Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Keskustelua tieliikenne mönkkäreistä
Avatar
xiitzor
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Heinä 2012 12:47
Mönkijä:: Yamaha Raptor YFM350R-W
Paikkakunta: Oulu

Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja xiitzor »

Eli kysymyksenä on että miten tuollaista käytettyä tieliikennemönkkäriä voisi laillisesti piristää? :) En siis tarkoita että pitäisi iskeä kiinni mitään tehareita tai muita, olen vaan ollut poissa tästä moottorien säädöstä vuosia, joskus teininä/lapsena omistin mopon mitä nyt sitten vähän piristettiin. Autolla nyt vaan ajellut jonkun vuoden. Mitä nyt olen tajunnut näistä niin esim ilmansuodattimella voidaan vissiin saada paremmin kiihtymään/kulkemaan mönkkäri? tällaisista vapaavirtaussuodattimista olen jotain kuullut, ja tietysti kaikkien suodattimien puhdistus/vaihto aina helpottaa liikkumista?, onko bensaletkun pituudella jotain merkitystä?, renkaiden koolla kovasti väliä ja saako hammasrattaita kovin vahdella ja jos saa niin mitkä olisivat hyvät koot kiihtyvyyden ja nopeuden suhteen katukäyttöön jne jne. Mönkijä on siis vuoden 2007 Yamaha Raptor YFM350R-W, ollut todella hyvässä käytössä kyllä muuten, montuilla ei olla ajeltu, jonka kyllä huomaa kun ottaa sarvista kiinni ja ravistaa :D . Kertyokaapa nyt tyhmälle aloittelijalle että mitä perusasioita kannattaa tehdä koneelle niin saadaan paremmin hyrräämään! :) En nyt löytänyt tätä aihetta täältä mistään uutena asiakkaana, pahoittelen jos tästä on jo aikaisemmin keskusteltu. ja kiitos jo etukäteen vastauksista! =D>
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Tehoraja TL vehkeissä on se 15KW mitä kukin nyt noudattaa omatuntonsa mukaan. Eli tuohon tehorajaan asti saa tehdä muutoksia mikäli osat vain ovat E-hyväksyttyjä. Nopeutta ei ole rajoitettu eli välitysten muuttaminen käsittääkseni on ihan vapaata. Katsastusmies sen sitten viimeksi päättää että onko laillinen vehjes.
kankaanlaita
4WD
Viestit: 219
Liittynyt: 18 Syys 2009 14:13
Mönkijä:: Polaris ATP 330 Quad E.
Paikkakunta: Lieksan perukoilla

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja kankaanlaita »

Bansku81 kirjoitti:Tehoraja TL vehkeissä on se 15KW mitä kukin nyt noudattaa omatuntonsa mukaan. Eli tuohon tehorajaan asti saa tehdä muutoksia mikäli osat vain ovat E-hyväksyttyjä. Nopeutta ei ole rajoitettu eli välitysten muuttaminen käsittääkseni on ihan vapaata. Katsastusmies sen sitten viimeksi päättää että onko laillinen vehjes.
En nyt ihan varmaksi sanoisi tuota virittämisen laillisuutta edes tuohon 15KW tehorajaan asti.
Omassa aparaatissa rek.otteen mukaan 9,2KW tehoja, ja näillä tehoilla se on tyyppihyväksytty.
Jos lähtisin tehoja kasvattamaan, edes tuonne 15KWn rajaan, joutuisin tod.näköisesti tyyppihyväksyttämään laitteen uudestaan.
Tämä on ainakin paikallisen katsastuskonttorin päällikön tulkinta.
Skype kankaanlaita

kankaanlaita(@)gmail.com

Luuri Nolla4oo kasi8 viis 6seiska 5

Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

kankaanlaita kirjoitti:
Bansku81 kirjoitti:Tehoraja TL vehkeissä on se 15KW mitä kukin nyt noudattaa omatuntonsa mukaan. Eli tuohon tehorajaan asti saa tehdä muutoksia mikäli osat vain ovat E-hyväksyttyjä. Nopeutta ei ole rajoitettu eli välitysten muuttaminen käsittääkseni on ihan vapaata. Katsastusmies sen sitten viimeksi päättää että onko laillinen vehjes.
En nyt ihan varmaksi sanoisi tuota virittämisen laillisuutta edes tuohon 15KW tehorajaan asti.
Omassa aparaatissa rek.otteen mukaan 9,2KW tehoja, ja näillä tehoilla se on tyyppihyväksytty.
Jos lähtisin tehoja kasvattamaan, edes tuonne 15KWn rajaan, joutuisin tod.näköisesti tyyppihyväksyttämään laitteen uudestaan.
Tämä on ainakin paikallisen katsastuskonttorin päällikön tulkinta.
Hyvä pointti. Taisi tulla päästeltyä aika sammakko. Taitaa olla aika paljon laitteesta kiinni, mitä saa tehdä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näille värkeille on määrätty maksimi teho/painosuhde jota ei saa ylittää, siksi kevyemmissä laitteissa ontehoa vähemmän kuin 15kw.
Kylätason mönkijäkuski
kankaanlaita
4WD
Viestit: 219
Liittynyt: 18 Syys 2009 14:13
Mönkijä:: Polaris ATP 330 Quad E.
Paikkakunta: Lieksan perukoilla

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja kankaanlaita »

Koheltaja kirjoitti:Näille värkeille on määrätty maksimi teho/painosuhde jota ei saa ylittää, siksi kevyemmissä laitteissa ontehoa vähemmän kuin 15kw.
Niin, onhan tuo minun laitteeni sieltä "kevyestä" päästä. :lol: Omamassa 350 kg ja kokonaismassa 590 kg, joten melkein ymmärrän tuon 9,2 KWn maksimitehon :roll: .
Skype kankaanlaita

kankaanlaita(@)gmail.com

Luuri Nolla4oo kasi8 viis 6seiska 5

Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Mullakin on otteessa 14kW.. Varmaan persdynolla pitää likipitäen paikkaansa..
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Unohtui vielä että pelkkä paino ei ole määräävä tekijä, pakokaasujen päästöarvot voi rajoittaa tehoja entisestään.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Puuhis83 kirjoitti:Mullakin on otteessa 14kW.. Varmaan persdynolla pitää likipitäen paikkaansa..
Oli pakko käydä tallis tarkastamas niin mun lapussa lukee 14.5Kw :)
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

No helwatti.. Sul on sitte tonnikeiju jos tuo tehopainosuhde rajaus pitää paikkaansa. ilmankos se tuntu niin virkeeltä peliltä.. :D
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
xiitzor
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Heinä 2012 12:47
Mönkijä:: Yamaha Raptor YFM350R-W
Paikkakunta: Oulu

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja xiitzor »

Omamassa 184, kokonaismassa 284, suurin nettoteho 7,7, teho/omamassa 0,042..
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Dinlissä vastaavat luvut: Omamassa 220 kg, kokonaismassa 420, teho/omamassa kw/kg 0,064...

Aika järkäle raptoriin verrattuna... Paras virityskonsti näissä olis karsia turha paino pois... :wink:
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
xiitzor
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Heinä 2012 12:47
Mönkijä:: Yamaha Raptor YFM350R-W
Paikkakunta: Oulu

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja xiitzor »

Eli paras tapa virittää on ottaa kuskille vesi ja vihannes kuuri :lol: katotaa asiaa sitte uudestaan pari kk päästä =D> Nojoo.. eipä tuolla tuningilla mikää kiire oo, kuhan vaa tulevaa ajatellen kun alkaa pää pysymään harteilla kiihdyttäessä :wink: Jotain kustomointia on Raptorille kyllä tulossa, katteiden muokkausta jne niin saa nähdä jos tuota joku kilo tippuu samalla painoa.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Puuhis83 kirjoitti:Dinlissä vastaavat luvut: Omamassa 220 kg, kokonaismassa 420, teho/omamassa kw/kg 0,064...

Aika järkäle raptoriin verrattuna... Paras virityskonsti näissä olis karsia turha paino pois... :wink:
Mistäköhän toi mun 0.5Kw ero tulee kerran on samat padat ja massaki on papereissa sama. Mulla papereissa 0,066Kw/Kg. Juu, tuollahan ei mitään käytännön eroa ole, mutta on vaan outoa..
Vastaa Viestiin