Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
- xiitzor
- Noppeli
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Heinä 2012 12:47
- Mönkijä:: Yamaha Raptor YFM350R-W
- Paikkakunta: Oulu
Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Eli kysymyksenä on että miten tuollaista käytettyä tieliikennemönkkäriä voisi laillisesti piristää? En siis tarkoita että pitäisi iskeä kiinni mitään tehareita tai muita, olen vaan ollut poissa tästä moottorien säädöstä vuosia, joskus teininä/lapsena omistin mopon mitä nyt sitten vähän piristettiin. Autolla nyt vaan ajellut jonkun vuoden. Mitä nyt olen tajunnut näistä niin esim ilmansuodattimella voidaan vissiin saada paremmin kiihtymään/kulkemaan mönkkäri? tällaisista vapaavirtaussuodattimista olen jotain kuullut, ja tietysti kaikkien suodattimien puhdistus/vaihto aina helpottaa liikkumista?, onko bensaletkun pituudella jotain merkitystä?, renkaiden koolla kovasti väliä ja saako hammasrattaita kovin vahdella ja jos saa niin mitkä olisivat hyvät koot kiihtyvyyden ja nopeuden suhteen katukäyttöön jne jne. Mönkijä on siis vuoden 2007 Yamaha Raptor YFM350R-W, ollut todella hyvässä käytössä kyllä muuten, montuilla ei olla ajeltu, jonka kyllä huomaa kun ottaa sarvista kiinni ja ravistaa . Kertyokaapa nyt tyhmälle aloittelijalle että mitä perusasioita kannattaa tehdä koneelle niin saadaan paremmin hyrräämään! En nyt löytänyt tätä aihetta täältä mistään uutena asiakkaana, pahoittelen jos tästä on jo aikaisemmin keskusteltu. ja kiitos jo etukäteen vastauksista!
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Tehoraja TL vehkeissä on se 15KW mitä kukin nyt noudattaa omatuntonsa mukaan. Eli tuohon tehorajaan asti saa tehdä muutoksia mikäli osat vain ovat E-hyväksyttyjä. Nopeutta ei ole rajoitettu eli välitysten muuttaminen käsittääkseni on ihan vapaata. Katsastusmies sen sitten viimeksi päättää että onko laillinen vehjes.
-
- 4WD
- Viestit: 219
- Liittynyt: 18 Syys 2009 14:13
- Mönkijä:: Polaris ATP 330 Quad E.
- Paikkakunta: Lieksan perukoilla
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
En nyt ihan varmaksi sanoisi tuota virittämisen laillisuutta edes tuohon 15KW tehorajaan asti.Bansku81 kirjoitti:Tehoraja TL vehkeissä on se 15KW mitä kukin nyt noudattaa omatuntonsa mukaan. Eli tuohon tehorajaan asti saa tehdä muutoksia mikäli osat vain ovat E-hyväksyttyjä. Nopeutta ei ole rajoitettu eli välitysten muuttaminen käsittääkseni on ihan vapaata. Katsastusmies sen sitten viimeksi päättää että onko laillinen vehjes.
Omassa aparaatissa rek.otteen mukaan 9,2KW tehoja, ja näillä tehoilla se on tyyppihyväksytty.
Jos lähtisin tehoja kasvattamaan, edes tuonne 15KWn rajaan, joutuisin tod.näköisesti tyyppihyväksyttämään laitteen uudestaan.
Tämä on ainakin paikallisen katsastuskonttorin päällikön tulkinta.
Skype kankaanlaita
kankaanlaita(@)gmail.com
Luuri Nolla4oo kasi8 viis 6seiska 5
Uudenmaan Mönkijät Ry
kankaanlaita(@)gmail.com
Luuri Nolla4oo kasi8 viis 6seiska 5
Uudenmaan Mönkijät Ry
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Hyvä pointti. Taisi tulla päästeltyä aika sammakko. Taitaa olla aika paljon laitteesta kiinni, mitä saa tehdä.kankaanlaita kirjoitti:En nyt ihan varmaksi sanoisi tuota virittämisen laillisuutta edes tuohon 15KW tehorajaan asti.Bansku81 kirjoitti:Tehoraja TL vehkeissä on se 15KW mitä kukin nyt noudattaa omatuntonsa mukaan. Eli tuohon tehorajaan asti saa tehdä muutoksia mikäli osat vain ovat E-hyväksyttyjä. Nopeutta ei ole rajoitettu eli välitysten muuttaminen käsittääkseni on ihan vapaata. Katsastusmies sen sitten viimeksi päättää että onko laillinen vehjes.
Omassa aparaatissa rek.otteen mukaan 9,2KW tehoja, ja näillä tehoilla se on tyyppihyväksytty.
Jos lähtisin tehoja kasvattamaan, edes tuonne 15KWn rajaan, joutuisin tod.näköisesti tyyppihyväksyttämään laitteen uudestaan.
Tämä on ainakin paikallisen katsastuskonttorin päällikön tulkinta.
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Näille värkeille on määrätty maksimi teho/painosuhde jota ei saa ylittää, siksi kevyemmissä laitteissa ontehoa vähemmän kuin 15kw.
Kylätason mönkijäkuski
-
- 4WD
- Viestit: 219
- Liittynyt: 18 Syys 2009 14:13
- Mönkijä:: Polaris ATP 330 Quad E.
- Paikkakunta: Lieksan perukoilla
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Niin, onhan tuo minun laitteeni sieltä "kevyestä" päästä. Omamassa 350 kg ja kokonaismassa 590 kg, joten melkein ymmärrän tuon 9,2 KWn maksimitehon .Koheltaja kirjoitti:Näille värkeille on määrätty maksimi teho/painosuhde jota ei saa ylittää, siksi kevyemmissä laitteissa ontehoa vähemmän kuin 15kw.
Skype kankaanlaita
kankaanlaita(@)gmail.com
Luuri Nolla4oo kasi8 viis 6seiska 5
Uudenmaan Mönkijät Ry
kankaanlaita(@)gmail.com
Luuri Nolla4oo kasi8 viis 6seiska 5
Uudenmaan Mönkijät Ry
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4382
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Mullakin on otteessa 14kW.. Varmaan persdynolla pitää likipitäen paikkaansa..
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Unohtui vielä että pelkkä paino ei ole määräävä tekijä, pakokaasujen päästöarvot voi rajoittaa tehoja entisestään.
Kylätason mönkijäkuski
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Oli pakko käydä tallis tarkastamas niin mun lapussa lukee 14.5KwPuuhis83 kirjoitti:Mullakin on otteessa 14kW.. Varmaan persdynolla pitää likipitäen paikkaansa..
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4382
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
No helwatti.. Sul on sitte tonnikeiju jos tuo tehopainosuhde rajaus pitää paikkaansa. ilmankos se tuntu niin virkeeltä peliltä..
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
- xiitzor
- Noppeli
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Heinä 2012 12:47
- Mönkijä:: Yamaha Raptor YFM350R-W
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Omamassa 184, kokonaismassa 284, suurin nettoteho 7,7, teho/omamassa 0,042..
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4382
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Dinlissä vastaavat luvut: Omamassa 220 kg, kokonaismassa 420, teho/omamassa kw/kg 0,064...
Aika järkäle raptoriin verrattuna... Paras virityskonsti näissä olis karsia turha paino pois...
Aika järkäle raptoriin verrattuna... Paras virityskonsti näissä olis karsia turha paino pois...
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
- xiitzor
- Noppeli
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Heinä 2012 12:47
- Mönkijä:: Yamaha Raptor YFM350R-W
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Eli paras tapa virittää on ottaa kuskille vesi ja vihannes kuuri katotaa asiaa sitte uudestaan pari kk päästä Nojoo.. eipä tuolla tuningilla mikää kiire oo, kuhan vaa tulevaa ajatellen kun alkaa pää pysymään harteilla kiihdyttäessä Jotain kustomointia on Raptorille kyllä tulossa, katteiden muokkausta jne niin saa nähdä jos tuota joku kilo tippuu samalla painoa.
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Tieliikennemönkkärin laillinen piristäminen
Mistäköhän toi mun 0.5Kw ero tulee kerran on samat padat ja massaki on papereissa sama. Mulla papereissa 0,066Kw/Kg. Juu, tuollahan ei mitään käytännön eroa ole, mutta on vaan outoa..Puuhis83 kirjoitti:Dinlissä vastaavat luvut: Omamassa 220 kg, kokonaismassa 420, teho/omamassa kw/kg 0,064...
Aika järkäle raptoriin verrattuna... Paras virityskonsti näissä olis karsia turha paino pois...