300-400cc työmönkijät

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
Vastaa Viestiin
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja keulii »

Jätä jalkavaihteiset ostamatta.
harrir
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Touko 2010 14:00
Mönkijä:: Kazuma 50
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja harrir »

Allekirjoittaneella on TRX350 nappivaihteilla. Mielestäni hyvä peli kärryn vetoon. Ykkönen on oikeasti hidas, jos vertaa variaattorivehkeisiin. Pitäisin oman kokemukseni perusteella renkaita oleellisempana tekijänä puukärryn vetoon metsässä, kuin sitä vajaan 100 kg painoeroa, mikä tässä on vaikka 500cc verrattuna. Itsellä 27" Zillat alla ja jos vertaa orggis 24" kottikärryn pyöriin, niin mönkijän veto- ja työominaisuudet muuttuvat merkittävästi. Metsässä tämä on paljon helpompi käsitellä, kuin isommat. Suosittelen koeajamaan, jos mahdollista, niin saattaapi yllättää!

Ex: Yamaha Big Bear 350, Bombardier 330 -04, Honda TRX 350 FE - 06, Can-Am Outlander 400 Max -07 TL, Polaris Sportsman 500 -09 TL, Kawasaki Brute Force 750 TL
ERÄsMIES
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Marras 2017 10:21

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja ERÄsMIES »

Eli välykset semmoset että ei puhti lopu rankarryn kanssa? Mitenhän lie vetarit, onkohan köykäsemmät kuin esimerkiksi 400cc?
Viimeksi muokannut vaughan, 16 Marras 2017 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt lukematta?
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Tässä olisi kohtu vähän ajettu foremani (ikäisekseen) ja ruiskukone https://www.nettimoto.com/honda/foreman/2193876

Hydrostatti-honda (500cc) tais olla kaasaripeli, näin omasta muistista.

Ja näähän ei mene hirveesti offtopikiksi, kun ovat virallisesti kuutiotilavuudeltaan kuitenkin alle 500cc :wink:
ERÄsMIES
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Marras 2017 10:21

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja ERÄsMIES »

Ei paha, mutta himppasen kaukana.
Viimeksi muokannut vaughan, 16 Marras 2017 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt lukematta?
harrir
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Touko 2010 14:00
Mönkijä:: Kazuma 50
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja harrir »

ERÄsMIES kirjoitti:Eli välykset semmoset että ei puhti lopu rankarryn kanssa? Mitenhän lie vetarit, onkohan köykäsemmät kuin esimerkiksi 400cc?
No ei varmasti lopu puhti kärryä vetäessä. Ykkönen on niin lyhyt, että kiipeää vaikka puuhun jos pito riittää. Enkä ole vielä törmännyt sellaiseen mönkijään, joka ei jaksaisi vetää rankakärryä. Kyllä se on pito, mikä yleensä loppuu. Variaattorivehkeillä olen kyllä muutaman kerran joutunut tilanteeseen, että hihna alkaa luistaa ja pyörät eivät pyöri, mutta harvinaista sekin on. Vetareiden kanssa Hondissa tuskin on mitään ongelmaa ja kyllä nuo silmämääräisesti ihan asiallisen kokoiset ovat. Ei pidä sotkea Polariksia ja oikeita mönkijöitä :lol: Ei ole kauaa, kun olin vierestä todistamassa miten 500 Sportsmanista nasahti edestä vetoakseli poikki, eikä sillä edes vedetty siinä tilanteessa mitään. Ensin napsahti ja sitten veti suojakumin rusetille hirmu rutinan kera.

Ex: Yamaha Big Bear 350, Bombardier 330 -04, Honda TRX 350 FE - 06, Can-Am Outlander 400 Max -07 TL, Polaris Sportsman 500 -09 TL, Kawasaki Brute Force 750 TL
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Turha näistä renkaista on täällä vääntää, jokainen varustelkoon laitteensa miten lystää. 350:llä itekin painanut landella jos jonkinmoista jobia aina laiturin vedosta kivien nostoon. Kyllä sillä pärjää vakiokuntoisenakin, ja talvella ketjut taakse jos nuoskalumi ei liiku.
Aatu
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Marras 2014 15:53
Mönkijä:: Can-Am Outlander 450 T3 -17
Paikkakunta: Vantaa/Luumäki

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja Aatu »

Itte käytin useamman vuoden pientä 300cc takaveto polarista puitten hakuun. Ei ollu edes pientä aluetta vaihteiatossa. Hyvät isot renkaat oli jotta tulee pitoa ja maavaraa.Kärrynä oli normaali peräkärry mikä jäi kantoihin ym akseleista aina kiinni. Vinssin avustuksella kaikki kuormat tuli aina tielle. Kuormat ei tullu nelivetoisella 650cc? arctic catilla yhtään sen paremmin. Eli rajotava tekijä oli tuo kärry.
Nykyään vetelen puut samalla kärryllä ja veturina reilut 400cc cana. Omastamielestä pieni ja ketterä mönkijä on parempi kuin tehot koska ajoreiteillä on paljon merkitystä kuormien vedossa.
Can-Am Outlander 450 T3 -17

Ex. Polaris Hawkeye 300cc -08
Ex. E-ton Yukon 150cc
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Mielestäni todella oleellinen asia mönkijän vetotehoon on juuri rengastuksella! Tänä syksynä tullut ajettua jonkunverran tuulenkaatoja polttopuiksi todella märissä ja liukkaissa olosuhteissa ja jos mönkijässäni olisi ollut sen alkuperäiset "kottikärrynpyörät" niin hommasta olis kyllä ollut hohto poissa.
Henkilökohtaisesti tykkään myös että vetokoneessa on riittävästi painoa ja minua ei haittaisi vaikka tuo can-amin maxiraktorini painaisi enemmänkin.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: 300-400cc työmönkijät

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Orggisrenkailla ei tee yhtään mitään. Missään.
Ne on ensinnäki ihan höpöhöpöhennot ja veltot, ja niistä menee kannot, kivet jne läpi niin että pölinä käy. Pito-ominaisuudet on parhaimmillaankin välttävät, eikä leveys riitä kantamaan pehmeällä suolla. Hyvänä nyrkkisääntönä on että jälkiasennusrenkailla (jotakuinki sama millä) menee takavedolla sinne mihin vakiorenkailla vaatii nelivedon.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Vastaa Viestiin