Mitä pitää ottaa huomioon käytettyä ostaessa?

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Mitä pitää ottaa huomioon käytettyä ostaessa?

Viesti Kirjoittaja ahvena »

^Aika karuja kuvia.

Vähän itsellä aina alkaa hälytyskellot soida jos on mikä tahansa kone myynnissä lauseella "koneremontti juuri tehty". Eiköhän tuossa ole niin tehty, että lyödään siten kasaan mahdollisimman halvalla kunhan vain vähän aikaa pelaa kun myyntiin se menee kuitenkin.

Eikä se remontin tehnyt liike voi tietenkään sanoa, että "sen verta vaan korjattiin jotta käyntiin lähtee". Useimmiten tuskin kuitenkaan joutuu moisiin kyselyihin vastaamaan.

Tosin ei itsellä ole kovin kovaa luottoa myöskään pienkonehuoltoihin. Itsellä oli kerran crossipyörä moisessa. Muuten meni suht ok, paitsi että sivukopissa oli eri mittaiset pultit sekoitettu ja väännetty ylipitkiä väkisin sellaisiin reikiin joissa on pohja. Murtuneet palat oli sitten vaihteiston seassa. Kunnostettua pyttyä (2t) ei oltu viimeistelty yhtään ja äkkiähän uusi mäntä taas narahti. Toimittamiani osia oli välillä hukassa pitkään ja koko remontissa meni puolisen vuotta. Ei enää ikinä..

Samaa autohuolloissa. Joskus erehdyin auton käyttämään etujousien vaihdossa. Pyöräkoteloissa oli vissiin jollain lekalla nuijittu (MB, ikävät ne jouset on vaihtaa..). Lusmuja paljaalla pellillä, ei yhtään edes siistitty jälkiä. Pyytämääni suuntausraporttia en saanut koskaan muuta kun että "on se kohdallaan". Äkkiä olisi ruoste noihin lusmuihinkin ottanut. Velipojalla oli auto alustan osien vaihdossa. Vaihtoivat kolme tukivartta ja loppulasku jotain 900 e. Sitä eivät kyllä vaihtaneet missä se noin 4 mm välys ja narina oli. Itse kuitenkin tuon välyksen totesin ja velipojalle montulla näytin, että pyydä tuo vaihtamaan.. Jos jonkun homman teetän, niin yritän etsiä hyvän huollon, en halvinta tai lähintä. Siltikään ei aina onnistu kun on monasti vähän värikästä väkeä töissä ja tulos riippuu siitä kuka sattuu homman tekemään. Siksi mieluiten teen itse, löytyypähän syyllinen helposti. Aina ei vaan ehdi. Onneksi nykyään on jo jokunen luottopaikka missä on kavereita töissä.

Työkaveri suunnitteli auton vaihtoa noin vuosi sitten ja käytti vanhan liikkeessä ruosteiden siistimisessä. Olivat kysyneet tehdäänkö hyvin vai myyntifiksi. Otti myyntifiksin. No ei sitten autoa vaihtanutkaan ja nyt kiroilee kun taas kukkii samoista paikoista. Ei niitä liikkeidenkään vaihtoautoja fiksailla yhtään sen enempi kun mitä pakko on ja mahdollisimman halvalla.

Siksi mielestäni ei tuo "liikkeessä huollettu" kerro oikein mitään. Tainno kai se kertoo, että on edes öljyt vaihdettu. Noissa hommissa on sentään hyvä kate.. Enempi luottaisin myyjään joka on koneesta perillä, vaikka sitten ei yhtään huoltoa olisi liikkeessä tehtykään. Viimeisin auto-ostos oli merkkikerhoon kuuluvalta. Mukava oli tehdä jarruremonttia kun pultit oli lutrattu kupariin edellisellä kerralla jne. Missään liikkeessä eivät noita paljoa rasvaile kun ehkä se auto ei enää ikinä tule takaisin, tai jos tulee, niin asiakas maksaa kun juuttuneita pultteja tapellaan irti.. Jos liike on käyttänyt vaikka katsastuksessa niin sekään ei kerro oikein mitään. Välillä nähnyt tapauksia missä esimerkiksi tullilasi halki tai alusta kolisee miljoonaa ja niin on leimasta mennyt läpi. Bisnestä se konttorikin tekee ja jos alkavat hylätä, niin liike vie toimintansa muualle.

Arpapeliä käytetyn ostaminen aina on. Jos ei itsestä ole varma, niin asiansa osaava kaveri olisi aika hyvä apu vaikka sitten vähän vaivanpalkkaa maksaisi. Vielä kun olisi mukana vähän työkaluja ja vaikka puristuspainemittari. Sopii myyjän kanssa vaikka että vaihtaa öljyt. Jos on hyvä ja kaupat tulee, niin mitään ei menetä. Jos on huono, niin hävisi öljykannun hinnan eikä lyönyt käsiään paskaan. Laskee vanhat kahvifiltterin läpi, niin äkkiä paljastuu metallihilu. Jos katsomaan mennessä kone on valmiiksi lämmin, niin silloin on syytä myös epäillä jotain..

Tosin kun oman Catin ostin, niin oli liki 30 pakkasta eikä kone lähtenyt edes käyntiin. Tosin muut seikat vaikutti hyviltä, niin uskalsi tuon tempun tehdä.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Mitä pitää ottaa huomioon käytettyä ostaessa?

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Täyttä asiaa haastelet!

Tiesin kyllä riskin kun laakeririkko ollu koneessa. Pohdin asiaa siltä kantilta, että epärehellinen myyjä ei olisi kertonut laakeririkosta mitään. Ehkä onnistuneen kusetuksen salaisuus onkin siinä, että kerrotaan osatotuuksia että näytetään rehellisiltä. Toisekseen myyjän taustat (ammatti ym) puhuivat rehellisyyden puolesta ainakin omasta mielestäni, mutta se näyttää olleen täyttä illuusiota.

Perustelut mönkijän myynnille oli, että ei voinut työtehtävien takia odotella remontin valmistumista vaan oli joutunut ostamaan uuden laitteen ja Katti jäi sen takia tarpeettomaksi. Nyt jälkeenpäin ajatellen ei kovinkaan uskottava tarina, koska rempassa lieneen mennyt korkeintaan yksi päivä. Jos joku on Joutsenosta tai siitä lähiseudulta ostamassa käytettyä Can Amia, niin kehoitan äärimmäiseen varovaisuuteen kaupanteossa! Jos tuollaiset kaupat tulee ajankohtaiseksi niin voi laitella minulle YV:tä ja varmistaa onko sama myyjä kuin minun tapauksessani.

Oli kaupantekovaiheessa kyllä puntit melko 50/50 että ostanko vai en. Koska myyntihinta oli hieman alakanttiin muihin samanikäisiin verrattuna, laskeskelin että on varaa pientä remonttia tehdä, varsinkin kun omalle työlle en mitään hintaa laske ja pystyn itse ainakin jotkut metalliosat korjaamaan/valmistamaan. Se kuitenkin tuli täysin yllätyksenä, miten hutiloimalla moottori voidaan kasata eikä edes vaivauduta vaihtamaan rikkoontuneita tiivissteitä vaan turataan ne vain suuren silikonimäärän kanssa kasaan.

Eniten ihmetyttää remontin tehneet liikkeen toiminta. Lienee ollu jotain kaveruussiteitä tms. myyjän kanssa kun oli varaa puhua ihan puutaheinää. Ihmettelen miten yksityisyrittäjällä on varaa moiseen koska tieto leviää ja maine kärsii. Kaveri kertoin muutama päivä sitten koeajaneensa yhtä moottoripyörää johon oli samassa liikkeessä tehty kansiremontti. Oli kuulemma melkoista rallatusta kuulunut.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Mitä pitää ottaa huomioon käytettyä ostaessa?

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Kyllähän noita aika hurjilla keinoilla kasataan.

Itselle tuli taannoin vaihtokaupassa yksi auton moottori: "juuri täysin remontoitu". No siinä oli ajamattomat virinokat kiinni ja noiden arvon mukaan hinnan koneelle laskin. Purkuun ja sisältä löytyi mm. kerrostalojen asuntojen nimikylteissä olevia muovikirjaimia :shock: Silikonia "riittävästi", kampura alikoossa ja vakiolaakereilla niputettu, venttiilit painuneet seeteihin ihan miljoonan syvälle. Ei muuta kun kiinni vaan ja startaten :roll:

Ex-kollegan A8 V8 rinkelikeula meni lunariin jakopääremontin seurauksena. Esimmäisellä yrityksellä jako sekaisin ja toisesta kannesta tuli sienimetsä. Tuon laittoivat, mutta toinen yritys ei päättynyt sen paremmin. Tässä vaiheessa vakuutusyhtiö lunasti auton. Kyseessä ihan valtakunnalliseen ketjuun kuuluva korjaamo. Oli sentään vakuutukset kunnossa vaikka takkiin tuossa tietty tuli silti.

Kerran kävin yhdellä pienellä autokorjaamolla muissa merkeissä niin siellä asentaja hitsaili migillä valurautaista moottorin lohkoa. Oli mennyt öljypumpun asennus jotenkin pieleen ja korva lohjennut lohkosta. Hitsaili sitä sitten takaisin ja pinnapulttia siihen linnunkakkakasaan :shock: Onnea vaan auton omistajalle.. Ei sikäli etteikö moista voisi vielä korjata, vaan käytetty tapa oli aika kaukana oikeasta kun öljynsekaisen moskan sekaan röpötetään migillä.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Mitä pitää ottaa huomioon käytettyä ostaessa?

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Öljypumpumppukin oli saanut siipeensä. Tuo sain koneistettua kuntoon. Onneksi rattaan välykset oli vielä hyväksyttävät (0,08 mm). Samalla kun sorvaili tasot puhtaaksi pienensin päittäisvälystä ja nyt se on 0,04 mm. Vaikka nuo urat näyttää pahoilta, ne lähti pesästä 0,1 mm lastulla pois ja pyörivät osat puhdistuivat kun otti 0,05 mm pinnasta.

Kuva
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Mitä pitää ottaa huomioon käytettyä ostaessa?

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Tänään taas uusia ylläreitä koneessa. Irrotin magneeton ja näkymä oli lähes sitä mitä odotin. Samalla huomasin myös että lohkoa on paikattu oljyropun vierestä jollain kemiallisella metallilla tms. Ilmeisesti tuo on ajettu kivelle ja sen seurauksena koneremontti tehty keskellä metsää 2,5 promillen kännissä. Siltä ainakin vaikuttaa kun katsoo miltä kampiakselin pää ja magneeton kartiopinta näyttää. Niitä on nähtävästi mätetty isolla lekalla ja hutilyönti on osunut kartion alkupäähän tyssäten sen. Eipä muuten ollu magneetto kovin tiukassa irrotella! Koneen historia alkaa vähitellen selvitä..

Ensin on ilmeisesti jouduttu moottori aukaisemaan että on saatu lohko paikattua. Siinä touhussa on ollut "vanha viisaus" käytössä: iso vika - iso leka. Koneen purkutouhussa on siis hajotettu osittain kampiakselin päässä oleva kierre ja kartio. Samalla on saatettu vaurioittaa myös kampiakselin laakeria. No lohko paikattu ja kone kasaan välittämättä siitä ettei magneetto enää istu kunnolla kartioon vaan jää vinoon, jolloin staattori ottaa kosketuksen roottorin magneettien suojana olevaan peltiin (eipä tuosta magneeton vinossa olemisesta liene välittänyt myöskään laakeriremontin tekijä). Tai vaikka se ei vielä tuossa vaiheessa olisi kontaktia saanutkaan, on vasaroitu laakeri ja vinossa olevan magneeton ravistus saanut laakerin hajalle ja aiheuttanut magneeton kontaktin. Pellistä ironneet palaset ovat mahdollisesti vaurioittaneet mäntää ja sylinteriä, ehkä myös öljypumppua. Tuosta lohkon vauriostakaan ei myyjä eikä konetta viimeksi remontoinut liike maininnut mitään.

Kyllähän tuonkin saan korjattua mutta **tuttaa joka paikkaa alkaa korjaamaan minkä vaan erehtyy tarkistamaan tuosta vehkeestä. Ei se vielä mitään jos viat olisivat syntyneet luonnollisen kulumisen seurauksena, mutta tuo täysin järjetön kohellus ja suhmurointi ottaa päähän!!

Tuossa edellä muistelin että olis ollu Joutsenoa se ostopaikka, mutta Imatran puolella näkyy kuitenkin olevan kyseinen eräpalvelufirma.

Kuva
Kuva
Kuva
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Mitä pitää ottaa huomioon käytettyä ostaessa?

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Melkoinen mekaanikko tuossa on kyllä ollut asialla :shock: Onneksi tuo on vielä helposti pelastettavissa etkä joudu kampiakselikauppaan. Varmaan kellolla katsot myös, että on vielä mutkarauta suora.. Saa noita oijottua jos on tarvis. Onneksi ei sentään ole hitsattu mitään. Noin asennetun pyöränlaakerin ja mp:n eturattaan olen nähnyt :lol:

Kulumisurat on kyllä monasti pettäviä. Näyttää pahalta ja sormeen tuntuu pahalta, mutta putsautuu hyvin pienellä siivulla. Sama jos jotain laakerivälystä kokeilee kädellä, niin tuntuu, että heiluu millin ja kellolla kun katsoo niin onkin kymppi.. Valoa vasten kun rakoa katsoo vaikka hiusviivaimella, niin näyttää hurjalta, mutta hyvä jos 5-satkun tulkki mahtuu väliin. Siksi nuo on tosiaan hyvä aina mitata eikä vetää fiiliksellä.

Hyvä siitä tulee kun vaan jaksat käydä läpi. Tsemppiä =D>
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Mitä pitää ottaa huomioon käytettyä ostaessa?

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Mittakellolla meinaan tarkistaa, mutta en usko että tuo vääntynyt olisi. Kampiakselin kartio on todellakin helposti korjattavissa. Viillalla ja/tai dremelillä kohouma pois ja viimeistely läppäystahnalla ja kiillotusvahalla.

Kuinkahan alhainen älykkyysosamäärä pitää olla että edes harkitsee vasarointia kierteen päähän? :shock: :shock:

No nyt on ainakin tullut näitä juttuja lukeneille selväksi mitä riskejä käytetyn ostamiseen yksityiseltä voi sisältyä. Näidenkin vikojen perusteella kaupat olis voinut purkaa tai ainakin vaatia korvauksia jos tarkistukset olisi tehnyt heti mönkijän ostamisen jälkeen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355
Vastaa Viestiin