Tgb vai polaris?

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
Kydon
4WD
Viestit: 175
Liittynyt: 31 Loka 2013 17:22
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja Kydon »

No niin, hiilloksen jäähdyttyä vastataanhan ketjun aloittajallekkin. Olen omistanut neljä polaris merkkistä mönkijää, 350:n kakstahtisen nelivedon -90 luvulta, 335 sportmannin, 500:n sportsmannin ja nykyisen 500:sen t3:sen sportsmannin. Noilla kolmella ensimmäisellä ei tullut paljon kilometrejä, mutta kaikki ajo tuli maastossa.

No, eka kakstahti peli porsi jäälle, kun huolto oli unohtanut öljyt vaihdelootasta ja vaihteisto leipo kiinni. No se oli täysin huollon moka ja ottivatkin täyden vastuun vahingosta.

335:nen palveli virheettömästi sen n.500km jonka se minulla oli. Tehon puutteen takia sen lopulta hävitin.

500:sen sportsmanin ostin uutena. Ajoin jotain tonnin luokkaa ja möin sen pois, akku meni siitä takuuseen.

Nykyisen 500:sen hankin 30h ajettuna ja nyt siinä on 100h lasissa. Ajettu on 90% metsässä ja takuulla oikeaa offroadia! Säälimättä vähääkään, mutta järjellä! On upotettu penkkiä myöten suohon lukemattomia kertoja, ajettu lämä tiskissä metsäautoteitä sekä kaikissa mahdollisissa paikoissa missä tällaisella kulkuneuvolla nyt voi pienessä mielessäänkään kuvitella ajavansa. Kalustotappiotakin on tullut: takajarruvalon kytkin ei toimi!
Katteet tässä laitteessa on lähes virheettömät, ei halkeaman halkeamaa, vaikka puihinkin on nojaitu surutta. Niin ja onhan tällä ajettu myös TML-trophy 2015. Jos se ei kerro mitään, niin kyseessähän on 15h kestävyys suunnistuskisa offroad autoille ja mönkijöile, joka järjestetään Juuassa, pohjois-karjalassa. Neliveto toimii, vetarit myös, eikä ole surullisen kuuluisa häkkikään vielä etuperästä pettänyt. Joten omalta kohdaltani voisin todeta aika kestäväksi laitokseksi! Muitten laitteista en osaa sanoa mitään, kun on yhtämonta ajotyyliä, kun on ajajaakin. Ratakiskonkin saa vääntymään, mikäli sitä haluaa!

Haluaisin myös nähdä sellaisen kuljettajan joka ei pärjää polariksen nelivedolla maastossa, pyörivätpähän pyörät miten kovaa tahansa.

Olen omistanut myös parit can-amit 400:sen ja 800:sen. Hienoja pelejä nekin! Ainoa asia, mikä niissä mikä ei minulle sopinut oli visco-lukko. Toki olivat vielä hitaammalla viscolla varustettuja. Lisäksi on ollu muutama taiwanin laitos, yms... Isoja vikoja ei missään.

Että sellasta, osta minkä parhaaksi näät omaan käyttöösi! Lue palstaa, mutta suodattimen läpi. Taallä on paljon asiaa, mutta myös paljon provosointiakin.

Vinkkinä lopuksi, älä pakita renkaat linkussa kun olet jumissa. Ja myöskin eteenpäin pyrkiessäsi älä hae ääriasentoja tangolla, kun pyrit pois hankalasta paikasta. Säästät monta murrosta näillä ohjeilla!
Itä-Suomen mönkijät ry
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Kydon kirjoitti:No niin, hiilloksen jäähdyttyä vastataanhan ketjun aloittajallekkin. Olen omistanut neljä polaris merkkistä mönkijää, 350:n kakstahtisen nelivedon -90 luvulta, 335 sportmannin, 500:n sportsmannin ja nykyisen 500:sen t3:sen sportsmannin. Noilla kolmella ensimmäisellä ei tullut paljon kilometrejä, mutta kaikki ajo tuli maastossa.

No, eka kakstahti peli porsi jäälle, kun huolto oli unohtanut öljyt vaihdelootasta ja vaihteisto leipo kiinni. No se oli täysin huollon moka ja ottivatkin täyden vastuun vahingosta.

335:nen palveli virheettömästi sen n.500km jonka se minulla oli. Tehon puutteen takia sen lopulta hävitin.

500:sen sportsmanin ostin uutena. Ajoin jotain tonnin luokkaa ja möin sen pois, akku meni siitä takuuseen.

Nykyisen 500:sen hankin 30h ajettuna ja nyt siinä on 100h lasissa.
Eli et ole ajanut yhteensäkään noilla yhtä paljon kuin itse ajoin pelkästään Big Bossilla. Vähän reilu 200h ajettuna lähti ja siihen oli laitettu osaa liki 7000€:n edestä, ja raskain homma mitä sillä on koskaan tehty on kun pihasta tein puita ja ajoin niitä klapikoneelle. Muutama maltillinen kuorma pihassa, tasaisella alustalla, muuten pelkkää huviajoa.

Yamahoilla on tullut tähän mennessä yhteensä noin 8500km (350 grizzlyllä 3500km, 660 Grizzlyllä 4500km ja 700 Raptorilla noin 500km). Remonttia piti Yammuihin tehdä sen verran että 660 Grizzlyyn laitoin uudet pyöränlaakerit taakse ja oikeaan etumurrokseen vaihdoin uuden suojakumin noin 4000km:n kohdalla.
Kydon kirjoitti: Muitten laitteista en osaa sanoa mitään, kun on yhtämonta ajotyyliä, kun on ajajaakin. Ratakiskonkin saa vääntymään, mikäli sitä haluaa!

Haluaisin myös nähdä sellaisen kuljettajan joka ei pärjää polariksen nelivedolla maastossa, pyörivätpähän pyörät miten kovaa tahansa.
Niin, minun ajotyylin ja kamppeiden pitotavan on muutama foorumilainen nähnyt, enkä usko että sanoisivat minun olevan jollain tavalla raaka kuski, saati että Bossin hajoamiset olisivat johtuneet millään tavalla ajotyylistä.

Kyllähän pollen nelikolla pärjää, mutta ei sillä mitään tee ellei niitä pyörintänopeuseroja tasoita rengaskokoja muuttamalla. Jänkän sammalmatolla se poraa pinnan rikki, ja hangella sillä ei pysy. Lumessa ainoa tyyli edetä on kaasu pohjassa, jäällä luiruaa laidasta laitaan. Erityisesti keväällä viimeisillä sohjolumilla kahlatessa tuo luiruaminen korostuu, muilla kapineilla voit ajaa ilman sutittamista kun pollella ei meinaa suoraan päästä.
Big Boss oli 6 pyöräisenä sen luiruamisen kanssa hieman armollisempi, mutta se taas jätti sellaisen insinöörinkiharan jälkeensä sutittaessaan että takanatulevilla oli työ pitää kieli pois hampaiden välistä.
Nyt taas Grizzlyn ratissa totean että ainoa asia missä Bossi oli parempi oli ojien ja pystyesteiden ylitys, ja niissäkin se ratkaiseva tekijä oli nimenomaan se kolmas akseli. Suolla Grizzly menee pahemmasta paikasta kuin Big Boss.

500 Scrambleri taas puolestaan pikkupuolen puutteen vuoksi oli kokonaan omanlaisensa, erittäin nuhainen moottori kaikkinensa ja varsin helposti oltiin lumihangessakin tilanteessa jossa moottori huusi mutta pyörät eivät jaksaneet pyöriä. Pikkupuoli olis jonkin verran korjannut tilannetta, mutta koin parhaaksi dumpata kapineen sellaiselle joka haluaa pysyä pikitiellä.
Kydon kirjoitti: Olen omistanut myös parit can-amit 400:sen ja 800:sen. Hienoja pelejä nekin! Ainoa asia, mikä niissä mikä ei minulle sopinut oli visco-lukko. Toki olivat vielä hitaammalla viscolla varustettuja. Lisäksi on ollu muutama taiwanin laitos, yms... Isoja vikoja ei missään.

Että sellasta, osta minkä parhaaksi näät omaan käyttöösi! Lue palstaa, mutta suodattimen läpi. Taallä on paljon asiaa, mutta myös paljon provosointiakin.

Vinkkinä lopuksi, älä pakita renkaat linkussa kun olet jumissa. Ja myöskin eteenpäin pyrkiessäsi älä hae ääriasentoja tangolla, kun pyrit pois hankalasta paikasta. Säästät monta murrosta näillä ohjeilla!
Canan viscon huonot puolet ovat tulleet tutuiksi nekin noilla reissuilla, mutta yleisesti ottaen hyviä kapineita nykypäivän canat.

Aika vähän on varsinaisesti provosointia tällä palstalla, vaikka jotkut ottavatkin asiallisen keskustelun provosointina.

Hyvä vinkki, ja kannattaa sisäistää. Erityisesti ohjaustehostimen kanssa sen virheen, eli renkaat ääriasennossa tiukassa paikassa lukot päällä peruuttamisen tekee helposti. Pollessahan sekään ei onnistu ilman idioottinappia.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Tuuvinki kirjoitti: Viimaxin (hyviä) kokemuksia TGB:stä voi palstalta löytää kyllä kun jaksaa etsiä. Polariksesta ei niinkään, hänen tapauksessaan ;)
TGB:n traktoria en ole omistanut, vaan muutaman (blade) maastomallin, joista itselle jäi ihan positiivinen fiilis. Polaris oli isompikuutioinen, eikä sekään traktori. Polaris ei ollut minulla kuin reilut 50h ajan, joten siitä ei oikeen pysty mitään vertailukelkpoista matskua kertoa. Vaan hyvä sillä oli ajella, pehmeästi toimiva alusta + hyvä tehostin.
Kydon
4WD
Viestit: 175
Liittynyt: 31 Loka 2013 17:22
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja Kydon »

Asiallista kommentointia motorcoyotelta, näillä nimenomaan on arvoa! Olivatpahan hyviä, tai huonoja kokemuksia!

Näitä oikeita kokemuksen tuomia kommentteja arvostan, en pätkääkään nettisurffareiden faktoja!

Mitä provoiluun tulee, niin sitähän tämän ketjun alku nimenomaan on! Heti ketjun aloittajan kysymyksen jälkeen. Tuskin tuollainen palvelee ketään.
Itä-Suomen mönkijät ry
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 18:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Kerronpa minäkin oman mielipiteen. Itse valitseisin polariksen, mutta vain hyvällä pidolla olleen laitteen. Minusta tuo 500 sportman lienee niitä luotettavimpia polleja. Itsellä ollut 3 xp:tä, 550 ja pari 850. Ensimmäinen 850 maastomalli oli luotettava ja hyvä. Viimeisin taas ei.. toimi kyllä, mutta jatkuvasti vilkutti moottorisymbolia eikä sitä huollossakaan saaneet pois. Pollen nelivedolla pärjää hienosti kesällä, kun ei mene vetelälle (siis todella vetelälle) suolle, kuten kojootti kertoi. Itse kyllä pärjäsin sillä myös suolla ja märempään paikkaan en olisi enää uskaltanut mennäkään sillä. Minulle tuo ei siis ollut ongelma. Sillä pitää vaan ajaa todella hitaasti, ettei takaset jauha liikaa. Talvella taas se nelikko on kyllä tosi surkea, siitä ei pääse mihinkään. En tykännyt. Variaattoria en saanut koskaan luistamaan vaikka ajettiin suossa ja ryvettiin ojissa. Siksi en oikein ymmärrä kojootin moitteita siitä, olkoonkin ettei ole rakenteeltaan niitä parhaita.

Täytyy kuitenkin muistaa, että uusimmissa polariksissa on jo tuo nelivetokin jo parantunut joissakin malleissa (close ration). Foorumilaisillakin jo on niitä käytössä. Voisittekin mainostaa ja "oikoa" näitä käsitteitä toisessa topiikissa, ettei asiasta tietämättömille tule "väärää" käsitystä nykyaikaisesta tai kehittyneemmästä pollesta.

Itse kuitenkin vaihdoin takaisin canaan, kun ei ollut enää oikein luottamusta polleen (850 moottoriongelmat). Tyytyväinen olen ollut canaan muuten paitsi tuo visko ja kolmivetoisuus ärsyttää varsinkin tiukoissa paikoissa. Silloin tulee aina polariksia ikävä..

Toivottavasti ei mennyt pahasti aiheen ohi. Summasummarum siis, osta hyvällä pidolla ja huoltohistorialla oleva 500 sportman.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

JSSM kirjoitti:Variaattoria en saanut koskaan luistamaan vaikka ajettiin suossa ja ryvettiin ojissa. Siksi en oikein ymmärrä kojootin moitteita siitä, olkoonkin ettei ole rakenteeltaan niitä parhaita.

Täytyy kuitenkin muistaa, että uusimmissa polariksissa on jo tuo nelivetokin jo parantunut joissakin malleissa (close ration). Foorumilaisillakin jo on niitä käytössä. Voisittekin mainostaa ja "oikoa" näitä käsitteitä toisessa topiikissa, ettei asiasta tietämättömille tule "väärää" käsitystä nykyaikaisesta tai kehittyneemmästä pollesta.
Tuohon variaattorikommenttiin sen verran tarkennusta että Bossissakaan se ei koskaan luistanut mutta oikeallakin käytöllä hihna oli loppu vähän reilun 1000km:n jälkeen, johtuen siitä että vedon kytkentä ja irroitus tapahtuu hihnakontaktilla, toisin kuin esimerkiksi yamahassa. Scramblerissa variaattori luisti, mutta se meni puhdittomuuden ja pikkupuolen puutteen piikkiin hyvin pitkälti. Itse en perinteistä variaattoria arvosta mönkijässä yhtään, johtuen sen soveltumattomuudesta hitaaseen ryömitykseen ja rauhalliseen liikkelle lähtöön tiukassa paikassa, sekä hihnan lyhyeen käyttöikään hitaassa metsäajossa.

Tuo close ration nelikko on takuulla parempi, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä että miksi ihmeessä Polaris pitää härkäpäisesti kiinni tuosta surkeasta hilliard-systeemistä, kun tavallinen manuaalinen ja puhtaasti mekaaninen nelikko & lukko pesee sen 100-0 joka asiassa. Tavallinen tasatahtiin renkaita pyörittävä neliveto etutasauspyörästöllä (eli ns. "kolmiveto") vie lähes kaikkialle mihin tarvitsee ja ajaminen on kevyttä, ja hankalan paikan tullessa eteen (kivikko, vaikea mätikkö tms) nelivedon saa peukalon liikkeellä lukittua. En kertakaikkiaan ymmärrä mihin tarpeeseen tuo vikaherkkä ja vaikeimmissa paikoissa ongelmiin vievä hilliard-järjestelmä vastaa. Canan visco on paljon parempi, huonoista puolistaan huolimatta, koska lukon tarve on huomattavasti vähäisempi pelkästään sen ansiosta että se ei kaiva takapäätään suohon väkisin.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Polariksessa ei enää ole idioottinappulan toiminnetta peruutettaessa, vaan jos AWD on päällä, niin se kytkeytyy myös peruutettaessa.

Automaatiset, eli Polariksen ja CanAm:n etuveto/lukko on helppo vaihtoehto vs. manuaalisesti kytkettävät. Niitä manuaalia käyttäviä on nähty ja auttamatta monesti liian myöhään kytkemässä. Monikin laite vaatii hieman erilaisen ajotyylin.

Kyllä se Close Ratio etenee hiipimällä suolla. Raajävellä nähtiin nyt syksyllä. Oli vielä isohkoilla 30" renkailla ja sama koko edessä ja takana. Sen takia ei suolle jäänyt kiinni... silmän ja lapasen virheen takia pikemminkin.

Ketjun aloittajan kehoitan kuuntelemaan hyvillä suodattimilla kaikkea internetistä löytyvää ja tekemään päätöksen lompakon kyvykkyyden ja oman arvion mukaan.

Kivaa tämä on kertakaikkiaan ja maastossa saa kaikilla temuta ihan sarvia myöden jos itse vaan sen sinne vie. Tärkeintä on päättää ja hankkia kapinen persauksien alle ja AJAA !
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 10:43

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja eda »

Aika reippaasti tosiaan tunnutaan yleistettävän. Polariksen neliveto on hyvä yleiskäytössä ja työpuuhissa. Lähes 500 tunnin kokemuksen perusteella ei mene rikki, jos ei itse halua rikkoa. Samoin variaattorin hihna kestää mainiosti.
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 17:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja seatts »

Mulla ei ole kokemusta miten noissa vanhemmissa Polleissa nelivedot toimii ja en edes tiedä mikä on ns. idioottinappi mut
uudessa 570 SP:ssä on neliveto aina päällä peruuttaessa, vaikka muuten olisikin takavedolla.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 18:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Samaa mieltä roosan kanssa tuosta lukkoasiasta. Automaattisesti kytketyvä lukko vs manuaali niin ehdottomasti automaatti parempi juurikin tuon yllättävyyden vuoksi. Hyvänä esimerkkinä kerron oman tapauksen syksyltä. Ajoin märkää rämeellä olevaa tiepohjaa pitkin jossa oli vanhoja syviä traktorinuria katseelta piilossa. Yhtäkkiä oikea puoli putosi rengasta myöten ja toinen jäi pinnalle. Ajoin hitaasti ja meno loppui siihen.. samalla ihmettelin ettei toinen etunen vetänyt lainkaan (toinen kun oli liki ilmassa). Ajattelin etteikö neliveto ollutkaan päällä! Oli se mutta tuo visco ei toimi minun mielestä niinkuin toivoisin. Väittäisin että jos olisi ollut polaris tilanteessa niin meno ei olisi pysähtynyt kun toinen eli ratkaiseva rengaskin olisi vetänyt. Ja tosiaan tilanne ei ollut tarkoituksenmukainen vaan yllättävä. Ja näitä tilanteita minulle on sattunut paljon. Tässä minusta polaris on parhaimmillaan loistavan nelivedon myötä. Kun nyt nelivetojärjestelmäkin on parantunut close ration myötä niin mielestäni parempaa nelivetoa ei ole tällä hetkellä markkinoilla. Kolme polarista on ollut eikä minulla ole ollut mitään negatiivista järjestelmän kestävyyden suhteen. Pitkälti käyttäjästä riippuu kestävyys.

Myös isälläni on polaris ollut vuodesta 2011. Uutena ostettu 400 sportman. Yamahan (350 grizzly) jälkeen vähän arvelutti sen kestävyys/toimivuus. Mitään ongelmia ei ole ollut toimivuuden eikä kestävyyden suhteen ja isäni on tyytyväinen ostoon.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja keulii »

Jotain vikaa on Canan lukossa, jos on rengas ilmassa eikä pyöri. Ei se ihan niin hidas oo.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tässä minun nykyisessä on saman valmistajan etuperä hieman isommassa mittakaavassa ja olen ollut tyytyväinen siihen. Olen myös omistanut kanan 650 xt jossa oli se hidas lukko. Ei siiihen ikinä tottunut. Ensin se kaivoi kiinni ja sitten meni lukko päälle.

Mutta kysyjän kysymykseen vastaisin Polaris. Sillä on aina ollut hyvä huoltoverkosto. Osia saa ja kohtuu nopeasti. Se että polariksella olisi huono maine saattaa olla myös sitä että niitä on myyty paljon. Jos saisit nimilistan jossa olisi kaikki suomen polarikset ja siihen ois merkitty viat, voisit todeta että paljon on ollut myös ilman vikaa olevia laitteita. Yleensä viosta ainoastaan kerrotaan. Ja kun palstaa lukee niin muutamilla henkilöllä on ollut vetari ongelmaa ja muutmalla on on menny pata palasiksi. Mutta niitä polariksia on myyty ehkä 1000 / vuosi. Vioista kerrotaan aktiivisesti ja siksi ne jäävät helpolla mieleen.

Polariksen ongelmia näin mutu tuntumalla lukemalla tätä palstaa. Mittaristo, etuhäkki, vetonivelet edessä sisempi ja ulompi, vetonivel sisempi takaa, luikertelu, runko murtunut, pakoputken kuumeneminen, nokan ajoituksen muuttuminen . Mutta tämä lista olikin jo monen eri polariksen ongelmia. Ei kaikki nämä viat oo yhdessä mallissa. Tässä tais olla viimeisen 15 vuoden lista.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 17:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Näin äkkiseltään ja suurinpiirtein tgb vs polaris taisto olis noin 9-4 polariksen hyväksi tällähetkellä, yhteenvetona.

Vaikka täällä on hyvää ja mielenkiintoista keskustelua niin ei tehdä tästä kuitenkin liikaa polariksen tekniikka keskustelua, noista löytyy jo tuolta muutenkin. Tuosta neliveto ja monesta muustakin voidaan jatkaa loputtomiin alkuperäisen kysymyksen hautautuessa. Ja vaikka myös muistakin merkeistä hyvää keskustelua niin jätetään ne can amit, yamahat, fiiatit, toyotat muualle.

Toivottavasti ei viestiketjun aloittaja ole jo pää pyörällään tästä kaikesta mitä ketjussa on läpi käyty.

Jatkettaisko sopivan yleistasoista keskustelua aiheesta tgb vs. poalris, koska jos on lajin aloittelija kyseessä niin onko tässä heti alkuun kuinka hyödyllistä käydä läpi erityisen tarkkaan kytkeytyykö nelikko millilleen juuri oikealla hetkellä vai pyörän puoli kierrosta liian myöhään jne.?



Oma panos ja mielipide tähän on Polaris.

Perusteluina mitä tässä viiden vuoden harrastaja kokemuksella niin yleisesti ottaen parempi maku jäänyt ns. merkkikoneista kuin kiinantaiwanin koneista vaikkakin mitään vastaan noita ole ja ovat jollekin oikein paikallaan. Täällä jo tullut esillekkin mutta huollon ja varaosien saatavuus painaa itsellä ainakin kupissa, ja vierestä seuranneena yhdellä tutulla ollut 500 polaris sportsman jolla kerkes ajamaan ennen vaihtoa 100h jonka aikana ei tainnu olla ensimmäistäkään vikaa.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Itsellä ei kyllä ollut mitään ongelmaa "varaosien" saatavuudessa TGB:n kohdalla. Tulppaa, suodatinta, katteiden reunapaloja jne sai suoraan hakemalla maahantuojan huollosta, oisivat kyllä postittaneetkin. Mittariston johdoissa oli tehtaalla vikaa, tai ne oli liian tiukkaan nipattu siteillä joten piuhasarja meni rikki. Modularbox hoiti hienosti homman ja tilasi uuden koko mittariston johtoineen jonka sain takuuseen. Tietysti helppo se on näin sanoa kun asuu pääkaupunkiseudulla, mutta varsin jäi positiivinen maku kaikenkaikkiaan tgb:stä.

mm.550 blade oli itsellä n.2 ja 1/2 vuotta, ja tosiaan mittariston piuhat oli ainut korjausta vaativa vika koko omistusaikana. Laite oli pääsääntöisesti lumenaurauksessa sekä puiden kuskaamisessa, joskin kävin ajotapahtumissa sillä jonkun kerran sinä aikana.

Oma listaukseni kyseisestä laitteestani (TGB Blade 550 2011 maastomalli) on seuraava:

Plussat:
- Hinta-laatu-suhde
- Työntekoa ajatellen todellakin riittävä omamassa
- Vakiona suht hyvät varusteet (renkaat, vinssi, vetokoukku jne)
- Toimii niin tiellä kuin maastossakain (vakaa ajettava)
- Riittävän hidas pikkupuoli, en saanut milloinkaan hihnaa luistamaan.

Miinukset:
- Maastomöyrintään ehkä liian painava ???
- Raskas ohjaus (verraten saman kokoluokan mönkijöihin/tehostamaton malli)
- Moottorin korkeat kierrokset eritoten maantieajossa
- Ei mikään nato-ohjus kiihtyvyydeltään.
- Kovilla pakkasilla (-20 ja siitä ylöspäin) vaikea saada käyntiin ilman esilämmitystä

Ja itsellä tosiaan oli tuo polariksen 850xp myös sekin uutena ostettu, voittaa kyllä lähes joka saralla TGB:n ainakin tehojen sekä ajettavuuden puolesta, mutta kun se ei n.50h aikana vakuuttanut minua luotettavuudellaan, niin jouduin valitettavasti vaihtamaan sen pois.
Vikoja oli: Moottorin vikavalon syttyminen useampaan sekä kierrosten heittely. Takajarrujen koliseminen. Sekä ohjaustehostimen outo toiminta: välillä tehosti paikoillaan ollessa, välillä ei. Kyseisessä traktorimallissa oleva variaattorin muoviholkki / rajoitin ei antanut ajaa pikkupuolella kuin n.25km/h, joka oli itselle erittäin häiritsevä ominaisuus, jonka kanssa en sitten pystynyt tulemaan sinuiksi.

Mutta tuosta 500 polariksesta ei minulla ole omakohtaista kokemusta, itse en ainakaan polarista enää osta, enkä varmaan TGB:täkään. Ainoastaan yhdellä tutulla on 500 polaris ja sillä on kyllä laite kaikinpuolin pysynyt vähillä vioilla, sekä kaverilla on 550 traktori blade ollut nyt 2 vuotta pihamönkijänä ilman suurempia murheita myöskin.
Xrust
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Kesä 2014 19:13

Re: Tgb vai polaris?

Viesti Kirjoittaja Xrust »

Itsellä on nyt vm.09 TGB Target 325 (Liikennemalli) vehkeellä on ajettu 10 000 km ja hyvin on pelannut! Pitää myös "merkkiuskollisia" muistuttaa että TGB tekee paljon osia "suurille valmistajille" ja on tehnyt jo todella pitkään. Uskoisin sen jo viestivän jotakin, laatua on. Aikaisemmin minulla oli Bashan merkkinen mönkkäri ja voin sanoa se oli kiinalainen ja tämä, tämä on todellakin asiallisesti suuniteltu ja kasattu laite kestävään käyttöön.

Eli jommasta kummasta noista valkkaisin kyllä TGB:n
Vastaa Viestiin