Tieliikennemönkijä työmatka-ajossa ja talvella?

Keskustelua tieliikenne mönkkäreistä
ZXQ
Noppeli

Tieliikennemönkijä työmatka-ajossa ja talvella?

Viesti Kirjoittaja ZXQ »

Moi!
Etsiskelen halpaa kulkuneuvoa työmatkoihin, lähinnä vanhoja autoja jne, mutta yhtäkkiä jostain päähäni putkahti tieliikennemönkijä.

Työmatka on noin 50km suuntaansa ja se on taitettava keskimäärin kolme kertaa viikossa. Onko järhetöntä edes ajatella mönkijää tähän? (ajaahan ne moottoripyörilläkin)

Mites on talvella, tarkeneeko? Löytyykö nastarenkaita? Kehtaako näillä ajaa kaupungissa ja pysyykö muiden kyydissä? ;)

Mönkijän hyviä puolia olisi ainakin huokeahko ostohinta+takuu (mitä vanhoilla autoilla ei ole) ja voisi kuvitella, että polttoaineen kulutuskaan ei ole mikään suuri. Sen lisäksi mönkijällä voisi pitää hauskaa vapaa-ajalla, jos sille päälle sattuu.

Kertokaahan kokemuksia mönkijästä auton korvaajana ja että mitä mahdollisia kustannuksia tulee lisää verrattuna autoiluun.

Kiitoksia!
jr
Tracks

Viesti Kirjoittaja jr »

Termos!

Kulutus on loppupeleissä (pahimmillaan ison) henkilöauton luokkaa, talvivarusteisiin uppoaa luonnollisesti rahaa... kylmää kyytiä -20c. Mutta kivaahan se on. Olkoon halpa taikka kallis laite, saattaa se kuitenkin joutua seisomaan. Varaosien saanti on heikompaa, jos vertaa autoihin.

Se mikä pännii työhön lähtiessä talvella, on varusteiden niskaan kiskominen. Toki jos on yhtään meikäläistä aamuvirkumpi ihminen, ei liene ongelmaa. Omalla kohdalla ei nastarenkaille ole tarvetta tullut, riittävän löysillä "maastopaineilla" ja karkeilla kumeilla painelee talvella niin pitoa on riittämiin. Malttia täytyy kuitenkin olla ja ennakointi on kova sana.

Kehtaa ajella kaupungissakin, joku saattaa nyrkkiä heilutella, toisella sitten taas on hymy korville asti.

EDIT: Nin ja muokataan sevverta että jossain vaiheessa saattaa pelkkä työmatkaliikenne alkaa kyrsiä ja tekee vaan yhä enemmän mieli metsään...
Viljami
Tracks
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3

Re: Tieliikennemönkijä työmatka-ajossa ja talvella?

Viesti Kirjoittaja Viljami »

ZXQ kirjoitti:...
Mites on talvella, tarkeneeko? ...
Koetappa haulla hakea juttua Kangasniemen talviajoista vaikkapa lyhenteellä KWT. Siellä oli aamulla 29 astetta pakkasta. Yli 70 peliä lähti matkantekoon eikä kukaan keskeyttänyt tietääkseni kylmän takia. :shock: Parhaat ajoivat 150 km lenkin.

Varusteksi pilkkihaalarit, pilkkirukkaset ja kunnon sähkövisiirillä varustettu kypärä, niin ajo luontuu talvellakin kuin kesäkelissä. Jos hienostella haluaa, niin löytyyhän niitä myös kaikenlaisia tuulilaseja ja sähkökäyttöisiä kahvanlämmittimiä.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
ZXQ
Noppeli

Viesti Kirjoittaja ZXQ »

Kiitos vastauksesta!
Voisitko antaa vinkin jostain edullisesta mallista, jonka perusteella voisi aloittaa laskeskelut kustannuksista ja jossa olisi mielellään takuuta se 2v (onko ne ilman kilometrirajaa?)

Myös olisin kiitollinen suuntaa-antavista tavallisten varusteiden hinnoista ja renkaiden kestyvyydestä (km) jne..
mjf777
4WD

Viesti Kirjoittaja mjf777 »

itte en oo vielä tuolla jammulla tiellä ollu talevella mut toisella oon sillä oli ainaki hauskaa ku on nelivetoonen, ja mitä pensankulutukseen tuloo se riippuu palijo ajotavasta tuolla 700 jammun raptorilla oon pääsny alta kuurenlitran 100,sella mut saa sen hörpimäähänki jos sikseen on, ja mitä tuohon jokapäivääseen ajoon tuloo niin mikäs siinä kunhan vain on ajovarusteet kelin mukaan ja oikianmoinen asenne niin menööhän se. ja mitä nuohin varaosien saantiin niin se riippuu palijolti merkistä ehkä halpis vehkeisiin voi olla vaikienpaa saara en tierä mut ainaki toistaiseksi kyllä merkkivehkeisiinki riipuu mitä hommaaa mut aikasen hyvin taitaa saara ainaki pienellä orotuksella ?. ja mitä tuloo autoohin ainaki vanhenpiihin autoohin rupiaa olemaan yhä hankalanpaa saara varaosia ?
jr
Tracks

Viesti Kirjoittaja jr »

Edullisia merkkejä: Kymco, Linhai, CF-moto jne. jotka ovat kiinalaista valmistetta, joitain pieniä tai suurempia ongelmia saattaa mahtua matkalle, ehkä jopa suurempaakin suurempia, mutta kaikkia noita varten on takuu olemassa. Kannattaa tsekkailla noita eri merkkien osioita läpi, jos sattuis kohdalle joku joka miellyttää. Takuukorjausten osuessa saattaa tosiaan joutua olemaan pinna kireellä ja odottamaan pitkään. Sama koskee japanilaista/jenkkiläistä/kanadalaista valmistusta. Ns harrastevehkeitä, osatoimitukset voivat viedä aikaa, kaikki ns samaa... :)

Kiinalaisten tieliikennelaitteiden hinnat kaikkea väliltä 1500-10000 euroa ja muut sitten tuppaa menemään sieltä 10000 eurosta ylöspäin.

Vapaalla nää vekotukset on parhaimmillaan, erilaisia tapahtumia piisaa. Pirun mukavaa on niissä ollunna, kannattaa lähtee sekaan tsekkaamaan jos tämmöttis vehkeeseen päädyt.
Viljami
Tracks
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Itsellä ei ole työmatka-ajosta mönkijällä kuin yhden viikon kokemus, mutta tässä linkissä on aikaisempaa pohdintaa samasta aiheesta.

Ja työmatkakilometrien kunkku tällä foorumilla taitaa olla nimimerkki Cooleri, jolla on ymmärtääkseni kokemusta useammastakin eri mönkijävaihtoehdosta moiseen käyttöön. Yksi Coolerin tarinoista löytyy tämän linkin takaa.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Cooleri
Tracks

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Kyllä näillä mönkijöillä ympärivuoden pärjää, mutta kunnon varusteet on kaiken A ja O. Ittekään en vielä ole löytänyt/raaskinut ostaa riittävän hyviä. Kyllä varusteisiin saa 500-1000e upotettua helposti kun ostaa kypärän, kengät, ajoasun, hanskoja, kahvanlämmittimet,tuulilasia,kaulureita,kypärämyssyjä jne..

Mitä paremmat varusteet sen mielummin lähtee matkaan, jos pitää palella/kastua matkalla se alkaa seuraavana aamuna syömään miestä kun pitäisi taas lähteä.

On ihan eri asia istua 50km pakkasessa 70-80km/h tuntinopeudella maantiellä kuin sama matka maastossa hiljempaa ajaessa. Palelee pikkasen enemmän tuon ajoviiman vuoksi. Toinen asia on noi rekat kun loskakelissä tulevat vastaan heittäen kasan pas..aa päälle. Mutta oikealla asenteella kyllä pärjää. Itse olen tosin vain max.-22 ast. pakkasella käynyt töissä (25km/suunta) kun ei ole kahvanlämmittimiä eikä tuulilasia vielä. Ensi talveksi meinasin hommata nekin.Tuulilasi auttaa toivottavasti tuohon loskanheitto-ongelmaankin....joo tiedän,näyttää :butthead:

Talvirenkaat ei ole pakolliset, karkeampikuvioiset pitää olla sanoo lakikirja. Laskee ilmanpaineita niin pääsee eteenpäin talvellakin.

Tuo matkanopeuskin on sellainen juttu mistä täällä on väännetty. 15kw on maksimiteho niin sillä ei vielä rakettia saa ellei ota kuristuksia pois. Monikaan ei kulje todellista nopeutta kuin n. 80km/h, puhumattakaan että pystyisi pitämään tuon nopeuden esim.ylämäessä tai matka-ajossa. Se on vaan päästettävä nopeampia ohitse kun alkaa jonoa kertymään taakse.
Kulutuksesta senverran et noi pienemmät takavetoiset kuluttaa pääsääntöisesti vähemmän kuin isot nelivetoiset, olipas loogisen kuuloista :lol:
Pienemmillä (250cc) malleilla pääsee 5-6l tuntumaan per 100km.

Mutta jos halvalla haluat päästä niin osta VW Caddy 1.6 dieselikoneella, ei lopu varaosat, pellit kylläkin. :roll: Vero 55e ja alle 5l/100km dieseliä....
Back in business
ZXQ
Noppeli

Viesti Kirjoittaja ZXQ »

Cooleri kirjoitti: *Paljon asiaa*
Moi!
Luin tuon jo tähän ketjuun linkitetyn tarinasi Kymcon mönkijästä ja paljon näyttää matkan varrella olleen tapahtumia. Itse vaan en ole kovin kätevä käsistäni kulkupelien kanssa, joten toivoisin luotettavaa laitetta, koska ei ole edes mitään hitsaus yms. laitteitakaan. Ilmeisesti nämä tieliikennemönkijät kuitenkin vaativat paljon huoltoa ja aikaa. Pelkään juuri sitä, että työmatkalla, jossain keskellä ei mitään jokin pettää ja ei voi tehdä mitään, koska tekemäni työ on kuitenkin sen kaltaista, että edellinen ei voi poistua ennen kuin itse menen vapauttamaan hänet (eli päivystys 24/7). Joten yllättävä vika saattaakin minun tapauksessani olla katastrofi.

Osaatko muutes sanoa, että kuinka paljon sinulla on mennyt rahaa kaikkiin osiin (renkaat jne) koko aikana? Ja minkähintaisia ovat kymcon huollot?
Cooleri
Tracks

Luin tuon jo tähän ketjuun linkitetyn tarinasi Kymcon mönkijästä ja paljon näyttää matkan varrella olleen tapahtumia
Kannattaa suhteuttaa noi tapahtumat kuitenkin ajettuihin kilometrimääriin ja hintaan (5000e uutena). Moni kehuu omaa laitettaan maasta taivaisiin tuossakin hintaluokassa kun kilometrejä on vasta joitakin satoja takana... :roll:
Pelkään juuri sitä, että työmatkalla, jossain keskellä ei mitään jokin pettää ja ei voi tehdä mitään, koska tekemäni työ on kuitenkin sen kaltaista, että edellinen ei voi poistua ennen kuin itse menen vapauttamaan hänet (eli päivystys 24/7). Joten yllättävä vika saattaakin minun tapauksessani olla katastrofi.
Kaikkiaan tullut n.20 000km ajettua mönkijöillä ja 2 kertaa on ollut kun olen ollut myöhässä töistä mönkijän takia.Silti on pakko olla takaportti eli auto kotona kovia pakkaskelejä, tavaroiden/henkilöiden kuljetusta varten. Tai mönkijän rikkoutumista varten. :cry: Tosin se ei ole kuin tollanen 1000e arvoinen ruppana, mutta käyttövarma peli. Ei pysty arvo tippumaan hirmuisesti vuodessa. 8)

Jos välille jää ja kaveria ei ole saatavilla hinaamaan niin sitten vaan hinausautoa paikalle, eihän siinä muu auta. :wink: :?
Kyllä se kuitenkin aika harvinaista on. Ja jäähän monilla autojakin matkan varrelle töihin tullessa, uusia autoja varsinkin.

Osaatko muutes sanoa, että kuinka paljon sinulla on mennyt rahaa kaikkiin osiin (renkaat jne) koko aikana? Ja minkähintaisia ovat kymcon huollot?
Melkein väittäisin että Kymcossa on merkkiin katsomatta markkinoiden pisin huoltoväli eli huollot menee 1000km, 7000km, 13000km tai tiheämmin jos kilometrejä ei kerry paljoa. Eihän noissa varsinaisia huoltokohteita ole muuta kuin
- öljynvaihto vaihteistoon ja moottoriin, suodatin on puhdistettava versio.
- 1kpl rasvanippa taka-akseliin
- ilmansuodattimen puhdistus
- venttiilien säätö
- loput on säätöjä ja tarkistuksia, puhdistuksia

Venttilit olen säädättänyt liikkeessä ja ekat öljynvaihdot teettänyt myös liikkeessä. Muutoin voi huoltaa itse, ei vaadi suurta ammattitaitoa, manuaalissa on hyvät ohjeet sitä varten. Pelkkä öljynvaihtohuolto (moottori+perä)suodattimen puhdistuksen kanssa töineen taisi olla 70e,venttiilien säätö 2h työtä, mitä se nyt sit maksoi, ei voi muistaa..

Takarenkaat on itse asiassa Bombardier Rallyn ensiasennusrenkaat (oli siinä jotain hyvääkin :lol: ) ne on kestäny jo yli 18 000km, ainakin tuonne 25 000km asti uskoisin pääsevän nuilla vielä. Samanmerkkisillä eturenkailla ajoi 13500km. Hyvät katurenkaat maksaa siinä 70-120e/kpl.
Suurin osa noista kustannuksista tulee kuitenkin polttoaineesta, takuuseenhan noi viat on pääsääntöisesti mennyt. Huoltopaikka kannattaa olla kuitenkin lähellä ettei tule ongelmaa viedä 200km päähän huoltoon.
Back in business
Trent
6WD
Mönkijä:: None

Viesti Kirjoittaja Trent »

Cooleri kirjoitti:Moni kehuu omaa laitettaan maasta taivaisiin tuossakin hintaluokassa kun kilometrejä on vasta joitakin satoja takana... :roll:
Kyllä se Cooleri on niin, että jos luottamus omaan vehkeeseen puuttuu, niin ei sillä kotipihaa kauemmas uskalla mennä, kun koko ajan ajattelee mielessään
"No kyl se kohta hajoo, ihmeen kauan on kestäny, onhan tää ny ollu mul jo viikon!!" ja odottaa koneen laukeamista kuin kuuta nousevaa... :roll: :wink:
Joo ehkä hieman yliampuvaa toi äskenen, ei kaikki oo niin mustavalkoista, mutta näin mä sen kuitenkin ajattelen...

Mutta jos ja kun luottoa löytyy, niin sillon sillä mönkkärillä mennään!!! Toimiihan se ihmisissäkin todistetusti, että suoritusten tulos parantuu, kun ihminen itse uskoo... Kuten TV:ssäkin joskus oli testi ihmisen kipukynnyksestä. Testihenkilöt kestivät kipua enemmän sen jälkeen kun heille oli annettu lääke ja sanottiin sen olevan kipukynnystä korottava, kun ennen ilman lääkettä, vaikka lääke oli tietysti jokin ihan tavallinen vitamiinipilleri...

Joten jumaloikaa vaan sitä omaa vekotinta siellä tallissa ja ylistäkää sitä maasta kattoon, oli se sitten merkkilaite tai ei, iso tai pieni, uusi tai vanha... se on ne toisten vehkeet jotka hajoo, ei mun!!! [-( Näin jokaisella on varmasti mukavempia ja hauskempia kilometrejä edessä, kunnes... mutta se onkin sitten jo toinen juttu! :wink:

Vain mielipide!!! :P
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Muistaakseni Petri.n ajelee hyvin paljon työmatkojaan mönkijällä, häneltä voisit saada erinomaisia kommentteja pulmaasi. Laita hänelle vaikka y-viestiä tai odotelhan että Petri herää kesäunilthan.

t.Veli-Pekka
Cooleri
Tracks

Kyllä se Cooleri on niin, että jos luottamus omaan vehkeeseen puuttuu, niin ei sillä kotipihaa kauemmas uskalla mennä, kun koko ajan ajattelee mielessään
"No kyl se kohta hajoo, ihmeen kauan on kestäny, onhan tää ny ollu mul jo viikon!!" ja odottaa koneen laukeamista kuin kuuta nousevaa...
Joo ehkä hieman yliampuvaa toi äskenen, ei kaikki oo niin mustavalkoista, mutta näin mä sen kuitenkin ajattelen...
Toi on kyllä NIIN totta :!: Aamen.
Back in business
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Mönkijä on mitä mainioin työajo ja huviajoneuvo. Valitettavasti olen joutunut olemaan teidän seurastanne poissa, kun windows päätti kaatua. :( Lisäksi nykyään vaikutan viikot tuolla Pieksämäki - Kangasniemi suunnalla.
Ajosta nauttimiseen on ainoastaan yksi keino. Hommaa kunnon varusteet. Osto hetkellä kirpaisee, mutta myöhemmin ei sitten tarvitse lähteä ostamaan uusia. Lisäksi osta numeroa suurempi asu, niin mahtuu talvella vaatetta alle.
Mönkijä kannattaa ostaa sen merkkinen joka itseä kiinnostaa ja tuntuu parhaimmalta itsestään. Ei naapurin mielestä.
Itse olen ajallut tuolla Canalla ja en voi pahemmin moittia. Kylmin keli josta on lähdetty liikenteeseen on ollut -37 astetta pakkasta. Koneessa ei ole lämmitintä ja silti startattiin. Lisävarusteista suosittelen ehdottomasti tuulilasia ja kahvanlämmittimiä.
Kädet ja varpaat, kun saa pysymään lämpimänä niin silloin ajaa kelissä kuin kelissä. :wink:
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
OlliRV
6WD

Viesti Kirjoittaja OlliRV »

Kuten Petri totesi, hyvä tuulisuoja, kahvalämppärit ja kunnollinen ajovarustus, niillä pärjää kelissä kuin kelissä. :wink: Tietty on ne vilukissat erikseen... :lol: :lol: :lol:
"Tosi Varovasti"

Can-Am Outlander 800 H.O. EFI -07
Tieliikenne
Vastaa Viestiin