L7E päätöksistä

Keskustelua tieliikenne mönkkäreistä
Avatar
japit
Tracks
Viestit: 1167
Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja japit »

JJP kirjoitti:Perustelkaa tehorajoitus!!!!!!
Miksi pitää olla 15kw rajoitus tieliikennekäytössä???
Samoilla linjoilla ollaan, perustelkaa rajoitus !

Barossa kirjoitti:Nelivetoisen mönkijän käyttötarkoitus on maastossa ja näiden laitteiden turvalliset ajo-ominaisuudet loppuu 60 - 80km/h nopeudessa. Poikkeuksiakin on, mutta johonkin se luokkaraja pitää vetää... eli: painavat nelivetoiset / crossimalliset takavetoiset.

Jos toi uusi luokka tulee nelareille, niin 60km/h merkki persiisiin, ei laitekohtaista nopeuden rajoitinta eikä vuosittaista katsastusvelvoitetta.

Itse luovuin tieliikennemönkijästä enkä sellaista enää ota, syksyllä katselen maastomallisen tilalle.
Mutta jos tuollainen luokka tulee; ei rajoitinta, ei vuosikatsastusta, suurin nopeus tieliikenteessä 60km/h. - jätän pankinsedälle heti laina-anomuksen. :biggrin:
just! :shock:
Pietu71 kirjoitti:edelleenkin tuo 60 kmh rajoitus olisi täyttä huuhaata(kelpaako tämä?).ja eihän tosiaan tuo 15kw oikeasti riitä viemään edes kaikkia mönkijöitä sitä 8 kymppiä.joku t..lo heittää heti tuon 150 heppaa seuraavaks vaihtoehdoks =D> .jos jostain tuntuu että ei uskalla ajaa tiellä yli 60 kmh ja se olisi riittävä max nopeus niin suosittelen jotain kurssia josta tuleekin mieleeni että miksipä ei tieliikennemönkijälle omaa ajokorttiluokkaa josta sais taas vaikka tonnin maksaa.en iihmettelis vaikka tämä ois jo suunnitteilla.
jokapaikassa toitotetaan aina sujuvaa liikenne käyttäytymistä mutta tommoset rajotukset tekee sen mahdottomaks.tienpäällä pitää pystyä liikkumaan muitten mukana,muuten ei hyvä heilu.
Hyvä Pietu!
MKe kirjoitti:Eihän kukaan tarvitse sujuvasti ajamiseen mönkällä 150hp mutta tuo 20 kaakkia ei oikeen riitä, ehkä jossain pienessä kiinalaisessa missä omapaino 150kg se vielä toimii.

Saman tehorajanhan voi sitten laittaa autoille jos vaikka rene painaa 330kg ja 15kw niin 1400kg autossa sais olla 64kw. Kyllähän se sillä jo kulkee suurimman salllitun 120km/h ?

Eihän sillä ohi kyllä enää pääse kun raktorista korkeintaan alamäessä ottamalla vauhti 2km ennen kun edes näkee ohitettavaa :badgrin:
Samaa mieltä !


Oma mielipiteeni on: Kaikilla mönkijöillä saa mennä tieliikenne nopeuksien mukaan ja turhia esim: rajoittimia nostamaan mönkijän hintaa ei tarvita ! jokainen ajaa niin kuin muukin liikenne !
" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja Barossa »

japit kirjoitti: Oma mielipiteeni on: Kaikilla mönkijöillä saa mennä tieliikenne nopeuksien mukaan ja turhia esim: rajoittimia nostamaan mönkijän hintaa ei tarvita ! jokainen ajaa niin kuin muukin liikenne !
Jos sun taidot ja vyysinen nopeus riittää kuljettamaan esim. nelivetosta 500cc Polaris sportsmannia 100km/h rajoitusalueella sitä satasta _turvallisesti_, ei tarkoita sitä että kaikki muutkin siihen kykenee, näillä tieliikennemönkijöillä saattaa ajella, ja ajeleekin moni eläkeikäinen... Kun noita säännöksiä sorvataan, niin pakkohan ne on aatella sen heikoimman lenkin mukaan...
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

miksei kaikkia ajoneuvoja rajoiteta esim. 20kmh, koska osa ihmisistä ei niitä pysty kuljettamaan edes 40kmh vauhdissa turvallisesti?
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
japit
Tracks
Viestit: 1167
Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja japit »

Barossa kirjoitti:
japit kirjoitti: Oma mielipiteeni on: Kaikilla mönkijöillä saa mennä tieliikenne nopeuksien mukaan ja turhia esim: rajoittimia nostamaan mönkijän hintaa ei tarvita ! jokainen ajaa niin kuin muukin liikenne !
Jos sun taidot ja vyysinen nopeus riittää kuljettamaan esim. nelivetosta 500cc Polaris sportsmannia 100km/h rajoitusalueella sitä satasta _turvallisesti_, ei tarkoita sitä että kaikki muutkin siihen kykenee, näillä tieliikennemönkijöillä saattaa ajella, ja ajeleekin moni eläkeikäinen... Kun noita säännöksiä sorvataan, niin pakkohan ne on aatella sen heikoimman lenkin mukaan...
Oma mielipiteeni edelleen on! että kyllä se tieliikennenopeus on ihan ok. Jokainen päättää omalta kohdin missä menee oma nopeus, turvallisuus , jne, niin kuin nytkin esim autoilla tai prätkillä.

Ei tässä taidot ole kyseessä vaan toivottavasti järki !

t Japit 8)
" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Puuhis83 kirjoitti: olen sitä mieltä, että ainakin tieliikenteeseen rekisteröityihin voisi soveltaa tuota moottoripyörien lainsäädäntöä.
+1
lisäksi tuon katsastuskäytännön vois ottaa mp-säädöksistä mukaan =D>
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 19:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

japit kirjoitti:
Barossa kirjoitti:
japit kirjoitti: Oma mielipiteeni on: Kaikilla mönkijöillä saa mennä tieliikenne nopeuksien mukaan ja turhia esim: rajoittimia nostamaan mönkijän hintaa ei tarvita ! jokainen ajaa niin kuin muukin liikenne !
Jos sun taidot ja vyysinen nopeus riittää kuljettamaan esim. nelivetosta 500cc Polaris sportsmannia 100km/h rajoitusalueella sitä satasta _turvallisesti_, ei tarkoita sitä että kaikki muutkin siihen kykenee, näillä tieliikennemönkijöillä saattaa ajella, ja ajeleekin moni eläkeikäinen... Kun noita säännöksiä sorvataan, niin pakkohan ne on aatella sen heikoimman lenkin mukaan...
Oma mielipiteeni edelleen on! että kyllä se tieliikennenopeus on ihan ok. Jokainen päättää omalta kohdin missä menee oma nopeus, turvallisuus , jne, niin kuin nytkin esim autoilla tai prätkillä.

Ei tässä taidot ole kyseessä vaan toivottavasti järki !

t Japit 8)
Komppaan japittia

Puhutaan ajoneuvojen turvallisista nopeuksista. Varmasti jokainen osaa fiksulla mönkijällä, autolla, tai moottoripyörällä ajaa vaikkapa 100km/h ihan ok.

Jos taas ajatellaan äkkiliikkeiden tekemistä, eteen sattuvia yllätyksiä, niin kyllä moni niin autolla kuin mp:lläkin ajavista on ihan yhtälailla pulassa näissä tilanteissa, kuin mitä äkkinäinen mönkijälläkin. No, mönkijä on kyljellään äkisti, niin on motskarikin. Autoon nyt ei voi tältä osin verratakaan, mutta varmasti suurella osalla ei hanskassa kestä sekään, jos tulee äkkitilanne (raju väistö, tms.).

Joten mielestäni: rajoitetaan kaikki tai ei mitään.

Jos heikointa lenkkiä ajatellaan, niin otetaan se korvenkylän 70v mummeli ja vedetään autojen nopeusrajoitukset tämän mukaan. Maantiellähän olisi max. 50km/h jos näin mentäisiin....
Kulkine hakusessa
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tässä kannattaa huomioida että luokka L7E ei ole sorvattu mönkijöille vaan mönkijät on "sorvattu" sopimaan tuohon luokkaan.
Luokan säännöstö koskee laajempaa ajoneuvoryhmää, ei pelkästään mönkijöitä, joita on saatu tyypitettyä tuohon luokkaan vasta vähän aikaa, ja tätä taustaa vasten asioita tarkastellaan kun tuon luokan sääntöjä muutellaan.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 19:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ARant »

JJP kirjoitti:Perustelkaa tehorajoitus!!!!!!
Miksi pitää olla 15kw rajoitus tieliikennekäytössä???
Muistelen joskus lukeneeni, että ko. säännöstä sorvattaessa jossain päin EU:ta alle 15 kW värkeillä oli alhaisempi verotus.
m.rautavirta
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Huhti 2012 15:07

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja m.rautavirta »

ATC kirjoitti:Tässä kannattaa huomioida että luokka L7E ei ole sorvattu mönkijöille vaan mönkijät on "sorvattu" sopimaan tuohon luokkaan.
Juuri näin ja siksi tuohon 15 kW:n luokkaan ei nyt ole tarkoitus koskea, vaan tehdä uusia alaluokka nimenomaan ATV:iden erityispiirteet huomioiden, jossa ei tehorajaa, mutta nopeusrajoitus. Nopeusrajoitus tarvitaan, jotta on perustelu antaa helpotuksia mahdollisista lisävaatimuksista kuten ABS-jarruista, kiinteästä tasauspyörästöstä, päästövaatimuksista jne. Lopputuloksena voi olla riittävän selkeä ja käyttöä palveleva EU-tasoinen luokitus, mutta toistaiseksi se on vasta tavoite. Samaa keskustelua käydään myös T-luokan uudistamisessa, joten lopputulos on monen kokin soppa joka tapauksessa. Mutta kommenttien perusteella paljon huonommaksi ei voi mennä, joten siitä on helppo parantaa:) Uusi luokitus, jos siitä päästään sopuun, tulee siis vasta 2014/2015, joten tälle kaudelle sillä ei joka tapauksessa ole vaikutusta. Tiedottelen jos asiassa tulee jotain uutta ja kun varsinaisia päätöksiä on saatu aikaan.

Aurinkoisia ajokelejä,
Maria
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 19:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ARant »

m.rautavirta kirjoitti:Konkreettisesti ehdotukset tarkoittaisivat ATV-luokalle räätälöityjä luokituskriteereitä eli L-luokassa 15 kW:n rajan korvaamista ATV:lle nopeusrajoituksella, joka tässä vaiheessa on ajateltu olevan 60 km/h.
Eh, mikähän järki tuossa 60 km/h nopeusrajoituksessa on ?

Ensiksikin, sitä noudattava nelipyöräinen ajoneuvo on 'tientukko' lähes kaikkialla taajama-alueiden ulkopuolella. Ja toisekseen, se on niin lähellä T3:a, että on vaikea kuvitella kenenkään noin pienen nopeuslisän ja järkevämmän istuimen takia maksavan L7-luokan paljon kovempia veroja. Oma lukunsa tässä konkelossa ovat vielä ne T3-mallit, jotka kuski nykyisellään saa helposti tuunattua kulkemaan tuon 60 km/h tai enemmän ..

Joskus muutama vuosi takaperin pähkäilty 80 km/h olisi ollut paljon järkevämpi - liikenteessä on muutakin siihen rajoitettua, joten sellainen L7 ei olisi merkittävästi muita hitaampi tientukko. Jos taas nelipyörien hallittavuus tuossa nopeudessa epäillyttää, niin kyllä kai tyyppikatsastukseen voi sisällyttää käsiteltävyyskokeen, jonka tuloksen ollessa liian huono värkkiä ei saa tyypitettyä L7-liikennepeliksi (tai nopeus pitää teknisesti - ja tehokkaasti - rajoittaa siihen, missä se pysyy kuskin käpälässä).

Mitä ABS-jarruihin, tasauspyörästöihin, jnpp. tulee: Toki ne auttavat em. käsiteltävyyskokeessa, joten jos valmistaja tai homologoija on ne osannut ottaa mukaan, niin aina parempi. Onhan L7-pelien jarruihin tehty tähänkin asti kaikenlaisia (ei aina kovin fiksuja ..) muutoksia jarrupuolelle. Ja minulla on ollut koko ajan (syksystä 2005) asti takatasauspyörästöllä varustettu L7-peli. Esim. telamönkijä-porukan murheista lukiessani olen ihmetellyt, eikä takatasauspyörästö helpottaisi värkkien kankeaa kääntyvyyttä (eli luulisi moisen lisäpiirteen ajan kanssa yleistyvän).
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Muutama hajatelma kokonaisuudesta:

1. L7E tehorajoituksella on positiivinen vaikutus liikennevakuutuksen hintaan vs. Moottoripyörä

2. T3 on selkeästi traktori ja sen mukaiset vakuutusmaksut.

3. Jos 60km/h nopeusrajoitus toteutuu vapaalla teholla, saattaa olla mahdollista, että vakuutushinnat pysyy maltillisena. Jos nopeusrajoitus nousee 80 km/h, voi vakuutukset seurata vastaavasti ja lähentyä moottoripyörää.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Skiri
4WD
Viestit: 229
Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
Paikkakunta: Kempele

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja Skiri »

Eikö ne vakuutushinnat peilaudu suoraan siitä minkä verran niillä sattuu onnettomuuksia? Se, että kuinka paljon tuo nopeuden rajoittaminen vähentäisi onnettomuuksia on vaikea arvailla. Ja jos onnettomuudet vähenisivät, niin kuinka kauan menisi, että vakuutuksienhinnat laskisivat.

Voi olla, että olen nyt kyllä väärässäkin :D
zepe
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Marras 2011 16:46

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja zepe »

Puhutaan ajoneuvojen turvallisista nopeuksista. Varmasti jokainen osaa fiksulla mönkijällä, autolla, tai moottoripyörällä ajaa vaikkapa 100km/h ihan ok.

Jos taas ajatellaan äkkiliikkeiden tekemistä, eteen sattuvia yllätyksiä, niin kyllä moni niin autolla kuin mp:lläkin ajavista on ihan yhtälailla pulassa näissä tilanteissa, kuin mitä äkkinäinen mönkijälläkin. No, mönkijä on kyljellään äkisti, niin on motskarikin. Autoon nyt ei voi tältä osin verratakaan, mutta varmasti suurella osalla ei hanskassa kestä sekään, jos tulee äkkitilanne (raju väistö, tms.).
Olen myös kohtuu kokenut motoristi ja pikkuisen olen eri mieltä, tai on näkökulma joka kannattaa kanssa huomioida. Mönkkäreitäkin on erilaisia, mutta kyllä nää keveimmät tl-mönkkärit katupyörillä ainakin on aika kiikkeriä ja vaarallisia pelejä 80-100km/h nopeudessa. Nämä kaatuvat tosi herkästi. Moottoripyörällä voi hyväkuntoisella asfaltilla, jos kuskilla vaan on päätä, ihan huoletta vetäistä siks-sakit eli kallistaa eka toiselle puolelle niin paljon kuin kallistusvaraa riittää ja siitä heittää sen toiselle puolelle, niin että kipinät vaan lentää :) Ja nyt en tarkoita mitään harrikoita tms. kustomeja vaan ihan sporttisempia pyöriäkin. Pyörä siis tottelee kuljettajaa eikä kaadu.
Kömpijän taas saa nurin hyvinkin helposti jos sillä alkaa 80km/h nopeudessa asfaltilla pujottelemaan tai jos ajaa yksinkertaisesti tiukkaan mutkaan tai risteykseen reippasti. Sitä pitää ajaa huomattavan varovasti verrattuna autoon tai moottoripyörään.
Vähän aiheen vierestä koska tämä on ihan oma moka: kävi niin, että meinasin kaataa mönkkärin koeajolla ihan tasaisella tiellä. Tuli vähän yllättävä tilanne josta aioin kääntyä oikealle ja motoristina sekärangasta lähtenyt ohjausliike sai minut siirtämään painoa oikealle ja samalla tekemän työntöohjauksen oikealla kädellä... tuli "pieni" ylläri kun mönkijä ottikin äkkiliikkeen vasemmalle, meinasin siinä tippua kyydistä ja hetki mentiin kahdella pyörällä, mutta onneksi ei kaatunut vaan tultiin alas pyörilleen... Vauhtia tuossa ei ollut paljon, ehkä joku 40-50km/h.
CPI XS 250
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Miettikää nyt tarkkaan tuota 60km/h nopeusrajoitusta.Ihan tarpeeksi vitkuttaa jo noi mopoautot kun ei autolla ohi meinaa päästä taajaman reunamilla saatikka taajama-alueella. Suurinosa niistäkin menee sen 60km/h.
Nyt jos sinne lyödään muutama tuhat tiemönkijää mateleen 60km/h niin voin taata, ettei autoilijat sulata senkään vertaa mönkijöitä mitä nyt. Vaaralliset ohitukset lisääntyy ja muut paniikkijarrutukset.

Itse olen mielummin sen 80km/h kannalla, kun paljon on mönkijöitä "maakunnissa" joissa on yleinen rajoitus 80km/h. Näin liikenne on suht koht sujuvaa.Ei nykyinen 15kw paha ole, mutta kun mönkijöitä käytetään muuhunkin kun tiellä cruisaamiseen niin rajottimet vaan haittaa ja tuskin nuo laitteetkaan siihen on tarkoitettu ja virkavallankin on mahdotonta sitä valvoa.

Eli jos nyt ATV:lle suunnitellaan omaa lakia niin miettikää asiat kunnolla ettei tarvitse 2 vuoden päästä sorvata hätäsesti tehtyä kyhäelmää. Ministeriössäkin on paljon "kukkahattuja" jotka ei oo ikinä edes ajanut autolla saatikka millään muullakaan päristemellä niin mieluusti sellaiset ihmiset päättämään joilla on edes hiukan kokemusta liikenteestä.

Itse muutaman mönkijän omistaneena ja jokusen kilometrin maantiellä mönkijällä ajaneena voin sanoa, että millä tahansa *laatumönkijällä* pystyy ajamaan kevyesti sen 80km/h jos vaan renkaat ja muut varusteet on kunnossa. Se on ihan sama mitä lakipykäliä meille säädetään niin aina löytyy joku taliaivo jolla on pipon alunen jäänyt narikkaan ja sit räppäillään liikenteen seassa ja tulee ohotilanteita. Näiden taliaivojen takia meillä ne vakuutusmaksut nousee. Ei holhoomalla ja lakeja kiristämällä aiheuteta muuta kuin lisää lainrikkojia. Tää on vaan mun mielipide :oops:

Pakko tähän loppuun kyllä kehua, että lisää M.Rautavirran kaltaisia ihmisiä tarvitaan jotka kuuntelee/lukee ja keskustelee aiheesta muuallakin kuin suljettujen ovien takana. Tämä on sitä vuorovaikutteista demokratiaa mihin ei nykyään enää törmää.Toivottavasti löytyy järkevä ratkaisu tähän meidänkin onkelmaan. :D
Ugh..Olen puhunut :mrgreen:

PS. Mootoripyöräthän on joka kesä nurin kun on asfalttimutkassa hiukka soraa ja 7 sairaalaan.. Ei mönkijällä kyllä joudu ;)

Edit: Tuolla on kirjoitusvilhe/oikaisu. Tarkoitin kommentillani, että MINISTERIÖISSÄ on silloin tällöin sellaisia ihmisiä jotka päättävät asioista ja joista eivät itse tiedä mitään tai eivät ole koskaan edes tutustuneet aiheeseensa. Pyydän anteeksi jos joku taho ymmärsi kommenttini väärin tai loukkaantui.
Viimeksi muokannut juniorijussi, 14 Touko 2012 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Atv 400
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 13 Maalis 2006 19:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja Atv 400 »

[quote= Ja minulla on ollut koko ajan (syksystä 2005) asti takatasauspyörästöllä varustettu L7-peli. [/quote]


Missä L7-pelissä on tasauspyörästö takana.Voimansiirrosta mitään ymmärtämättä.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Vastaa Viestiin