traktori vaiko tieliikenne?

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
Vastaa Viestiin
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: traktori vaiko tieliikenne?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Mönkijän vuosimallilla on myös yllättävän suuri vaikutus vakuutushintoihin :roll:
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: traktori vaiko tieliikenne?

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Just tänään pätkähti postissa ens vuoden vakuutusmaksut ja kaikenmaaliman kaskoineen ym jäi maksettavaa pyöreet 124€ :shock:
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: traktori vaiko tieliikenne?

Viesti Kirjoittaja keulii »

Zkeba kirjoitti:Kyllä minullakin on kaikki keskitetty samaan paikkaan ja tarjouksia pyytänyt mutta mistään en alle 300e ole saanu 650cc koneeseen edes sitä pelkkää liikennevakuutusta. Sano nyt edes että missä yhtiössä.

Turvasta pitäs lähtiä 200-300€ väliin liikennevakuutus.
Tiku
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Huhti 2016 08:36

TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Tiku »

Tulipa rekattua tänne foorumille kun olen sen ensin kahlannut läpi miltei kokonaan.

Ensimmäinen mönkijä on hakusessa ja mieli on jo lukittunut yhteen malliin (can am 570 max t3 pro). Uutta olen katselemassa sillä en oikein ymmärrä käytettyjen hinnoittelua, hinnat tuppaavat olevan aika korkeita ja uudessahan on aina takuu mukana. Can am:illlä jopa sen pidennyksen saisi mukaan.

Rehellisesti sanottuna en tarvitsisi mönkijää mutta haluan sellaisen. Käyttönä tulee olemaan mökillä pienimuotoiset lumityöt, muut mökkityöt (ehkä puunhaku) sekä huviajelu soratiellä ja metsässä. Lisäksi ajattelin siirrellä mönkijää kärryllä Espooseen ja ajella lasten kanssa lähiteillä venerantaan ja takaisin (asfaltoitu kaupunkiympäristö), sekä kärryllä vetäen jonnekin radalle ajamaan jos ja kun aikaa riittää.

Omassa päässäni olen päätynyt traktoriin järkisyistä sillä en usko että TL- versio 20,5 hv:n teholla tarjoaa mitään mullistavaa ajokokemusta, toisaalta olisihan se mukava mennä yli 40 kmh tiellä ettei Audit ja Bemarit ole kokoajan ajamassa yli.
Can am:iin olen päätynyt muotoilun, maineen, kaksipaikkaisuuden ja avainjärjestelmän takia.

Traktori olisi muuten täydellinen valinta mutta tuo nopeusrajoitus kaupunkiympäristössä tökkii mielessä, toisaalta mökkikäytössä ja satunaisessa ratakäytössä tuo ei liiemmin haitanne. Nopeusrajoitukset ajatellulla liikkumisalueella kaupungissa ovat 40- 60… T3B luokkaan muutoskatsastuksesta kyselin Trafilta ja vastaus oli että mahdollista mutta tyyppihyväksyntä tarvitaan (tuskin on ihan heti tulossa moisia malleja).

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia joilla mönkijä on samanlaisessa käytössä, miten kaupunki/lähiöajelut toimivat ja oletko katunut traktorin hankintaa vastaavaan käyttöön?
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Sellaista peliä ei valitettavasti olekaan, jolla nuo kaikki käyttötarkoitukset hoituisi ongelmitta. Hommaa traktori ja säästyneellä autoverolla vaikka joku takapotkukrossimönkkäri, jolla ajelet tieajot? Toki harvempi l7 laite taitaa olla normaalikäytössä rajoitettu. Rajoittimet ruuvataan paikoilleen sitten leimalle mentäessä. Traktorinkin saa tarvittaessa kulkemaan kovempaan. Laittomia toki molemmat tavat.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Ja JOS joku nyt rikkoisi lakia niin poliisi sedän on huomattavasti vaikeampi tien päällä todeta tl vehkeen tehojen ylitystä, kuin t3 vehkeen nopeutta. Ja käsittääkseni sanktio myös t3 nopeuden räpelöimisestä on aika kova (autovero?).
Mip
6WD
Viestit: 353
Liittynyt: 27 Huhti 2012 21:15
Mönkijä:: Polle
Paikkakunta: Hamina

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Mip »

Jos pitää säännöllisesti ajaa isommassa kaupungissa yli 40kmh niin sitten tieliikennemönkkäri.

Jos ajelet kaupungit siirtymisinä mönkimis paikoille niin sitten traktori. Metsässä rajoitin pois päältä. Sanoisin että tällöin toteutuu lain henki vaikka itse lain vastaista se rajoittimen pois ottaminen onkin.

Jos muksuja on kyydissä missä tahansa niin 40kmh pitäisi riittää. Vaikka noi mönkkärit ovat kehittyneet ajo-ominaisuuksiltaan viime vuosina huimasti niin äkkitilanteissa-äkkikäännöksissä ne on täys pas.... mun mielestä.

Tieliikennemönkkärillä saa vetää todella pieniä kuormia suhteessa traktorimönkkäriin. Jos haluaa lain kirjainta noudattaa niin kuormien vetämiseen ei tieliikennemönkkäri sovellu.
Itse olen vetänyt tieliikennemönkkärillä 150cm lavaleveän kärryn lautakuormassa poliisiratsian läpi. Pitkään katsoivat mutta eivät pysäyttäneet. Taisivat olla shokissa.. :D
Haminan seudun Mönkijät ry
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

En kyllä näe järkeä maksaa laitteesta autoveroa. Mun mielestä tommonen maastomönkijä traktorikilvillä ja 40kmh rajoituksella kulkee aivan riittävän kovaa. Ei sillä kiikkerällä apinakiikulla oikein uskalla ainakaan metsätiellä kovempaa ajellakaan.
Kannattaa miettiä myös jälleenmyyntiarvoa, joku tuolla toisaalla kertoili että TL-pelistä hyvittävät maastomallin hyvityksen (ainakin yhdessä liikkeessä ;) ). Eli autovero menee tavallaan "asiakkaan kukkarosta". Valkokilpisten (eli TL-pelien) markkinat ovat häviävän pienet ja vakuutusmaksut voivat yllättää.

Tuossa joku jo ehdottikin että kaksi laitetta, saa todennäköisesti samaan hintaan kuin sen yhden (uuden) TL-pelin.
Avatar
ceebbari
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Syys 2012 06:58
Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
Paikkakunta: Porvoo

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

TL-peli on ainoa oikea tuohon käyttöön. Ei kukaan jaksa / uskalla ajella 40km/h pk-seudun liikenteessä, koska olet pelkkä pujottelukeppi siellä seassa. Jopa lasten turvallisuuden takia pitää olla tehoa/nopeutta varastossa niiden oho tilanteiden varalta.
Tuo maastomallin hyvitys oli ainoastaan Bike Worldin huijaus yritys, jotta olisivat saaneet pelin ilmaiseksi myyntiin. Esim. Yamaha center ei nikotellyt hyvityksessä yhtään. Liikkeiden välimatka alle 1km :-X
Täälläkin aina jeesustellaan siitä että tuo 40km/h riittää missä vain, ja kuitenkin 90% liikenteessä olevista keltakilpisistä kulkee ja ajaa yli sen!
Tuollainen rajoitettu TL-vehje pysyy hyvin normaali liikenteen mukana jopa 100km/h asti.
Lisäksi taitaa olla harvassa 2-paikkaiset traktorit, mikäli oikein muistan....
Sitten kannattaa lukea tuolta 570 t3 ketjusta kuinka paljon omistajat niistä tykkäävät :lol:
Dejavu
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 14 Tammi 2008 16:51
Mönkijä:: Can am 570 pro T3

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Dejavu »

^ Minä tykkään omasta 570 t3 canamista oikein paljon. Vaihteet toimii eikä ole ollut muutenkaan mitään ongelmia.
Eli erittäin tyytyväinen olen hankintaani.
Tiku
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Huhti 2016 08:36

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Tiku »

Täällähän on innokasta porukkaa, kiitokset kaikille vastauksista tähän mennessä. 570 ketjut olen kahlannut läpi ja vähän sekavilla fiiliksillä sen suhteen.. Maanantaikappaleita vai jotain muuta vakavampaa?

Tieliikennepeli avaisi mahdollisuuden ajaa vaikka töihin länsiväylää pitkin tumma puku päällä :D Mahtaako joku tietää miten Can amin TL malleissa on tuo teho rajoitettu, sähköisesti vai joku muu mekanismi?

Kun olisi välimuto TL ja traktorin välillä.. Vaikka se t3b. Silloin valinta olisi helpompi.
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 18:13
Paikkakunta: Tammela

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Kohtuullisen monta vuotta olen t3-vehkeellä ajellut. Kyllä esim nykyinen 570 ace, sillä pääsee aivan riittävällä nopeudella, lisäpointti laillinen peräkärrykuorma, halvat vakuutukset ja ei katsastuksia.
Tämä 570 ace on todellakin mieleiseni kulkine, hyvä polttoainetalous, ajettavuus, mahdollisuus kohtuulliseen lailliseen vetokuormaan, valmis peli ilman erityisiä "tuunauksia". T3 on minun mielestäni oikea ratkaisu sekä taajamaliikenteeseen, että maaseudulle.
Mönkijä on siksi heppoinen ajopeli, että ainakin minua; useiden vuosien kokemuksella, hirvittäisi joku 80kmh. Mönkijä on työkalu, lyhyiden etäisyyksien liikkumisväline(alle 20km), maastokelpoinen työjuhta ja siinäpä tärkeimmät.
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Voisin minäkin Yamahaa haukkua mutten viitsi.
Aikamoisia ratkaisuja T3:ssa joita ei voi ymmärtää. TL:stä ei kokemuksia.
Can Amiin olen "ihan tyytyväinen" minäkin vaikka Yamahamies ceebbari kovasti nauraakin. ;) Rajoitin T3:ssa on helppo ohittaa mutta tässä iässä on kertynyt itsesuojeluvaistoa sen verran etten tosiaan tarvitse tai oikeastaan edes uskalla ajaa yli traktorinopeuksia. Entäs jos joku tulee yllättäen eteen? Ainoat vaihtoehdot on törmätä tai kipata laite nurin väistöyrityksellä kovasta nopeudesta.

Radalla sitten eri asia siihen tarkoitetuilla vehkeillä.
Ei näihin häkkyräkiikkuihin nopeat nopeudet kuulu. Mun mielestä.
Tiku
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Huhti 2016 08:36

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Tiku »

Huippunopeuksista ei ole niin väliä vaan juurikin tuo nopeusalue 40-60 olisi tarpeen lähiöpyörittelyssä. Mikäli rajoitus on 40 ja ajat sitä mönkijällä niin voin jo valmiiksi kuvitella sen audi jonon joka paahtaa ohi vaikka vastaantulijoita olisikin.

Jos leikitään hetki TL-malli ajatuksella niin mitä mieltä tällaisesta paketista: http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1990183

Hinta vaan vaikuttaa jokseenkin korkealta?
jykke75
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 14 Loka 2010 06:41

Re: TL vs. traktori sekakäyttöön?

Viesti Kirjoittaja jykke75 »

Tuon XT-P:n teknisiä tietoja kannattaa katsoa BRP:n sivuilta: http://www.brp.fi/off-road/atv/outlande ... -xt-p.html.
Kovin suuria muutoksia ei vuosimallista 2013 ole tapahtunut, esimerkiksi väri on vähän erilainen ja 2016 mallissa on 7 hevosvoimaa enemmän.
Suurin ajettavuuteen vaikuttava ero muihin malleihin verrattuna on pikasäädöillä varustetut ja huollettavat lisäsäiliölliset kaasuiskarit, sekä suurempi jousien esijännityksen säätövara. Yksipaikkaisiin lyhyemmän akselivälin malleihin verrattuna tuo Max malli on paljon rauhallisempi ajettava, mutta siihenhän taitaisit olla päätymässä joka tapauksessa.
Varusteista tieliikennekäyttöön suosittelen juuri noita tuulilasia, lämpökahvoja ja tavaraboksia esim. kypärää varten.
Muihin merkkeihin en osaa vertailla kun olen oman mönkimisharrastuksen aikana omistanut pelkästään yhtä merkkiä.

Hinta voi ehkä vaikuttaa kovalta, mutta uuden vastaavan tieliikennemallin hinta näyttää olevan 20003 euroa + varusteet päälle.
Vastaa Viestiin