Ajoneuvoihin liittyvää lakitekstiä

Keskustelua traktori mönkkäreistä
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Ajoneuvoihin liittyvää lakitekstiä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

On useassa otteessa ollut juttua traktoreiden nopeuksista, rajoittimista, maastoajosta jne. Olen hieman kerännys ajoneuvolaista asiaa, josta mielestäni selviää melko yksiselitteisesti asiat

Melko selkeä yhteenveto: Traktoria ei saa mitenkään muuttaa, jotta se kulkisi nopeammin kuin ajoneuvoluokan määritys sallii. Ei siis edes maastossa ajettaessa, ns. omilla lailla.

Ajoneuvolain 4. pykälässä mainitaan, että ajoneuvon tulee olla säännösten ja määräysten mukainen.

5. pykälä määrittelee vähäisen puutteen tai vian. Puute ei välttämättä johda välittömään ajokieltoon, vaan se tulee huomatuksella korjata.

6. pykälä määrittelee vaatimuksen mukaisuuden ja myyntioikeuden. Järjestelmää, osaa, erillistä teknistä yksikköä ja varustetta, joka ei ole tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukainen ja jota ei ole näiden säännösten ja määräysten mukaisesti varustettu hyväksyntämerkinnällä tai CE-merkinnällä, jos sellaista on säännöksissä tai määräyksissä edellytetty, ei saa tie- tai maastoliikennekäyttöön tarkoitettuna myyntitarkoituksessa tuoda maahan eikä valmistaa Suomessa myytäväksi, pitää kaupan taikka myydä tai muuten luovuttaa.

7. Pykälä 7 taasen määrittelee ajoneuvon muuttamista, rakentamista tai korjaamista: Liikenteessä käytettävää ajoneuvoa ei saa käyttöönoton jälkeen korjata, muuttaa, antaa muuttua tai varustaa lisälaitteella siten, ettei ajoneuvo enää täytä vaatimuksia, jotka Suomessa olivat voimassa ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai tätä myöhemmin. Ajoneuvon iän ja luontaisen kulumisen vuoksi ajoneuvosta turvallisuudelle, terveydelle tai ympäristölle aiheutuva riski ei myöskään saa lisääntyä vähäistä enempää.
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarkemmat määräykset ajoneuvon korjaamisen, kunnostamisen ja rakenteen muuttamisen teknisistä vaatimuksista sekä vaatimustenmukaisuuden osoittamisessa tarkoituksenmukaisuussyistä sovellettavista vähäisistä poikkeuksista ja vaihtoehtoisista vaatimuksista. Poikkeuksista ja vaihtoehtoisista vaatimuksista turvallisuudelle, terveydelle tai ympäristölle aiheutuva riski ei saa lisääntyä vähäistä enempää. Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarvittaessa tarkemmat määräykset myös ajoneuvoon sen erityiskäyttöä varten asennettavien valaisimien ja muiden lisälaitteiden turvallisuusvaatimuksista.

9. Pykälässä määritellään vastuu ajoneuvon kunnossapitämisestä:
Ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan rekisteriin ilmoitettu haltija sekä ajoneuvon kuljettaja ovat vastuussa siitä, että liikenteeseen käytettävä ajoneuvo on liikennekelpoinen ja, jos sitä edellytetään, rekisteröity ja asianmukaisesti katsastettu.
Jos ajoneuvoa kuljettaa sen omistajan tai haltijan työntekijä, työnantajan on huolehdittava siitä, että ajoneuvo on liikennekelpoinen, kun se luovutetaan työntekijän kuljetettavaksi, ja että ajoneuvo tarkastetaan ja huolletaan riittävän usein sen pitämiseksi liikennekelpoisessa kunnossa. Kuljettajan on viipymättä ilmoitettava työnantajalle ajoneuvon kunnossa havaitsemistaan puutteista, joita hän ei voi itse korjata.
16. pykälässä Maastoajoneuvo määritellään. Sellaiseksi ei lasketa ajoneuvoa joka on tarkoitettu tiellä kuljetettavaksi. Näin ollen Ajoneuvokohtainen määräys on voimassa myös maastossa vaikka olisi ns. omat maat.
Maastoajoneuvolla tarkoitetaan moottorirekeä, ilmatyynyalusta tai muuta henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettua jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa. Maastoajoneuvolla ei kuitenkaan tarkoiteta ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä eikä ajoneuvoa joka on EY- tai EU-tyyppihyväksytty 10, 11 tai 14 §:ssä tarkoitettuun ajoneuvoluokkaan tiellä käytettäväksi. (30.12.2015/1609)
Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia.
42. pykälässä kohdistetaan tyyppihyväksyntäviranomaisen toimesta vastuu maahantuojalle/valmistajalle ja myyjälle. Kyseisellä viranomaisella on mahdollisuus kieltää käyttö, vaatia julkisesti muutosta vaatimustenvastaisuuteen. Kovin osa tulee, jos kyseinen viranomainen käyttää oikeuttaan ja testaa pykälän 42 kohdat. Tällöin testauskustannukset tulevat maksettavaksi valmistajalle, maahantuojalle tai myyjälle. Tässä kohtaa ollaan jo suuren äärellä ja on täysin edesvastuutonta myydä kaupan yhteydessä laillisena tyyppihyväksynnän muuttavaa osaa ajoneuvoon eli esim toista avainta, joka mahdollistaa suuremman nopeuden kuin tyyppihyväksyntä sallii.

Joten summataan nyt vielä.

Laitetta ei saa mitenkään muuttaa tyyppihyväksynnän vastaiseksi. Omalla maalla ajaminen ei muuta tätä tilannetta mitenkään.
Kun väittämisen aloittaa, tulee olla valmis myös osoittamaan se todeksi. Mutu ja fakta ovat todella usein kaukana toisestaan.

Onnettomuuden sattuessa vakuutusyhtiö tutkii laitteen ja jos se on omistajan toimesta muutettu vaatimuksen vastaiseksi, voi edessä olla todella kallis tie edessä. Tällaisessa tilanteessa kaikki henkilövahingon korvauksen piiriin asettuvat kulut voidaan maksattaa muutoksen tehneeltä osapuolelta. Joten miettikää muutamaan kertaan, ennen kuin muutatte niitä laitteita !
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress