Onko 0,5 tonnin omamassan/kokonaismassan raja miten tarkka tuolla tienpäällä jos poliisi sattuu pysäyttämään?
Jos ajoneuvon kokonaismassa on vähintään 0,5 tonnia siinä pitäisi olla varoituskolmio mukana. Oman mönkijän kokonaismassa on 0,6 tonnia (tässä tapauksessa varoituskolmio pitää olla kun painorajan ylitys on jo 100 kg).
Lasketaanko traktorimönkijään kytketty puskulevy mukaan omamassaan? Jos ei, niin mihin sitten, kokonaismassaanko?
Jos se lasketaan omamassaan niin omamassa olisi omalla mönkijällä ja puskulevyllä 450 kg + 53 kg = 503 kg joten mönkijän perässä pitäisi olla hitaan ajoneuvon kilpi kun siinä on puskulevy kytkettynä.
Tosin tuosta puskulevyn painosta ei ole esittää poliisille mitään virallista dokumenttia (mitattu henkilövaa'alla).
Traktorimönkijän painorajat/kolmiot
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Traktorimönkijän painorajat/kolmiot
Kyllä se raja on ihan tarkka, ja katsotaan rekisteriotteesta, eli 510 kg omamassa rekisteriotteessa tarkoittaa yli 0,5 ton. Eri asia sitten on, miten valvova viranomainen haluaa asiaa katsoa, antaako jotain anteeksi vai ei.
Omamassaan ei lasketa mukaan kytkettäviä laitteita.
Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista
25 §
Massat
1.
2.
3. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen massaa täydessä ajokunnossa kaikkine tavanomaisine varusteineen, vararengas, työkalut, poltto- ja voiteluaineet sekä jäähdytysneste mukaan luettuina. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun omamassa on sen akselin tai akseliston välityksellä tiehen kohdistuva massa perävaunun ollessa kiinnitettynä vetävään ajoneuvoon. Matkailuperävaunun omamassaan luetaan akku ja kiinteästi varusteisiin kuuluva yli 50 litran vetoinen vesisäiliö, mutta ei nestekaasupulloja.
5.
6. Kuljettajan ja matkustajien massaksi lasketaan 75 kg, jollei jäljempänä tarkoitetussa EY-direktiivissä, E-säännössä tai ministeriön päätöksessä toisin määrätä.
Omamassaan ei lasketa mukaan kytkettäviä laitteita.
Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista
25 §
Massat
1.
2.
3. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen massaa täydessä ajokunnossa kaikkine tavanomaisine varusteineen, vararengas, työkalut, poltto- ja voiteluaineet sekä jäähdytysneste mukaan luettuina. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun omamassa on sen akselin tai akseliston välityksellä tiehen kohdistuva massa perävaunun ollessa kiinnitettynä vetävään ajoneuvoon. Matkailuperävaunun omamassaan luetaan akku ja kiinteästi varusteisiin kuuluva yli 50 litran vetoinen vesisäiliö, mutta ei nestekaasupulloja.
5.
6. Kuljettajan ja matkustajien massaksi lasketaan 75 kg, jollei jäljempänä tarkoitetussa EY-direktiivissä, E-säännössä tai ministeriön päätöksessä toisin määrätä.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Traktorimönkijän painorajat/kolmiot
Sitten kun katotte vielä että mitä säädökset sanoo T3-luokan ajoneuvosta,ovat eri asia kuin T1-luokka 

Haminan seudun mönkijät ry
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Traktorimönkijän painorajat/kolmiot
No laitahan Setma tänne ne poikkeavat säädökset. Moni niistä puhuu, mutta kukaan ei vielä ole linkittänyt tai lainannut kolmioon, painoihin yms. liittyviä poikkeuksia. 

Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Traktorimönkijän painorajat/kolmiot
En oo Setma enkä tiiä oliko tämä se tieto mitä haettiin mutta laitampa tähän kuitenkin, oma kokemus traktoreista on -69 valmet joten asiantuntija tässäkään asiassa en ole.
14 § (30.12.2004/1328)
Traktori
Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:
1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;
2) T2-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, pienin raideväli alle 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään 0,60 metriä; jos traktorin painopisteen korkeusarvo maanpinnasta mitattuna jaettuna kaikkien akseleiden pienimpien raidevälien keskiarvolla on yli 0,90, suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 30 kilometriä tunnissa;
3) T3-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa ja omamassa ajokuntoisena enintään 0,6 tonnia;
14 § (30.12.2004/1328)
Traktori
Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:
1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;
2) T2-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, pienin raideväli alle 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään 0,60 metriä; jos traktorin painopisteen korkeusarvo maanpinnasta mitattuna jaettuna kaikkien akseleiden pienimpien raidevälien keskiarvolla on yli 0,90, suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 30 kilometriä tunnissa;
3) T3-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa ja omamassa ajokuntoisena enintään 0,6 tonnia;
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Traktorimönkijän painorajat/kolmiot
Tämä traktorien jako eri luokkiin on kyllä tiedossa, mutta se ei ollut edellisen kommenttini pointti.
Tarkoitin sitä, että useassa eri yhteydessä tällä foorumilla viitataan johonkin säädöksiin, joiden mukaan kolmio, valo, perävaunu yms. asioissa T3 luokkaa (nimenomaan ajoneuvoluokan perusteella) eivät koskisi samat määräykset kuin maataloustraktoreita. Kukaan ei kuitenkaan ole vielä toistaiseksi linkittänyt tai lainannut esim. finlexistä niitä lakeja/asetuksia ja pykäliä, joiden mukaan T3:sta koskisi em. asioissa poikkeavat säännökset nimenomaan ajoneuvoluokan perusteella. Painon perusteella esim. hitaanajoneuvonkolmiota ei tarvita suurimmassa osassa -jos missään- traktorimönkkärissä, mutta se perustuu nimenomaan painoon, ei ajoneuvoluokkaan.
Tarkoitin sitä, että useassa eri yhteydessä tällä foorumilla viitataan johonkin säädöksiin, joiden mukaan kolmio, valo, perävaunu yms. asioissa T3 luokkaa (nimenomaan ajoneuvoluokan perusteella) eivät koskisi samat määräykset kuin maataloustraktoreita. Kukaan ei kuitenkaan ole vielä toistaiseksi linkittänyt tai lainannut esim. finlexistä niitä lakeja/asetuksia ja pykäliä, joiden mukaan T3:sta koskisi em. asioissa poikkeavat säännökset nimenomaan ajoneuvoluokan perusteella. Painon perusteella esim. hitaanajoneuvonkolmiota ei tarvita suurimmassa osassa -jos missään- traktorimönkkärissä, mutta se perustuu nimenomaan painoon, ei ajoneuvoluokkaan.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Traktorimönkijän painorajat/kolmiot
En löytänyt mitään keskustelua aiheesta ja epäilen että onkin varmaan suurimmalle osalle jäänyt huomaamatta, että 1.1.2016 kaikissa T3a -luokan traktoreissa pitää käyttää hitaan ajoneuvon kilpeä jos niillä liikutaan tiellä. Koska ei noita kolmioita liikkeissäkään laitteisiin laiteta, niin varmaan kovinkaan moni tätä ei tiedä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 257#L7P51a
51 a § (18.12.2014/1272)
Hitaan ajoneuvon kilpi
1. Kun kolmipyöräisellä mopolla, kevyellä nelipyörällä, jonka leveys on yli 1,00 metriä, rakenteelliselta nopeudeltaan enintään 50 kilometriä tunnissa olevalla traktorilla tai omamassaltaan 0,5 tonnia ylittävällä moottorityökoneella ajetaan tiellä, tulee siinä olla hitaan ajoneuvon kilpi. Kilven saa asentaa myös kevyeen nelipyörään, jonka leveys on enintään 1,00 metriä tai omamassaltaan enintään 0,5 tonnia olevaan moottorityökoneeseen taikka muuhun ajoneuvoon, jonka rakenteellinen nopeus ei säädösten tai määräysten mukaan saa ylittää 50 kilometriä tunnissa. (30.12.2015/1612)
Re: Traktorimönkijän painorajat/kolmiot
Eikös se tuo hitaan ajoneuvon kilpi ole jo oman turvallisuudenkin kannalta hyvä. Minä ainakin ensi töikseni tuohon ACE: takaseinään sellaisen kiinnitin; ei ole menoa haitannut.