tää on kyllä surkeeta kun käytännössä tuo taka-tasauspyörästö pakollisuus??? tarkoittaa että tieliikennecrossit putoaa pois kokonaan uusien markkinoilta????
hankala se on tehä tasauspyörästö semmoseen vehkeeseen missä on lähtökohtaisesti suora akseli takarenkaasta toiseen.
enkä minä eikä varmaan moni muukaan ottaisi semmosta crossia mikä vetää vaan toisella takusella
semmoseen missä on perä ja vetarit niin ei tarvii ku sähkösolenoidilla, servomoottorilla, LSD (limited slip) tai muu vastaava "locker" yksikkö joka kontrolloi takapyörästön lukkoa.
kun kaikissa mönkkäreissä on ollu ennen tätä säädöstä lähtökohtasesti takaperä ns: lukkoperä... olipa se lopullinen veto sitten toteutettu perällä\vetareilla tai suoralla akselilla takarenkaasta toiseen.
edit: poislukien tietenkin esim polariksen turf kytkimet ja vastaavan kaltaiset ratkaisut muutamissa merkeissä.
edit2: onko näitä 2017 tieliikennemönkijän vaatimuksia nyt jossain saatavilla sillein että siitä ymmärtäisi jotain?? jos jollain on linkki niin saa laittaa näkyviin ne vaatimukset.
Tieliikennemönkijät.
Re: Tieliikennemönkijät.
Tässä ainakin jotain:johny1332 kirjoitti: edit2: onko näitä 2017 tieliikennemönkijän vaatimuksia nyt jossain saatavilla sillein että siitä ymmärtäisi jotain?? jos jollain on linkki niin saa laittaa näkyviin ne vaatimukset.
Ajoneuvolaissahan viitataan EU:n asetukseenvuodelta 2013
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 1090#L2P12
"2. Artikla
Soveltamisala
1. Tätä asetusta sovelletaan kaikkiin 4 artiklassa ja liitteessä I luokiteltuihin,
yleisillä teillä käytettäviksi tarkoitettuihin kaksi- ja kolmipyö
räisiin ajoneuvoihin ja nelipyöriin, jäljempänä ’L-luokan ajoneuvot’,
myös niihin, jotka suunnitellaan ja valmistetaan yhdessä tai useammassa
vaiheessa, sekä tällaisia ajoneuvoja varten suunniteltuihin ja valmistettuihin
järjestelmiin, komponentteihin ja erillisiin teknisiin yksiköihin
sekä osiin ja varusteisiin."
"LIITE VIII
L-luokan ajoneuvot on rakennettava siten, että kukin
pyörä pääsee pyörimään eri nopeuksilla kaikkina
aikoina, jotta kaarreajo kovapintaisilla teillä on
turvallista. Jos ajoneuvossa on lukittava tasauspyö
rästö, se on suunniteltava niin, että se on normaalisti
lukitsemattomassa tilassa."
Poimittu tuolta:
http://publications.europa.eu/fi/public ... anguage-fi
Saattoi olla jotain muutakin, mutta tuolta linkin takaa löytyi ainakin nämä.