L7E päätöksistä

Keskustelua tieliikenne mönkkäreistä
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 19:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ARant »

Atv 400 kirjoitti:
ARant kirjoitti: Ja minulla on ollut koko ajan (syksystä 2005) asti takatasauspyörästöllä varustettu L7-peli.
Missä L7-pelissä on tasauspyörästö takana.Voimansiirrosta mitään ymmärtämättä.
No tuolta henkilötietojeni lopusta olisi löytynyt 'ATP 330E', joka on Polariksen takavuosien malli. Vähän myöhemmin liikenteeseen tuli samalta valmistajalta niinikään takatasauspyörästöllinen Sportsman X2 500, josta oli myös L7e versio. Sitä en tiedä, onko se enää nykyään myynnissä - L7e nelivetoisten myynti lienee jonkin verran kärsinyt helposti tuunattavien T3:n kilpailusta: halvempia, ei tarvitse katsastaa, ja kulkevat tuunaamisen jälkeen yhtä kovaa ..
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 19:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ARant »

juniorijussi kirjoitti:Itse olen mielummin sen 80km/h kannalla, kun paljon on mönkijöitä "maakunnissa" joissa on yleinen rajoitus 80km/h. Näin liikenne on suht koht sujuvaa.Ei nykyinen 15kw paha ole, mutta kun mönkijöitä käytetään muuhunkin kun tiellä cruisaamiseen niin rajottimet vaan haittaa ja tuskin nuo laitteetkaan siihen on tarkoitettu ja virkavallankin on mahdotonta sitä valvoa.

Eli jos nyt ATV:lle suunnitellaan omaa lakia niin miettikää asiat kunnolla ettei tarvitse 2 vuoden päästä sorvata hätäsesti tehtyä kyhäelmää.
Oma synkeä epäillykseni on, että jos tuohon 60 km/h rajoitukseen päädytään, ja muuten pidetään - tehorajoitusta lukuunottamatta - L7e-painolasti: vuosikatsastukset, verot ja vakuutusmaksut niin koko luokka jää lakitekniseksi erikoisuudeksi, koska kaikki tiellä nelivetomönkijää ajavat hankkivat T3:n (johon saa kortinkin muutama vuosi nuorempana).

Vai miten monen luulette maksavan kovemman ostohinnan ja kovemman vuosittaisen vakuutusmaksun, sekä köröttelevän vuosittain katsastukseen 20 km/h lisänopeuden ja paremman istuimen takia ?
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

jos oikein tajusin, traktorimönkijäluokka "hävitetään", jolloin kaikki joutuvat ostamaan L7E:n jos haluavat mönkijällä ajaa tiellä.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Atv 400
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 13 Maalis 2006 19:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja Atv 400 »

ARant kirjoitti:
Atv 400 kirjoitti:
ARant kirjoitti: Ja minulla on ollut koko ajan (syksystä 2005) asti takatasauspyörästöllä varustettu L7-peli.
Missä L7-pelissä on tasauspyörästö takana.Voimansiirrosta mitään ymmärtämättä.
No tuolta henkilötietojeni lopusta olisi löytynyt 'ATP 330E', joka on Polariksen takavuosien malli. Vähän myöhemmin liikenteeseen tuli samalta valmistajalta niinikään takatasauspyörästöllinen Sportsman X2 500, josta oli myös L7e versio. Sitä en tiedä, onko se enää nykyään myynnissä - L7e nelivetoisten myynti lienee jonkin verran kärsinyt helposti tuunattavien T3:n kilpailusta: halvempia, ei tarvitse katsastaa, ja kulkevat tuunaamisen jälkeen yhtä kovaa ..

ATP/X2 ei ole tasauspyörästöä takana on vain sähköisesti " katkaistava" taka-akseli,laite muuttuu yksipyörävetoiseksi.
Uudenmaan Mönkijät Ry
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 19:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ARant »

Atv 400 kirjoitti:
ARant kirjoitti:
Atv 400 kirjoitti:Missä L7-pelissä on tasauspyörästö takana.Voimansiirrosta mitään ymmärtämättä.
No tuolta henkilötietojeni lopusta olisi löytynyt 'ATP 330E', joka on Polariksen takavuosien malli. Vähän myöhemmin liikenteeseen tuli samalta valmistajalta niinikään takatasauspyörästöllinen Sportsman X2 500, josta oli myös L7e versio. Sitä en tiedä, onko se enää nykyään myynnissä - L7e nelivetoisten myynti lienee jonkin verran kärsinyt helposti tuunattavien T3:n kilpailusta: halvempia, ei tarvitse katsastaa, ja kulkevat tuunaamisen jälkeen yhtä kovaa ..
ATP/X2 ei ole tasauspyörästöä takana on vain sähköisesti " katkaistava" taka-akseli,laite muuttuu yksipyörävetoiseksi.
X2 en ole kokeillut, joten en väitä mitään, mutta ainakin ATP:ssa kun on kone ilmassa, sähköt päällä ja valitsija asennossa 'Turf', toista takapyörää pyöritettäessä kardaani ei pyöri, mutta toinen takapyörä pyörii vastakkaiseen suuntaan. Samoin räjäytyskuvaston sivulla 'D2' löytyy mm. 2 kpl osia 'Gear, Side, Differential' ja 'Gear, Pinion, Mate, Differential', jotka minä tulkitsen tasauspyörästöksi. X2 kohdalla ens. arvaukseni oli, että siinä on sama kuvio, mutta räjäytyskuvastoa minulla ei ole, kun ei ole ko. värkkiäkään, joten joku muu saa tarkistaa asian.
Avatar
JJP
Tracks
Viestit: 2521
Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Hellsinki

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja JJP »

Roosa999 kirjoitti:Muutama hajatelma kokonaisuudesta:

1. L7E tehorajoituksella on positiivinen vaikutus liikennevakuutuksen hintaan vs. Moottoripyörä

2. T3 on selkeästi traktori ja sen mukaiset vakuutusmaksut.

3. Jos 60km/h nopeusrajoitus toteutuu vapaalla teholla, saattaa olla mahdollista, että vakuutushinnat pysyy maltillisena. Jos nopeusrajoitus nousee 80 km/h, voi vakuutukset seurata vastaavasti ja lähentyä moottoripyörää.

Eikai joku oikeasti usko että vakuutusyhtiöt päästää ketään halvalla?! Ne hyötyy kyllä tollasista direktiiveistä mutta pikkuhiljaa nostaa kuitenkin vakuutusten hintoja ja sille me ei voida mitään. :doubt:

Kukaan ei ole vielä kunnolla perustellut tota 15kw tehorajaa.
ME harrastajat ei todellakaan hyödytä mistään km/h tai kw rajoituksista millään tavalla eikä niitä silloin pitäisi kenenkään ehdotella tai hyväksyä.
Rahaa niissä ei todellakaan säästä ja jos joltain loppuu ajotaidot yli 60km/h vauhdissa niin SILLOIN EI VARMAAN TARVITSE AJAA NIIIN KOVAA.
Mutta täällä on ilmeisesti niinkin tyhmiä tapauksia jotka esim. polkupyörän saadessaan osallistuu heti DH-kisoihin koska kaikkien on mahdollista niin tehdä kun ei ole rajoituksia.

Tähän loppuun on pakko esittää yksi kysymys.

Millä nämä ääripään edustajat pysyvät ylipäätään hengissä?!?
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

pommipoika kirjoitti:jos oikein tajusin, traktorimönkijäluokka "hävitetään", jolloin kaikki joutuvat ostamaan L7E:n jos haluavat mönkijällä ajaa tiellä.
T3 luokka on vaikeasti hävitettävä, sillä monet UTV / Pientraktorit kuuluu tähän luokkaan. Mistä moinen ajatus on peräisin?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ToniR81

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

JJP kirjoitti:Millä nämä ääripään edustajat pysyvät ylipäätään hengissä?!?
Tätä samaa mietin, mutta kun lukee mitä tahansa säädöksiä tai lakeja tai pykäliä niin kaikissa on sama periaate. Ne on tehty rehellisen ihmisen kiusaksi, tyhmiä varten. Hivenen kärjistettyä mutta näin se on. Mielestäni on itsestään selvää että toisilta ei varasteta, miksi varastaminen pitää erikseen siis määritellä laittomaksi? Punaisia päin ei ajeta eikä kävellä, eihän tämän tarvitse olla rangaistavaa kun kukaan ei tee niin kun käyttää sitä järkeään... Kukaan ei myöskään tee ilkivaltaa koska se on tyhmää ja aiheuttaa vain kuluja, miksi se pitää siis erikseen kieltää... Miksi pummilla matkustaminen yleisissä on kielletty koska jokainen tietää että niin tehdessä nostaa muiden matkalippujen hintoja.......

Asiat eivät vain mene niin että ne kultaisen keskitien kulkijat(joihin itsenikin, vastustustuksesta huolimatta luen) kärsivät siitä että on heitä heikompi taitoisia ihmisiä vaikka nyt sitten liikenteessä jotka ei pärjää normaalissa liikenteessä, mutta kärsii myös siitä että on niitä kaistapäitä jotka ajaa milloin milläkin vehkeellä kuin reikä päässä kaikkien fysiikankin lakien rajoilla... Tuskin autoissa olisi turvavyö pakkoa, ainakaan takana jos ei olisi tullut kolareita ja kuolon uhreja. Suomessa tuskin olisi vieläkään määritelty nopeusrajoituksia teille jos kaikki olisi ajaneet järkevillä nopeuksilla aiheuttamatta onnettomuuksia...

Tätä vasten mielestäni olisi aivan järkevää rajoittaa niiden mönkijöiden nopeutta(miksi ei myös tehoakin...) joilla ei oikeasti ole turvallista ajaa kovaa. Iso osa näistä tieliikenne optioista( yleensä nelivetoja) eivät ole oikeasti turvallisia kamppeita kovemmissa nopeuksissa, mutta taas yleensä ne takapotkut jotka ovat tarpeeksi leveitä ja matalia kykenevät asfaltilla parempiin nopeuksiin kuin nuo nelikot. Joten jotain rajoituksia ja pykäliä pitää laittaa että laitteilla voidaan liikennöidä turvallisesti. Kun huomioon otetaan ne teinitytöt jotka saa kiksejä siitä kun ratinpuolat hankaa nänneihin, tai ne mummot jotka eivät edes näe rattia pidemmälle, tai ne teinit jotka ei tiedä mistään mitään ajavat vain täysillä kunnes jotain sattuu tai sitten me jotka tuntee omia rajojaan ja ei aina yritä rikkoa niitä, ainakaan yleisillä teillä. Tai jos laitteisiin ei tule rajoja niin sitten pitäisi olla todella vaikea ajokoe joka uusitaan vuosittain. Satasen vauhdista väistä naapuri kaistan kautta, 100 stoppi niin että toiset pyörät on hiekalla, äkkijarrutus asfaltilla....

Huomioikaa yhä että tässäkin viestissä on pientä kärjistystä, mutta näin luulen kirjoittavani selkeämmin ajatuksiani joita ei juuri hyväksytä =D
Avatar
JJP
Tracks
Viestit: 2521
Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Hellsinki

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja JJP »

Mitäs todellista tilannetta toi sun supermiesten ajokoe simuloi?!? :lol:

Paras perustelu tähän mennessä on siis tämä:Koska suurimmalla osalla 4x4 mönkijöistä mutarenkailla ei ole hyviä ajo-ominaisuuksia yli 10km/h vauhdissa, tulee kaikkiin mönkijöihin soveltaa teho ja nopeusrajoitusta.
:ruskea:

Oh kyllä =D>
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

JJP kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti:Muutama hajatelma kokonaisuudesta:

1. L7E tehorajoituksella on positiivinen vaikutus liikennevakuutuksen hintaan vs. Moottoripyörä

2. T3 on selkeästi traktori ja sen mukaiset vakuutusmaksut.

3. Jos 60km/h nopeusrajoitus toteutuu vapaalla teholla, saattaa olla mahdollista, että vakuutushinnat pysyy maltillisena. Jos nopeusrajoitus nousee 80 km/h, voi vakuutukset seurata vastaavasti ja lähentyä moottoripyörää.

Eikai joku oikeasti usko että vakuutusyhtiöt päästää ketään halvalla?! Ne hyötyy kyllä tollasista direktiiveistä mutta pikkuhiljaa nostaa kuitenkin vakuutusten hintoja ja sille me ei voida mitään. :doubt:
Siis minä en puolusta näitä asioita, vaan tuon esille Hajatelmia , joilla nämä saattaa olla aikanaan perusteltu.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ToniR81

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Aika todellinen tilanne on pysäyttää mönkijä äkkiä vaikka hirven tullessa etten, kuten myös väistää sitä tai jos edellä ajava auto tekee sinulle näkymättömästä syystä äkkijarrutuksen.... Toki nopeutta voi muuttaa vallitsevien olosuhteiden mukaan, mutta aika monessa paikassa näin kesäisin on tuota satasen lätkää, 80 ainakin...

Vai pitäisikö laitteen käsittely testit tehdä 20 vauhdissa sisällä parhailla renkailla ja todella pitävillä pinnoilla että laite saadaan näyttämään erittäin hyvältä ja turvalliselta kenen tahansa käsitellä? Ja vielä niin että ne tehdään jollain taka potkulla jossa on joka nurkkaa laskettu ja levitetty järjettömiä määriä ja sitten lähdetään kuitenkin liikenteeseen sillä täysin rajoituksetta olevalla nelikolla...

Tässä tämä ongelma juuri on, jotkut ovat niin vatipäitä että kun he uskovat osaavansa jotain niin kenenkään tekemistä ei saisi rajoittaa. Ja tämä olisikin kivaa, mutta kun suurin osa ihmisistä ei ole mestareita, tai edes oikeasti hyviä asioissa mitkä liittyy liikenteeseen. Edes liikenne merkkejä ei osata, saati risteyksissä ajoa jos valot ei toimi.... Ja juuri tuon harmaan massan kanssa ne säädökset ja asetukset tulee toimi, heille pitää taata se turvallinen laitteisto ja toimiva pykälä viidakko. Jos joku kykenisin sanomaan että mönijää ajaa aina ammattilainen joka oikeasti hallitsee laitteensa ja kykenee toimimaan kaikissa mahdollississa oletettavissa tilanteissa(sala ampujan luotia, meteoriittiä tai maamiinaa tuskin on pakko kyetä ennakoimaan, ainakaan kotimaassa) voisi pykälät varmasti viilata sen mukaan....

Mutta niin pitkään kun me kaikki ei seistä edes liikenteellisissä asioissa samalla viivalla(saati sitten muissa) niin ei voida pykäliäkään tehdä sen mukaan mitä yks tai kaksi hyvää kuljettajaa pystyy tekemään.

Ja kun jossain välissä joku huomautti että tuolla 15kw teholla laite hyytyy ylämäkeen ja rekan on pakko ohittaa niin jos sillä rekalla on lastia, hyytyy se varmasti enemmän. Ja mönkijöiden kapeuden huomioiden fiksu kuljettaja siirtyy ajoradan oikeaan reunaan helpottamaan ohitusta, eikä aja vasemmassa reunassa kuten osa mopoautoilijoista tekee...
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Murheellistahan on, että liikenteessä on paljon väkeä, jotka vain kiristää sekä säännöksiä että ilmapiiriä. Itseäni ei esim korpea motoristit jotka ajaa kaistojen välissä ruuhka-aikana, vaan vatipäät jotka ajaa samalla paikalla, samaisella laitteella, mutta erityisen suurta nopeuseroa ajaen...kuin kisassa ja räyhähenkenä.

Radalle kannattaa mennä kaltaisten kanssa ja ottaa mittaa oikeasti osaako jotain vai onko ihan onneton.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja Logibear »

m.rautavirta kirjoitti:
ATC kirjoitti:Tässä kannattaa huomioida että luokka L7E ei ole sorvattu mönkijöille vaan mönkijät on "sorvattu" sopimaan tuohon luokkaan.
Juuri näin ja siksi tuohon 15 kW:n luokkaan ei nyt ole tarkoitus koskea, vaan tehdä uusia alaluokka nimenomaan ATV:iden erityispiirteet huomioiden, jossa ei tehorajaa, mutta nopeusrajoitus. Nopeusrajoitus tarvitaan, jotta on perustelu antaa helpotuksia mahdollisista lisävaatimuksista kuten ABS-jarruista, kiinteästä tasauspyörästöstä, päästövaatimuksista jne. Lopputuloksena voi olla riittävän selkeä ja käyttöä palveleva EU-tasoinen luokitus, mutta toistaiseksi se on vasta tavoite. Samaa keskustelua käydään myös T-luokan uudistamisessa, joten lopputulos on monen kokin soppa joka tapauksessa. Mutta kommenttien perusteella paljon huonommaksi ei voi mennä, joten siitä on helppo parantaa:) Uusi luokitus, jos siitä päästään sopuun, tulee siis vasta 2014/2015, joten tälle kaudelle sillä ei joka tapauksessa ole vaikutusta. Tiedottelen jos asiassa tulee jotain uutta ja kun varsinaisia päätöksiä on saatu aikaan.

Aurinkoisia ajokelejä,
Maria
Moi Maria,

Tiedätkö yhtään taustoja miksi on päädytty 60km/h rajoitukseen? Se kuulostaa järjenvastaiselta tieliikenteeseen tarkoitetulle laitteelle mutta en haluaisi tuomita tuntematta ajatusta taustalla. Meinaan lukea ne linkittämäsi matskut kun Lontookin sujuu kohtalaisesti ja katsotaan minkä yhdistyksen nimissä kirjelmöimme sähköpostiisi. Roosa&Japit eiks niin...

Iloa ja valoa kaikille.

t. -Logibear-
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ATC »

Otetaan tässä kohtaa huomioon että mikään oleva ei ole poistumassa, vaan mönkijöiden siis kaikkien mönkijöiden rekisteröintiasia etenee omalla painollaan ja siihen tarvitaan tämä uusi luokka. Tämä uusi luokka johon siis tulee menemään tulevaisuudessa maastomönkijätkin tarvitsee todellakin 60kmh nopeusrajoituksen ja se on mielestäni erittäin hyvä ja järkevä kirjavaa laitekantaa vasten asiaa tarkasteltuna, sitäpaitti rajoitus nousee nykyiseen verrattuna jopa 20km/h.
Asioita pohtimalla, järki ei tunnetasolla, moni asia selkiytyy ja saa uuden merkityksen. Pyydänkin kaikkia harkitsemaan omia kannanottojaan jotta tästä hyvästä topikista ei tule mutu tilkkutäkkiä josta ei ota lopulta kukaan mitään selvää. (rtfm) :lol:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 19:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: L7E päätöksistä

Viesti Kirjoittaja ARant »

ATC kirjoitti:Otetaan tässä kohtaa huomioon että mikään oleva ei ole poistumassa, vaan mönkijöiden siis kaikkien mönkijöiden rekisteröintiasia etenee omalla painollaan ja siihen tarvitaan tämä uusi luokka. Tämä uusi luokka johon siis tulee menemään tulevaisuudessa maastomönkijätkin tarvitsee todellakin 60kmh nopeusrajoituksen ja se on mielestäni erittäin hyvä ja järkevä kirjavaa laitekantaa vasten asiaa tarkasteltuna, sitäpaitti rajoitus nousee nykyiseen verrattuna jopa 20km/h.
Pari tarkennuskysymystä:

1. Tarkoittaako tämä sitä, että nykyinen 'rekisteröimätön ja luokaton' maastomönkijöiden luokka katoaa kokonaan, ja kaikkien mönkijöiden on oltava T3, L6e, L7e tai 'L-new' ?

2. Mikä on uuden luokan ajokorttivaatimus - B, T, A, jotain muuta (kauhuskenaario: uusi mönkijäkortti, joka ei kelpaa mihinkään muuhun, ja joka on suoritettava erikseen, pakollisen mönkijäkoulun jälkeen) ?

3. Entä katsastuskäytäntö ? Maaseudulla, jossa mönkijöitä etupäässä käytetään, lähin katsastusasema voi olla aika kaukana ja aika kallis, ja köröttely sinne 60 km/h sekä itselle tylsää että muuta liikennettä pahasti häiritsevää (Tiedoksi niille, jotka ihmettelevät, miksei 60 km/h mönkijäkuski väistä pientareelle: Joitain kymmeniä vuosia takaperin piennar oli vain ja ainoastaan minimoitavaa hukkatilaa, ja tästä syystä esim. Lahden ja Jämsän välisellä kantatie 24:lla se on keskimäärin 15 cm leveä: http://www2.liikennevirasto.fi/alk/keli ... 50201.html.)

4. Entä verot - lähempänä T3 vai L7e ?

Oma arvaukseni on, että jos vastaukset on muotoa 1: kyllä/2: B (tai A tai kauhuskenaario)/3: samoin kuin L7e:lla ja autolla/4: (vähintään) L7e:n verot, niin jatkossa suurin osa mönkijöistä menee T3:een ja uusi luokka jää käyttämättä.
Vastaa Viestiin