Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Onkohan ihan laillista jos laitan auton 170cm leveän rekisteröidyn peräkärryn traktorimönkijän perään ja vetelen sitä tiellä?
Suunnitelmissa on joko Can am 450 pro tai polaris sportsman 570. Onko realistista ajatella vetävänsä 250kg kärryä tiellä bensankulutuksen osalta?
Suunnitelmissa on joko Can am 450 pro tai polaris sportsman 570. Onko realistista ajatella vetävänsä 250kg kärryä tiellä bensankulutuksen osalta?
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Mielestäni on laillista. Edellisten kommenttien perusteellakin.
Onko bensankulutuksen "realistisuutta" syytä miettiä enemmän (vie minkä vie ja perässä tulee) kuin sitä, mitä mönkkärisi rekisteriote sanoo maksimipainoksi kärrylle?
Onko bensankulutuksen "realistisuutta" syytä miettiä enemmän (vie minkä vie ja perässä tulee) kuin sitä, mitä mönkkärisi rekisteriote sanoo maksimipainoksi kärrylle?
Viimeksi muokannut vaughan, 29 Syys 2017 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Täysin turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt edelleen lukematta?
Syy: Täysin turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt edelleen lukematta?
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
On laillista. Muista laittaa kuitenkin hitaan ajoneuvon kolmio kärryn perään, ihan oman turvallisuudenkin takia. Bensaa teitty palaa pikkuisen enemmän, mutta kaikki mitä tankkiin kaataa, niin katoaa kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Eli, jos tilanne sen kärryn vetämistä vaatiin, niin ei se homma varmaan bensan kulutuksesta jää kiinni, eihän?Parsa209 kirjoitti:Onkohan ihan laillista jos laitan auton 170cm leveän rekisteröidyn peräkärryn traktorimönkijän perään ja vetelen sitä tiellä?
Suunnitelmissa on joko Can am 450 pro tai polaris sportsman 570. Onko realistista ajatella vetävänsä 250kg kärryä tiellä bensankulutuksen osalta?
Ainakin Canan 450 proolla saa vetää 590kg jarrutonta, joten tuo ei ole este.Ceefmoto kirjoitti:Onko bensankulutuksen "realistisuutta" syytä miettiä enemmän (vie minkä vie ja perässä tulee) kuin sitä, mitä mönkkärisi rekisteriote sanoo maksimipainoksi kärrylle?
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Tarkoitus olisi vedellä ruohonleikkuri, trimmerit + muut kamat. Lähes päivittäistä ajoa varmaan.
Eihän se muuten enempää vie paitsi kiihdytyksessä ja ehkä tietty vähän enämpi vierintä ja ilmanvastusta. Tuo 450 on vissiin aikalailla muuten se pieniruokaisin noista.
Eihän se muuten enempää vie paitsi kiihdytyksessä ja ehkä tietty vähän enämpi vierintä ja ilmanvastusta. Tuo 450 on vissiin aikalailla muuten se pieniruokaisin noista.
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Hitaan ajoneuvon kolmiota ei tartte alle 0,5tn traktorissa, eli näissä mönkkäritraktoreissa. Peräkärryssä ainoastaan parkit, jos mönkijän vilkut näkyy kärryn yli taskse. Tieliikennetraktorin peräkärryssä pitää olla vilkut ja jarruvalotkin. Toinen asia on, puuttuuko siihen kukaan, jos ihan samanlaisessa, mutta 40kmh mönkijätraktorissa ei valoja tartte.
Polaris Sportsman 570
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Näin olin ymmärtänyt.Minut kuitenkin täällä tyrmättiin.Poliisi pysäytti
eikä huomauttanut mistään valoista mitään.Peräkärryssäni ei ole muuta kuin kolmio.
eikä huomauttanut mistään valoista mitään.Peräkärryssäni ei ole muuta kuin kolmio.
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Kannattanee lukea tuo tämän viestiketjun edellinen sivu.Valmet-20 kirjoitti:Hitaan ajoneuvon kolmiota ei tartte alle 0,5tn traktorissa, eli näissä mönkkäritraktoreissa. Peräkärryssä ainoastaan parkit, jos mönkijän vilkut näkyy kärryn yli taskse. Tieliikennetraktorin peräkärryssä pitää olla vilkut ja jarruvalotkin. Toinen asia on, puuttuuko siihen kukaan, jos ihan samanlaisessa, mutta 40kmh mönkijätraktorissa ei valoja tartte.
Tosiaa alle 0.5t T3 luokan ajoneuvoissa kilpeä ei vaadittane. Kuitenkaan missään ei lue, etteikö sitä vaadittaisi kaikilta T-luokan ajoveuvojen perässä olevilta kärryiltä, oli painoluokka sitten mikä tahansa.
Anyway jokainen voi vetää minun puolestani iltahämärissä vaikka millaista pyöröpaalia mönkkärinsä perässä ilman kilpiä tai valoja, kunhan pysyy pois niiltä teiltä, joilla minä liikun. Saattaa aiheuttaa hippasen meinaan sydämmen tykytyksiä, kun pimeydessä tulee yhtäkkiä tommonen yhdistelmä perä edellä vastaan, jos auton mittarissa on 80 km/h. Samoin esim. koumukärryä mönkijällä kiskoessa suositten lämpimästi laittamaan vaikka magneetilla sen kolmion sinne kärryn perään, vaikka valot olisivatkin kytketty. Sen kärryn takaa harvemmin näkee sitä veturia tai sitä takaa lähestyvää ajoneuvoa, jolloin nopeusero saattaa jälleen kerran yllättää.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Taitaapi olla vanhaa tietoa, tulikohan se 2016 vai 2017, että pitää olla hitaan ejoneuvon kilpi ja kypärä päässä näissä t3 traktoreita!Valmet-20 kirjoitti:Hitaan ajoneuvon kolmiota ei tartte alle 0,5tn traktorissa, eli näissä mönkkäritraktoreissa. Peräkärryssä ainoastaan parkit, jos mönkijän vilkut näkyy kärryn yli taskse. Tieliikennetraktorin peräkärryssä pitää olla vilkut ja jarruvalotkin. Toinen asia on, puuttuuko siihen kukaan, jos ihan samanlaisessa, mutta 40kmh mönkijätraktorissa ei valoja tartte.
Voin tietenkin olla väärässäkin, mutta tarkistaa kuitenkin!
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Sen verran pitää vetää takaisin, että perävaunussa pitää olla aina se kolmio. Alle puolen tonnin traktorissa itsessään ei tartte edelleenkään. Lisäksi liikennetraktorin peräkärryssä pitää olla jarruvalot riippumatta näkyykö traktorin valot kärryn yli. Eli nämä 60kmh mönkkärit.
Polaris Sportsman 570
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
En nyt käy kaivelemaan noita määräyksiä, mutta väittisin edelleenkin, että kyllä se kolmio pitää olla kaikissa t3 traktotimönkkäreissä ja kypärä päässä jos ei ole rattiohjaus.Valmet-20 kirjoitti:Sen verran pitää vetää takaisin, että perävaunussa pitää olla aina se kolmio. Alle puolen tonnin traktorissa itsessään ei tartte edelleenkään. Lisäksi liikennetraktorin peräkärryssä pitää olla jarruvalot riippumatta näkyykö traktorin valot kärryn yli. Eli nämä 60kmh mönkkärit.
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
mulla on rekkarissa maks kytkentämassa jarruitta 150kg mutta jarrullisena ei mitään mainintaa. Katsastuskonttorin tätikään ei osannut tähän mitään sanoa.kyseessä on t3b cfmoto 450L malli.
Onko tähän kukaan saanut vielä mitään tietoa?
Onko tähän kukaan saanut vielä mitään tietoa?
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 15 Syys 2011 06:12
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Rekisteriotteen mukaan mennään. Joten yli 150kg et saa vetää
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Jarrullisen massan saat kun vähennät yhdistelmän suurimmasta sallitusta pelkän mönkijän kokonaismassan.JarzaS kirjoitti:mulla on rekkarissa maks kytkentämassa jarruitta 150kg mutta jarrullisena ei mitään mainintaa. Katsastuskonttorin tätikään ei osannut tähän mitään sanoa.kyseessä on t3b cfmoto 450L malli.
Onko tähän kukaan saanut vielä mitään tietoa?
Mullakaan ei oo rekisteriotteessa mitään jarrullisen kohdalla, mutta konttorilla kyllä näkevät koneelta heti sen kun viitsivät katsoa.
Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?
Itseäkin hämmentää tämä paräkärry asia. Kysellyt asiasta monilta eri tahoilta. Itsestä tämä kuulostaa järkevältä:
Perustuu asetukseen "Ajoneuvon käytöstä tiellä" ja siellä lukuun 5 "Moottorikäyttöisen ja hinattavan ajoneuvon kytkeminen" ja pykälään 35§. Jossa lukee
"Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin"
1. Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:
a) enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen, jolleivät b–c kohdassa tarkoitetut ehdot täyty;
b) enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta, tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla 3 momentissa tarkoitetuilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus; tai
c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.
2. Muuhun kuin liikennetraktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa 1 momentin rajoissa olla enintään 10 tonnia. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta moottoriajoneuvoverosta annetun lain 17 a §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.
3. Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassaa määrättäessä saa traktorin omamassassa ottaa huomioon valmistajan suosituksen mukaisesti asennetut lisäpainot ja -rakenteet, kuitenkin enintään kolmasosan traktorin rekisteriin merkitystä omamassasta.
4. Traktoriin kytkettyyn perävaunuun saa kytkeä kytkentämassaltaan pienemmän perävaunun tai vastaavan maatalouteen käytettävän hinattavan ajoneuvon. Perävaunujen tai perävaunun ja hinattavan ajoneuvon yhteenlaskettu kytkentämassa ei saa ylittää etummaisen perävaunun rakenteen perusteella määräytyvää 1 momentissa tarkoitettua massaa. (18.6.1993/531)
5. Kävellen ohjattavaksi tarkoitettuun traktoriin saa kytkeä perävaunun edellyttäen, että traktori tai sen perävaunu on varustettu kuljettajan käytettäväksi tarkoitetuin jarruin. Perävaunun kuormaukseen sovelletaan traktorin perävaunun kokonaismassasta annettuja määräyksiä.
6. Kuormaa kantavaan runko-ohjauksella varustettuun traktoriin ei saa kytkeä hinattavaa ajoneuvoa.
Periaatteessa tuossa on nyt Suomen lainsäädäntö ja rekisteriotteet ristiriidassa.
Tämän tiedon sain 4x4 Maailma-lehden päätoimittajalta. Lehdessä oli sama juttu mikä oli TM-lehdessä LT-kortin suorittamisesta.
Eli kiitos hänelle avusta!
Ja eikös lainsäätäjän mukaan T3b ole traktori eikä mönkijä? Eli jos mönkijä painaa sen 350kg niin 2x350=700kg kärry perään(kohta a lakiteksti). Korjatkaa jos olen väärässä.
Perustuu asetukseen "Ajoneuvon käytöstä tiellä" ja siellä lukuun 5 "Moottorikäyttöisen ja hinattavan ajoneuvon kytkeminen" ja pykälään 35§. Jossa lukee
"Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin"
1. Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:
a) enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen, jolleivät b–c kohdassa tarkoitetut ehdot täyty;
b) enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta, tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla 3 momentissa tarkoitetuilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus; tai
c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.
2. Muuhun kuin liikennetraktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa 1 momentin rajoissa olla enintään 10 tonnia. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta moottoriajoneuvoverosta annetun lain 17 a §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.
3. Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassaa määrättäessä saa traktorin omamassassa ottaa huomioon valmistajan suosituksen mukaisesti asennetut lisäpainot ja -rakenteet, kuitenkin enintään kolmasosan traktorin rekisteriin merkitystä omamassasta.
4. Traktoriin kytkettyyn perävaunuun saa kytkeä kytkentämassaltaan pienemmän perävaunun tai vastaavan maatalouteen käytettävän hinattavan ajoneuvon. Perävaunujen tai perävaunun ja hinattavan ajoneuvon yhteenlaskettu kytkentämassa ei saa ylittää etummaisen perävaunun rakenteen perusteella määräytyvää 1 momentissa tarkoitettua massaa. (18.6.1993/531)
5. Kävellen ohjattavaksi tarkoitettuun traktoriin saa kytkeä perävaunun edellyttäen, että traktori tai sen perävaunu on varustettu kuljettajan käytettäväksi tarkoitetuin jarruin. Perävaunun kuormaukseen sovelletaan traktorin perävaunun kokonaismassasta annettuja määräyksiä.
6. Kuormaa kantavaan runko-ohjauksella varustettuun traktoriin ei saa kytkeä hinattavaa ajoneuvoa.
Periaatteessa tuossa on nyt Suomen lainsäädäntö ja rekisteriotteet ristiriidassa.
Tämän tiedon sain 4x4 Maailma-lehden päätoimittajalta. Lehdessä oli sama juttu mikä oli TM-lehdessä LT-kortin suorittamisesta.
Eli kiitos hänelle avusta!
Ja eikös lainsäätäjän mukaan T3b ole traktori eikä mönkijä? Eli jos mönkijä painaa sen 350kg niin 2x350=700kg kärry perään(kohta a lakiteksti). Korjatkaa jos olen väärässä.
ex: Ac automatic 4x4 400