Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Keskustelua traktori mönkkäreistä
Avatar
jiijii-vm60
4WD
Viestit: 217
Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
Mönkijä:: jo vain

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

:p :arrow: :lol:
Parsa209
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 29 Syys 2017 08:05

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Parsa209 »

Onkohan ihan laillista jos laitan auton 170cm leveän rekisteröidyn peräkärryn traktorimönkijän perään ja vetelen sitä tiellä?

Suunnitelmissa on joko Can am 450 pro tai polaris sportsman 570. Onko realistista ajatella vetävänsä 250kg kärryä tiellä bensankulutuksen osalta?
Ceefmoto
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Elo 2017 11:40
Mönkijä:: CFMoto CForce 450L EFI EPS

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Ceefmoto »

Mielestäni on laillista. Edellisten kommenttien perusteellakin.

Onko bensankulutuksen "realistisuutta" syytä miettiä enemmän (vie minkä vie ja perässä tulee) kuin sitä, mitä mönkkärisi rekisteriote sanoo maksimipainoksi kärrylle?
Viimeksi muokannut vaughan, 29 Syys 2017 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Täysin turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt edelleen lukematta?
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Parsa209 kirjoitti:Onkohan ihan laillista jos laitan auton 170cm leveän rekisteröidyn peräkärryn traktorimönkijän perään ja vetelen sitä tiellä?

Suunnitelmissa on joko Can am 450 pro tai polaris sportsman 570. Onko realistista ajatella vetävänsä 250kg kärryä tiellä bensankulutuksen osalta?
On laillista. Muista laittaa kuitenkin hitaan ajoneuvon kolmio kärryn perään, ihan oman turvallisuudenkin takia. Bensaa teitty palaa pikkuisen enemmän, mutta kaikki mitä tankkiin kaataa, niin katoaa kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Eli, jos tilanne sen kärryn vetämistä vaatiin, niin ei se homma varmaan bensan kulutuksesta jää kiinni, eihän?
Ceefmoto kirjoitti:Onko bensankulutuksen "realistisuutta" syytä miettiä enemmän (vie minkä vie ja perässä tulee) kuin sitä, mitä mönkkärisi rekisteriote sanoo maksimipainoksi kärrylle?
Ainakin Canan 450 proolla saa vetää 590kg jarrutonta, joten tuo ei ole este.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Parsa209
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 29 Syys 2017 08:05

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Parsa209 »

Tarkoitus olisi vedellä ruohonleikkuri, trimmerit + muut kamat. Lähes päivittäistä ajoa varmaan.

Eihän se muuten enempää vie paitsi kiihdytyksessä ja ehkä tietty vähän enämpi vierintä ja ilmanvastusta. Tuo 450 on vissiin aikalailla muuten se pieniruokaisin noista.
Valmet-20
3WD
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2017 07:03

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Hitaan ajoneuvon kolmiota ei tartte alle 0,5tn traktorissa, eli näissä mönkkäritraktoreissa. Peräkärryssä ainoastaan parkit, jos mönkijän vilkut näkyy kärryn yli taskse. Tieliikennetraktorin peräkärryssä pitää olla vilkut ja jarruvalotkin. Toinen asia on, puuttuuko siihen kukaan, jos ihan samanlaisessa, mutta 40kmh mönkijätraktorissa ei valoja tartte.
Polaris Sportsman 570
Avatar
jiijii-vm60
4WD
Viestit: 217
Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
Mönkijä:: jo vain

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

Näin olin ymmärtänyt.Minut kuitenkin täällä tyrmättiin.Poliisi pysäytti
eikä huomauttanut mistään valoista mitään.Peräkärryssäni ei ole muuta kuin kolmio.
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Valmet-20 kirjoitti:Hitaan ajoneuvon kolmiota ei tartte alle 0,5tn traktorissa, eli näissä mönkkäritraktoreissa. Peräkärryssä ainoastaan parkit, jos mönkijän vilkut näkyy kärryn yli taskse. Tieliikennetraktorin peräkärryssä pitää olla vilkut ja jarruvalotkin. Toinen asia on, puuttuuko siihen kukaan, jos ihan samanlaisessa, mutta 40kmh mönkijätraktorissa ei valoja tartte.
Kannattanee lukea tuo tämän viestiketjun edellinen sivu.

Tosiaa alle 0.5t T3 luokan ajoneuvoissa kilpeä ei vaadittane. Kuitenkaan missään ei lue, etteikö sitä vaadittaisi kaikilta T-luokan ajoveuvojen perässä olevilta kärryiltä, oli painoluokka sitten mikä tahansa.

Anyway jokainen voi vetää minun puolestani iltahämärissä vaikka millaista pyöröpaalia mönkkärinsä perässä ilman kilpiä tai valoja, kunhan pysyy pois niiltä teiltä, joilla minä liikun. Saattaa aiheuttaa hippasen meinaan sydämmen tykytyksiä, kun pimeydessä tulee yhtäkkiä tommonen yhdistelmä perä edellä vastaan, jos auton mittarissa on 80 km/h. Samoin esim. koumukärryä mönkijällä kiskoessa suositten lämpimästi laittamaan vaikka magneetilla sen kolmion sinne kärryn perään, vaikka valot olisivatkin kytketty. Sen kärryn takaa harvemmin näkee sitä veturia tai sitä takaa lähestyvää ajoneuvoa, jolloin nopeusero saattaa jälleen kerran yllättää.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Ambasador
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 13 Joulu 2005 14:59
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Ambasador »

Valmet-20 kirjoitti:Hitaan ajoneuvon kolmiota ei tartte alle 0,5tn traktorissa, eli näissä mönkkäritraktoreissa. Peräkärryssä ainoastaan parkit, jos mönkijän vilkut näkyy kärryn yli taskse. Tieliikennetraktorin peräkärryssä pitää olla vilkut ja jarruvalotkin. Toinen asia on, puuttuuko siihen kukaan, jos ihan samanlaisessa, mutta 40kmh mönkijätraktorissa ei valoja tartte.
Taitaapi olla vanhaa tietoa, tulikohan se 2016 vai 2017, että pitää olla hitaan ejoneuvon kilpi ja kypärä päässä näissä t3 traktoreita!
Voin tietenkin olla väärässäkin, mutta tarkistaa kuitenkin!
Valmet-20
3WD
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2017 07:03

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Sen verran pitää vetää takaisin, että perävaunussa pitää olla aina se kolmio. Alle puolen tonnin traktorissa itsessään ei tartte edelleenkään. Lisäksi liikennetraktorin peräkärryssä pitää olla jarruvalot riippumatta näkyykö traktorin valot kärryn yli. Eli nämä 60kmh mönkkärit.
Polaris Sportsman 570
Ambasador
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 13 Joulu 2005 14:59
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Ambasador »

Valmet-20 kirjoitti:Sen verran pitää vetää takaisin, että perävaunussa pitää olla aina se kolmio. Alle puolen tonnin traktorissa itsessään ei tartte edelleenkään. Lisäksi liikennetraktorin peräkärryssä pitää olla jarruvalot riippumatta näkyykö traktorin valot kärryn yli. Eli nämä 60kmh mönkkärit.
En nyt käy kaivelemaan noita määräyksiä, mutta väittisin edelleenkin, että kyllä se kolmio pitää olla kaikissa t3 traktotimönkkäreissä ja kypärä päässä jos ei ole rattiohjaus.
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 29 Heinä 2017 23:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

mulla on rekkarissa maks kytkentämassa jarruitta 150kg mutta jarrullisena ei mitään mainintaa. Katsastuskonttorin tätikään ei osannut tähän mitään sanoa.kyseessä on t3b cfmoto 450L malli.
Onko tähän kukaan saanut vielä mitään tietoa?
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 06:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Mepi »

Rekisteriotteen mukaan mennään. Joten yli 150kg et saa vetää
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Hpla
4WD
Viestit: 225
Liittynyt: 02 Marras 2016 21:41
Mönkijä:: Polaris 570 Touring -17

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja Hpla »

JarzaS kirjoitti:mulla on rekkarissa maks kytkentämassa jarruitta 150kg mutta jarrullisena ei mitään mainintaa. Katsastuskonttorin tätikään ei osannut tähän mitään sanoa.kyseessä on t3b cfmoto 450L malli.
Onko tähän kukaan saanut vielä mitään tietoa?
Jarrullisen massan saat kun vähennät yhdistelmän suurimmasta sallitusta pelkän mönkijän kokonaismassan.
Mullakaan ei oo rekisteriotteessa mitään jarrullisen kohdalla, mutta konttorilla kyllä näkevät koneelta heti sen kun viitsivät katsoa.
osku81
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 08 Joulu 2014 18:10
Mönkijä:: Cfmoto Cforce 450

Re: Traktorimönkijän erilaiset perävaunut ja yhdistelmät?

Viesti Kirjoittaja osku81 »

Itseäkin hämmentää tämä paräkärry asia. Kysellyt asiasta monilta eri tahoilta. Itsestä tämä kuulostaa järkevältä:

Perustuu asetukseen "Ajoneuvon käytöstä tiellä" ja siellä lukuun 5 "Moottorikäyttöisen ja hinattavan ajoneuvon kytkeminen" ja pykälään 35§. Jossa lukee

"Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin"

1. Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:

a) enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen, jolleivät b–c kohdassa tarkoitetut ehdot täyty;

b) enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta, tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla 3 momentissa tarkoitetuilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus; tai

c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.

2. Muuhun kuin liikennetraktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa 1 momentin rajoissa olla enintään 10 tonnia. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta moottoriajoneuvoverosta annetun lain 17 a §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.

3. Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassaa määrättäessä saa traktorin omamassassa ottaa huomioon valmistajan suosituksen mukaisesti asennetut lisäpainot ja -rakenteet, kuitenkin enintään kolmasosan traktorin rekisteriin merkitystä omamassasta.

4. Traktoriin kytkettyyn perävaunuun saa kytkeä kytkentämassaltaan pienemmän perävaunun tai vastaavan maatalouteen käytettävän hinattavan ajoneuvon. Perävaunujen tai perävaunun ja hinattavan ajoneuvon yhteenlaskettu kytkentämassa ei saa ylittää etummaisen perävaunun rakenteen perusteella määräytyvää 1 momentissa tarkoitettua massaa. (18.6.1993/531)

5. Kävellen ohjattavaksi tarkoitettuun traktoriin saa kytkeä perävaunun edellyttäen, että traktori tai sen perävaunu on varustettu kuljettajan käytettäväksi tarkoitetuin jarruin. Perävaunun kuormaukseen sovelletaan traktorin perävaunun kokonaismassasta annettuja määräyksiä.

6. Kuormaa kantavaan runko-ohjauksella varustettuun traktoriin ei saa kytkeä hinattavaa ajoneuvoa.

Periaatteessa tuossa on nyt Suomen lainsäädäntö ja rekisteriotteet ristiriidassa.

Tämän tiedon sain 4x4 Maailma-lehden päätoimittajalta. Lehdessä oli sama juttu mikä oli TM-lehdessä LT-kortin suorittamisesta.
Eli kiitos hänelle avusta! :)

Ja eikös lainsäätäjän mukaan T3b ole traktori eikä mönkijä? Eli jos mönkijä painaa sen 350kg niin 2x350=700kg kärry perään(kohta a lakiteksti). Korjatkaa jos olen väärässä.
ex: Ac automatic 4x4 400
Vastaa Viestiin