Traktorimönkijää valitsemassa
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Ja Cf moton 1500km on minusta hätävarjelun liioittelua. Toki edelleen riippuu ajoista..
Minulla on tullut 3500km sadassa tunnissa..
Minulla on tullut 3500km sadassa tunnissa..
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
CFmoto 800 huollot oli 250km 1000km seuraavat 1500km tai vuoden välein tiedä sit miten nuo tunneiksi muutettuna menee
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
artic cat
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Yamahassa taitaa olla huollot vuoden välein, jos ei tunnit täyty? En oo varma uusista.
Kyllä huolto ja varaosat pitäs olla lähellä, ei oo herkkua kärrätä mönkkäriä esim. 200km suuntaansa. Ne viat kun ei tahdo tulla aina kerralla kuntoon, vaan uuden käynnin pajalla vaatii.
Kyllä huolto ja varaosat pitäs olla lähellä, ei oo herkkua kärrätä mönkkäriä esim. 200km suuntaansa. Ne viat kun ei tahdo tulla aina kerralla kuntoon, vaan uuden käynnin pajalla vaatii.
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Kiitokset kommentoijille. Kyllä ne "kiinan kopiot" jää pois minun valinnoista ja täytyy tutkia vielä tuo Arctic Cat:n 18-mallit, kun huoltokin löytyy läheltä (samoin kun brp, polle ja yamaha). Ja jos ei muuta, niin laajentaa näiden kahden (A-C ja Yamaha) osalta isompiin, jos ei muuten löydy mieleistä?
-
- 4WD
- Viestit: 147
- Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Oliko Naukja2;lla tarkempaa tietoa mistä ajankohdasta lähtien can-amissa on alettu käyttää kiinanpojan johtosarjoja?
Itellä kun on vuosimallin 2014 cana joka on valmistettu käsittääkseni loppuvuodesta 2013 ja ainakaan tuossa minun yksilössä ei ole ollut sähköjen kanssa mitään ongelmia, tällä hetkellä noin 14000km ja 700 tuntia.
Itellä kun on vuosimallin 2014 cana joka on valmistettu käsittääkseni loppuvuodesta 2013 ja ainakaan tuossa minun yksilössä ei ole ollut sähköjen kanssa mitään ongelmia, tällä hetkellä noin 14000km ja 700 tuntia.
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Ei ollut tarkempaa puhetta vuosimallista. Myöhemmin kuitenkin, kuin polaris.
Omassa 2013 mallissa ainakin on made in china piuhat ja liittimet.
Omassa 2013 mallissa ainakin on made in china piuhat ja liittimet.
-
- 4WD
- Viestit: 147
- Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Ok, elikkä hyvällä tuurilla tuossa minun yksilössä saattais olla vielä ne vanhemmat ja ilmeisesti paremmat sähkösarjat.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Molemmilla hoituu hommat yhtähyvin.K.F.T kirjoitti:Kumpaa merkkiä kokeneemmat käyttäjät täällä suosittelee Yamaha 450 vai Can Am 450/570 kevyeen mökki ajoon ja satunnaiseen lumen auraukseen, molemmat uusia 2018 malleja? Itse olen tällä hetkellä Yamahan kannalla.
Jos käyttötarpeet on nuo mitä ylhäällä lueteltu, pärjäät kyllä ilman lukkoa mainiosti. Metsässäkin tuolla pääsee hyvinniin, on ketterä, ja hyvä variaattori on tuossa yamahassa.K.F.T kirjoitti:Tuota en huomannutkaan, että Yamahasta puuttuu lukko?
Mut sen verran oon ite kermaperse, jos valita saa niin tehostimella ottaisin

Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Saisikohan seuraavanlaisella pohjustuksella selvyyttä tai vääntöä aikaiseksi ja sitäkautta itselle lisädataa päätöksentekoon
.
Eli tuntuu se koko ajan lähenevän, että siirtyy kelkkailijasta mönkijämieheksi.
Eli moottorikelkka on ollut mökillä vuosikymmeniä saaristossa. Periaatteena on ollut se, että on hommattu laatumerkkinen uusi kelkka ja sillä on ajettu sitten lähes huoletta pitkään (pari kolkytävuotta). Homma on toiminut hyvin. Tulevaisuudessa kaluston päivitys on edessä. Vaan nykyisillä talvikeleillä kelkan käyttökilometrit ja päivät ovat jääneet erittäin alhaisiksi. Kuitenkin jonkinlainen ”yhteyskulkupeli” tarvitaan jääkaudellekin. Nykytalvien poikimien matalien käyttömäärien takia kalliin uuden kelkan hommaaminen ei ihan mahdottomasti houkuttele, kun ne kelit jolloin kelkka on ylivertainen mönkijään nähden, ovat olleet aika harvassa.
Jos tuo T3b ajokorttiuudistus toteutuu ja 60km/h mönkijää saa jossain vaiheessa ajaa autokortilla, niin tuo tekee mönkijärintaman vieläkin houkuttelevammaksi.
Ja sitten asiaan:
Mönkijä tulisi siis kelkan korvaajaksi + mahdollinen rengaspelin mahdollistama muu kelkkailua laajempi käyttö. Pääasiallisesti kelkka on ollut seuraavanlaisessa käytössä:
- Kulkeminen mantereelta mökille + tavaroiden kuljetus reessä
- Verkko- ja pilkkireissuilla liikkuminen jäällä
- Polttorangan pienimuotoinen kuljetus
- Satunnainen hiihtolatujen höyläys
- Minkinpyydysten tarkastuskierrokset
Yläolevassa hommassa koneen keskeisin ominaisuus merikäytössä on luotettavuus ja kyky kestää aikaa ja siihen liittyvää jonkinmoista ympäristörasitusta. Eli mitään varsinaista ultimaagisen suorityskyvyn ulosmittaamistahan tuo käyttö ei ole ollut.
Ja vihdoin varsinainen kysymys:
Jos liikutaan alle 10ke budjetilla, löytyykö uusista koneista parempaa vaihtoehtoa kuin Yamahan Kodiak 450 ja jos löytyy, niin miksi?

Eli tuntuu se koko ajan lähenevän, että siirtyy kelkkailijasta mönkijämieheksi.
Eli moottorikelkka on ollut mökillä vuosikymmeniä saaristossa. Periaatteena on ollut se, että on hommattu laatumerkkinen uusi kelkka ja sillä on ajettu sitten lähes huoletta pitkään (pari kolkytävuotta). Homma on toiminut hyvin. Tulevaisuudessa kaluston päivitys on edessä. Vaan nykyisillä talvikeleillä kelkan käyttökilometrit ja päivät ovat jääneet erittäin alhaisiksi. Kuitenkin jonkinlainen ”yhteyskulkupeli” tarvitaan jääkaudellekin. Nykytalvien poikimien matalien käyttömäärien takia kalliin uuden kelkan hommaaminen ei ihan mahdottomasti houkuttele, kun ne kelit jolloin kelkka on ylivertainen mönkijään nähden, ovat olleet aika harvassa.
Jos tuo T3b ajokorttiuudistus toteutuu ja 60km/h mönkijää saa jossain vaiheessa ajaa autokortilla, niin tuo tekee mönkijärintaman vieläkin houkuttelevammaksi.
Ja sitten asiaan:
Mönkijä tulisi siis kelkan korvaajaksi + mahdollinen rengaspelin mahdollistama muu kelkkailua laajempi käyttö. Pääasiallisesti kelkka on ollut seuraavanlaisessa käytössä:
- Kulkeminen mantereelta mökille + tavaroiden kuljetus reessä
- Verkko- ja pilkkireissuilla liikkuminen jäällä
- Polttorangan pienimuotoinen kuljetus
- Satunnainen hiihtolatujen höyläys
- Minkinpyydysten tarkastuskierrokset
Yläolevassa hommassa koneen keskeisin ominaisuus merikäytössä on luotettavuus ja kyky kestää aikaa ja siihen liittyvää jonkinmoista ympäristörasitusta. Eli mitään varsinaista ultimaagisen suorityskyvyn ulosmittaamistahan tuo käyttö ei ole ollut.
Ja vihdoin varsinainen kysymys:
Jos liikutaan alle 10ke budjetilla, löytyykö uusista koneista parempaa vaihtoehtoa kuin Yamahan Kodiak 450 ja jos löytyy, niin miksi?
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Kun luin "Lahtisen listaa" ajattelin jo jammua ennenkuin pääsin viimeiseen lauseeseen
. Varmasti laatupeli vaikka ei metrinkään kokemusta. Muita merkkejä yhtään väheksymättä, onhan tuo oma Polariskin ollut ihan kelpo peli jo seitsemän vuotta. Mutta minulta siis kannatusääni Yamahalle.
-KpHr-

-KpHr-
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Edellisen mielipiteeseen yhtyen. Yamaha.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Yamaha 450 on varmasti luotettava ja keveyskin on plussaa, mutta jos tarkoitus on ajella meren jäällä, jossa on välillä aika haastavat olosuhteet kulkemiselle (tuuli kasannut lunta, vettä jäällä yms.), niin 450 kuutionen saattaa olla vähän alitehoinen raskaisiin olosuhteisiin. Isommat renkaat ovat tarpeen ja riittävästi tehoa niiden pyörittämiseen. Yamahan 700 kodiak/grizzly olisi hyvä, mutta sen hinta pompsahtaa yli 10k€.
Alle 10k€ luokassa vaihtoehtoina olisivat sitten Polaris 570 ja Can Am Outlander 570 pro.
Alle 10k€ luokassa vaihtoehtoina olisivat sitten Polaris 570 ja Can Am Outlander 570 pro.
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
570 Canam kannattaa koeajaa myös. Samaa hintaluokkaa Yamahan kanssa, mutta joiltakin ominaisuuksiltaan parempi.
Mönkijän talvikäyttö on hieman rajallisempaa verrattuna kelkkaan. Ja jos ei ole lämmintä tallia sulatukseen, niin haasteita tulee. Toki telat lisää mahdollisuuksia ajaa talvella, esim. ladun teko. Vaan 450 koneessa ei taida riittää potku siihen.
Mönkijän talvikäyttö on hieman rajallisempaa verrattuna kelkkaan. Ja jos ei ole lämmintä tallia sulatukseen, niin haasteita tulee. Toki telat lisää mahdollisuuksia ajaa talvella, esim. ladun teko. Vaan 450 koneessa ei taida riittää potku siihen.
Re: Traktorimönkijää valitsemassa
Mitä jos...laajentaisi otantaa, pois ns. merkkikoneista? Vai mennäänkö sillä periaatteella että aina on ollut "mersu" niin muilla ei tee mitään