Tarviiko tieliikenne mönkiää katsastaa

Keskustelua tieliikenne mönkkäreistä
jaska falmek
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Syys 2009 21:24

Tarviiko tieliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja jaska falmek »

taviiko tieliikenne mönkiää katsastaa eli käyttään konttorilla
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Tarviiko tiliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
kokkm4u
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Maalis 2008 14:49
Mönkijä:: Bomba Traxter 500 TL
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Tarviiko tiliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja kokkm4u »

Mulla on 2002 vuosimallin bombardier ja siinä ei ole vuosittaista katsastusta :D
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Tarviiko tiliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

kokkm4u kirjoitti:Mulla on 2002 vuosimallin bombardier ja siinä ei ole vuosittaista katsastusta :D
Onko se rekisteröity L7e nelipyöräksi tai kenties joksikin muuksi ajoneuvoksi vai onko tässä katsastusasiassa joku kompa ettei tarvii katsastaa? :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
tryyk1
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 21 Heinä 2008 21:16
Mönkijä:: Canamilla mennään
Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa

Re: Tarviiko tiliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

Tähän katsastusasiaan hyvä muisti apu on ns. sormussääntö.
Peukalo = käyttöönotto vuosi (esim. 09), etusormi = vapaa (10), keskisormi = vapaa (11), nimetön = ensimmäinen katsastus (12), pikkurilli = vapaa (13) ja siitä eespäin vuosittain.
Katsastushan on suoritettava käyttöönottopäivänä tai aikaisintaan neljä kk ennen sitä.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 21:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tarviiko tiliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ja seuraava katsastusaika pitäisi lukea ihan rekisteriotteessakin...
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
kokkm4u
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Maalis 2008 14:49
Mönkijä:: Bomba Traxter 500 TL
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Tarviiko tiliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja kokkm4u »

Ajoneuvoluokka on L5/kolmi- tai nelipyörä. Ei ole rekisteriotteeseen merkitty ollenkaan katsastusaikoja. Olen kuullut että ennen 05 vuotta rekisteröityjä mönkijöitä ei tarvitse katsastaa. En kyllä ole ihan satavarma itsekkään asiasta.
Avatar
Bliz
6WD
Viestit: 681
Liittynyt: 23 Loka 2006 20:40
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarviiko tieliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja Bliz »

kannattas varmaan ottaa selvää ennenkun narahtaa..
"Läski" BRP outlander 800 EFi
Avatar
tryyk1
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 21 Heinä 2008 21:16
Mönkijä:: Canamilla mennään
Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa

Re: Tarviiko tiliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

kokkm4u kirjoitti:Ajoneuvoluokka on L5/kolmi- tai nelipyörä. Ei ole rekisteriotteeseen merkitty ollenkaan katsastusaikoja. Olen kuullut että ennen 05 vuotta rekisteröityjä mönkijöitä ei tarvitse katsastaa. En kyllä ole ihan satavarma itsekkään asiasta.
3 §
Määräaikaiskatsastusvelvollisuus

1. Ajoneuvolain 51 §:ssä tarkoitettu määräaikaiskatsastusvelvollisuus koskee autoja (M- ja N-luokan ajoneuvot), kevyitä nelipyöriä (L6e-luokan ajoneuvot), nelipyöriä (L7e-luokan ajoneuvot) sekä muita auton perävaunuja kuin kevyitä perävaunuja (O2-, O3- ja O4-luokan ajoneuvot). Määräaikaiskatsastusvelvollisuus ei kuitenkaan koske hinattavaa laitetta. (8.4.2009/237)

2. Edellä 1 momentissa tarkoitetut ajoneuvot on esitettävä määräaikaiskatsastukseen seuraavasti:
ajoneuvoluokka: määräaikaiskatsastus on suoritettava:
a) linja- ja kuorma-autot (M2-, M3-, N2- ja N3-luokka), erikoisautot, joiden kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia, luvanvaraiseen liikenteeseen käytettävät henkilöautot (M1-luokka) sekä sairasautot ensimmäisen kerran viimeistään vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen vuosittain viimeistään käyttöönottopäivää vastaavana päivänä
b) perävaunut, joiden kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia (O3- ja O4-luokka) ensimmäisen kerran viimeistään vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen vuosittain viimeistään käyttöönottopäivää vastaavana päivänä; kytkentäkatsastuksessa tiettyyn vetoautoon kytketty perävaunu saadaan kuitenkin tuoda määräaikaiskatsastukseen yhtä aikaa vetoauton kanssa
c) pakettiautot (N1-luokka) ja sairasautoja lukuun ottamatta erikoisautot, joiden kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia ensimmäisen kerran kolmen vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen vuosittain viimeistään käyttöönottopäivää vastaavana päivänä
d) yksityiseen liikenteeseen käytettävät henkilöautot ja muut M1-luokan ajoneuvot kuin sairasautot, kevyet nelipyörät (L6e-luokka) sekä nelipyörät (L7e-luokka) ensimmäisen kerran kolmen vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä, toisen kerran viiden vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen vuosittain viimeistään käyttöönottopäivää vastaavana päivänä
e) perävaunut, joiden kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia (O2-luokka) ensimmäisen kerran kalenterivuoden loppuun mennessä sinä vuonna, jolloin käyttöönottopäivästä on kulunut kaksi vuotta, ja sen jälkeen kahden vuoden välein kalenterivuoden loppuun mennessä
f) 1 päivänä tammikuuta 1960 tai sen jälkeen käyttöön otetut katsastusvelvolliseen ajoneuvoluokkaan kuuluvat museoajoneuvot kahden vuoden välein kesäkuun loppuun mennessä
g) ennen 1 päivää tammikuuta 1960 käyttöön otetut katsastusvelvolliseen ajoneuvoluokkaan kuuluvat museoajoneuvot neljän vuoden välein kesäkuun loppuun mennessä

3. Rekisteröintikatsastus, jonka yhteydessä on suoritettu ajoneuvojen hyväksynnästä annetun valtioneuvoston asetuksen (1244/2002) 21 §:ssä tarkoitettujen määräaikaiskatsastuksessa tarkastettaviksi säädettyjen kohteiden kunnon tarkastus tai todettu vastaava tarkastus suoritetuksi ETA-valtiossa enintään kuusi kuukautta ennen 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun määräaikaiskatsastusajan päättymistä tai enintään kuusi kuukautta mainitun määräaikaiskatsastusajan päättymisen jälkeen, oikeuttaa käyttämään ajoneuvoa liikenteessä ajoneuvon kunnon tarkastuksen ajankohtaa seuraavan määräaikaiskatsastusajan päättymiseen. (21.2.2008/113)
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Tarviiko tieliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tuossa kopiossa ei puhuta L5E luokan koneesta. Miksiköhän laite on kolmipyöräksi rekisteröity? Samaan aikaan oli L6E myös olemassa. jossa on katsastusvaatimus. haetaan...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Re: Tarviiko tieliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja Barossa »

Muista enää, mutta jossain -04 lehdessä oli L5E luokkaan rekisteröity tieliikennemönkijä esittelyssä. Määräaikaiskatsastuksista ei jutussa ainakaan mainittu. Se jäi mieleen, että silloin ainakaan ei ollut kypäräpakkoa ko. luokan kömpijällä.
Avatar
tryyk1
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 21 Heinä 2008 21:16
Mönkijä:: Canamilla mennään
Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa

Re: Tarviiko tieliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

Roosa999 kirjoitti:Tuossa kopiossa ei puhuta L5E luokan koneesta. Miksiköhän laite on kolmipyöräksi rekisteröity? Samaan aikaan oli L6E myös olemassa. jossa on katsastusvaatimus. haetaan...
Eiköhän tuo ole moottorin koosta johtuva juttu. Ei ole mahtunu kevyen nelipyörän raameihin.

Kolmi- ja nelipyörä sekä kevyt nelipyörä

L5e-luokan ajoneuvo (kolmipyörä) on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.

L6e -luokan ajoneuvo (kevyt nelipyörä) on nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 350 kg ilman sähköajoneuvon akkujen massaa ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa. L6e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.

L7e-luokan ajoneuvo (nelipyörä) on nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 400 kg tai tavarankuljetusajoneuvon osalta enintään 550 kg, sähköajoneuvon kyseessä ollessa kummassakin tapauksessa lukuun ottamatta akkujen massaa, ja jonka moottorin suurin nettoteho on enintään 15 kW.


Sittemmin, kun L7e luokka tuli, on L5e jäänyt pelkästään kolmipyöräisille. Alla on vielä vanha pykälä.

Moottoripyörä ja L5-luokan ajoneuvot

1. Moottoripyörällä (L3- ja L4-luokka) tarkoitetaan kaksipyöräistä moottoriajoneuvoa

(L3-luokka) tai tällaista sivuvaunulla varustettua (L4-luokka) ajoneuvoa, jonka moottorina on yli 50 cm3:n polttomoottori tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on, ajoneuvon käyttövoimasta riippumatta, suurempi kuin 45 km/h.

2. L5-luokkaan luetaan tieliikenteeseen tarkoitettu «kolmipyöräinen» ajoneuvo, jonka:

a) moottorina on yli 50 cm3:n polttomoottori tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on, ajoneuvon käyttövoimasta riippumatta, suurempi kuin 45 km/h;

b) pyörät on järjestetty symmetrisesti pituussuuntaisen keskiakselin suhteen; ja

c) kuormittamaton massa on enintään 1 000 kg; sähkökäyttöisen ajoneuvon akkujen massaa ei oteta huomioon kuormittamatonta massaa määrättäessä.

3. L5-luokkaan luetaan myös nelipyöräinen tieliikenteeseen tarkoitettu ajoneuvo, jonka:

a) kuormittamaton massa on henkilökuljetukseen tarkoitettuna enintään 400 kg tai tavarankuljetukseen tarkoitettuna enintään 550 kg, sähköajoneuvon kyseessä ollessa kummassakin tapauksessa akkujen massaa lukuun ottamatta; ja

b) moottorin teho ei ylitä 15 kW.

Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Tarviiko tieliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Juu,

lapsus oli tuo L6E...

L5E koneiden määrät
Rekisterissä oli 31.12.2008: 664 kpl

L7E koneiden määrät:
Rekisterissä oli 31.12.2008: 12 874

Joten L5E kohdalla marginaalisesta ryhmästä on kyse.

Mahtaako tässä ryhmässä olla ns. TRIKE-moottoripyörät?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarviiko tieliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja ATC »

Juu Trike ja Spyyderi on L-vitosia kuten nuot alkuaikojen tieliikenne Traxterit.
Kolmipyöräisten tehoja ei rajoitettu, kuten nelipyörien jo tuolloin.
Ajoneuvoluokassa riittää B- ajokortti.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
urkki67
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Elo 2008 23:36
Mönkijä:: ???
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: Tarviiko tieliikenne mönkiää katsastaa

Viesti Kirjoittaja urkki67 »

ATC kirjoitti:Juu Trike ja Spyyderi on L-vitosia kuten nuot alkuaikojen tieliikenne Traxterit.
Kolmipyöräisten tehoja ei rajoitettu, kuten nelipyörien jo tuolloin.
Ajoneuvoluokassa riittää B- ajokortti.
Mielestäni hiukan epäloogista, mutta kolmipyörien ajokorttivaatimukset ovat samat kuin moottoripyörillä!

A- ja A1 –luokan ajokortti
L5e-luokan kolmipyörän ja moottoripyörän kuljettamiseen vaaditaan A1 tai A –luokan ajokortti. Kolmipyöräksi määritellään ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää. Kolmipyörän sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori tai sen suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 km/h.

Nuo jonkun mainitsemat triket kuuluvat tähän luokkaan. Yleensä. Asia selviää rekisteröintitodistuksesta.

Urkki
Vastaa Viestiin