Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Minua ei haittaa; se tarrakolmion voin liimata takaseinään. Ei ongelma.
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Kaikkein paras on liimata tarrakolmio kuskin selkään
Sportsman 500 EFI EUT 2012
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
"Tieliikennelaki, 6 luku, 92 § (11.12.2002/1091)Mare79 kirjoitti:Kypärän käyttö on tosiaan kirjattu tieliikennelakiin, mutta se ei ole maastossa voimassa.
Ajoneuvon käyttöä koskevien säännösten soveltaminen
Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan kaikkeen ajoneuvoliikenteeseen tiellä ja muualla sekä kaikkiin ajoneuvoihin ja niiden tarvikkeisiin. Säännöksiä ei kuitenkaan sovelleta sellaiseen ajoneuvoon, jota käytetään yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetyllä työmaalla taikka tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella. Tällaisen ajoneuvon tulee olla rakenteeltaan turvallinen ja tarkoituksenmukainen.
Tämän luvun säännöksiä moottorikäyttöisestä ajoneuvosta sovelletaan myös moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kytkettävään hinattavaan ajoneuvoon."
"Tieliikennelaki, 6 luku, 89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmipyörällä, raskaalla nelipyörällä ja kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai turvakaarella;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla;
5) ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetulla maastoajoneuvolla ja traktorilla, jota ei ole varustettu korilla tai turvakaarella."
Ei mielestäni jätä minkäänlaista väittelymahdollisuutta virkavallan kanssa...
Ja kyllä, tiedän kaksikin tapausta, joissa tiealueen ulkopuolella on tullut asiasta sakot.
Ainakin omassa pollen rattorissa kolmio menee selkänojan taakse kokonaan, joten ei haittaa mitenkään missään toiminnassa. Ja nykyisen takaritsillä olevan tarvikeboksin takaseinäänkin mahtuu ihan helposti, joten ei haittaa siinäkään lainkaan. En tiedä millainen varustus sinun kamppeessa on, jos niin kauheasti haittaa käyttöä, että sen takia on valmis ottamaan "maksullisen kolmion kiinnityskehoituksen" viranomaisilta. Kannattaa myöskin muistaa sellainen pikku seikka, että kolmesta liikennesakosta vuodessa tai neljästä kahdessa vuodessa lähtee kortti hyllylle vähintään kuukaudeksi, monesti kahdeksikin kuukaudeksi.Mare79 kirjoitti:No, jokainen vetäkööt tästäkin pykälästä taas omat johtopäätöksensä. Itse en ainakaan ole tuota täyskokoista tarraa/kilpeä teekolmoseni perään virittelemässä ennen kuin joku viranomainen käskee. Sen verran meinaa haittaa käyttöä.
Ja edelleenkin kysyn: miksi helvetissä oman turvallisuuden vaaliminen ja varmistaminen on suomalaisille niin hirvittävän vaikea asia, niin liikenteessä kuin työelämässäkin

Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Lampaita ollaan.
Siksi turvallisuus on räkänokille niin vaikeaa sisäistää.
Vino kilpi on seksikäs ja saa rispektii kaveriporukalta kun uskaltaa uhmata lakia.
Siittämisen esto olis monelle paras rangaistus koska ongelmalapsia on jo ihan riittävästi tässä maailmassa.
Siksi turvallisuus on räkänokille niin vaikeaa sisäistää.
Vino kilpi on seksikäs ja saa rispektii kaveriporukalta kun uskaltaa uhmata lakia.
Siittämisen esto olis monelle paras rangaistus koska ongelmalapsia on jo ihan riittävästi tässä maailmassa.
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Oliko tämä suunnattu minulle, vai yleisesti? Ei tietty eka kerta, kun mennään henkilökohtaisuuksiin tällä foorumilla, kun joku esittää oman mielipiteensä. Ja ennen kuin joku mode lainauksen poistaa, niin kyllä tiedän tasan tarkkaan foorumin lainaussäännöt.Tötterö kirjoitti:Lampaita ollaan.
Siksi turvallisuus on räkänokille niin vaikeaa sisäistää.
Vino kilpi on seksikäs ja saa rispektii kaveriporukalta kun uskaltaa uhmata lakia.
Siittämisen esto olis monelle paras rangaistus koska ongelmalapsia on jo ihan riittävästi tässä maailmassa.
Laitelkaapa kuvia asennuksista, kun saatte ne tehtyä. Otan erittäin mielelläni vastaan vinkkejä miten tehdä tuo siististi ja siten, että siitä on mahdollisimman vähän haittaa, jos tämmöinen sitten pitää asentaa.
Viimeksi muokannut Mare79, 08 Maalis 2016 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Tämä ei kohdistu kehenkään nimimerkkiin, vaan on ihan yleinen "avautuminen" turvallisuusasioista.
Valitettavasti ei voi kohdistaa pelkästään nuoriin, vaan ihan yhtälailla löytyy aikuisistakin niitä "kapinallisia", joiden mielestä säännöt on tehty luusereita varten.
Tapaan lähes viikottain mm. työ- ja/tai liikenneturvallisuuskoulutusten tiimoilta 40 - 60 v. ihmisiä, joilla on todella suuri ongelma juuri liikenne- ja työturvallisuusmääräysten noudattamisen kanssa. Kaikkein vaikein koulutettava on päälle 50 v. mieshenkilö, kun suurin osa heistä luulee olevansa vanhoja ja viisaita ja lisäksi lähes jokainen heistä on omasta mielestään keskivertoa parempi kuski, koska on ajanut omasta mielestään paljon. Omasta mielestään he osaavat kaiken, eikä kuulu muille, jos he vaarantavat oman turvallisuutensa. Valitettavasti se kuitenkin menee juuri niin, että kun yksi ryssii niin kaikki maksaa -vakuutus- ja eläkemaksuissa.
Lisäksi liikenteessä -ja monesti työssäkin- sooloiluilla ja ryssimisellä vaarannetaan aina myös muitaihmisiä, joko fyysisesti tai psyykkisesti. Tunnen useampia autonkuljettajia -niin ammattikuskeja kuin yksityiskuljettajiakin- joille on aiheutunut vuosien fyysiset ja/tai psyykkiset vammat nimenomaan toisten törppöilyn vuoksi.
Itse jouduin vakavaan työtapaturmaan 22 v, 4 välilevyä ja 2 kylkiluuta pa..skaksi, ja syy oli ihan puhtaasti oma tyhmyys. Käytin konetta, jossa oli kulkuväylän vieressä suojaamaton akselinpää (työnjohto ei noteerannut asiaa monista huomautuksista huolimatta), kuvitellen aina olevani niin taitava ja huolellinen, ettei se vahinko minulle satu. Kerran sitten tarkaavaisuus hetkeksi herpaantui sillä seurauksella, että haalarit tarttui akseliin ja 180 r/min karuselli alkoi...
Ja selvennyksenä vielä: en ole siis itsekkään aina lainlaatijan kanssa samaa mieltä, mutta nämä nyt po. kypärä ja hitaankolmio säännöt on kyllä niin selvästi liikenneturvallisuutta parantavia, että niitä vastaan kapinoiminen herättää kummastusta
Valitettavasti ei voi kohdistaa pelkästään nuoriin, vaan ihan yhtälailla löytyy aikuisistakin niitä "kapinallisia", joiden mielestä säännöt on tehty luusereita varten.
Tapaan lähes viikottain mm. työ- ja/tai liikenneturvallisuuskoulutusten tiimoilta 40 - 60 v. ihmisiä, joilla on todella suuri ongelma juuri liikenne- ja työturvallisuusmääräysten noudattamisen kanssa. Kaikkein vaikein koulutettava on päälle 50 v. mieshenkilö, kun suurin osa heistä luulee olevansa vanhoja ja viisaita ja lisäksi lähes jokainen heistä on omasta mielestään keskivertoa parempi kuski, koska on ajanut omasta mielestään paljon. Omasta mielestään he osaavat kaiken, eikä kuulu muille, jos he vaarantavat oman turvallisuutensa. Valitettavasti se kuitenkin menee juuri niin, että kun yksi ryssii niin kaikki maksaa -vakuutus- ja eläkemaksuissa.
Lisäksi liikenteessä -ja monesti työssäkin- sooloiluilla ja ryssimisellä vaarannetaan aina myös muitaihmisiä, joko fyysisesti tai psyykkisesti. Tunnen useampia autonkuljettajia -niin ammattikuskeja kuin yksityiskuljettajiakin- joille on aiheutunut vuosien fyysiset ja/tai psyykkiset vammat nimenomaan toisten törppöilyn vuoksi.
Itse jouduin vakavaan työtapaturmaan 22 v, 4 välilevyä ja 2 kylkiluuta pa..skaksi, ja syy oli ihan puhtaasti oma tyhmyys. Käytin konetta, jossa oli kulkuväylän vieressä suojaamaton akselinpää (työnjohto ei noteerannut asiaa monista huomautuksista huolimatta), kuvitellen aina olevani niin taitava ja huolellinen, ettei se vahinko minulle satu. Kerran sitten tarkaavaisuus hetkeksi herpaantui sillä seurauksella, että haalarit tarttui akseliin ja 180 r/min karuselli alkoi...
Ja selvennyksenä vielä: en ole siis itsekkään aina lainlaatijan kanssa samaa mieltä, mutta nämä nyt po. kypärä ja hitaankolmio säännöt on kyllä niin selvästi liikenneturvallisuutta parantavia, että niitä vastaan kapinoiminen herättää kummastusta

Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Ei tietenkään ollut kenellekään suoraan tarkoitettu vaan yleisesti kirjoitin.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Kolmio ei haittaa niin yhtään ketään liikenteessä. Maastossa sen käyttö ei ole merkityksellistä ja vaikka se olisi sielläkin pakollista, niin en usko yhtään sellaista suurrikolliseksi, joka sen siellä ajaessaan ottaa pois ja tuskin löytyy valvojaakaan sinne maastoon.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Asia kunnossaTötterö kirjoitti:Ei tietenkään ollut kenellekään suoraan tarkoitettu vaan yleisesti kirjoitin.

Pahoitteluni mikäli kirjoitukseni ketjuun aiheuttivat jollekin mielipahaa. Huono päivä, töissä puukotettiin pahasti selkään ja ketutti niin paljon, että piti poistua kesken työpäivän, ettei käynyt kenellekään pahasti


Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Ajotakin selkä olisi mielestäni ihan hyvä paikka kolmiolle, mutta sitten on ajeltava vain selkä suorana eikä nojailla oikealle. Eikä varmaankaan löydy heijastavasta kankaasta tehtyä hyväksyttyä kolmiota, joten alumiini- tai muovikilpi selkään vaanFinlex kirjoitti: Hitaan ajoneuvon kilpi on sijoitettava ajoneuvon taakse keskelle tai vasemmalle puolelle enintään 10°:n poikkeamalla suoraan taaksepäin suunnattuna enintään 2,40 metrin korkeudelle. Hitaan ajoneuvon kilven tulee olla tyyppihyväksytty E-säännönn:o 69/01 mukaisesti.

Tämähän näissä monasti on, että pykälät tekevät järkevät ratkaisut laittomiksi vaikka sinällään toimisivatkin. Näistä on paljonkin joskus ollut juttua tuolla enskapuolella. Rekisteriote esimerkiksi aika helposti kastuu metsässä, kopio taas on laiton ja periaatteessa vielä asiakirjaväärennös. Tosin kopio, jonka pari todistajaa todistaa oikeaksi ja johon on selkeästi kirjoitettu "kopio" on jo hyvä yritys. Vaikkakin edelleen periaatteessa laiton, mutta noiden kanssa on poliisin maalaisjärki voittanut. Jotkin ovat itse värkkäilleet joustavia rekisterikilpiäkin, mutta nuo on olleet vielä kyseenalaisempia, tosin en tiedä noistakaan sakkoja tulleen, pitkiä neuvotteluita ja vaihtokehoituksia kylläkin. Kilpailuissa kun laillisuuksia katsellaan virkavallankin toimesta.
Sitä vaan tarkoitan, että vaikka ei ihan joka pykälää täyttäisikään, mutta on edes yrittänyt, niin yleensä ratkaisu kelpaa. Periaatteessahan juuri vaikka rekisterikilvessä on määritelty myös vaikka kiinnitysruuvien paikat ja värit. Tuolla perusteella melkoisen moni kulkine saisi penalttia. Mutta ei taida olla kovin korkealla virkavallan prioriteeteissä.
Luulen, että tuolla lakimuutoksella on aika paljon ennakoitu sitä, että näiden määrä tulee tulevaisuudessa lisääntymään huomattavasti. Uskokaa vaan, että se oma näkyvyys liikenteessä ei ole yhtään pöllömpi juttu. Motoristit tämän tietää. Muutaman kerran kun auto kääntyy sivutieltä suoraan eteen, niin ei toisaalta se heijastinliivi ja valkoinen kypärä enää niin epätrendikkäitä olekaan. Saman voin kuvitella kun traktorimönkijän ohi tulee täysperävaunurekka puolen metrin päästä yhdeksääkymppiä, kun ei tajunnutkaan että se onkin hidas ja samalla tulee toinen auto vastaan.. Se puolenkin tonnin kone on kuitenkin silloin aika kevyt ja siinä on kuitenkin pinta-alaa.
Itsenikin meinasi yllättää yksi hiace reilu viikko sitten. Pienehkö mutkainen tie ja yhdellä suoran pätkällä edellä oli hiace. Ihan kaistalla kun tietty lumipenkka oli vieressä. Hetken päästä tajusin, ettei se muuten liikukaan ja on kaistalla parkissa. Yhtä aikaa tuli rekka vastaan. Lunta/sohjoa tietty tiellä ja absit teki töitä. Tuossa olisi varoituskolmio ollut ihan poikaa. Ei ollut pitkä suora ja kun tuon näki ja pari sekuntia meni tajuta ettei se liiku, niin jarrutusmatka alkoi jo käydä tosissaan vähiin.
Menee saivarteluksi, mutta mielestäni tuossa on virhe. Pitäisi olla "tai" ja-sanan tilalla. Nyt kypärää pitää käyttää jos ajat mönkijällä ja traktorilla, aika temppu ainakin yhtä aikaa suoritettuna. Silloin kyllä kypärä on varmasti tarpeenTieliikennelaki, 6 luku, 89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmipyörällä, raskaalla nelipyörällä ja kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai turvakaarella;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla;
5) ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetulla maastoajoneuvolla ja traktorilla, jota ei ole varustettu korilla tai turvakaarella.


Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Elikkä, mitenkä se nyt on kun tyhmälle väännetään oikein rautalangasta. Onko tuo hitaanajoneuvon kolmio tullut pakolliseksi, eli siis olen ollut tietämättäni rikollinen alkuvuoden ajan? Sinänsä minua ei haittaa ollenkaan nämä päätökset turvallisuuden parantamisesta, mutta viranomaisten tiedottaminen, tai siis sen puute ottaa päähän. Tuntuu kuin lainlaatijat ajattelisivat lakia tehdessään ettei kerrota siitä kenellekkään että saadaan taas valtion kirstuun kaffe ja pullarahat.
-
- 6WD
- Viestit: 415
- Liittynyt: 11 Syys 2013 18:15
- Mönkijä:: 500efi sporttimies raktori
- Paikkakunta: kajaani
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Entäs sitten kaupunkialueella, jossa yleisin rajoitus 40kmh? Jos olisi iso punanen kolmio persiissä niin autoilijat näkisi kauempaa että tuosta on ainaki päästävä ohi.. olen huomannut että autoilijatkaan ei kunnioita työkoneita ( olipa se traktorimönkijä tai vaikka pyöräkone) vaan niistä ajetaan ohi olipa rajoitus 30 tai 40kmh ja paikka kun paikka.
kyllä se siitä kohta..
https://www.youtube.com/user/polaristraktori/videos
https://www.youtube.com/user/polaristraktori/videos
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Sillo joskus kun vielä mönkijällä ajelin niiin olihan se ilahduttavaa, kun ajeli semmosta noin kuuttakymppiä kuudenkympin tiellä .. ja telkanpöntölle oli jotain matkaa kun joku henkilöautoilija päätti, että tuosta nyt on ainaki päästävä ohitte ja niin siellä peltipoliisissa välähti. Oi, että sitä hymyä joka omalle naamalle levisi siitä ilosta ja tuntesesta kun mietti sitä kaahailijan naamaa siinä vaiheessa kun sai postia tolpalta.
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Hmm... novai eihän telekänpönttö välähdä ku ohittaa toista kaistaa ja ei tulis mieleenkään samaa kaistaa ohittaa.kokki kirjoitti:Sillo joskus kun vielä mönkijällä ajelin niiin olihan se ilahduttavaa, kun ajeli semmosta noin kuuttakymppiä kuudenkympin tiellä .. ja telkanpöntölle oli jotain matkaa kun joku henkilöautoilija päätti, että tuosta nyt on ainaki päästävä ohitte ja niin siellä peltipoliisissa välähti. Oi, että sitä hymyä joka omalle naamalle levisi siitä ilosta ja tuntesesta kun mietti sitä kaahailijan naamaa siinä vaiheessa kun sai postia tolpalta.
Re: Saako traktorimönkijällä ajaa 60km/h nykyään?
Luetun ymmärtäminen eli sisäistäminen ei ihan hanskassa.LUCIFER kirjoitti:Hmm... novai eihän telekänpönttö välähdä ku ohittaa toista kaistaa ja ei tulis mieleenkään samaa kaistaa ohittaa.kokki kirjoitti:Sillo joskus kun vielä mönkijällä ajelin niiin olihan se ilahduttavaa, kun ajeli semmosta noin kuuttakymppiä kuudenkympin tiellä .. ja telkanpöntölle oli jotain matkaa kun joku henkilöautoilija päätti, että tuosta nyt on ainaki päästävä ohitte ja niin siellä peltipoliisissa välähti. Oi, että sitä hymyä joka omalle naamalle levisi siitä ilosta ja tuntesesta kun mietti sitä kaahailijan naamaa siinä vaiheessa kun sai postia tolpalta.