traktorimönkijän nopeus

Keskustelua traktori mönkkäreistä
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Hämmenettään ja lisätään hieman mausteita:

*Traktoriksi rekisteröity mönkijä verotetaan nelipyöränä (L7e-luokka), jos sen suurin rakenteellinen nopeus on yli 50 km/h
jos nopeus on yli 40 km/h mutta enintään 50 km/h, se on vielä liikennetraktorin rakenteellisen nopeuden rajoissa, joten ei voida verottaa nelipyöränä.



Siinäpä aken ohjeistus aiheen tiimoilta.
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Kuinkas monen mönkijällä vedetään 10+ tonnin kärryä jotta tuo tieliikennetraktori pykälä täyttyisi massan kohdalta ?
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

pete-801 kirjoitti:Kuinkas monen mönkijällä vedetään 10+ tonnin kärryä jotta tuo tieliikennetraktori pykälä täyttyisi massan kohdalta ?
ei niin millään, joten ei kannata haaveilla mönkijän rekisteröimistä tieliikennetraktoriksi +10 km/h nopeuden noston kiilto silmissä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ToniR81

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

No eipä meillä kyllä kylällä ole tarjollakaan normi kohteisiin mennessä kuin max 50 lätkät =D

Mennään siis trakkorina, tarttis saada olo kohenemaan sen verran että sais peräkärryyn valot rakennettua että sais ton vaihdokkaan vietyä näytille jos vaikka kaupoille tosta hondas pääsis...
TTL
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 07 Huhti 2011 12:08

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja TTL »

kingi kirjoitti:Hämmenettään ja lisätään hieman mausteita:

*Traktoriksi rekisteröity mönkijä verotetaan nelipyöränä (L7e-luokka), jos sen suurin rakenteellinen nopeus on yli 50 km/h
jos nopeus on yli 40 km/h mutta enintään 50 km/h, se on vielä liikennetraktorin rakenteellisen nopeuden rajoissa, joten ei voida verottaa nelipyöränä.



Siinäpä aken ohjeistus aiheen tiimoilta.
Kovin oudolle vain tuntuu ajatus, että T3-traktori, jonka teho voi olla vaikkapa 30 kW, katsottaisiin L7e-luokan tieliikennemönkijäksi, jossa saa olla tehoa vain 15 kW.
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

Aiheesta on löpisty parissakin topicissa aijemmin. lisään tähän vielä LP:lle esittämäni (kirjallisen) kysymyksen asiaa koskien ja sen vastauksen:
kysymys:
"mitä seurauksia traktorin virittämisestä on? eli mikäli ajat traktorilla 80km/h alueella 60km/h tutkaan,mitä seurauksia siitä on?poikkeaako traktorimönkijä tavalllisesta traktorista tässä tilanteessa?"
vastaus: (vastaajana Ilkka Kantola, komisario, liikkuva poliisi)
Hei

Perinteinen traktori on traktori, vaikka sitä viritettäisiinkin. Siitä poistetaan rekisterikilpi ja rekisteriote ja määrätään katsastettavaksi. Kilven ja otteen saa takaisin, kun katsastusmies katsastuksessa toteaa, että se täyttää taas traktorin vaatimukset. Lisäksi tulee tietysti iso sakko ylinopeudesta, rakennemuutoksista ja muutoskatsastamattomuudesta.

Muusta ajoneuvosta traktoriksi kuristettu on siinä mielessä eri asemassa, että sen ajoneuvoluokka palaa takaisin siksi ajoneuvoksi, josta se on kuristettu. Esimerkiksi nelipyörästä (mönkijä) kuristettu muuttuu takaisin nelipyöräksi kuristukset poistettaessa. Tämä aikaansaa mallista riippuen reilun 3.000 € ajoneuvoveron, joka peritään tieliikenne"mönkijältä". Lisäksi ajokorttivaatimus nousee B- luokan kortiksi. Lisäksi kilvet ja rekisteriote pois ja katsastukseen, jossa ajoneuvo joko palautetaan traktoriksi tai sitten merkitään rekisteriin nelipyöräksi. Sakot tietysti rakennemuutoksista, muutoskatsastamattomasta ajoneuvosta ja ylinopeudesta.
jatkokysymys:
"eikös traktorit tehdä maastoliikenne mönkjöistä, joten kun rajoittimet poistetaan,se muuttuisi takaisin maastoliikennemönkijäksi? koska L7 luokan ajoneuvon (tl-mönkijän) tehon pitää olla rajoitettu 14kw, mutta traktorissa,josta rajoitin poistettaisiin,se olisi huomattavasti tuota 14kw suurempi? näinollen syyllistyisin ainoastaan ajo-oikeudetta ajoon,enkä joutuisi maksamaan veroja."

vastaus:
Kaikkihan ne tulee alunperin samalta liukuhihnalta. Traktorimönkijä on tarkoitettu yleiseen liikenteeseen eikä siitä peritä moottoriajoneuvoveroa sen vuoksi, että se on traktori.
Jos kyseinen traktorimönkijä on rekisteröimätön ja sitä käytetään ainoastaan maastoliikennelain mukaisella alueella, ei sen rajoittimien poistaminen aiheuta veroseuraamuksia.

Jos se on rekisterissä tai jos sitä käytetään tieliikennelain mukaisella alueella, siitä aiheutuu veroseuraamukset. Verosäännökset ovat sen verran tiukkoja.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
ToniR81

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja dealer »

TTL kirjoitti:Vaikka traktorimönkijä kulkisi 50 - 60 km/h, ei se silti täytä edellä mainittua liikennetraktorin määritelmää. Näin ollen sen ei voida katsoa olevan liikennetraktori. Vaikka se kulkisi vielä kovempaa, ei sitä voida pelkästään sillä perustella luokitella tieliikennemönkijäksikään. L7e-luokan ajoneuvossa saa moottorin teho olla enintään 15 kW ja traktorimönkijöiden tehot ovat säännönmukaisesti tätä suurempia, joten tämäkään ajoneuvoluokan vaatimukset eivät täyty. Ei siis tule traktorista nelipyörääkään. Vai menikö tämä päättely jossain kohtaa pieleen?
Siinä vaiheessa kun jäädään tien päällä kiinni kuristusten poistamisesta ei laitteen tarvitse täyttää muita "ylemmän ajoneuvoluokan" vaatimuksia joutuakseen verotettavaksi.
Sitten on eri juttu jos yritetään muutoskatsastaa toiseen ajoneuvoluokkaan.
ToniR81 kirjoitti:Tyttö 17, ajelee omalla poikakaverin viritämällä mopedilla ja saa siitä sakot, verot yms hilkkeet ja kilkkeet. Ko tyttö hakeekin kouluun kun mittarissa alkaa olemaan 20v, kouluun on tiukka seula ja rekisterit yms tarkistetaan, tyttö ei pääse kouluun koska rekisteristä löytyy moinen pieni merkintä, ynnä että kun kyseessä on kortitta ajo, siirtyy myös kortin suorittaminen, luultavasti vuodella eteenpäin.
Ajokorttiluvan saaminen saattaa siirtyä vuodella siitä hetkestä kun jää kiinni ajo-oikeudetta ajosta. Kannattaa olla tarkkana ettei mopo kulje liikaa...
ToniR81

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

ToniR81 kirjoitti:Tyttö 17, ajelee omalla poikakaverin viritämällä mopedilla ja saa siitä sakot, verot yms hilkkeet ja kilkkeet. Ko tyttö hakeekin kouluun kun mittarissa alkaa olemaan 20v, kouluun on tiukka seula ja rekisterit yms tarkistetaan, tyttö ei pääse kouluun koska rekisteristä löytyy moinen pieni merkintä, ynnä että kun kyseessä on kortitta ajo, siirtyy myös kortin suorittaminen, luultavasti vuodella eteenpäin.
Ajokorttiluvan saaminen saattaa siirtyä vuodella siitä hetkestä kun jää kiinni ajo-oikeudetta ajosta. Kannattaa olla tarkkana ettei mopo kulje liikaa...
näinhän tuossa juuri kirjoitin....
mlahti
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Helmi 2012 14:43

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja mlahti »

mutta mitäs sitten tapahtuu jos kerran on vehkeellä "jääny kiinni" virittämisestä, kone on verotettu ja taas katsastettu traktoriksi. sit samasta jää uudestaan kiinni niin pitääkö vero taas maksaa vaikka kone on jo kerran verotettu? tästä varmaan ei ole ennakkotapausta, jos sit mopo puolelta ei löydy..
ToniR81

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mlahti
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Helmi 2012 14:43

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja mlahti »

ToniR81 kirjoitti:Sehän on siinä välissä käytetty katsottavana että on taas traktori joten sehän on uudelleen viritetty joten vero tulee aika varmasti uudestaan. Muutenhan tuossa ei olisi mitään järkeä, se verohan on se suurin summa monesti mitä noista tulee maksua(ynnä sitten ehkä se kortin siirtyminen yms haitta, sakot eivät yleensä ole aivan tähtitieteellisiä). En tosin tiedä että kun riittävän monta kertaa jäät kiinni voiko valtio takavarikoida laitteen tai voiko toistuvasta rikkeestä saada ehdollista ja ehkä jopa linnaa? En tiedä, mutta periaatteessa kai voisi?

mutta eihän autoveroakaan kanneta uudestaan vaikka sen käyttää pois rekisteristä. tai tapauksessa jossa suomessa kerran autoverotettu auto käy ruotsin rekisterissä niin käsittääkseni uudellen suomeen rekisteroitäessä sittä ei kanneta autoveroa uudelleen.

verohan on vero eikä rangaistus rikkomuksesta. tässäkään tapauksessa vero ei ole rangaistus. periaatehan on sama kui että jos verotetun L7e-luokan ajoneuvon rekisteröit traktoriksi ja sit taas takas L7e-luokan ajoneuvoksi. käsittääkseni edellämainitussa tapauksessa veroa ei kanneta uudellen koska sitä ei ole traktoriksi rekisteröinnin yhteydessä palautettukaan. koska verohan peritään yleensä vain kerran, eikä vero voi olla rangaistus..
ToniR81

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mlahti
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Helmi 2012 14:43

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja mlahti »

ToniR81 kirjoitti:Niin, mutu tuntumaa enkä mitään varmaa sano suuntaan tai toiseen. Mutta onko rekisteristä poisto eri kuin rekisteröinti toiseen luokkaan ja taas takaisin toiseen? Eli kun laitetta ei ole tiettyyn luokkaan tarkoitettu(ja sitä ei sinne edes varsinaisesti saa rekisteröityäkään) ja se modataan eri rekisterin piiriin katsottavaksi ja määrätään vero, laitetta ei kuitenkaan rekisteröisä toiseen luokkaan, vaan se palautetaan normaaliksi. Jääkö siis minnekkään merkintää että vero on maksettu kun maksulle ei ole tavallaan perustetta kun moposta et kevaria saa kuin tekemällä todella paljon muutoksia ja näitä yleensä ei tehdä näissä tapauksissa... Jotenkin olen aina kuvitellut että tuo vero on enemmän rangaistus kuin vero itsessään enkä ole asiaa edes miettinyt tuosta vinkkelistä...

jäähän sulle itele kuitti siitä.

siinähän se mun kysynys onki. esim viritetty mopo niin voidaanko siitä moottoripyöräveroa periä toista kertaa, vaikka se ei ikinä olis mootoripyöräksi rekisteröity, mutta vero on kuitenkin peritty virittämisen perusteella? Periaattesahan siitä ei tarvis, koska se on jo kerran maksettu ja kohdennettu kyseiselle ajoneuvolle. koska verohan on kohdennettava kyseiselle ajoneuvolle, muutenhan se olis sakko.. näin se minun oikeustajun mukaan menis, mut en sit tiedä miten se oikeasti menee..
repyragu
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 06 Maalis 2012 17:48
Mönkijä:: Can-am Outlander 400 max
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Traktorimönkijän huippunopeus

Viesti Kirjoittaja repyragu »

Jos ajoneuvo tipahtaa alempaan veroluokkaan eli L7e - t3 vero maksettu ja taas jää kiinni virityksestä vero uudelleen. Auto puolelta esim. hiace henkilö autona muutetaan paketiksi täyttää alemman veroluokan vaatimukset eli tipahtaa alempaan veroluokkaan, ja joku muuttaa takaisin henkilö peliksi niin joutuu veron maksuun uudelleen.
Vastaa Viestiin