akun siirto
akun siirto
siirsin akun toiseen paikkaan. ja sain samalla mahtumaan suuremman 40 ah concorde akun. en tiedä riittääkö laturin teho pitämään akkua koko ajan täynnä? mutta, ompahan akunlatauspistoke siinä samalla kiinni.
kunhan kerkiän, aloitan suunnittelemaan vinssin asennusta taakse. sähköt jo valmiina. kauko -ohjaimen vastaanotin vielä puuttuu.
tuolla muutama kuva.
http://kuvablogi.com/blog/5419/5/
kunhan kerkiän, aloitan suunnittelemaan vinssin asennusta taakse. sähköt jo valmiina. kauko -ohjaimen vastaanotin vielä puuttuu.
tuolla muutama kuva.
http://kuvablogi.com/blog/5419/5/
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Tupla-akulle olen itse ajatellut laittaa Veneissä käytettävän automaattijakajan. Lataa ensin hupiakun=vinssiakun ja sitten muut. Näin saat koneen pysymään toimintakuntoisena, kun ajoakkua ei rasiteta muulla kuin moottorin vaatimilla sähköillä. Hupiakusta otetaan kaikkeen muuhun tarvittava sähkö, kuten lisävalot, GPS, Kahva- ja visiirilämppärit.
Venetarvikeliikkeen hinta moiselle jakajalle on 69€ brutto, joten ei se konkurssiin vie.
Oikea nimike taitaa olla diodijakaja, vaikka ei enää aataminaukuiseen tekniikkaan perustukkaan.
Venetarvikeliikkeen hinta moiselle jakajalle on 69€ brutto, joten ei se konkurssiin vie.
Oikea nimike taitaa olla diodijakaja, vaikka ei enää aataminaukuiseen tekniikkaan perustukkaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Toi työkaluboxin syvennys olisi muutenkin järkevämpi paikka akulle kuin nykyinen. Vältettäisiin monelta kiroomiselta ja kipinän lentämiseltä kun akku olisi työkaluboxissa, apuvirran anto/otto olisi myös helpompaa. Ainakin kilpipelissä missä rekkari on akun edessä niin kaikki tekemiset akun kanssa nostaa suuria tunteita pintaan ja ne tunteet purkaantuu huulien välistä voimasanoina...
Kylätason mönkijäkuski
Tupla-akkuviritelmät
Kahden akun kytkeminen onnistuu kyllä Roosan mainitsemilla diodeilla. Temppu on vanhastaan tunnettu ja hyväksi havaittu.
Diodien ongelmaksi saattaa nousta niiden latausvirran hävikki jännitteen pudotuksen myötä. Toki toinen akku hörppää sen verran iloisemmin virtasta, että yleensä ongelma tulee kuitattua monin verroin, mutta ongelmia voi syntyä erityisesti pienillä kierroksilla. Asia kannattaa mitata yleismittarilla diodien yli.
Veneliikkeistä saa myös sellaisia härveleitä, jotka kytketään akkujen välille siten, että ne alkavat päästää latausvirtaa läpi vasta sitten, kun primääriakku (=starttiakku) on saavuttanut tietyn napajännitteen. Silloin hävikkiä ei tule starttiakulle lainkaan ja se pysyy kunnossa. Mönkijöiden omat akut huomioiden jo pienehkö laturi nostaa jännitteet starttiakussa kohdalleen varsin nopeasti akkujen ominaisuuksista johtuen, jolloin myös "hupiakku" alkaa saada nopeasti virtaa.
Itse pitäisin ensiarvoisena, että starttiakku on aina iskussa ja sitten vasta "hupiakulle" annetaan virtasta.
Kuvaamiani härpäkkeitä myy ainakin Blue Sea ja itselläni on sellainen veneessä.
Diodien ongelmaksi saattaa nousta niiden latausvirran hävikki jännitteen pudotuksen myötä. Toki toinen akku hörppää sen verran iloisemmin virtasta, että yleensä ongelma tulee kuitattua monin verroin, mutta ongelmia voi syntyä erityisesti pienillä kierroksilla. Asia kannattaa mitata yleismittarilla diodien yli.
Veneliikkeistä saa myös sellaisia härveleitä, jotka kytketään akkujen välille siten, että ne alkavat päästää latausvirtaa läpi vasta sitten, kun primääriakku (=starttiakku) on saavuttanut tietyn napajännitteen. Silloin hävikkiä ei tule starttiakulle lainkaan ja se pysyy kunnossa. Mönkijöiden omat akut huomioiden jo pienehkö laturi nostaa jännitteet starttiakussa kohdalleen varsin nopeasti akkujen ominaisuuksista johtuen, jolloin myös "hupiakku" alkaa saada nopeasti virtaa.
Itse pitäisin ensiarvoisena, että starttiakku on aina iskussa ja sitten vasta "hupiakulle" annetaan virtasta.
Kuvaamiani härpäkkeitä myy ainakin Blue Sea ja itselläni on sellainen veneessä.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Joo, siis tämä minunkin mainitsema kapistus on automaattinen, eikä siis diodeilla toteutettu vaan releellä. Mutta jos Maritim:n kataloogista sitä hakee, niin se on diodijakaja, vaikka siis ei ole sitä.
Itse laitan tuon hupiakun primäärituotteeksi, johtuen suuresta tarpeesta vinssille talvella auratessa ja kesällä lutakossa tarpoessa. Hondanhan saa tarpeen vaatiessa vetämällä käymään, joten ei ole siinä mielessä ongelma.
Mutta kukin tekee kuinka omat tarpeet vaatii.
Itse laitan tuon hupiakun primäärituotteeksi, johtuen suuresta tarpeesta vinssille talvella auratessa ja kesällä lutakossa tarpoessa. Hondanhan saa tarpeen vaatiessa vetämällä käymään, joten ei ole siinä mielessä ongelma.
Mutta kukin tekee kuinka omat tarpeet vaatii.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress