen tuntumaan hyvältä.
Mielestäni Can-Amissa tunne siitä että on saanut rahoilleen vastinetta on huomattavasti suurempi mitä Polariksessa.
Kassu
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Helmi 2009 11:02
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R XT-P -10
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Polaris vai Can-am

Viesti Kirjoittaja Kassu »

Nytpä ois cana varattu. Ens viikolla pihassa jos ei mieli muutu. Onko tuossa mahollista rajoittaa kaasukahvan liikettä? Ainakin nykyisessä 500:ssa sellainen on.
Avatar
iveco
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Joulu 2004 22:41
Mönkijä:: Sportsman

Re: Polaris vai Can-am

Viesti Kirjoittaja iveco »

Fiksu valinta. Toki jos on aikansa syöny appelsiineja niin olisi kiva väliin maistaa omenaakin, mutta ei kaikkia karikoita kannata omalla lompakolla koluta :D .
Sen verran masennusta, että bensanpaine kannattaisi mitata uudesta hankinnasta (bensapumpun tuottama paine ruiskulle). Oman kokemukseni mukaan on melko yleistä että EFI laitteissa polttoainepumppujen tuotto heikkenee ajan myötä ja se vaikuttaa suoraan tehoon ja moottorin toimintaan.
Polariksen isommat koneet (800, 850) rupeavat herkemmin oireileen vajaasta paineesta ja kuljettaja huomaa jotain olevan vialla, mutta Canan ecu sallii moottorin sinällään virheettömän toiminnan hyvinkin alhaisella paineella, ainoastaan tehoa on kateissa ja flekti käy useammin.
Juuri ostetuissa laitteissa ja etenkin tehokkaissa versioissa puuttuvia heppoja ei helposti huomaa ilman verrokkia.
Kassu
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Helmi 2009 11:02
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R XT-P -10
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Polaris vai Can-am

Viesti Kirjoittaja Kassu »

Ok, pitää tsekata samalla kun teen huollon. Tunteja tuossa on 220 ja huollot teetätetty merkkiliikkeessä. Ne ei siellä huollossa varmaankaan paineisiin kiinnitä huomiota?
Avatar
iveco
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Joulu 2004 22:41
Mönkijä:: Sportsman

Re: Polaris vai Can-am

Viesti Kirjoittaja iveco »

Tuskin kiinnittävät, jos ei vielä oireile eikä asiakas ole pyytänyt mittaamaan. Painetta ei voi lukea tietokoneelta vaan täytyy mitata ihan mittarilla linjasta. Ruisku taas ei osaa kompensoida vajaata painetta kun ei sitä tiedä, pitää vain suuttimia auki muiden parametrien ohjaamana tietyn ajan. Sama suuttimien aukioloaika mutta pienemmällä paineella = vähemmän täyttöä = kone laihalla.
Vastaa Viestiin