L7E päätöksistä
L7E päätöksistä
Näinköhän lakiasioista kyselleen neitokaisen viimeiseksi viestiksi jäi:
Kirjoittaja mrautavirta
päivämäärä Ma Tammi 04, 2010 12:47 pm
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 77#p244377
Harmi. Itselläni olisi ollut paljon kysyttävää.
Esimerkiksi jotta olisikohan ajankohtaista päivittää EU:n päätös L7E:n tehorajoituksista. (EUlex päätös vuonna -95)
Lain annosta on 17 vuotta!!!
Pirulainen... on nämät laitteet kehittyneet säännöksen anto-ajankohdan jälkeen ja reilusti.
Mika
Kirjoittaja mrautavirta
päivämäärä Ma Tammi 04, 2010 12:47 pm
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 77#p244377
Harmi. Itselläni olisi ollut paljon kysyttävää.
Esimerkiksi jotta olisikohan ajankohtaista päivittää EU:n päätös L7E:n tehorajoituksista. (EUlex päätös vuonna -95)
Lain annosta on 17 vuotta!!!
Pirulainen... on nämät laitteet kehittyneet säännöksen anto-ajankohdan jälkeen ja reilusti.
Mika
-
- Noppeli
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Huhti 2012 16:07
Re: L7E päätöksistä
Hei,
Kyllä minä näitäkin sivuja lueskelen, mutta koska vanha käyttikseni ehti jo hukkua niin vastauksia ei ole nähty. Kaipaat tietoa tulevista EU-muutoksista mm. ATV-ajoneuvojen luokitteluun. Eli neuvonpitoa on kohta pidetty 1,5 vuotta ja kohta jo voidaan saada konkreettisia tuloksia. Tämä luokitus ja varsinkaan ATV-ajoneuvojen luokitus ei ole ehdotuksen varsinainen sisältö, joten ei siinä sen takia ole tuota 1,5 vuotta kulutettu, vaan vähän isommista asioista on kyse tälläkin kertaa. Mutta samassa nipussa asiat kuitenkin etenevät. Konkreettisesti ehdotukset tarkoittaisivat ATV-luokalle räätälöityjä luokituskriteereitä eli L-luokassa 15 kW:n rajan korvaamista ATV:lle nopeusrajoituksella, joka tässä vaiheessa on ajateltu olevan 60 km/h. Myös vanha luokka L7-road quads eli 15 kW ilman nopeusrajoitusta näyttäisi säilyvän.
Oheisesta linkistä löytyy tilannekuvaa (ensimmäiset 8 sivua) tämänhetkisestä säädöksen valmistelun tilanteesta:
http://circa.europa.eu/Public/irc/enter ... N_1.0_&a=d
EU-säädöshankkeen keskeisiä vaiheita voi seurata myös euroopan parlamentin sivulla, jonka asiakirjoja voi viitenumeroiden avulla erikseen googlata: http://www.europarl.europa.eu/oeil/popu ... entGateway
Vaikka seuraan keskustelua myös täällä, niin erityisiä näkökulmia aiheeseen on parempi toimittaa yhdistyksen nimissä virallisesti erikseen vaikka s-postilla.
Terveisin,
Maria Rautavirta
Kyllä minä näitäkin sivuja lueskelen, mutta koska vanha käyttikseni ehti jo hukkua niin vastauksia ei ole nähty. Kaipaat tietoa tulevista EU-muutoksista mm. ATV-ajoneuvojen luokitteluun. Eli neuvonpitoa on kohta pidetty 1,5 vuotta ja kohta jo voidaan saada konkreettisia tuloksia. Tämä luokitus ja varsinkaan ATV-ajoneuvojen luokitus ei ole ehdotuksen varsinainen sisältö, joten ei siinä sen takia ole tuota 1,5 vuotta kulutettu, vaan vähän isommista asioista on kyse tälläkin kertaa. Mutta samassa nipussa asiat kuitenkin etenevät. Konkreettisesti ehdotukset tarkoittaisivat ATV-luokalle räätälöityjä luokituskriteereitä eli L-luokassa 15 kW:n rajan korvaamista ATV:lle nopeusrajoituksella, joka tässä vaiheessa on ajateltu olevan 60 km/h. Myös vanha luokka L7-road quads eli 15 kW ilman nopeusrajoitusta näyttäisi säilyvän.
Oheisesta linkistä löytyy tilannekuvaa (ensimmäiset 8 sivua) tämänhetkisestä säädöksen valmistelun tilanteesta:
http://circa.europa.eu/Public/irc/enter ... N_1.0_&a=d
EU-säädöshankkeen keskeisiä vaiheita voi seurata myös euroopan parlamentin sivulla, jonka asiakirjoja voi viitenumeroiden avulla erikseen googlata: http://www.europarl.europa.eu/oeil/popu ... entGateway
Vaikka seuraan keskustelua myös täällä, niin erityisiä näkökulmia aiheeseen on parempi toimittaa yhdistyksen nimissä virallisesti erikseen vaikka s-postilla.
Terveisin,
Maria Rautavirta
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: L7E päätöksistä
Hetkinen, eikös tuo L-luokka koske tässä tapauksessa mopomönkijää? Tai ainakin muita l-luokan ajoneuvoja kuin L7e?
Normi tieliikennemönkijää (L7e) koskevat säädökset olisivat säilymässä ennallaan..
Normi tieliikennemönkijää (L7e) koskevat säädökset olisivat säilymässä ennallaan..
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Re: L7E päätöksistä
Ei niitä aiempia postauksia kannata lukea, protestoi vaan vahvasti kaikkea vastaan =D
Hyvähän tuo on jos pykäliä viilataan ja ajantasaistetaan. Ja vaikka rajoitettaisiinkin nopeuksia, kunhan ne on vain oikeasti mietittyjä ratkaisuja eikä niitä normaaleja poliitikoiden touhuja =D
Hyvähän tuo on jos pykäliä viilataan ja ajantasaistetaan. Ja vaikka rajoitettaisiinkin nopeuksia, kunhan ne on vain oikeasti mietittyjä ratkaisuja eikä niitä normaaleja poliitikoiden touhuja =D
Re: L7E päätöksistä
Nelivetoiset, eli kaikki maastokelpoiset laitteet saisi siirtää siihen täystehoisten luokkaan. Niissähän niitä täysiä tehoja kaivataankin ja 60km/h riittää paremmin kuin hyvin "möhköjen" ajo-ominaisuuksille.
Perävetoiset, crossimalliset laitteet on omiaan "L7-road quads eli 15 kW ilman nopeusrajoitusta" luokkaan. Ne on kevyitä, työkäyttöön sopimattomia, mutta ajo-ominaisuuksiltaan tieliikennekelpoisia hupilaitteita. (halvimpia Kiinalaisia lukuun ottamatta, pitäisi kieltää hengenvaarallisina laitteina kokonaan!)
Kilvellisen crossilaitteen käyttö on miltein yksinoman tiepohjaisilla pinnoilla ja silloin on pystyttävä liikkumaan muun liikenteen käyttämää nopeutta, aiheuttamatta muille ohitustarvetta mikä taas lisää niitä liikenteen riskejä...
Perävetoiset, crossimalliset laitteet on omiaan "L7-road quads eli 15 kW ilman nopeusrajoitusta" luokkaan. Ne on kevyitä, työkäyttöön sopimattomia, mutta ajo-ominaisuuksiltaan tieliikennekelpoisia hupilaitteita. (halvimpia Kiinalaisia lukuun ottamatta, pitäisi kieltää hengenvaarallisina laitteina kokonaan!)
Kilvellisen crossilaitteen käyttö on miltein yksinoman tiepohjaisilla pinnoilla ja silloin on pystyttävä liikkumaan muun liikenteen käyttämää nopeutta, aiheuttamatta muille ohitustarvetta mikä taas lisää niitä liikenteen riskejä...
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: L7E päätöksistä
Pidetään asiallisena tämä topikki, Wanha tuuppaa epäasiallisuudet välittömästi bittiavaruuteen.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- JJP
- Tracks
- Viestit: 2521
- Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
- Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: L7E päätöksistä
Perustelkaa tehorajoitus!!!!!!
Miksi pitää olla 15kw rajoitus tieliikennekäytössä???
Miksi pitää olla 15kw rajoitus tieliikennekäytössä???
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Re: L7E päätöksistä
Mihin tarvitsee niitä heppoja niin käsittämättömästi? Kyllä noilla laitteilla jo pysyy liikenne virran mukana, kärryä ei saa vetää, suuria kuormia ei saa ottaa... Miksi laitteessa pitäisi olla 150 heppaa yleisillä teillä(rata ajot tietysti erikseen, mutta siellä moni muukin asia muuttuu)? Ymmärtäisin tehon tarpeen jos laitteella saisi vetää tonnin kärryä tai siinä olis kolmen kuution soralava tai 16 istumapaikkaa... Suomessa kuitenkin on näitä nopeus rajoituksia ja niitä noudattaen kuin liikkuu niin käytännössä kaikki myytävät moottoroidut tieliikenteeseen sopivat ajoneuvot voisi rajoittaa 80km/h ja samalla vaihtaa kaikki nopeudet tuon yli tuohon. Rekat ei olisi enää niin paljoa tien tukkeena, ohitus tarvetta ei juuri olisi ja liikenne olisi turvallisempaa. Ja sitten taas, noihin nopeuksiin päästäisiin nykyistä pienemmillä moottoreilla ja näin kulutus ja päästöt tippuisi ja siinä sivussa mailma pelastuisi. Lukekaa yllä oleva jotkut suodattimet päässä, mutta periaate siitä varmasti selviää.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: L7E päätöksistä
Ei peekele ToniR81, nyt lohkasit kakusta liian ison palasen
No siinähän on sitten kiva ajella kaikki toistensa persiissä kiinni kun vekottimet kulkee sen tasan 80km/h. Voi sitä turvallisuuden huumaa varsinkin mönkkärillä paanatessa kun 40 tonninen yhdistelmä kuumottaa takapaksissa kiinni ja kun vehjes (se 15kw mönkijä) vielä puutuu "alitehoisena" loivaan ylämäkeen niin saattaapi se takana tuleva rahtimies jopa harkita sinun ohittamistasi, tämä se vasta turvallista on. Ja todennäkösesti joudut vielä hiljentämään vauhtiasi jotta se yhdistelmä pääsee sinusta ohi - tämä taas aiheuttaa takanatuleville jarrunpainalluksia ja sitten kolisee
Ei se kuutiotilavuuden pienentäminen kulutusta välttämättä alenna, todennäköisesti jopa kasvattaa kun joutuu pienempää konetta vedättää enempi.
Nii ja ei oteta sitte liian tosissan, eikä tässäkään viestissä ole mitään henk.kohtaista, kuhan kirjotellaan ja silleen .
Kohta luuta heiluu, se on varmaa
edit. korjailin pahimmat kirjotusvirheet pois

No siinähän on sitten kiva ajella kaikki toistensa persiissä kiinni kun vekottimet kulkee sen tasan 80km/h. Voi sitä turvallisuuden huumaa varsinkin mönkkärillä paanatessa kun 40 tonninen yhdistelmä kuumottaa takapaksissa kiinni ja kun vehjes (se 15kw mönkijä) vielä puutuu "alitehoisena" loivaan ylämäkeen niin saattaapi se takana tuleva rahtimies jopa harkita sinun ohittamistasi, tämä se vasta turvallista on. Ja todennäkösesti joudut vielä hiljentämään vauhtiasi jotta se yhdistelmä pääsee sinusta ohi - tämä taas aiheuttaa takanatuleville jarrunpainalluksia ja sitten kolisee

Ei se kuutiotilavuuden pienentäminen kulutusta välttämättä alenna, todennäköisesti jopa kasvattaa kun joutuu pienempää konetta vedättää enempi.
Nii ja ei oteta sitte liian tosissan, eikä tässäkään viestissä ole mitään henk.kohtaista, kuhan kirjotellaan ja silleen .
Kohta luuta heiluu, se on varmaa

edit. korjailin pahimmat kirjotusvirheet pois
Viimeksi muokannut ViiMax, 20 Huhti 2012 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: L7E päätöksistä
Samalla voi moottoripyörät, -kelkat, ja vesijetit yms. rajoittaa tuohon tehorajaan. Ja pakoputki niin pientä pilliä ettei tule liikaa ääntä.
Ei vaan, olen sitä mieltä, että ainakin tieliikenteeseen relisteröityihin voisi soveltaa tuota moottoripyörien lainsäädäntöä. Mikäli mun tuntemukseni näistä on ajantasainen.
Eli ymmärtääkseni tehot ja kuutiot on rajoitettu kuljettajan 20 ikävuoteen asti 600cc/15kw...?
Jokin tämän kaltainen vois mönkijöissäkin toimia?
Ei vaan, olen sitä mieltä, että ainakin tieliikenteeseen relisteröityihin voisi soveltaa tuota moottoripyörien lainsäädäntöä. Mikäli mun tuntemukseni näistä on ajantasainen.
Eli ymmärtääkseni tehot ja kuutiot on rajoitettu kuljettajan 20 ikävuoteen asti 600cc/15kw...?
Jokin tämän kaltainen vois mönkijöissäkin toimia?
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
- All-Terrain Vehicle
- Tracks
- Viestit: 2072
- Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
- Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu
Re: L7E päätöksistä
Omasta mielestä kyllä kuulostaa tosi hyvältä, että se vanha L7 15kW säilysi ja sitten tulisi tuo 60km/h lisäksi. Tietenkin parempi olisi vielä ilman tehorajaa tuo L7,
mutta ei tuokaan nyt paha ole ja nuinhan se on nykyäänkin. Johan sen voi jokainen ohittaa niin kuin nykyäänkin, radalla ajaessaan
Se tässä vielä jäi auki, että miten maastoliikennemönkijöiden käy? Eikö niillekin pitänyt olla joskus ehkä tulossa kelkkojen tapainen rekisteri, jos se nyt tähän liittyy.
Mutta mahtava hommahan tämä on, että meitä harrastajiakin kuunnellaan ja kerrotaan väliaikatietoja! Mielenkiintoinen keskustelu on varmasti tulossa
mutta ei tuokaan nyt paha ole ja nuinhan se on nykyäänkin. Johan sen voi jokainen ohittaa niin kuin nykyäänkin, radalla ajaessaan

Mutta mahtava hommahan tämä on, että meitä harrastajiakin kuunnellaan ja kerrotaan väliaikatietoja! Mielenkiintoinen keskustelu on varmasti tulossa

Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Re: L7E päätöksistä
Eihän kukaan tarvitse sujuvasti ajamiseen mönkällä 150hp mutta tuo 20 kaakkia ei oikeen riitä, ehkä jossain pienessä kiinalaisessa missä omapaino 150kg se vielä toimii.
Saman tehorajanhan voi sitten laittaa autoille jos vaikka rene painaa 330kg ja 15kw niin 1400kg autossa sais olla 64kw. Kyllähän se sillä jo kulkee suurimman salllitun 120km/h ?
Eihän sillä ohi kyllä enää pääse kun raktorista korkeintaan alamäessä ottamalla vauhti 2km ennen kun edes näkee ohitettavaa
Saman tehorajanhan voi sitten laittaa autoille jos vaikka rene painaa 330kg ja 15kw niin 1400kg autossa sais olla 64kw. Kyllähän se sillä jo kulkee suurimman salllitun 120km/h ?
Eihän sillä ohi kyllä enää pääse kun raktorista korkeintaan alamäessä ottamalla vauhti 2km ennen kun edes näkee ohitettavaa

-
- Tracks
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
- Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
- Paikkakunta: Pälkäne
Re: L7E päätöksistä
edelleenkin tuo 60 kmh rajoitus olisi täyttä huuhaata(kelpaako tämä?).ja eihän tosiaan tuo 15kw oikeasti riitä viemään edes kaikkia mönkijöitä sitä 8 kymppiä.joku t..lo heittää heti tuon 150 heppaa seuraavaks vaihtoehdoks
.jos jostain tuntuu että ei uskalla ajaa tiellä yli 60 kmh ja se olisi riittävä max nopeus niin suosittelen jotain kurssia josta tuleekin mieleeni että miksipä ei tieliikennemönkijälle omaa ajokorttiluokkaa josta sais taas vaikka tonnin maksaa.en iihmettelis vaikka tämä ois jo suunnitteilla.
jokapaikassa toitotetaan aina sujuvaa liikenne käyttäytymistä mutta tommoset rajotukset tekee sen mahdottomaks.tienpäällä pitää pystyä liikkumaan muitten mukana,muuten ei hyvä heilu.

jokapaikassa toitotetaan aina sujuvaa liikenne käyttäytymistä mutta tommoset rajotukset tekee sen mahdottomaks.tienpäällä pitää pystyä liikkumaan muitten mukana,muuten ei hyvä heilu.
Re: L7E päätöksistä
Nelivetoisen mönkijän käyttötarkoitus on maastossa ja näiden laitteiden turvalliset ajo-ominaisuudet loppuu 60 - 80km/h nopeudessa. Poikkeuksiakin on, mutta johonkin se luokkaraja pitää vetää... eli: painavat nelivetoiset / crossimalliset takavetoiset.
Jos toi uusi luokka tulee nelareille, niin 60km/h merkki persiisiin, ei laitekohtaista nopeuden rajoitinta eikä vuosittaista katsastusvelvoitetta.
Itse luovuin tieliikennemönkijästä enkä sellaista enää ota, syksyllä katselen maastomallisen tilalle.
Mutta jos tuollainen luokka tulee; ei rajoitinta, ei vuosikatsastusta, suurin nopeus tieliikenteessä 60km/h. - jätän pankinsedälle heti laina-anomuksen.
Jos toi uusi luokka tulee nelareille, niin 60km/h merkki persiisiin, ei laitekohtaista nopeuden rajoitinta eikä vuosittaista katsastusvelvoitetta.
Itse luovuin tieliikennemönkijästä enkä sellaista enää ota, syksyllä katselen maastomallisen tilalle.
Mutta jos tuollainen luokka tulee; ei rajoitinta, ei vuosikatsastusta, suurin nopeus tieliikenteessä 60km/h. - jätän pankinsedälle heti laina-anomuksen.

- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: L7E päätöksistä
mites, kielletäänkö traktorimönkijät jollain EU-suomipoikkeuslailla?
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage