Lapselle mönkijä

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
wile
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Heinä 2009 16:10
Mönkijä:: Can Am Outlander 500
Paikkakunta: vantaa

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja wile »

Onko ideoita miten sais lasten mönkijässä jarrukahvaa lähemmäs tankoa, ku ei noi pikku miehen sormet meinaa yltää kahvalle?
Uudenmaan Mönkijät Ry
www.paljuparoni.fi
vwaltsu
4WD
Viestit: 246
Liittynyt: 14 Touko 2011 13:04
Mönkijä:: Taxi Cana
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja vwaltsu »

Itselläni tälläinen ratkaisu lastenmönkijässä pikkukätöselle:

Kuva

(toivottavasti kuva näkyy)
Uudenmaan Mönkijät Ry
Can-Am Outlander 400 Max
ex TGB Blade 250 // ex Dinli 904 // ex Linhai 260 Demon // ex CPI XS 250 Sport
Prefect
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Loka 2011 08:59
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 - 2011
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja Prefect »

Meillä oli sama ongelma tuossa 90 kuution Polariksessa, ja on kyllä edelleen. En ole saanut tuollaista apukahvaa pysymään toimivasti.. Nyt on hätäapuna löysätty molempien kahvojen vaijereita niin, että saa haettua kahvan lähemmäs tankoa, ennen kuin puristus vaati voimaa. Lapsen painolla ja vauhdilla jarru voima riittää edelleen meidän tapauksessa nopeaan pysähdykseen. Takarenkaat lähes lukkiutuu nurmella. Aikuisen painolla jarruteho onkin jo vaarallisen heikko. Mutta täytyy siihen jotain parannusta koittaa vielä saada.
vwaltsu
4WD
Viestit: 246
Liittynyt: 14 Touko 2011 13:04
Mönkijä:: Taxi Cana
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja vwaltsu »

Kyllä tuo lipare paikoillaan pysyy kun poraa päihin keskelle reiät joiden kautta nipparit menee 'ristiin' jolloin lipare ei pääse muljahtamaan ylös tai alas. Loncinissa tosin on ihan nestejarru jonka muksut kyllä saa lähes lukkoon kovalla hiekkapihalla. Kaasuvipuunkin joutui vähän rakentamaan jatkoa kun ei pikkupeukalot meinanneet yltää.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Can-Am Outlander 400 Max
ex TGB Blade 250 // ex Dinli 904 // ex Linhai 260 Demon // ex CPI XS 250 Sport
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja ahvena »

kadet89 kirjoitti:
ahvena kirjoitti:Pakkaset hellitti, niin reilu 3 v pääsi taas sähkömikrolla vauhtiin:

https://youtu.be/NgsHw3De__M

Nuorempi vastaa selotuksesta :lol:
Mistä olet hommannut sähkömikron?

Olen myös katsellut noita sähkömönkijöitä(ulko käyttöön) 500w onko niistä kennelläkään kokemuksia?
Tuon hain MS-Tuonnilta Jämsästä. Tosin oli tuolloin noin vuosi sitten viimeinen. Ehkä voisi sieltä kysellä jos noita on ottamassa lisää :roll: Tuohan on tosiaan kilowatin kampe. Tosin jos moisen hommaa, niin ei haittaa jos on vähän sähkömiehen vikaa tarvittaessa. Itse myös heti uutena kävin tuosta kaikki liitokset ja läpiviennit läpi ja suojailin jne. Tällehän ei suositella ajoa sateessa tai kostealla kelillä tai pakkasessa jne. On tuolla kyllä nyt ajettu kaikissa oloissa.

Mitä jaarukahvoihin tulee, niin tuossa yllä kirjoitin:
Takajarrukahvan vedin poikki ja tynkään kierteytin tilalle pitkän 6 mm pultin jonka muotoilin lähemmäs kahvaa.
Tuohon päälle muuten paistoin vielä kutistesukan ja pultti on liimalla kiinni. On muodoltaan hyvittäin kun tuo nipparivirityskin. Muotoa tein vähän siten, että on paras puristaa mahdollisimman kaukaa. Tuolloin on enempi vipuvartta ja vähempikin voima riittää. 4v puristaa helposti takaset lukkoon soralla. Siten sen tähtäilin, että saa voimalla tuppiin asti puristettua, mutta pyörät on kyllä jo paljon ennen lukossa minunkin alla.

Tuossa meillä olevassa koneessa oli kaasuvivussa reilusti tyhjää, niin siihenkin kiertytin koteloon 4 mm ruuvin, jolla sai painettua nuo tyhjät pois. Nyt sitä slirdaa ei tarvitse hakea kaukaa, vaan on heti peukalon alla. Toiseen suuntaanhan tuossa on jo ruuvi rajoittamassa, eli sama idea toiseenkin suuntaan. Kaasuvaijerin vedin ensin täysin löysälle, niin sai vivun jo silläkin mahdollisimman lähelle.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja ahvena »

ahvena kirjoitti: Tämä on tosiaan Motorfinlandin X-Pro Power 90 cc.

Nyt on vähän tuolla pikkumönkijällä ajoa jo harjoiteltu ja hyvin tuo on alkanut sujumaan. Kiinalainen sytytystulppa kesti ehkä tunnin, sitten ei enää oikein käynyt tyhjää ja sammuili muutenkin. NKG:n hattu ja tulppa, niin taas hyrräsi. Kaasutin oli melko rikkaalla, ryki ja pölläytteli mustaa kun kaasua avasi. Tuo saattoi vaikuttaa tulpankin pimenemiseen kun eihän sitä säätää ehtinyt kun piti päästä pörräämään... Neula oli tapissaan ylhäällä, pudotin tuota reilusti alas ja nyt tuntuisi käyvän ihan ok. Jäiköhän vielä yksi lovi jäljelle tiputtaa. Tästä löytyi siis säädettävä neula ja kaasarissakin lukee "japan" :D Tosin nopeasti ei mitään Keihin tai Mikuni tekstejä näkynyt.. Seosruuviakin pyörittelin korvakuulolta, mutta aika liki ihan hyvää kohtaa se oli, jonkun varttikierroksen taisin päätyä eri kohtaan.

Jousitus on mallia jäykkä ja iskarit lähinnä pitävät jousia paikoillaan, vaimennuksesta ei voi puhua.. Mutta ompahan vakaa kun ei niiaile. Itse kun istuu tarakalle, niin sitten vähän antaa periksi :lol:

Kaasua vähän rajoitin, menisikö jotain 30 km/h nyt. Ihan alas en nopeutta ottanut, kun kuitenkin olisi mielestäni hyvä oppia, että kaasulla säädetään vauhtia eikä vain ajeta urku auki. Hyvin tuon on jo mielestäni tuolla mikroautollakin sisäistänyt, että mutkiin pitää hiljentää.

Takajarrukahvan vedin poikki ja tynkään kierteytin tilalle pitkän 6 mm pultin jonka muotoilin lähemmäs kahvaa. Orkkiksena kahvat on kokolailla omaan kouraan sopivalla etäisyydellä. Nyt ylttyy pienempikin käsi puristamaan ja saa takapyörät lukkoon. Etujarruille en tuota tehnyt kun vaativat sen verta voimaa, ettei pienellä millään riitä puristusvoima noista saamaan oikein mitään hidastuvuutta. Voisi kokeilla herkistellä ja ehkä jotain jousia poistaa kunhan ehtii. Periaatteessa kyllä rumpuihin pitäisi suht helposti saada hyvinkin tehoa herkästi jos vain kengät on edes jonkinlaatuiset. Kuitenkin rumpujarruilla on se itsetehostava ominaisuus.

Isomman takarattaan laitoin vielä tilaukseen. Orkkis on 37 ja tilasin 45:n. Edessä vakio oli 14 ja nyt on 12 paikoillaan. Kun tuon takasen vielä vaihtaa, niin noin 40% on lyhentynyt kokonaisvälitys. Tosin jo tuolla eturattaalle sai tuon reilusti paremmaksi. Menee rajoitetullakin kaasulla ihan ok, jaksaa jumissakin lyödä tyhjää. Käypäinen takaratas on muuten JTR801, luulisin :roll: On 110 cc Kawasaki KLX:n ratas. Ainakin nopeasti mittaillen tuon pitäisi käydä.

Vaihdekeppi on pitkä ja mielestäni aika hölmöllä paikalla. On koneen vasemmalla puolen ja nousee ylös suurinpiirtein tankin ja penkin liitoskohdille. Eli siinä missä vasen polvi tykkäisi olla. Varmaan tuota vähän lyhennän ja käännän eteenpäin. Tai sitten teen jalkapolkimen. Tosin kone on vähän rungon "alla", niin jalkapoljinkin olisi johonkin pystytaakiin tehtävä ja siten liikeradasta tulisi vähän hassu.

Kokolailla tuntuisi, että sitä sai mitä tilasi. Pientä omaa puuhaa ja moinen on ihan hyvä peli.
Noin vuosi on mennyt, niin laitetaan pientä yhteenvetoa. Ajettu tuolla on aika paljon ja hyppyytetty ja ryskätty. Tosin kun 4-vuotias ja noin 20-kiloinen ajaa, niin ei nyt niin hirmu rajusti.

Välitysten lyhentäminen on tosiaan ihan ehdoton. Noilla mainituilla välityksillä on vallan hyvä. Menee sen noin 30 km/h ilman kaaun rajoitusta ja voimaa on ihan riittävästi paikaltaan lähtöön.

Alkuun sai venttiilivälyksiä säädellä aika tiuhaan, sittemmin rauhoittuneet. Ei vissiin seetit ja venttiilit istu ihan tarkasti uutena.

Kaasutin on vähän mallia arpa. Seosruuvin käyttökelpoinen säätöalue on ehkä varttikierros. Hitusen on hankala saada kone toimimaan siten, ettei kuumana sammuile välillä. Puolen tusinaa kertaa olen saanut kaasarin purkaa kun tyhjäkäynti kadonnut kokonaan tukkeutuneen suuttimen takia. Bensafiltteri on, mutta silti jostain aina välillä saa tuonne jonkun roskan. Bensaletkut vaihdettu kun orkkikset alkoi muuttua tähmäksi. Eivät siis murtuilleet, vaan pehmenivät.

Pultteja/muttereita on saanut kiristellä ja liimailla vähän sieltä täältä.

Polttoaineletkun lähtö tankissa on jokin ilmeisesti puristesovitteella oleva nakelo. Tuo alkoi tihutella. Karhensin ja vedin tiivistemassan ympärille. Sittemmin on pitänyt polttoaineet tankissa. Kulutus sinällään tällaisessa ei päätä huimaa.

Etupään kulmat ei jostain syystä tahdo pysyä oikein paikoillaan. Väljiä en ole löytänyt, mutta välillä auraa ja välillä harittaa tai sitten sarvet on vinossa. Tämä on jokseenkin mysteeri, koska vääntymiä tai väljiä en ole löytänyt, mutta jokin antaa periksi milloin mihinkin päin. Ei noita nyt kokoaikaa tarvitse säädellä, mutta ehkä parin kuukauden välein on jotain ruuvattava.

Runkoa on nyt hitsattu kahdesti. Ensin meni takahaarukan edestä poikki ja alkoi ketjuja sylkeä pois päältä. Toisella kertaa moottorin peti repesi irti rungosta ja taas alkoi ketjut karkailla. Eli jos ketjut ei pysy päällä, niin silloin jotain on rikki. Moottorin peti oli melkoisella sähkölinnun kakalla kiinni.. Takahaarukan edestä meni ihan putket keskeltä poikki, tein tuohon tukipalat. Tyyppikilvessä lukee hienosti maksimikuormaksi 100 kg, mutta päätelköön jokainen itse kuinka kauan kampe kestäisi aikuisen ajamana kasassa.. Tosin tuo hyppyyttäminen ja muu ryskäminen yhdistettynä olemattomaan iskarien vaimennukseen hakkaa kyllä runkoa rajusti.

Takajarrupalat loppui hiljan, uudet 8,90 e. Tämä onkin ainoa varaosaostos vuoden sisään. Pikakorjauksena kylläkin sahasin vanhasta auton jarrupalasta pintaa ja liimasin epoksilla vanhoihin runkoihin. Noin pääsi ajamaan ja pelasi vallan hyvin :mrgreen:

Lähtee hyvin käyntiin niin kylmänä kuin kuumana ja myös akku on edelleen orkkis. Ei ole tarvinut mitään lataustoimenpiteitäkään. Sähköstartti ja pakki ovat kyllä ihan ehdottomia tällaisessa.

Eli jos omistaa hitsikoneen ja muutenkin osaa vähän jotain näille tehdä, niin kyllä tällaisesta kovasti hupia saa hyvin kohtuullisin kustannuksin. Jos nuo em. edellytykset ei täyty, niin sitten ei kannata ostaa.
Hilikus
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Marras 2017 21:44

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja Hilikus »

Millasia mönkkäreitä sitä olis kohtuuhintaan lapsille tarjolla? Toinen on 110cm ja toinen 125cm. Pohdin, että pitäiskö ostaa 49cc x-pro:n mönkijät molemmille vai ostaa yksi 90/110cc jolla sitten vuoroajelevat. Nämä tulisi puhtaasti pihapyörittelyyn, eli nurmella ja hiekalla ajoon. Jos yhden ostaisi, niin 560e:lla saisi tuollaisen x-pron 110cc:n peruutusvaihteella. Voi olla tosin melko tuhti peli pienemmälle muksulle, pitäisi sitten rajoitinta säätää riippuen kumpi ajaa.
Onko kommentteja?
Valtra79
4WD
Viestit: 176
Liittynyt: 06 Joulu 2016 19:50
Mönkijä:: TGB Blade 550 T3 -16
Paikkakunta: Loimaa

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja Valtra79 »

Riippuu varmaan naperon jalan mitasta että ylettyykö jalkajarrulle ja käden ja sormien kokoluokasta että ylettyykö/jaksaako painaa kahvoja.

Meillä 7-vuotias ylettyi 130senttisenä TGB:n jalkajarrulle mutta ei käsikahvoille. Nyt kun pikkuveli on 130senttinen niin ei vielä ihan saa jalkajarrua painettua alas eikä toivoakaan käsikahvojen käytöstä. Ostin kesällä 110cc kiinanpelin tuontitukusta ja siinä ylettyy jo jalka jarrulle ja käsikahvalle, ja tietty vaihdepolkimellekin. Toinen mikä noitten juniorien ajoaikaa rajoittaa on se että kaasupeukku puutuu, johtuu osittain siitä että vipstaakin liikettä kun rajoittaa niin sitä painetaan hampaat irvessä peukalo valkoisena isomman nopeuden toivossa. :D

Kaasun rajoitus ja pakki on ehdottomia toimintoja jota aloittelevan kömpijäkuskin vehkeessä pitää olla.

Ehkä se 50cc on passeli peli jos ollaan metrin pituudessa ja alle esikouluiässä?

Niin ja se vuorottelu ei onnistu sopuisasti jos ei ole mittaria mistä sen ajoajan näkee, ainakaan meillä ei onnistu... :D :D

Ja yhdellä laitteella ajaminen on turvallisempaa kuin kahdella samaan aikaan, poikalapsilla varsinkin se kilpailuvietti on verissä, ainakin meillä... :D
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Itse olen mielestäni melko kattavasti kirjoitellut tuosta 90 cc x-pro powerista. Meillä isoin kuski oli jotain 110 cm tienoilla aloittaessaan. Takajarrun modifioinnilla pärjäsi vallan ok. Paljon on kyllä kuskista kiinni. Myös ajopaikat ratkaisee paljon. Joku normi omakotitalon piha on kyllä aika pieni..

En kyllä mitään 49cc 2-tahtista ottaisi. Pakillinen nelari ja välitykset lyhyeksi. Jos kaksi laitetta, niin sitten pitää kyllä olla pelisäännöt todella selvät ja homma hanskassa. Meillä nyt vanhempi painaa ihan miljoonaa, nuorempi on aika paljon varovaisempi vaikka vanhempi paineli samassa iässä jo ihan eri malliin. Paljon on persoonasta kiinni. Tuo meidän 5 vuotias pistelee 12 vuotiasta serkkua jo päihin ihan täysin vaikka sekin yrittää. Toisella vaan on reeniä ihan erilailla. Nämä muksut on vaan niin yksilöitä.

Kiinalaisten kanssa pitää huoltajan olla perillä näistä koneista. Mielellään omistaa myös hitsikone.
Hilikus
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Marras 2017 21:44

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja Hilikus »

Joo kiitos molemmille hyvistä vastauksista. Kun nyt pari päivää olen selaillut tätä 50cc tarjontaa, niin taidan pysyä siitä kaukana. Kovin rimpuloilta vaikuttavat ja kokoluokka on sellainen, että se menee tuolla 7-vuotiaalla heti liian pieneksi. 5-vuotias pystyy sitten jo isommallakin auttavasti harjoittelemaan. Samalla tosiaan pohdiskelin, että pysyykö homma hanskassa jos molemmilla on omat mönkijät, vaikka valvovan silmän alla kuitenkin ajelevat. Kyllä mun silmät kieroonkin osaa sojottaa, mutta veikkaan että enemmän sattuu ja tapahtuu jos on enemmän kuin yksi mönkijä.

Eli eiköhän se olisi joku sopiva 90cc tai 110cc millä pääsisi alkuun. X-pro:n tarjous päättyikin näemmä jo, joten se juna meni. Pitää vielä tutkiskella löytyykö hyviä tarjouksia tuon kokoisesta pakillisesta laitteesta.

ps. hitsauskamoja ei ole.. :(
Jari82
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Maalis 2018 12:57

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja Jari82 »

Olen pidemmän aikaa etsinyt kuusi vuotiaalle pojalle mönkijää.
Katsellut käytettyä Polaris predator 90.
Tarjontaa aika vähän ja yleensä toisella puolella Suomea joten kaipailisin vinkkejä muista järkevistä vaihtoehdoista.
Uusia Kiina mönkijöitä on pilvin pimein mutta millä niistä tekee jotain?
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Koeajettuna tuolla yksi. https://www.pariuraa.fi/wordpress/?p=2160 omaa kokemusta ei ole. Samaa asiaa itsekin pohtinut.
Deippa
6WD
Viestit: 403
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: OUTLANDER 400EFI -10
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Minäki kattelin noita 90kuutioisia toissa syksynä. Pyyntihinnat karmeita 10v vanhoista koneista ja sitten kun uuden canan ds90 sai n. 2500e, niin pakko se oli vaan köyhtyä tuo summa. Ei ollut oikein järkiä satasia säästää ja ostaa joku vanha 2t-savustin. Eikä vielä kaduta. Ongelmiakaan ei ole ollut toistaiseksi ja kaks ensimmäistä kuskia vasta ajokokosia ja lisää kasvamassa joten sille on vielä vuosiksi käyttöä.
Jari82
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Maalis 2018 12:57

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja Jari82 »

Eilen tuli vasta vastaan tuo can am. Ihan asiallisen näköinen peli.
Itse todennut myös että hinnoissaan tuntuvat olevan. Itsellä myös se tilanne että toinen ajo ikäinen ja seuraava kasvamassa. Luulen että laatu pelin kun hommaa ja hyvin pitää ja huoltaa, on jälleenmyynti arvokin hyvä.
Caliber90
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Elo 2018 22:57

Re: Lapselle mönkijä

Viesti Kirjoittaja Caliber90 »

Lainataanpas ketjua. 4v pojalle ois mönkijä hankinassa. Päivittäin tulee katseltua nettimotoa, jos sattuisi käytettyjä laatumerkkejä tulemaan vastaan, mutta näillä hintaa mielästäni aivan liikaa ikään nähden, kun budjetti ajovarusteineen olisi noin tonni. Kiinalaisista ilmeisesti 50-70cc olisi sopiva koko näin alkuun. Mutta miten sellainen jaksaa vetää kaasu rajoitettuna vähänkin mäkisemmässä maastossa. Ilmeisesti välitykset aika pitkiä näissä, eikä heti olisi mielenkiintoa ruveta uusia rattaita tilailemaan. Onko noin pieniä myös puoliautomaatteina? Muitakin kokemuksia etenkin näistä kiina mönkkäreistä kiinnostaisi kuulla.
Vastaa Viestiin