Mönkijän osto mielessä

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
Vastaa Viestiin
wannabe
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Loka 2013 20:39

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja wannabe »

Ensimmäisen mönkijän hankinta olisi haaveissa, vielä ollaan rahankeruu vaiheessa, mutta ajatus mahdollisesta merkistä on jo mielessä muotoutumassa. Kokeneemmilta nyt kaivattaisiin mielipiteitä Polariksen ns. classicmallien eroavaisuuksista moottorikoon suhteen. Eli onko moottorin koolla(400,500 vai 800) käytännössä merkitystä, jos pääasiallinen käyttötarkoitus olisi rankojen ajo metsästä ja lumien lykkiminen. Hupi mielessä tehokkaampi on tottakai hauskempi, mutta pohdiskelen nimen omaan ns. työkäytön kannalta. Kuvittelisin että mettäkärryn vetohommissa mönkijästä loppuu pito ennen kuin esim. 400 osalta voima, onko asia myös foorumilaisten mielestä näin? Tarjoaako isompi moottori jotain muuta etua, esim. pidempi huoltoväli tai käytännössä koettu kestävyys tms. ? hintaero erityisesti pienimmän ja isoimman moottorin kohdalla on ~1,5 kertainen, joten olisi hyvä saada kuulla kokemuksista kannattaako panostaa enemmän laitteen hankintaan.
zwäng
4WD
Viestit: 201
Liittynyt: 16 Helmi 2013 19:20
Mönkijä:: Sportsman 500 efi forest -12

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja zwäng »

Juu kyllä saa aika iso kärry olla tukkia täynnä ennen kuin voima loppuu. Taitaa tuo 500 efi olla alennuksessakin tällä hetkellä ja tinkaamalla saa varmasti 8000€ pintaan suoralla kaupalla (ja kaupan päällisiksi kiinan rautaa "1500€ arvosta") .
500 efillä pärjäät kyllä näin uskaltaisin väittää. Ainut asia mitä miettisin on haluatko sijoittaa ohjaustehostimeen vai et.
Polle_Verris

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja Polle_Verris »

wannabe kirjoitti:Ensimmäisen mönkijän hankinta olisi haaveissa, vielä ollaan rahankeruu vaiheessa, mutta ajatus mahdollisesta merkistä on jo mielessä muotoutumassa. Kokeneemmilta nyt kaivattaisiin mielipiteitä Polariksen ns. classicmallien eroavaisuuksista moottorikoon suhteen. Eli onko moottorin koolla(400,500 vai 800) käytännössä merkitystä, jos pääasiallinen käyttötarkoitus olisi rankojen ajo metsästä ja lumien lykkiminen. Hupi mielessä tehokkaampi on tottakai hauskempi, mutta pohdiskelen nimen omaan ns. työkäytön kannalta. Kuvittelisin että mettäkärryn vetohommissa mönkijästä loppuu pito ennen kuin esim. 400 osalta voima, onko asia myös foorumilaisten mielestä näin? Tarjoaako isompi moottori jotain muuta etua, esim. pidempi huoltoväli tai käytännössä koettu kestävyys tms. ? hintaero erityisesti pienimmän ja isoimman moottorin kohdalla on ~1,5 kertainen, joten olisi hyvä saada kuulla kokemuksista kannattaako panostaa enemmän laitteen hankintaan.
Tuosta 400 (käytönnössä 455cc) eikä sen välityksistä ole kokemusta. Omat kokemukset 500 EFI:stä joka omasta mielestäni riittää vallan mainiosti tukkikärryn vetoon. Satakunta mottia on tullut ajettua eikä tehoja ole oikeastaan osannut kaivata lisää perustuen siihen että lyhyellä puolella pollen lyhyt on oikeasti sopivasti välitetty vetohommiin. Eihän näissä tehoa koskaan tietenkään liikaa ole ja etenkin hupiajelussa isolla puolella isolohko on aina isolohko mutta jos pysytään työkäytössä niin se on ainakin omaan käyttöön riittänyt. Tietysti jos lompsassa riittää pelivaraa niin onhan se isompi aina parempi. Huoltoväleissä ei käsittääkseni ole eroja eikä niissä kannata alkaa säästämään. Ainakin tästä 500 koneesta olen kuullut pääsääntöisesti positiivisiä kommentteja kestävyyden suhteen koska on alunperin FUJIn tekele. Muut ovat ilmeisesti sitten Polariksen omaa tuotantoa. Itse olen vasta sisäänajo vaiheessa (320h) joten on vähän hankala mennä sanomaan kestävyydestä mitään. Palataan sitten asiaan kun päästään tonnikerhoon :D
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja jermu »

Ei kait tukkikärryn vedossa tehot lopu, enempi kiinni välityksestä... Enempi työkäytön kannalta kattosin esim laturin tehoa jos meinaa vinssiä paljon käytellä... En tiiä onko pollessa sama laturi kaikissa canoissa ainakin uudemmissa on isompi laturi.

Ainua minkä sitte muistaa on ettei ahnehi liian isoja/painavia renkaita pienempään koneeseen.

Sitte hupikäytössä isolohko puoltaa paikkansa... tokikin miksei ne voi olla samassa laitteessa...
astalo
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 05 Loka 2011 19:23
Mönkijä:: -11 sporttimanne 400 h.o
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja astalo »

tuossa nelisatkussa ainakin vakiorenkailla loppuu pito kauan ennen kuin voima koneesta. Hidas puoli on riittävän hidas, huiput n. 40 km/h.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Kannattaa muistaa että tuo pollen 800 classic ei oo mikään kaksinen kapine. Huipputehoa 50-54hv mallista riippuen (Bossissa on 50hv versio), melko janoinen ja tuottaa lämpöä niin perkeleesti.. Jos pienemmällä pärjää niin ei kannata karsastaa noita 455cc ja 500cc kapineita.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
wannabe
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Loka 2013 20:39

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja wannabe »

Kiitos vastauksista. Kommenttien perusteella johtopäätökseni on että ei kannata sijoittaa 800:een vaan 500:nen voisi olla kompromissi Polariksen vehkeistä. Töistä kotia kulkiessa poikkesin uteliaisuuttani tarkastelemassa TGB -merkkisiä mönkijöitä. Hintojen puolesta traktori mallit houkuttelevia, mutta onko laatu samaa tasoa kuin esim. Polariksella. Mikään kiinan ihme kuitenkaan ei liene kyseessä? Olisiko TGB mönkkäreistä mainittuun työkäyttöön eli mettäkärryn vetoon? Huoltovälit vaikutti hieman lyhyiltä(200km,1000km, 2000km, 4000km....), mutta onko Polariksella sen ihmeellisemmät?
verris
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 13 Heinä 2006 10:42
Mönkijä:: AC 500
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja verris »

Ei oo kokemusperäistä tietoa TGB:stä taikka muista näistä ns. ei merkkivehkeistä joten on vähän vaikea tehdä vertailua muuta kuin hinnan perusteella. Jos hintaero on vain noin tonnin luokkaa verrattuna esim. pollen traktoriin niin eiköhän se tule takaisin viimeistään vaihtotilanteessa puhumattakaan siitä mitä varaosien saatavuus/yleisyys on sitten käytännössä. Mielestäni hintaetu on kaventunut aika pieneksi varsinkin viimeisien vuosien aikana.
Helpointa lienee työkäytössä olevassa vehkeessä puhua tunneista kuin kilometreistä. Omassa kömpijässä 320h/2700km eli keskivauhti ei päätä huimaa. .Polariksen tapauksessa huoltovälit lienevät vielä sisäänajossa 25h, 50h ja sitten 100h välein taikka kerran vuoteen riippuen kumpi ensin tulee eteen.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kyllä se TGB ( Taiwan Golden Bee) sinne Kiinan suuntaan viittaa, mutta käsittääkseni laatu ollut hyväksyttävällä tasolla. Taiwan on Kiinan provinssi tai toisinpäin. Riippuu tulkitsijasta...

http://www.tgb.com.tw/
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Eikös tgb:kin ole "merkkivehje" siinä missä muutkin :?: Parin vuoden takuu, maxxis big hornit vakiona ja eikös traktoriin saa jo tehostintakin toisin kuin polariksen 500 kuutioiseen museomalliin. :roll:
Avatar
Kaarna
3WD
Viestit: 73
Liittynyt: 08 Joulu 2013 19:47
Mönkijä:: CF-Moto 500A

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja Kaarna »

Terve!
Olisi tässä suunnitelmissa ostaa ensikesäksi mökille mönkkäri, jonka pääasiallinen tarkoitus olisi huviajelu (pyörittelyä,rälläystä ja pientä peltoajelua).
Eli laite tulisi hauskanpitoon hiekkateille, mutta olisi hyvä jos sillä saisi tehtyä pieniä puukuorman siirtoja peräkärryllä eli peräkoukun kiinnitys bolt on sarjalla tai omalla virityksellä olisi iso plussa.
Myös pakki on ehdoton.

Olenkin tässä katsellut käytettyjä mönkijöitä ja tuollainen Yamaha Raptor 660 vaikuttaisi oikein pätevältä.
Minkälaisia mielipiteitä teillä olisi noista Raptoreista tai mitä merkkiä voisitte suositella?
Hinta kattona olisi 3000euroa ja mönkijän pitäisi olla laatumerkkiä.
Millaiset huoltovälit noissa crossimönkijöissä on?
Täytyykö jatkuvasti olla konetta purkamassa vai pärjääkö perushuolloilla (öljyt + muut nesteet)?
Antsu60
4WD
Viestit: 228
Liittynyt: 12 Maalis 2011 18:37

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Miksi kiinan ihme ei kelpaa. Sillä pääsee vaikka kuuhun. :biggrin:
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/20131214 ... 6_ul.shtml
tonzka
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Touko 2012 10:46
Paikkakunta: saari

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja tonzka »

http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1624654 tietääkö kukaan tämän laitteen historiaa? ja sitten toinen kysymys, onko can am renegade 800x -2008 mallissa ohjaustehostajaa.
-Team Kultapossut
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

Ei oo kanassa tehostinta jos ei ole erikseen asennettu.

http://www.canampartshouse.com/oemparts ... c/steering
tonzka
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Touko 2012 10:46
Paikkakunta: saari

Re: Mönkijän osto mielessä

Viesti Kirjoittaja tonzka »

http://www.nettimoto.com/can-am/renegade/1615592 tietääkö kukaan tämän laitteen historiaa? vähän arveluttaa nuo tunnit
-Team Kultapossut
Vastaa Viestiin